Skip to main content

Sinds een week of twee zijn veel van de treinen op het HSL traject tussen Breda en Rotterdam vervangen door ICNG materiaal. Optisch, en op het eerste gezicht mooi hoor, zo’n moderne trein, maar in de praktijk vraag je je af wie dit verzonnen heeft. Een opsomming van de laatste twee weken van problemen die steevast NIET voorkomen met het materiaal waar de ICD Brussel mee rijd.

  1. Steevast te korte treinen. Ik heb in de ochtend de trein van 08:14 richting Eindhoven, en in de middag c.q. avond 17:53 richting Rotterdam. Dat is spitsuur - en een lange trein is belangrijk. Toch heb ik zowel vorige week als deze week van de 8 dagen dat ik reisde, 6 dagen noodgedwongen moeten staan. In de ICD is altijd nog wel ergens een klapstoeltje te vinden.
  2. De indeling van de ICNG. Ik begrijp uit krantenartikelen dat een zogenaamd “testpanel” overweldigend heeft gekozen voor de bankjes en de vierzits plekken, maar probeer in de avond maar je maaltijd te eten of in de ochtend wat te werken op je laptop. Bovendien wilt geen enkele frequente treinreiziger in zo’n 4-zits zitten - het is leuk als je met een groepje onderweg bent maar 99% van de treinreizigers heeft een voorkeur aan een 2-zits, als ze de keus zouden krijgen.
  3. de bankjes idem. Op de plek van de bankjes hadden extra stoelen kunnen staan. De leuningen zijn te laag, de banken veel te diep, waardoor je alleen onderuitgezakt enigszins comfortabel zit. Niet ergonomisch en dan kan je altijd nog beter klapstoelen gebruiken.
  4. door de idiote inrichting, de segmentering van de ruimtes en alle andere poespas is er beduidend minder zitplek per strekkende meter in de trein. Wat was er mis met de wagons waar het eindeloze rijen 2-zits waren met af en toe een 4 zits? Eindeloos veel klapstoeltjes her en der ook. Het was praktisch.
  5. ”form over function”. Zie hierboven.
  6. storingen. De toiletdeur ging tweemaal niet dicht. Deuren tussen compartimenten zitten vast. Storingen waardoor de trein uitvalt. Intercom te zacht. Stiltecoupé’s waarvan voor niemand duidelijk is dat het een stiltecoupé is. 

er was een prima betrouwbare trein, die wellicht geen 200km/u reed, oud was, maar wel lang genoeg was, grotendeels op tijd en zonder storingen reed, en plaats bood aan genoeg reizigers. Nu hebben we een slecht ontworpen, als het werkt snelle trein, die constant storingen heeft, een achterlijke indeling heeft waardoor het reiscomfort, ondanks de betere stoelen, omlaag gaat, en de algehele reis ervaring sterk is afgenomen.

 

ik hoop ten zeerste dat een volgend “test panel” bestaat uit mensen die minstens 5 dagen per week in de spits reizen, heen en terug, en dat al enkele jaren doen. Niet de mensen die dagtripjes doen. Het resultaat zou heel anders zijn geweest.

 

Zojuist bijna drie kwartier later vertrokken door een opnieuw defecte ICNG. Leuk, dat moderne spul!

 

  1. De indeling van de ICNG. Ik begrijp uit krantenartikelen dat een zogenaamd “testpanel” overweldigend heeft gekozen voor de bankjes en de vierzits plekken, maar probeer in de avond maar je maaltijd te eten of in de ochtend wat te werken op je laptop. Bovendien wilt geen enkele frequente treinreiziger in zo’n 4-zits zitten - het is leuk als je met een groepje onderweg bent maar 99% van de treinreizigers heeft een voorkeur aan een 2-zits, als ze de keus zouden krijgen.
  2. de bankjes idem. Op de plek van de bankjes hadden extra stoelen kunnen staan. De leuningen zijn te laag, de banken veel te diep, waardoor je alleen onderuitgezakt enigszins comfortabel zit. Niet ergonomisch en dan kan je altijd nog beter klapstoelen gebruiken.
  3. door de idiote inrichting, de segmentering van de ruimtes en alle andere poespas is er beduidend minder zitplek per strekkende meter in de trein. Wat was er mis met de wagons waar het eindeloze rijen 2-zits waren met af en toe een 4 zits? Eindeloos veel klapstoeltjes her en der ook. Het was praktisch. 

 

Design ICNG: 

https://fromatob.nl/ns-icng/

 

Dit is niet het design van de ICNG die wij kennen, maar een ontwerp uit het bidbook van vermoedelijk Siemens, tijdens de aanbesteding. Zij hadden blijkbaar de Mireo voor ogen.


Ik ben het helemaal met je eens. Het is zo'n achteruitgang, echt triest. Als ik kan voorkomen dat ik met de ICNG reis dan doe ik dat. 

Naast alles wat je benoemd zijn ook nog eens een groot deel van de tafeltjes te klein. Als je aan de buitenkant zit kan je je laptop of iets anders niet kwijt. En er is nog zo veel meer. 

 

Conclusie: verschrikkelijke treinen!

Smaken verschillen. Maar om nou te zeggen dat het triest met het comfort van ICNG is..... Naar mijn smaak overdreven. 

Zeker als je de voorbereiding vooraf ziet. Testen van stoelen in Amersfoort. Er werd een partij ingeschakeld: 

https://fromatob.nl/ns-icng/

Treinreizigers waren in het begin tevreden over het comfort van ICNG. Nu wordt er zoveel gebasht over ICNG dat velen meegetrokken worden. 

Zelf vind ik het comfort van ICNG prima. Erger me wel aan dat ze nog zo onbetrouwbaar zijn. Dat is niet alleen de schuld van NS. 


Zelf vind ik het comfort van ICNG prima. 

​​​​​​

Dat wil nog niet zeggen dat de ICNG comfortabel is….


De getrokken treinen vind ik persoonlijk veel comfortabeler dan de ICNG. Maar dat zal voor anderen natuurlijk weer anders zijn. Hangt er vanaf aan welk aspect je veel belang hecht. Dat iets hip, kleurig en geheel nieuw is, zegt feitelijk niks over prettig en comfortabel rijden en zitten. Grote chocoladepaaseieren in kleurige folie met strik lijken ook fantastisch, maar zijn hol.

Als ik van Rotterdam naar Breda v.v. moet, ga ik liefst met IC Brussel. Dat zegt al genoeg natuurlijk. Jammer van al die vertragingen, maar de trein zelf is fijn.


Grafitti op de ICNG ziet er daadwerkelijk mooi uit, dat is een pluspunt, toch? Wel jammer dat ze nu al vies zijn :(

Geeft een andere vibe dan op een VIRM 😀

 

Ik denk dat de betrouwbaarheid en groter probleem is dan de comfort, comfort geldt voor iedereen anders, betrouwbaarheid niet.

 

 


Grafitti op de ICNG ziet er daadwerkelijk mooi uit, dat is een pluspunt, toch? Wel jammer dat ze nu al vies zijn :(

Geeft een andere vibe dan op een VIRM 😀

 

Ik denk dat de betrouwbaarheid en groter probleem is dan de comfort, comfort geldt voor iedereen anders, betrouwbaarheid niet.

 

 

Afhankelijk van de kosten zal NS kiezen voor afspuiten van graffiti. Of folie met graffiti afhalen en een nieuwe folie opplakken. Waarschijnlijk vooral afspuiten. 


Naast alles wat je benoemd zijn ook nog eens een groot deel van de tafeltjes te klein. Als je aan de buitenkant zit kan je je laptop of iets anders niet kwijt. En er is nog zo veel meer. 

Het is hier al vaker opgemerkt: een trein is geen rijdend kantoor. En zo'n ding heet ook niet voor niets laptop en geen tabletop.

Dat neemt niet weg dat ook ik de ICNG geen succes vindt maar dat heeft vooral te maken met te weinig zitplaatsen en de nogal chaotische inrichting/indeling.

Stellen dat het qua zitplaatsen nog wel meevalt als je per strekkende meter rekent klopt ware het niet dat NS in de praktijk veelal treinen van 9 bakken ICR vervangt door een ICNG8.


 

 

Stellen dat het qua zitplaatsen nog wel meevalt als je per strekkende meter rekent klopt ware het niet dat NS in de praktijk veelal treinen van 9 bakken ICR vervangt door een ICNG8.

In daluren is dat geen probleem. De bezettingsgraad in 9 ICR is in die uren meestal 50% of minder. 

En NS zet ook dertiendelige ICNG in op de serie 1100. Dat is qua zitplaatsen gelijkwaardig aan 7 rijtuigen tweede klas en 2 eerste klas ICR. 

Wel zijn de treinsamenstellingen met ICNG wel eens te kort. Dat heeft te maken met de te trage instroom van ICNG. 


 

 

 

Wel zijn de treinsamenstellingen met ICNG wel eens te kort. Dat heeft te maken met de te trage instroom van ICNG. 

Dat laatste vraag ik me dus af.


 

 

 

Wel zijn de treinsamenstellingen met ICNG wel eens te kort. Dat heeft te maken met de te trage instroom van ICNG. 

Dat laatste vraag ik me dus af.

Zit nu in achtdelige ICNG (3223) met rit nummer 1036. De trein is goed bezet. Maar niet vol. Maar dat is geen verassing. De zevendelige en negendelige ICR waren/zijn in daluren zelden vol. De inzet met ICNG is efficiënter en effectiever qua bezettingsgraad voor NS. 

De planning voor instroom van ICNG was 1 keer per week. Dat werd een tijd lang gehaald. Maar de laatste maanden is het aanzienlijk minder. Hoop dat na de instroom van een achtdelige ICNG afgelopen zondag dat het sneller gaat met de instroom. 

Natuurlijk zijn er ook ICR. Maar daar zijn ook een aantal rijtuigen afgevoerd. Weet niet hoeveel zitplaatsen totaal zijn in de Intercity Direct met ICNG & Traxx + ICR. 


Tja, in de wereld van nog steeds zware personeelstekorten bij fabrieken / monteurs, onderdelentekorten wereldwijd en prijsstijgingen veroorzaakt door oorlogen/inhaligheid en welk ander denkbaar excuus dan ook zullen we geduldiger moeten afwachten totdat er meer ICNG geleverd wordt en het product als geheel meer betrouwbaar functioneert. De HSL is altijd al een beetje een zorgenkindje geweest en werken met een geheel nieuw product maakt dat het, zeker in deze tijd, natuurlijk niet makkelijker wordt. Het is nu even een tijdje roeien met de riemen die we hebben, maar ik verwacht dat het op termijn tot een prima product zal uitgroeien.


Tja, in de wereld van nog steeds zware personeelstekorten bij fabrieken / monteurs, onderdelentekorten wereldwijd en prijsstijgingen veroorzaakt door oorlogen/inhaligheid en welk ander denkbaar excuus dan ook zullen we geduldiger moeten afwachten totdat er meer ICNG geleverd wordt en het product als geheel meer betrouwbaar functioneert. De HSL is altijd al een beetje een zorgenkindje geweest en werken met een geheel nieuw product maakt dat het, zeker in deze tijd, natuurlijk niet makkelijker wordt. Het is nu even een tijdje roeien met de riemen die we hebben, maar ik verwacht dat het op termijn tot een prima product zal uitgroeien.

En waarom zou Alstom zo'n mega order hebben voor Coradia Stream bij vele spoorbedrijven/vervoersbedrijven? 

Opvallend is dat de POP al geleverd werd voor de coronacrisis. En daarbij is het ook afgeleid van andere Coradia. Het is een doorontwikkeling. 

NS Coradia Stream is vrijwel nieuw. En heeft een NS sausje omdat het rijdt op HSL, klassieke spoornet en deels in België. Ben er vrij zeker van dat NS Coradia Stream technisch wat complexer is dan de POP in Italië. 


@rbkr Je bent niet de enige die niet enthousiast is voor dit materieel. Helaas lijkt her erop dat we het hier de komende 20 à 40 jaar mee zullen moeten doen. We kunnen alleen hopen dat er in de interieurindeling van het nieuwe Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DD-NG) materieel,wanneer dat er komt, wat meer zal teruggegrepen zal worden naar de normaliteit: meer tweezitters, duidelijk aangegeven stilecoupé’s (paarse verlichting is dat niet), en deuren die gewoon werken.


 

En waarom zou Alstom zo'n mega order hebben voor Coradia Stream bij vele spoorbedrijven/vervoersbedrijven? 

Dat vragen inderdaad veel mensen zich af.


@rbkr Je bent niet de enige die niet enthousiast is voor dit materieel. Helaas lijkt her erop dat we het hier de komende 20 à 40 jaar mee zullen moeten doen. We kunnen alleen hopen dat er in de interieurindeling van het nieuwe Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DD-NG) materieel,wanneer dat er komt, wat meer zal teruggegrepen zal worden naar de normaliteit: meer tweezitters, duidelijk aangegeven stilecoupé’s (paarse verlichting is dat niet), en deuren die gewoon werken.

Na 15 - 20 jaar kan een revisie zijn. Wie weet dat het interieur héél anders is. 

 

En waarom zou Alstom zo'n mega order hebben voor Coradia Stream bij vele spoorbedrijven/vervoersbedrijven? 

Dat vragen inderdaad veel mensen zich af.

Coradia treinen zijn er in véél landen. Het is zoal geen slecht product. 

Al voor de coronacrisis hadden een aantal bedrijven Alstom de order gegeven om Coradia Stream te  leveren. Alleen de Italiaanse POP was voor de coronacrisis geleverd.

De coronacrisis, personeelstekort en Oekraïne oorlog zorgen in meer landen voor vertragingen. Het is bekend dat Alstom leveringsproblemen heeft. En ze hebben fouten gemaakt met het lassen. Een aantal ICNG worden in het Zwitserse Villeneuve hersteld. Al heeft niet alleen Alstom problemen met lassen. Dat heeft Siemens ook. Zie de laatste updates met ICE 3 NEO. 

NS Coradia Stream moest aangepast worden voor rijden op HSL, klassieke spoornet in Nederland en deels in België. Er was ook een tijd dat de ICNG treinmachinisten opgeleid moest worden. Krijg het idee dat niet alle NS treinmachinisten gewend zijn aan de ICNG. 


Er was ook een tijd dat de ICNG treinmachinisten opgeleid moest worden. Krijg het idee dat niet alle NS treinmachinisten gewend zijn aan de ICNG. 

De opleidingen voor de meeste machinisten moeten nog starten, de groep welke nu rijdt met ICNG is relatief klein. Vanzelfsprekend zijn die nog niet gewend aan de ICNG, immers dat moet gewoon groeien in de praktijk, door vallen en opstaan en het opbouwen van ervaring. Dat kan alleen in de "harde" praktijk. Dat is met elke nieuwe trein zo, al sinds de eerste stoomloc in 1839.......


Er was ook een tijd dat de ICNG treinmachinisten opgeleid moest worden. Krijg het idee dat niet alle NS treinmachinisten gewend zijn aan de ICNG. 

De opleidingen voor de meeste machinisten moeten nog starten, de groep welke nu rijdt met ICNG is relatief klein. Vanzelfsprekend zijn die nog niet gewend aan de ICNG, immers dat moet gewoon groeien in de praktijk, door vallen en opstaan en het opbouwen van ervaring. Dat kan alleen in de "harde" praktijk. Dat is met elke nieuwe trein zo, al sinds de eerste stoomloc in 1839.......

Bedankt voor de informatie.👍 Las al over problemen met bedienen van ICNG. Maar zoals je al aangeeft moet je ervaring krijgen. Lees dan vooral de klachten dat treinmachinisten die de "mechanische" treinen gewend waren wat moeite hadden om de digitale treinen te bedienen. Kan ze niets kwalijk nemen. 

De leider van de testritten van ICNG zei het al: We gaan testen en nog eens testen. Hoop dat ze de ICNG België vooraf ook met mensen testen voordat de trein daadwerkelijk gaat rijden. Want dat is ook een belangrijke factor. De trein kan zonder passagiers mogelijk prima werken. Maar zo gauw er treinpassagiers bij komt is het toch anders. 

Wel valt op dat de ICNG in spanningssluizen en fasescheidingen prima doet. Daar strandt het zelden/nooit. In ieder geval was dat mijn ervaring. 

Merkwaardig is dat de ICNG op stations ineens kuren kreeg. Kan niet beoordelen of dat specifiek aan de ICNG lag. Zag soms ook seinen lang op rood staan. Maar dat is af en toe behoorlijk frustrerend. 


Bedankt voor de informatie.👍 ...... Zag soms ook seinen lang op rood staan. Maar dat is af en toe behoorlijk frustrerend.....

Dat een sein stoptonend blijf geeft niet aan of dit over de seinbediening of de trein zelf gaat.

Als een machinist een defect of andere verstoring meldt blijft het sein in de regel ook stoptonend.


Reageer