Skip to main content
Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.



De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")

Ik houd van rust
Zoek de stilte op
Afschaffen die stiltecoupé!

🤣

 


Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

En heb je gevraagd aan die moeder of ze stil wilden zijn?

Ik heb laatst wel een moeder met druk kind erop geattendeerd dat het een stiltecoupé was in het Nederlands en Engels en op de tekst op de ruit gewezen. Zij sprak buitenlands met haar partner die stukje verderop ging zitten bellen. Beiden reageerden niet.


@Rene74 in de Nederlandse stiltecoupe moet het gewoon stil zijn. Ook zacht praten is niet toegestaan, dat mag wel in de werkcoupe. En wil je gezellig doen dan zoek je de lounge-coupe op.


In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Een Duitse RE-trein is meer vergelijkbaar met een sprinter die af en toe een station overslaat, zoals bijvoorbeeld de sneltrein Zwolle - Enschede. Dat de halteafstanden in de Duitse IC soms groter zijn, is bij een lagere bevolkingsdichtheid niet zo raar. 


Het meeste last heb ik van mensen die psychische gezondheids problemen belachelijk proberen te maken

Dat geldt zowel in 1e klasse stilte coupé als daar buiten

 


@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.


@Rene74in de Nederlandse stiltecoupe moet het gewoon stil zijn. Ook zacht praten is niet toegestaan, dat mag wel in de werkcoupe. En wil je gezellig doen dan zoek je de lounge-coupe op.

Weet ik maar dat werkt gewoon niet in Nederland in deze opzet. Ik heb het opgegeven nadat ik al talloze keren mensen voorzichtig aangesproken heb de afgelopen jaren met heel wisselend, meestal negatief resultaat. Eerlijk gezegd durf ik sommigen ook niet (meer) aan te spreken, hangt van het gedrag dat ik observeer af.

Hoevaak ik wel niet hoor: stiltecoupe, wat een onzin, we gaan gewoon hier zitten, moeten ze maar zorgen voor langere treinen.


In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Mee eens. 

Nog een voorbeeld: vorige maand was ik in het VK. Die ochtendintercity's zo tussen 8.00 en 9.30 vanuit Kent richting Londen: muisstil. In de (helemaal volle) hele trein. Een bijzondere ervaring. Heeft ook met tarieven te maken, andere type reiziger. Zakenmensen ook met name. Geen studenten.

Op de een of andere manier is het in de gemiddelde Nederlandse trein altijd luidruchtiger. Mensen houden geen of weinig rekening met anderen. Veel druktemakers😆


Reageer