Hoeveel kost een dagkaart? En wat is het verschil tussen een dagkaart en een dagretour? | NS Community
beantwoord

Hoeveel kost een dagkaart? En wat is het verschil tussen een dagkaart en een dagretour?

  • 18 October 2021
  • 10 reacties
  • 9071 Bekeken

Hallo, ik vroeg mij af wat een dagkaart van NS kost voor een volwassene en wat het verschil is tussen een dagkaart en een dagretour? Kan iemand mij dit uitleggen? 

icon

Beste antwoord door Rene74 18 October 2021, 15:07

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7

Een NS Dagkaart kost voor de 2e klas 54,80 euro. 

Met een dagretour reis je op een specifiek, vooraf vastgelegd traject 1x heen en 1x zelfde route terug. Met een dagkaart kan je onbeperkt het land door reizen.

Reputatie 6

Bestaat dat nog, een dagretour?

Badge +3

Bestaat dat nog, een dagretour?

Ja natuurlijk, zowel uit een automaat of als e-ticket. Het kost alleen hetzelfde als twee enkele reizen. Weekendretour is er al lang niet meer.

Bij een automaat betaal je 1 euro extra voor een kaartje, dus bij retour is dat wat goedkoper dan twee enkeltjes.

Een dagkaart Holland Travel Ticket (te koop bij automaten) voor na 9:00 of in het weekend kost €43 en daarmee mag je ook onbeperkt met bus, tram en metro.

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk werd bedoeld goedkope dagretours, dus actie kaartjes waarmee alleen in de daluren gereisd kan worden.

Momenteel zijn bij de Spoordeelwinkel alleen nog allerlei dagjes uit naar een bepaalde stad te koop. Dat zijn ook dagretours (met iets te eten en drinken erbij) en die kosten €23.

Reputatie 6

Bestaat dat nog, een dagretour?

Ja natuurlijk, zowel uit een automaat of als e-ticket. Het kost alleen hetzelfde als twee enkele reizen. Weekendretour is er al lang niet meer.

Eh ja “duh” ;-). Maar ik heb dus, lang geleden, meegemaakt dat er een echt retourtje bestond, wat écht goedkoper was dan twee enkeltjes. En zelfs ook nog het avondretour, volgens mij was dat nauwelijks duurder dan een enkeltje.

Ticketmachines zijn zó 2020...

Reputatie 7
Badge +4

Toen het dagretour werd afgeschaft, ging de prijs van een enkeltje terug naar de helft van het dagretour. Een van de weinige directe prijsverlagingen.Er is geen dagretour meer maar het is nog steeds even duur als twee enkeltjes zouden zijn. En nee, dit is geen onzin. Het avondretour is er ook niet meer, uw prijs klopt wel, vaak kwam er voor het avondretour nauwelijks iets bovenop bij de prijs het enkeltje,

 

Es war einmal.

Badge +3

Haha en @Jolanda Dirksen mag het beste antwoord kiezen (dat van @Rene74 dus) :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Hou er rekening mee dat de actiekaartjes tegenwoordig dagretours zijn, Vroeger waren het dagkaarten, en daar kon je een dag onbeperkt mee reizen. 

 

Zie een dagretour dus niet voor een dagkaart aan,

Reputatie 7
Badge +3

Hou er rekening mee dat de actiekaartjes tegenwoordig dagretours zijn, Vroeger waren het dagkaarten, en daar kon je een dag onbeperkt mee reizen. 

 

Zie een dagretour dus niet voor een dagkaart aan,

En actie-dagretours zijn tegenwoordig vaak alleen in daluren geldig en vaak als e-ticket verkrijgbaar, wat betekent dat je in de spits niet in de trein mag zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Wat bepaald niet een verbetering is met het reizen op saldo ten opzichte van het oude systeem met dagretours is dat je niet langer automatisch een dagkaart krijgt wanneer je boven een aantal tariefeenheden uitkomt. 

Voorbeeld: wanneer je bij de automaat een dagretour (al dan niet met korting) van Amsterdam naar Maastricht kocht dan werd dat automatisch een dagkaart. 

Reageer