Skip to main content

NS heeft een concessie voor de periode 2025 - 2033. 

Met het hoofdrailnet is het duidelijk dat NS die concessie heeft. Maar hoe zit dat op de HSL? Eurostar betaalde/betaalt NS gebruikers vergoeding omdat het een exclusieve concessie had tot dienstregeling 2025. 

Hoe zit dat vanaf 2025? Exploiteert NMBS op basis van Europese regelgeving met Vierde Spoorwegpakket de Nederlandse spoornet de IC Brussel - Breda/Rotterdam via HSL zelf? En kan/moet Eurostar nu geheel zelf de gebruikers vergoeding betalen? 

En betaalt NS omgekeerd op Belgische bodem de exploitatie van de snelle Benelux/ICNG België geheel zelf? 

Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd hoe de internationale treinverbinding via HSL zal gaan. 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 


Nou, ik zat pas in de IC direct en daarin riep de conducteur letterlijk om: “Welkom in de Intercity defect via de Hoge Storings Lijn….” Denk dat dat een eerlijke en realistische weergave is van die lijn.

Het leek eindelijk een beetje onder controle te geraken na 10-15 jaar tot de kwestie “Rijpwetering” om de hoek kwam kijken. Een stoomtrein over dat traject zou mijns inziens niet misstaan. 🤣🚂


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 

Dat zou inderdaad zo maar kunnen, laten we eerst maar eens zorgen dat de HSL betrouwbaar wordt.


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd hoe de internationale treinverbinding via HSL zal gaan. 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 

Ik deel je optimisme totaal niet. De HSL is vanaf het begin een hoofdpijndossier en is dat nu meer een migrainedossier aan het worden. De reparaties gaan nog lange tijd in beslag nemen en ik verwacht zelf dat er pas in 2026 en misschien pas in 2027 goed gebruikt kan worden gemaakt van deze lijn. De ICNG is nu na vele jaren nog steeds niet 100% betrouwbaar. Ik zie dat voorlopig ook niet opgelost worden. In 2025 zal de HSL er sowieso meerdere keren uitliggen vanwege herstel van de viaducten.

Bij Prorail lopen vele werkzaamheden momenteel ook niet lekker en ik moet nog maar zien of dit allemaal gladjes hersteld gaat worden.  Komt bij dat de huidige regering nu niet bepaald bereid blijkt te zijn om geld in een bodemloze put te stoppen, dus ook daar kan nog wel eens vertraging door komen. 


Eurostar en NMBS zijn geen vervoerder in Nederland. NS is geen vervoerder in België. Al het vervoer over de HSL in Nederland is door NS. Dat zie je ook op de Eurostar-tickets: NS staat daar als vervoerder op.

Dit verandert bij mijn weten niet onder de nieuwe concessie.


Eurostar en NMBS zijn geen vervoerder in Nederland. NS is geen vervoerder in België. Al het vervoer over de HSL in Nederland is door NS. Dat zie je ook op de Eurostar-tickets: NS staat daar als vervoerder op.

Dit verandert bij mijn weten niet onder de nieuwe concessie.

Dus Eurostar rijdt als NS in Nederland?


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd hoe de internationale treinverbinding via HSL zal gaan. 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 

Ik deel je optimisme totaal niet.  

Daar gaat het dus best mis... Ik deel de optimisme wel, maar niet de optimisme waarbij de HSL al vanaf 2025 goed gebruikt zal worden voor internationale treinverbindingen.

 

Ik geloof wel dat de HSL goed gebruikt kan worden zodra alle kinken in de kabels zijn verdwenen, ik zie dat alleen tot 2030 niet gebeuren, die optimisme heb ik dan weer niet 😆.

 

 

Je moet wel een vorm van optimisme hebben, anders zal het nooit goed komen...


Eurostar en NMBS zijn geen vervoerder in Nederland. NS is geen vervoerder in België. Al het vervoer over de HSL in Nederland is door NS. Dat zie je ook op de Eurostar-tickets: NS staat daar als vervoerder op.

Dit verandert bij mijn weten niet onder de nieuwe concessie.

Dus Eurostar rijdt als NS in Nederland?

Dat heb je goed begrepen. Voor de reiziger in Nederland is de Eurostar een NS-trein, ook al doet NS zijn best om dat te verbergen en zul je dat dus alleen op het ticket zien.


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 

Dat zou inderdaad zo maar kunnen, laten we eerst maar eens zorgen dat de HSL betrouwbaar wordt.

Eerst die viaducten repareren tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel. BAM die participeert in Infraspeed zal het repareren. 

Nieuwe prognose: Eind 2026 gereed. Eerst zien. Dan geloven. 


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd hoe de internationale treinverbinding via HSL zal gaan. 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 

Ik deel je optimisme totaal niet. De HSL is vanaf het begin een hoofdpijndossier en is dat nu meer een migrainedossier aan het worden. De reparaties gaan nog lange tijd in beslag nemen en ik verwacht zelf dat er pas in 2026 en misschien pas in 2027 goed gebruikt kan worden gemaakt van deze lijn. De ICNG is nu na vele jaren nog steeds niet 100% betrouwbaar. Ik zie dat voorlopig ook niet opgelost worden. In 2025 zal de HSL er sowieso meerdere keren uitliggen vanwege herstel van de viaducten.

Bij Prorail lopen vele werkzaamheden momenteel ook niet lekker en ik moet nog maar zien of dit allemaal gladjes hersteld gaat worden.  Komt bij dat de huidige regering nu niet bepaald bereid blijkt te zijn om geld in een bodemloze put te stoppen, dus ook daar kan nog wel eens vertraging door komen. 

HSL wordt nu niet optimaal benut. Kwam simpelweg omdat er te weinig HSL Intercity waren. Jammer dat NS de Intercity Max niet uitvoerde omdat destijds een Minister van Verkeer en Waterstaat hier op tegen was. 

Nu pendelen de Intercity (Direct) tussen Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven. Waardoor een klein deel profiteert van de HSL. 

Mits de HSL Intercity en HSL zelf geen problemen hebben. Het is tenenkrommend dat er na 15 jaar van ingebruikname van HSL nog steeds problemen zijn. 


Dit zijn goede vragen Hanzeboog! Ik heb hier geen direct antwoord op, maar heb dit intern voor je uitgezet! 

Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd hoe de internationale treinverbinding via HSL zal gaan. 

De HSL zal vanaf 2025 eindelijk echt goed gebruikt worden voor zowel nationale en internationale treinverbindingen. 

Ik deel je optimisme totaal niet.  

Daar gaat het dus best mis... Ik deel de optimisme wel, maar niet de optimisme waarbij de HSL al vanaf 2025 goed gebruikt zal worden voor internationale treinverbindingen.

 

Ik geloof wel dat de HSL goed gebruikt kan worden zodra alle kinken in de kabels zijn verdwenen, ik zie dat alleen tot 2030 niet gebeuren, die optimisme heb ik dan weer niet 😆.

 

 

Je moet wel een vorm van optimisme hebben, anders zal het nooit goed komen...

HSL heeft optimale rendement als het door vele ICNG en internationale treinen gebruikt kan worden. 

Nu heeft de HSL te weinig rendement. 2 hogesnelheidstreinen p/u richting Brussel zoals ze dat 18 jaar geleden dat wenste zal er nooit komen. 

De HSL zal meer een veredelde Intercity lijn worden. Net als in Spanje, Italië, Frankrijk, Duitsland waar delen van HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet bereden wordt. 


Ik heb antwoord! Het gaat helaas niet op elk detail van je vragen maar dit kan ik delen: 
 

“De HSL is onderdeel van het Hoofdrailnet. NS heeft de concessie van het rijk om op het hoofdrailnet te rijden. Dat brengt rechten en plichten met zich mee in prestaties en frequenties en prijzen.
Daarvoor werkt NS soms samen met een andere vervoerder, met name voor Internationaal treinverkeer. Daar werken we samen met Eurostar of DB of NMBS. Voor die lijnen is NS echter formeel de vervoerder
NS betaalt ProRail een infraheffing voor het gebruik van het spoor. Bovenop de concessie kunnen andere vervoerders ook treinen rijden, op het hele HRN, incl de HSL. Zij hebben dan niet te maken met dezelfde rechten en plichten, maar rijden in “open access” in een commerciële context. Zij betalen ProRail wel een infraheffing voor het gebruik van het spoor.”
 


Vanaf DRGL 2025 gaan 32 IC treinen per dag (2x per uur) tussen Rotterdam en Brussel rijden, zie www.treinreiziger.nl/trein-naar-brussel-wordt-45-minuten-sneller-vanaf-2025/.

 

Daarnaast rijdt hier ook Eurostar. De verbinding Nederland naar Paris/Londen is vanaf 2025 niet aanbesteed, elk vervoerder mag op HSL of klassiek naar Londen, Parijs of een andere bestemming in het buitenland rijden (open access). Ook alle andere internationale treinen (dus uitzondering IC Rotterdam Brussel en regionale internationale treinen) vallen vanaf 2025 in open access.


Dat kan natuurlijk veel puntiger geformuleerd worden. “NS is formeel de vervoerder maar werkt met andere vervoerders als DB, Eurostar en NMBS/SNCB samen in de exploitatie van het internationaal treinverkeer.” 

Interessant wordt de situatie na 2025 wanneer blijkbaar bijna het gehele internationale treinverkeer onder open access gaat vallen. Buitenlandse partijen zouden dan zonder partner NS de treinpaden kunnen aanvragen en een eigen toegangsovereenkomst met ProRail kunnen sluiten. Het is natuurlijk de vraag of DB en Eurostar op die administratieve rompslomp zitten te wachten en dat niet beter aan partner NS kunnen overlaten voor het rijden in Nederland.


Vanaf DRGL 2025 gaan 32 IC treinen per dag (2x per uur) tussen Rotterdam en Brussel rijden, zie www.treinreiziger.nl/trein-naar-brussel-wordt-45-minuten-sneller-vanaf-2025/.

 

Daarnaast rijdt hier ook Eurostar. De verbinding Nederland naar Paris/Londen is vanaf 2025 niet aanbesteed, elk vervoerder mag op HSL of klassiek naar Londen, Parijs of een andere bestemming in het buitenland rijden (open access). Ook alle andere internationale treinen (dus uitzondering IC Rotterdam Brussel en regionale internationale treinen) vallen vanaf 2025 in open access.

Het is mooi dat in principe elke vervoerder op het Nederlandse spoornet kan rijden. Want wat kunnen ze extra verdienen? En zal ProRail de nieuwe vervoerders willen of kunnen toelaten op HSL en klassieke spoornet? 

Maar zie in de praktijk niet snel nieuwe vervoerders in Nederland bijkomen. START (dochteronderneming van DB) zal tussen Düsseldorf - Venlo - Eindhoven zal in dienstregeling 2026 beginnen. Over Trenitalia waren er bepaalde berichten dat ze met hun ETR 1000 tussen Groningen - Parijs wilden rijden via dochteronderneming Qbuzz.

Zou een mooie aanvulling zijn omdat Eurostar het aantal treinen tot 2030 niet gaat uitbreiden. Winstmaximalisatie is het belangrijkste doel van Eurostar. 


Iedere spoorwegonderneming die toegelaten is om het Nederlandse spoor te rijden en aan alle overige eisen voldoet kan een capaciteitsaanvraag doen.
Wat mij opvalt dat is allerlei lieden iets roepen over het gaan rijden van treinen maar dat de praktijk weerbarstiger is dan de wens om een trein te gaan rijden. Er komt veel meer bij kijken dan de meeste mensen denken. Het is niet voor niets dan buitenlandse vervoerders nauw met NS samenwerken, ook op het gebied van inzet van personeel.


Eurostar en NMBS zijn geen vervoerder in Nederland. NS is geen vervoerder in België. Al het vervoer over de HSL in Nederland is door NS. Dat zie je ook op de Eurostar-tickets: NS staat daar als vervoerder op.

Dit verandert bij mijn weten niet onder de nieuwe concessie.

Dus Eurostar rijdt als NS in Nederland?

Dat heb je goed begrepen. Voor de reiziger in Nederland is de Eurostar een NS-trein, ook al doet NS zijn best om dat te verbergen en zul je dat dus alleen op het ticket zien.

Dat verbergen valt wel mee, op de CTA (de digitale schermen op het station met vertrekinformatie) staat bij de Eurostar bij de vervoerder het NS (International) logo. Formeel is voor zover mij bekend nog steeds Thalys Ned. N.V. (100 % dochter van NS) de vervoerder binnen Nederland voor Eurostar en niet NS International.


Dat heb je goed begrepen. Voor de reiziger in Nederland is de Eurostar een NS-trein, ook al doet NS zijn best om dat te verbergen en zul je dat dus alleen op het ticket zien.

Dat verbergen valt wel mee, op de CTA (de digitale schermen op het station met vertrekinformatie) staat bij de Eurostar bij de vervoerder het NS (International) logo. Formeel is voor zover mij bekend nog steeds Thalys Ned. N.V. (100 % dochter van NS) de vervoerder binnen Nederland voor Eurostar en niet NS International.

Op de tickets staat voor Nederland bij mijn weten de vervoerderscode van NS. Maar als je een ticket hebt met iets anders erop, dan houd ik me aanbevolen.


Reageer