beantwoord

Hoe veilig is nachttrein naar Schiphol

  • 23 September 2023
  • 6 reacties
  • 368 Bekeken

Op zaterdag 21 oktober wil ik vanuit Tilburg de trein nemen naar Schiphol, waar ik om 03.00 uur hoop aan te komen. 
Hoe veilig is dit? Ik ben een alleenreizende vrouw van 66.

Hoe kan ik de reis zo veilig mogelijk maken?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 23 September 2023, 14:20

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey Estrid,

Veiligheid staat bij NS erg hoog in het vaandel zowel in de trein als op het station. Je kan er dan ook vanuit gaan dat je zonder problemen deze reis kunt maken. Mocht je je toch onveilig voelen in de trein, dan kun je contact opnemen met de meldkamer via een berichtje op WhatsApp of SMS naar 06 13 18 13 18.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn ervaring is dat er bij de late treinen naar Schiphol ingangscontrole is. Dat maakt het een stuk veiliger. Houdt zicht op jouw bagage, maar dat geldt voor elke tijdstip en elk traject.

Vertrek jij zaterdagochtend rond 1 uur uit Tilburg, dan moet je in de planner bij 20 oktober kijken. De dienstregeling van 20 oktober loopt tot 4 uur op 21 oktober.

Reputatie 5

Er is ingangscontrole bij vertrek vanuit Rotterdam, vanuit brabant weet ik het niet. Daarna, in de trein, is er geen personeel te zien. Controle is er dus ook niet meer, of men eerste klas zit, of aan het roken is bijvoorbeeld, of reizigers worden lastiggevallen door iemand die echt te ver heen is. Wij reizigers zijn inmiddels gewend het zelf op te lossen, weg te lopen, of te negeren.

Veiligheid staat bij NS erg hoog in het vaandel zowel in de trein als op het station. Je kan er dan ook vanuit gaan dat je zonder problemen deze reis kunt maken.

@Lorena NS heb jij ooit in een nachttrein gezeten? Als de NS de veiligheid in de trein erg hoog in het vaandel zou hebben, zou je ze misschien een keertje zien tijdens een rit van meer dan een uur. Ik zit elke week in de nachttrein en er komt nooit iemand kijken hoe het er in de trein aan toe gaat. Dus als jij zo'n stelling maakt hier, die vast conform beleid is, moet ik toch even de uitwerking daarvan in de praktijk vertellen.

Mocht het uit de hand lopen met iemand, die reizigers lastig valt, zijn er altijd wel medereizigers die dat nummer smsen of personeel gaan zoeken. Dan langzaam wordt er wel gereageerd en uiteindelijk kan iemand de trein worden uitgezet. Dat gebeurt af en toe. Maar een conducteur die proactief een oogje in het zeil houdt? Nee, die is er niet.

 

@Estrid Als je je zorgen maakt zou ik op het perron de conducteur benaderen en kenbaar maken dat je bij hen in de buurt wil blijven.

Reputatie 7
Badge +1

Er is ingangscontrole bij vertrek vanuit Rotterdam, vanuit brabant weet ik het niet. Daarna, in de trein, is er geen personeel te zien. Controle is er dus ook niet meer, of men eerste klas zit, of aan het roken is bijvoorbeeld, of reizigers worden lastiggevallen door iemand die echt te ver heen is. Wij reizigers zijn inmiddels gewend het zelf op te lossen, weg te lopen, of te negeren.

Veiligheid staat bij NS erg hoog in het vaandel zowel in de trein als op het station. Je kan er dan ook vanuit gaan dat je zonder problemen deze reis kunt maken.

@Lorena NSheb jij ooit in een nachttrein gezeten? Als de NS de veiligheid in de trein erg hoog in het vaandel zou hebben, zou je ze misschien een keertje zien tijdens een rit van meer dan een uur. Ik zit elke week in de nachttrein en er komt nooit iemand kijken hoe het er in de trein aan toe gaat. Dus als jij zo'n stelling maakt hier, die vast conform beleid is, moet ik toch even de uitwerking daarvan in de praktijk vertellen.

Mocht het uit de hand lopen met iemand, die reizigers lastig valt, zijn er altijd wel medereizigers die dat nummer smsen of personeel gaan zoeken. Dan langzaam wordt er wel gereageerd en uiteindelijk kan iemand de trein worden uitgezet. Dat gebeurt af en toe. Maar een conducteur die proactief een oogje in het zeil houdt? Nee, die is er niet.

 

@Estrid Als je je zorgen maakt zou ik op het perron de conducteur benaderen en kenbaar maken dat je bij hen in de buurt wil blijven.

De waarheid is hard, maar mag blijkbaar alleen door de forumleden verteld worden en niet door de moderators. Jammer dat de klant zo op het verkeerde been wordt gezet.

Reputatie 7
Badge

Ingangscontrole filtert het tuig echt niet weg. Ook vervelend volk heeft wel eens een plaatsbewijs.

Reputatie 5

Er is ingangscontrole bij vertrek vanuit Rotterdam, vanuit brabant weet ik het niet. 

Er is om praktische redenen in Tilburg (en inderdaad dus ook in de nachttrein bij tussenliggende stops) geen ingangscontrole, behalve dan dat de meeste stations wel toegangspoortjes hebben.

Reageer