Hallo, ik vroeg mij af wat een dagkaart van NS kost voor een volwassene en wat het verschil is tussen een dagkaart en een dagretour? Kan iemand mij dit uitleggen?
Een NS Dagkaart kost voor de 2e klas 54,80 euro.
Met een dagretour reis je op een specifiek, vooraf vastgelegd traject 1x heen en 1x zelfde route terug. Met een dagkaart kan je onbeperkt het land door reizen.
Bestaat dat nog, een dagretour?
Bestaat dat nog, een dagretour?
Ja natuurlijk, zowel uit een automaat of als e-ticket. Het kost alleen hetzelfde als twee enkele reizen. Weekendretour is er al lang niet meer.
Bij een automaat betaal je 1 euro extra voor een kaartje, dus bij retour is dat wat goedkoper dan twee lossse enkeltjes.
Een dagkaart Holland Travel Ticket (te koop bij automaten) voor na 9:00 of in het weekend kost €43 en daarmee mag je ook onbeperkt met bus, tram en metro.
Waarschijnlijk werd bedoeld goedkope dagretours, dus actie kaartjes waarmee alleen in de daluren gereisd kan worden.
Momenteel zijn bij de Spoordeelwinkel alleen nog allerlei dagjes uit naar een bepaalde stad te koop. Dat zijn ook dagretours (met iets te eten en drinken erbij) en die kosten €23.
Bestaat dat nog, een dagretour?
Ja natuurlijk, zowel uit een automaat of als e-ticket. Het kost alleen hetzelfde als twee enkele reizen. Weekendretour is er al lang niet meer.
Eh ja “duh” . Maar ik heb dus, lang geleden, meegemaakt dat er een echt retourtje bestond, wat écht goedkoper was dan twee enkeltjes. En zelfs ook nog het avondretour, volgens mij was dat nauwelijks duurder dan een enkeltje.
Ticketmachines zijn zó 2020...
Toen het dagretour werd afgeschaft, ging de prijs van een enkeltje terug naar de helft van het dagretour. Een van de weinige directe prijsverlagingen.Er is geen dagretour meer maar het is nog steeds even duur als twee enkeltjes zouden zijn. En nee, dit is geen onzin. Het avondretour is er ook niet meer, uw prijs klopt wel, vaak kwam er voor het avondretour nauwelijks iets bovenop bij de prijs het enkeltje,
Es war einmal.
Haha en
Hou er rekening mee dat de actiekaartjes tegenwoordig dagretours zijn, Vroeger waren het dagkaarten, en daar kon je een dag onbeperkt mee reizen.
Zie een dagretour dus niet voor een dagkaart aan,
Hou er rekening mee dat de actiekaartjes tegenwoordig dagretours zijn, Vroeger waren het dagkaarten, en daar kon je een dag onbeperkt mee reizen.
Zie een dagretour dus niet voor een dagkaart aan,
En actie-dagretours zijn tegenwoordig vaak alleen in daluren geldig en vaak als e-ticket verkrijgbaar, wat betekent dat je in de spits niet in de trein mag zijn.
Wat bepaald niet een verbetering is met het reizen op saldo ten opzichte van het oude systeem met dagretours is dat je niet langer automatisch een dagkaart krijgt wanneer je boven een aantal tariefeenheden uitkomt.
Voorbeeld: wanneer je bij de automaat een dagretour (al dan niet met korting) van Amsterdam naar Maastricht kocht dan werd dat automatisch een dagkaart.
Ik weet dat ik wat laat reageer, maar Amsterdam Centraal - Maastricht is minder dan het maximum aantal tariefeenheden (250 dacht ik). Vandaar geen dagkaart.
Bij NS wordt het maximale tarief voor een enkele reis al bereikt bij 200 tariefeenheden. Amsterdam Centraal-Maastricht is 216 tariefeenheden. Een dagkaart is dus wel even duur als een dagretour voor dit traject: 62,40 euro (= 2 × 31,20 euro) in 2025.
Ja, met NS is alles boven de 200 TE kosteloos, maar Arriva mag tot 250 TE rekenen. Kom je dus van ver en in een trein naar Heerlen terecht (overstap in Sittard naar Arriva voor naar Maastricht) dan betaal je (een beetje) meer.
Om die 49 cent te besparen kan je in Sittard ook gewoon wachten op de volgende NS intercity, en ben je 4 minuten later in Maastricht dan met de Arriva stoptrein.
Een dagkaart is natuurlijk geldig bij alle vervoerders, en met een Holland Travel TIcket (te koop bij de kaartautomaten op stations) ben je voor € 51 klaar en mag je ook nog onbeperkt met bus/tram/metro. Aanvang reis moet buiten de ochtendspits (ma-vr 06:30-09:00) zijn.
Oh, met de PrijsTijd Deal kan het voor minder dan 25 euro.
Voorbeeld met 20% korting is een reis voor morgen maandag 6 januari na de ochtendspits, maar dan mag je niet met Arriva (hoeft ook niet want Amsterdam Centraal naar Maastricht is rechtstreeks zonder overstap).
Een half uurtje nadat ik mijn vorige reactie tikte zie ik dat de PrijsTijd Deal korting voor maandag vanaf Amsterdam Centraal naar Maastricht 15% is, maar vanaf Amsterdam Zuid is het 20%.
Je moet het maar weten… scheelt toch weer anderhalve euro als je het niet erg vindt om in Utrecht over te stappen
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.