beantwoord

Hoe weet ik van te voren of mijn fiets mee kan de trein in?

  • 22 August 2023
  • 8 reacties
  • 295 Bekeken

Hoe weet ik van te voren of mijn fiets mee mag in de trein die ik wil nemen. Het is buiten de spits en ik heb een kaartje gekocht.

icon

Beste antwoord door Bemined 22 August 2023, 13:44

Bekijk origineel

8 reacties

Heel simpel gezegd: niet. De fiets mag alleen mee indien de speciaal daarvoor bestemde plek in de trein vrij is. Aangezien je niet kunt reserveren voor die plek heb je geen enkele garantie daarop. De conducteur heeft hierover het laatste woord, als die zegt dat alle fietsplaatsen vol zijn mag je niet mee. Op drukke trajecten (of trajecten met erg korte treinen) is het dus altijd een gok of je fiets mee mag.

Reputatie 7
Badge

U heeft helaas geen zekerheid of uw fiets mee kan. 

Reputatie 7
Badge +3

In de maanden juli en augustus mag een fiets trouwens de hele dag mee, dus ook tijdens de spits. 

Dat de NS het meenemen van je eigen fiets ontmoedigt blijkt uit hun app en hun website. Je zoekt je wezenloos hoe je een fiets kunt meenemen. Via google kom je daar wel achter.
Dit heet ‘bewust obstructiebeleid’.

Badge +3

Kostte mij vijf seconden toen ik net even op www.ns.nl keek: in het menu Reisinformatie bovenaan de pagina staat in de linkerkolom een link naar de pagina Met trein en fiets op stap.

Waarom zou ik bij Reisinformatie gaan kijken? Ik zoek geen informatie over mijn reis, ik wil mijn fiets meenemen.

Badge +3

Alsjeblieft: ns.nl/fiets 😅

Staat je vraag er niet tussen? Vind dan het antwoord op je vraag bij NS Community. Kom je er toch niet uit? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Dan kijk je bij Fietskaart Dal kopen (want die moet je hebben om je fiets mee te nemen) en dan staat daar ook wanneer je fiets mee mag en is er een link naar de volledige voorwaarden. Of je gebruikt op de NS website de zoekfunctie en vind je ook binnen enkele seconden. 

Reageer