Hoeveel Ampère trekt de stroomaansluiting in de eerste klas? | NS Community
beantwoord

Hoeveel Ampère trekt de stroomaansluiting in de eerste klas?


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24102 reacties
Hoeveel Ampère trekt de stroomaansluiting in de eerste klas maximaal?

Graag een concreet antwoord!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 June 2018, 11:48

Bekijk origineel

54 reacties

Wow, Thom, dat zijn nog eens vragen 😉. Ik heb het even moeten uitzoeken. Voor zover ik kan nagaan is het 1,53 Ampère. 230 volt gedeeld door 150 Watt.
Reputatie 7
Badge +4
Volt x Ampere = Watt, populair gezegd. (P= U x I)

Je hebt helemaal gelijk Thom. Het moet natuurlijk 0.65 Ampère zijn. 150 Watt / 230 Volt = 0.65 Ampère.

Disclaimer Dec 2022: Dit antwoord stamt uit juni 2018, het is onzeker of deze informatie momenteel nog accuraat is.

Mocht u morgen iemand in de 1e klasse zien zitten met een tostiapparaat, dan is het Thom 😎
Reputatie 7
Badge +4
Wil je er ook eentje? Gezellig! Ik reis morgen via Zwolle. Mijn tostiapparaat trekt helaas 700 Watt 😉
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt helemaal gelijk Thom. Het moet natuurlijk 0.65 Ampère zijn. 150 Watt / 230 Volt = 0.65 Ampère.
Dan heb ik toch goed opgelet indertijd, 😉
Reputatie 7
Badge +3
Wil je er ook eentje? Gezellig! Ik reis morgen via Zwolle. Mijn tostiapparaat trekt helaas 700 Watt ;-)
Misschien dan ook even dezelfde vraag stellen aan Keolis voor hun Flirts als je Heino aan wilt doen 😂
Dan ben ik in Den Haag, sorry 😞
Reputatie 7
Badge +3
Ha, halverwege mijn woon-werk ritje. Ik zal zwaaien👋
Kwam er dinsdag nog langs, maar zag je niet zitten buiten helaas 😉
Reputatie 7
Badge +3
Tja, bij mijn favoriete zomerse lunchplek komt geen trein langs, zul je toch de A13 moeten nemen.


Reputatie 7
Badge +3
Het kan nog veel erger dan Thoms tosti-apparaat. De haardroger van mijn eega trekt meer dan 2000W. Onze oude Miele-stofzuiger kan ik tot 2200W laten lawaaimaken. Maar het bontst maakt het stoomstrijkijzer het. Dat trekt tot 2400W.
Reputatie 7
Badge +3
Jammer, dan kunnen we Thom niet laten stofzuigen in de 1e klas. Of anders dan toch maar zo'n Dyson zonder snoer meenemen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb geen huishoudelijk talent en ik heb besloten dat vooral zo te houden. Dat komt me namelijk wel uit. 😉
Wat zou er gebeuren als ik mijn dompelaar van 2000 watt zou aansluiten?
Reputatie 7
Badge +3
Voor Cor van der Laak zouden de stopcontacten een uitkomst zijn geweest.
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=vG96OFA9M1w
Reputatie 7
Badge +4
;-)

Zondagavond VPRO, dat was geweldig met deze jongens. Beter dan kunstmatige commerciële rommel, maar goed, dat zal wel gemopper zijn. Maar ik mis ze wel.
Reputatie 7
Badge +4
Wat zou er gebeuren als ik mijn dompelaar van 2000 watt zou aansluiten?
Dan komt u er achter dat u een zinloze actie heeft verricht, naast onnodig sjouwwerk.
Raadsel: Het begint met 'Z' en het eindigt met 'ekering'.
Badge +3

Het kan nog veel erger dan Thoms tosti-apparaat. De haardroger van mijn eega trekt meer dan 2000W. Onze oude Miele-stofzuiger kan ik tot 2200W laten lawaaimaken. Maar het bontst maakt het stoomstrijkijzer het. Dat trekt tot 2400W.


Haha zelfde hier (al is mijn oude Miele stofzuiger niet regelbaar en 1000W). Friteuse 1200W, haardroger 600/1400W, de oven (met boven en onderwarmte) 1750W, waterkoker 2200W en mijn (stokoude) bovenlader wasmachine 3000W.

Met de oven aan en strijken (zelfde groep) zit ik aan 4150W, dat is dus 18A bij 230V maar de zekeringen (16A) vinden dat nog acceptabel ;)

Overigens las ik ergens dat de stroom van de WCD's/stopcontacten in oudere treinen (bijv. VIRM of andere waar ze later ingebouwd zijn, zoals DDZ) vanuit het climate-control systeem komt, dus als de airco uitvalt of uit staat heb je ook geen stroom.

Ik denk dat de WCD's in de treinen vergelijkbaar zijn met van die scheerstopcontacten die je soms in hotels en vliegtuigen (en misschien ook wel in treinen) ziet in 'natte ruimtes', met beperkt wattage en galvanisch gescheiden. Je kunt er dus geen schok van krijgen tenzij je in elk gat een spijker stopt en die met beide handen aanraakt 😛

Reputatie 7
Badge +4
De inductiekookplaat wint nog geloof ik 😉 al is ermee koken in de trein geen optie.
Reputatie 7
Badge +3
Oh ja, een inductie kooplaat is een ander verhaal, maar zie die stekker maar eens in een treinstopcontact te krijgen.
Neem dan een elektrische bbq mee, die is nog vrij handzaam mee te nemen, zit je ook al aan 2200W.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke elektrische toestellen Thom wil aansluiten in de trein. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Vijf koelkasten moet kunnen, of een pc zonder randapparatuur. 😁

Welterusten 🤓
Badge +3

Haha, Thom vroeg hoveeel Watt/ampere ze leveren en dat is dus genoeg om je laptop op te laden.

Met grofweg 19V en 4A (de gemiddelde laptop adapter) verbruik je dus 76W. Met wat verliezen maken we daar 100W van. Dus 150W capaciteit van de stopcontacten is voldoende.

Stop je er een 700W tosti-apparaat in of een haardroger van 1400W... dan weet ik het niet. Keertje proberen eigenlijk! Ligt er ook wel aan welk type trein het is. Er staat niets bij die stopcontacten over wat mag en kan tenslotte...

De 5 volt USB aansluitingen ook niet! Een iPhone zal met een 1A USB aansluiting echt niet gaan laden, maar is er op zich blij/tevreden mee.

Met 2,1A of 2,3A heeft zo'n ding door dat er geladen mag worden, en zal dat doen. Tech talk!

Reputatie 7
Badge +3
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke elektrische toestellen Thom wil aansluiten in de trein. Kun je een tipje van de sluier oplichten?

Aangezien het door de climate control nog wel eens koud kan zijn in de 1e klas, gok ik op een elektrische deken 😎

Reageer