huisdieren in de trein

  • 9 January 2023
  • 19 reacties
  • 1033 Bekeken

Dag allen! Ik heb een vraag. Afgelopen donderdag kwam ik met de trein aan rond 5 uur op Amsterdam CS. Druk. Ik reis altijd met de trein met mijn hondje, een ongelofelijke goedzak, dus dat gaat altijd goed in de trein, en is heel gezellig. Deze keer zag ik even verderop een man met een kat in een reismandje. Ik heb er verder niet veel aandacht aan besteed. Maar bij het uitstappen…liep mijn hondje voorbij de man met de kat. Plots bleek het niet 1 kat te zijn, maar waren het er twee. De heren hadden de katten uit de mandjes gehaald. Ze zaten wel aan lijntjes, maar werden woest van mijn voorbijlopende hondje! Het werd een bloederige toestand. Snel het hondje in veiligheid gebracht, want de katten slingerden aan hun lijntjes door de coupé. Ik was bang te worden aangevallen. Helaas werden ze boos op mij, omdat de hond was langsgelopen. Bleek van schrik verliet ik de coupé. Mijn vraag is nu: volgens de NS regels mag een klein huisdier op schoot. Ik snap dat, met een ratje, of een cavia, of een schildpad. Maar is het niet verstandig om te vragen een kat in het reismandje te houden, om ongelukken te voorkomen? Wat vinden jullie? 
lieve groet
 

 

 

 


19 reacties

Reputatie 7
Badge

Huisdieren op schoot in de trein? Mag dat echt?

Reputatie 7
Badge +3

Een huisdier mag uiteraard geen overlast veroorzaken. Er zijn echter geen regels dat een kat (of ander huisdier) niet tijdens de reis uit de reismand genomen mag worden. Een kat mag geen zitplaats innemen maar mag wel op schoot. Mij lijkt het uiterst onverstandig om een kat uit de reismand te halen tijdens de reis.

Zie het AVR NR, paragraaf 5.3.

5.3. Welke voorwaarden gelden voor uw dieren? Kleine huisdieren mag u kosteloos meenemen, mits deze in een mand, tas, kooi of op schoot worden vervoerd. Dit geldt ook voor honden. Als u uw hond geen klein huisdier is dat u niet in een mand, tas, kooi of op schoot vervoert, dient u voor uw hond een apart daarvoor bestemd Vervoerbewijs bij u te hebben. U dient uw hond in de trein en in het station altijd aangelijnd te houden. Huisdieren mogen nooit een aparte zitplaats innemen. Als u vanwege een beperking wordt begeleid door een hond, heeft u voor deze hond geen apart Vervoerbewijs nodig, mits deze hond een als zodanig herkenbare blindengeleidehond (in opleiding) of hulphond (in opleiding) van de Stichting Hulphond Nederland is. NS kan u verplichten om met uw dier het station of de trein te verlaten als uw dier naar het oordeel van NS gevaarlijk, lastig of hinderlijk is.
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1660294472226/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf

Reputatie 7
Badge +1

Huisdieren op schoot in de trein? Mag dat echt?

Jazeker:

https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart-hond

Reputatie 7
Badge

Met name een kat op schoot lijkt me nogal riskant. Die beesten kunnen onvoorspelbaar reageren.

Reputatie 7
Badge

Met name een kat op schoot lijkt me nogal riskant. Die beesten kunnen onvoorspelbaar reageren.

Hoeft niet eens bij sommige rassen. Ik heb wel eens gezien dat iemand een kat aan tuigje had, en op schoot meenam. Bij het uitstappen werd de kat de drempel over getild en liep op het station mee, met de baas. :)

Reputatie 7
Badge +3

Zaten de katten wel op schoot?

Reputatie 7
Badge +3

Toch kunnen ook dat soort katten onvoorspelbaar reageren, bv als er een hond langsloopt. Van honden is het heel normaal dat ze niet in een reismand zitten tijdens een treinreis, bij katten wel. En als je een kat aangelijnd uit het mandje haalt zul je als eigenaar wel even goed de boel in de gaten moeten houden om dit soort taferelen te voorkomen. 

Tsja, het is net als met kinderen, mijn kind doet dat niet en die van mij is de leukste van de wereld. Maar zoals anderen ook al zeggen, als je je kat uit de mand haalt, dan moet je inderdaad goed oppassen. Dat is imo dan ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar, niet van de toevallige passant met een hond(je). Helemaal zolang de hond zich verders rustig houdt.

Badge +3

Inderdaad, waarom zouden de eigenaren van die katten ze wel aan een lijntje mogen vervoeren en jij niet met je hond(je)?

Jijzelf doet niets fout (en je hond ook niet, geef je zelf al aan). Als die katten daar onvoorspelbaar op (kunnen) reageren dan hou die maar lekker in een kooi.

Moet ineens denken aan types à la Herman Brood, die het ‘normaal’ vinden om met een vogel of fret of ander knaagdier of reptiel op hun schouders of nek rond te lopen.

Zouden die katten waarschijnlijk ook niet waarderen (nog afgezien van andere reizigers), maar in principe zou dat dus mogen.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen met rat, vogel of ander dier op de schouder ben ik een aantal keren in de trein tegen gekomen.

Niet aangelijnde honden op een stoel of bank ook. Maar ook aangelijnde honden aan een lange lijn die de hele coupé doorliepen. Katten meestal in vervoersmand, idem voor kleinere huisdieren.

De regels zijn er niet voor niets. Die zijn er voor iedereen het reizen prettig te laten verlopen.

@Armgard deed zo te lezen niets verkeerd. De katten hadden uit de mand op schoot moeten blijven zitten, dan hadden katteneigenaren de katten beter in bedwang kunnen houden. Dieren zijn onvoorspelbaar, net als (kleine) kinderen. Nu was het een hond waar de katten op reageerden, maar straks is het een peuter die een krab of beet krijgt van de kat die niet in bedwang gehouden wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Op de schouder is inderdaad niet hetzelfde als op schoot. Ook in dit soort gevallen wreekt zich het feit dat er nauwelijks gecontroleerd wordt in de treinen. Vergelijkbaar met alle mensen die gewone fietsen meenemen in de spits en nooit te horen krijgen dat dat niet is toegestaan.

 

Dag allen, dank voor de reacties. Misschien is het een idee om in het reglement op te nemen dat poezen in hun reismandje moeten blijven, al zullen er vast poezen zijn die nergens van schrikken en reizen gewend zijn. Het ging zo snel, dat ik niet had gezien of ze op de schoot van hun eigenaren zaten. Plots hingen ze in de lucht, en waren ze onhoudbaar. De enige gewonden waren de eigenaren zelf. 
Lieve groet, trein gezellig en safe allemaal! 

Reputatie 7
Badge +3

Dag allen, dank voor de reacties. Misschien is het een idee om in het reglement op te nemen dat poezen in hun reismandje moeten blijven, al zullen er vast poezen zijn die nergens van schrikken en reizen gewend zijn. Het ging zo snel, dat ik niet had gezien of ze op de schoot van hun eigenaren zaten. Plots hingen ze in de lucht, en waren ze onhoudbaar. De enige gewonden waren de eigenaren zelf. 
Lieve groet, trein gezellig en safe allemaal! 

Elk nadeel heeft een voordeel, de eigenaren zullen zich nu wel bedenken voor ze de katten zo los in de trein vervoeren.

Het blijft lastig om in regels te vangen wat wel of niet mag. De regels voor dieren zijn duidelijk, het is hoe men er mee omgaat. Zo mogen dieren in tas of mandje gratis mee, mits ze geen eigen zitplaats innemen. Toch neemt niet iedereen dier op schoot als het drukker wordt. Idem voor kinderen tot 4 jaar die gratis mee mogen maar geen eigen zitplaats hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Idem voor kinderen tot 4 jaar die gratis mee mogen maar geen eigen zitplaats hebben.

Een beetje een zijstraat maar ik heb een keer in de Thalys meegemaakt wat voor een ellende je kunt krijgen wanneer je denkt goedkoop uit te zijn door geen kaartje te kopen voor kinderen onder de 4. Een moeder was met 2 heel kleine kinderen op reis en had geen kinderkaartje gekocht. Alle stoelen waren verder gereserveerd en ze moest dus de kinderen op schoot houden. Mevrouw beklaagde zich daarover maar niemand kon daar verder iets aan doen. Ze had beter een kinderkaartje kunnen kopen zodat ze een extra zitplaats had gehad voor de twee kleintjes.

Honden moeten (kort) aan de lijn en het lijkt me niet dat je katten uit reismanden gaat halen onderweg. 

Weet niet wat de regels zeggen hoor, strict gesproken, misschien “mag” het wel maar je kan als eigenaar echt niet zo'n kat op je schoot houden.
Zo werken katten gewoon niet.
Ik ben opgegroeid rond en hou die dieren al mijn hele leven en als ze er geen zin meer in hebben gaan ze gewoon weg en als je dat gaat forceren liggen in no time je armen open.

Gewoon in het mandje houden.
Activeer je ook niet onnodig prooidrift van honden.

Er staat in de voorwaarden:

"Kleine huisdieren mag u kosteloos meenemen, mits deze in een mand, tas, kooi of op schoot worden vervoerd. Dit geldt ook voor honden"

Sommige eigenaren vertalen dat in dat je een mand, tas of kooi bij je moet hebben maar dat is niet wat er staat. Het dier moet in de mand, tas of kooi vervoerd worden en mag er dus onderweg niet uit.

Reputatie 7

Dag allen, dank voor de reacties. Misschien is het een idee om in het reglement op te nemen dat poezen in hun reismandje moeten blijven, al zullen er vast poezen zijn die nergens van schrikken en reizen gewend zijn. Het ging zo snel, dat ik niet had gezien of ze op de schoot van hun eigenaren zaten. Plots hingen ze in de lucht, en waren ze onhoudbaar. De enige gewonden waren de eigenaren zelf. 
Lieve groet, trein gezellig en safe allemaal! 

 

Ah… dat valt goed mee. Ik dacht, dat de ‘bloederige boel’ je hondje betrof. Dat die katten je hondje te pakken hadden genomen. Maar neen… die beesten hadden de juiste te pakken.

 

Kunnen die katten en jouw hond ook niet even langs de stiltecoupé om daar orde op zaken te stelln? Mijn dochter heeft op de kleuterschool een liedje geleerd “Het hondje zal je bijten. Het poesje zal je krabbelen. Dat komt van al dat babbelen !”

Ter aanvulling op het antwoord van iMark: Alle hulphonden als zodanig herkenbaar worden gratis welkom geheten. Niet alleen van stichting Hulphond. Dit zal binnenkort ook in de voorwaarden worden aangepast. Dit staat op onze website al goed aangegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Maar de aangepaste regels gelden formeel pas wanneer de algemene voorwaarden (AVR-NS) zijn aangepast en gepubliceerd. Het is niet voldoende om iets op de website te zetten. Tip voor @Erryt NS om in een voorkomend geval de link naar de juiste pagina op de website in je bericht te zetten.
 

Dit staat er nu op de website:

Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/hulpmiddelen-of-hulphond-mee-in-de-trein.html
 

De vraag is nu of het treinpersoneel een lijst met erkende hulphondorgansiaties meekrijgt om te controleren of niet iemand zelf een tuigje, deksel of beugel met logo in elkaar geknutseld heeft om onder het betalen van de Dagkaart Hond uit te komen. Of dat er een handel in vervalste logo’s ontstaat. 

Reageer