ICNG stopcontacten | NS Community

ICNG stopcontacten

  • 21 November 2021
  • 26 reacties
  • 1018 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

With the new video introducing the ICNG,

Overall the interior looks promising, but I can’t help but wonder if there couldn’t have been a better solution for outlets. A lot of phone chargers have the usb port on their side, which makes the outlet worthless.

Granted, there is a USB port if the charger doesn’t fit; and some laptop chargers wouldn’t if the orientation of the outlet was changed.

As visible in the bottom picture, for example the renovated TGV’s in France solve this problem by putting the outlet on the back of the next seats.

 

 

 


26 reacties

Badge +3

Some kind of rotating outlet would be handy. On other trains (ICM) the outlets were in the overhead luggage racks and hardly any 90° laptop or phone charger plug would fit, and the person not sitting in the window seat would need an extension cord, or have their laptop charger dangling in mid air.

For the TGV solution, this would mean that the person sitting at the isle would block a person sitting at the window to leave their seat without you unplugging your equipment first.

Reputatie 6

The USB “charging” outlets are pretty much useless anyway, because they only provide at most 500 mA @ 5V = 2.5 W, no quick charging of any kind. Hard to keep your phone or tablet from draining when you use it, even if plugged in.

I’ll always use my own “quick”-charger (output 3A @ 9V = 27 W)

Badge +3

Most USB (charging) ports provide 1A @ 5V (so 5W), like the ones in Thalys.

When using your device (screen on), it will hardly charge at all, that’s true.

The USB in buses here have both 1A and 2.1A ports (5V only, of course).

Reputatie 6

The problem is anything above 500 mA is non-standard according to the original USB specification. Several manufacturers have come up with their own way to signal that more than 500 mA can be used (including main players Samsung and Apple). They are - of course - not compatible with each other, so a charging outlet can supply > 500 mA to either an Apple device, or Samsung, or other manufacturer or using official USB Power Delivery (USB PD), which only a few, newer devices support.

So in practise, count on 500 mA max. I’ve checked it in SNG and it’s really 500 mA there.

=====================================================================

En dan nu even in het Nederlands.

Het probleem is dat alles boven 500 mA niet-standaard is volgens de originele USB specificatie. Diverse merken hebben hun eigen “turbo/quick/fast/etc” oplaad-systeem bedacht, waarmee gesignaleerd kan worden dat er meer dan 500 mA afgenomen kan worden. Natuurlijk zijn deze systemen niet compatible met elkaar, dus óf een Apple telefoon, óf een Samsung óf een ander merk kan “snel” opgeladen worden, maar nooit allemaal. Er is tegenwoordig een heel mooie nieuwe, echte standaard, USB Power Delivery (USB PD) waarmee dat allemaal merk-onafhankelijk aangeboden kan worden, maar er zijn nog niet veel telefoons die het ondersteunen. En de aansluitingen in de trein zéker niet.

Dus reken in de praktijk maar op 500 mA. In de SNG heb ik het gechecked. Dus neem gewoon lekker je eigen lader mee en dan kunnen die USB aansluitingen weer weg, totaal niet nodig.

 

Badge +3

Ja, better safe than sorry en die USB sockets in treinen zijn natuurlijk helemaal passief.

Mijn telefoon (Xaomi Poco F1 van een paar jaar oud) trekt op de meegeleverde lader gewoon 3A (te checken via de AccuBattery app), geen idee op welk voltage, maar dat zal dan wel 9 of 12V zijn.

Als ik met die lader mijn oude Huawei P8 oplaad is het 1A, en met de (oude) Huawei lader mijn Pocophone opladen ook. De Huawei is dus ‘tevreden’ met 1A en de lader ‘weet’ dat.

Sluit ik welke telefoon ook aan op een USB2 poort van mijn laptop, dan is het 500 mA want die snapt natuurlijk niets over welk apparaat er verbonden is. Heb nog een oude externe harde schijf die je dan op 2 USB poorten tegelijk kunt aansluiten voor voldoende power.

Mijn powerbank heeft twee USB aansluitingen, 1A en 2,1A (meest gangbare voor 5V natuurlijk). Overigens zal de gemiddelde iPhone inderdaad niet eens gaan laden als je hem aansluit op een 500 mA of 1A aansluiting.

Reputatie 6

Ik wil nog even inhaken op je laatste opmerking. Je ziet vaak powerbanks of chargers die een x aantal A kunnen leveren. Dat kunnen ze meestal ook, maar dat wil niet zeggen dat je er ook wat aan hebt. Als je niet de juiste signalering hebt voor je telefoon, dan zal die niet herkennen dat hij meer dan 500 mA mag “verbruiken” en kom je niet boven de 500 mA, ook al kan er veel meer geleverd worden.

Ik hoop echt dat dat USB PD nou eens goed invoering gaat krijgen, maar ik heb nul hoop dat dat ook in de trein zal gebeuren.

Badge +3

Ik wil nog even inhaken op je laatste opmerking. Je ziet vaak powerbanks of chargers die een x aantal A kunnen leveren. Dat kunnen ze meestal ook, maar dat wil niet zeggen dat je er ook wat aan hebt. Als je niet de juiste signalering hebt voor je telefoon, dan zal die niet herkennen dat hij meer dan 500 mA mag “verbruiken” en kom je niet boven de 500 mA, ook al kan er veel meer geleverd worden.

Ik hoop echt dat dat USB PD nou eens goed invoering gaat krijgen, maar ik heb nul hoop dat dat ook in de trein zal gebeuren.

Dat is wel een goeie, heb op mijn (Huawei en Xaomi) niet eens getest wat er geleverd wordt door de powerbank, maar als die 1A en 2,1A poorten heeft zal er toch wel iets ‘gecommuniceerd’ worden?

Die powerbank zou trouwens 13000 mAh zijn, haha maar no way dat ik daar mijn 4000 mAh accu van de telefoon 3x mee kan laden (made in China, Ali Express of dx.com) :sweat_smile:

Reputatie 6

Daar zul van staan te kijken. Aangezien er zoveel verschillende systemen zijn, werkt het vaak gewoon helemaal niet (niet boven de 500 mA dus). Dat fabrikanten vaak zeggen dat je eigenlijk gewoon hun eigen lader moet gebruiken is dus niet voor niets (helaas).

Om het allemaal zeker te weten heb ik, intussen, twee apparaatjes die kunnen laten zien wat voor systeem aangeboden wordt door de lader en wat feitelijk gebruikt wordt + feitelijk stroomverbruik. Een voor USB “gewoon” (A en mini- of micro-B) en een voor USB C. Dat is heel leerzaam ;-)

Badge +3

Haha, heb niet het idee dat mijn ‘el cheapo’ (kostte een tientje) powerbank enig benul heeft van wat erop aangesloten is… 

Alhoewel, waarom heeft die dan zowel een 1A en 2,1A aansluiting? Voor de sier?

Mijn oude Huawei heeft inderdaad een micro-B aansluiting en de Xaomi is USB-C. Zal het eens checken maar wil dit (oorspronkelijk Engelstalige) topic verder niet kapen.

Wel een data-kabeltje gebruiken natuurlijk, want goedkope USB kabeltjes van de Action en zo zijn meestal gewoon + en - en verder niets qua Rx/Tx (data).

Reputatie 6

Raakt wel een beetje off-topic zo, maar zoals ik zei, die 1A en 2A kunnen ze best leveren, dat is meestal het probleem niet. Maar dan alleen aan een Apple of alleen aan een Samsung device. Sommige devices “herkennen” meerdere van die proprietaire systemen maar het blijft drama en afwachten of het werkt. Deze systemen zijn overigens meestal niks meer dan een paar weerstanden tussen de +5 en d+/d- lijntjes (en wat die waardes dan moeten zijn, verschilt per fabrikant). Het enige wat écht werkt is USB PD en dan werkt het op Apple én Android. Qualcomm Quickcharge is ook wat “slimmer” (en in feite is USB PD daarop oorspronkelijk gebaseerd), daar kunnen veel Android toestellen iets mee, maar Apple volgens mij weer niet.

Sommige van die kabeltjes hebben inderdaad geen d+/d- aders, dan gaat het sowieso niet werken, maar wat ik ook wel zie is dat die kabeltjes juist die weerstanden hebben die eigenlijk de lader zou moeten hebben. Soms is dat handig, soms kan dat schadelijk zijn. Ik heb hier een paar PS4 controllers die alleen maar willen opladen aan de goedkoopste kabeltjesdie ik heb, uit China (of aan de PS4 zelf, maar die staat meestal uit, zonde van de energie om daar je controllers mee op te laden).

Dus: een USB laad-aansluiting in een trein is vrij nutteloos.

Badge +3

Nog eentje dan maar. Ik heb in mijn taxi een BCT (boordcomputer kastje waar mijn chauffeurskaart in moet) en de USB poort levert 500 mA.

Dat is helemaal prima om bijv. de hele dag een navigatie app (Waze of Google Maps of zo) te gebruiken zonder de telefoon te ontladen en ook niet zomaar volledig op te laden in korte tijd. Ik hou mijn accu liefst tussen de 20 en 80%, dat verlengt de levensduur/capaciteit!

Maar voor de rest hoef je er in een trein (ook die van Thalys met 5W, tenzij het een slim kastje/unit is) er niet veel van te verwachten, als ‘laadpoort’ dus. Het kan wel net je redding zijn als er een conducteur je e-ticket komt controleren (ander topic, telefoon was pardoes leeg) :rofl:

Ik heb mijn Surface Duo (Microsoft op basis van Android) aangesloten op de lader in de nieuwste Sprinter. Ondanks dat die nog 95% lading had werd hij met 1,3 ampère geladen.

Dat is wel een beetje eng…

 

Reputatie 6

Ik denk dat die 1,3 A onnauwkeurigheid is, dat het eigenlijk 1 A is en dat is in combinatie met 5 V slechts 5 W, daar heb je niet zoveel aan voor een tablet. Het wordt pas interessant als hij 9 V kan leveren met 1.5 A of meer. Maar dan loop je dus weer tegen de protocol-hel aan die ik eerder beschreef, dus dat hebben ze maar gewoon niet geïmplementeerd in de trein (net als bij veel publieke “oplaad”-punten).

Ik zou zeggen: gewoon je eigen (snel-)lader meenemen, dan gaat het altijd goed.

Badge +3

Geen zorgen, want als er met meer dan 500 mA geladen wordt dan communiceert je apparaat dat keurig met de USB aansluiting (mits je een geschikte kabel gebruikt, geen goedkoop Chinees spul). Blijkbaar is je apparaat blij met die 1,3 A. Dat is overigens heel normaal voor een telefoon of tablet zonder snelladen.

Mijn Xaomi telefoon (op dit moment 70% opgeladen) trekt 2,1 A op de bijgeleverde lader (en zal dat in de trein ook vragen), maar op een wat oudere Huawei lader net geen 1A. Bij snelladen loopt de stroom op tot (iets) boven de 3A, maar de lader kan ook nog 12V/1,5A leveren en dan gaat het nog sneller!

Met een goedkoop kabeltje blijft het bij 500 mA op welke lader dan ook. Er is dan geen communicatie tussen apparaat en USB aansluiting.

Een iPhone (Lightning connector) zal standaard 2,3 A vragen (mits de USB aansluiting die kan leveren en nogmaals, met een geschikte kabel). Die gekleurde kabeltjes (van bijv HEMA) zijn overigens prima. Bij die van de Action moet er dan bijv. ‘for iPhone’ op staan.

 

Reputatie 6

Zelfde verhaal weer als ik eerder hield. Je tablet of telefoon kan wel meer dan 500 mA “verbruiken”, maar als dat niet netjes onderhandeld is, dan mag de aanbieder dat gewoon weigeren en dan kunnen er twee dingen gebeuren: de spanning dropt flink, of hij stopt de hele aanvoer. Daarom moet dat eens een keer goed gestandaardiseerd worden. Met USB PD ís dat goed gestandaardiseerd, maar bijna niemand gebruikt dat (en in de trein e.d. al zéker niet).

Maar soms wordt het “stiekem” toegestaan. Ook wel raar naar mijn idee.

Dag Eriks!,

Beetje vreemd om in een discussie gelijk zonder enige kennis van de meter te stellen dat die wel niet accuraat zou zijn. Het apparaat is echter door Elektor als zeer nauwkeurig bevonden.

Dus dat is het niet :grinning:

Overigens is de Surface Duo een Android telefoon met een accu van 4.500 mA en geen tablet. Hij wordt wel geleverd met een 3A snellader. 

 

Reputatie 6

Zie ook mijn tweede opmerking...

Heren Eriks! en Robert B,

Jullie noemen spanningen ruim boven de 5 Volt, maar mobiele telefoons worden alleen een spanning van rond de 5V aangeboden. Hun elektronica is niet geschikt voor de hogere spanningen die jullie noemen.

Verder is er een maximale stroom waarmee deze 'devices’ geladen kunnen worden. Echter aan het eind van het laadproces zal de laadstroom steeds lager worden om schade aan de accu te voorkomen. En dàt is wat ik niet prettig vind aan de 1,3 A laadstroom terwijl de accu al tot 95% geladen is.

Met vriendelijke groet.

Reputatie 6

Lees deze even https://www.cui.com/blog/usb-type-c-pd-and-pps

Helaas kon ik zo 1,2,3, geen duidelijkere tekst vinden die puur over USB-PD gaat.

Veel telefoons worden al jaaaren met 9 V opgeladen, eerst via allerlei proprietaire protocollen (“quick charge” “fast charge” enz.) en nu dus gestandaardiseerd in USB-PD.

De telefoon zelf werkt voor een deel op 3.3 V en voor een groot deel op nog lagere spanningen, ik zie tegenwoordig al vaak 1.8 V langskomen. Dat betekent dat er binnen de telefoon sowieso omgezet moet worden. Met schakelende DC/DC converters kan dat heel efficient tegenwoordig, zonder onnodige warmte. En door de DC/DC converters kun je dus ook sneller laden door de spanning in plaats van de stroom te verhogen. De DC/DC converter maakt daar precies de spanning en laadstroom van die de accu op dat moment nodig heeft, met heel weinig verlies.

En als je me dan nóg niet gelooft, dan moet je eens zo’n apparaatje proberen zoals ik en Robert B. gebruiken. En dan niet in de trein aansluiten (daar gaat de hele discussie over), maar op je eigen “fast charge” “lader”.

Badge +3

Heren Eriks! en Robert B,

Jullie noemen spanningen ruim boven de 5 Volt, maar mobiele telefoons worden alleen een spanning van rond de 5V aangeboden.

Daar ging het niet zozeer om, want het mag duidelijk zijn dat een USB aansluiting in een trein alleen 5V levert maar dus niet noodzakelijk ‘geknepen’ is op 1A (zoals de Thalys, 5W max).

En zo’n apparaatje is niet nodig, want de app AccuBattery geeft je ook al die info over laadstroom/voltage (en nog veel meer).

Dat een Surface Duo 1,3 A trekt is volkomen normaal, als is dat bij 95% opgeladen een beetje overbodig en verkort het uiteindelijk de levensduur van je accu. Vanaf 80% ‘druppelladen’ is dan beter, als je de rest van de dag aan die 80% genoeg hebt.

Edit: Zie reactie van @eriksl hierboven.

Reputatie 5

Nomad Digital levert Wifi voor ICNG. Nomad Digital is overgenomen door Alstom. En Alstom levert de ICNG:

https://www.masstransitmag.com/technology/press-release/12322132/nomad-digital-ltd-nomad-to-provide-leading-wifi-solution-for-new-ns-intercity

Blijkbaar straks de modernste versie. Zal het vervangen kunnen worden als het verouderd is? Zoals in de gemoderniseerde ICM (ICM-M) displays verschenen. 

Reputatie 6

En met welk doel? Hogere snelheid? Ik denk dat je sowieso niet hoger gaat komen dan 802.1n snelheden (150 Mbps bruto), het moet allemaal ook nog ergens via GSM naar “de wal”. Dus access points nieuwer dan pak ‘m beet 2010 zijn niet eens nodig.

Nieuwe WiFi versies (802.11ac en ax) leveren hogere snelheden, maar dan wel in combinatie met hoge kanaalbreedtes (en dat is goed te doen in een trein), maar ook voornamelijk bij korte afstanden en bij weinig RF-storing. En dat is wat lastig in een trein. Het is vooral leuk voor “thuis” als je vlak onder het AP zit en je een internet-aansluiting van 1 Gbps hebt.

Reputatie 7
Badge

Nomad Digital levert Wifi voor ICNG. Nomad Digital is overgenomen door Alstom. En Alstom levert de ICNG:

https://www.masstransitmag.com/technology/press-release/12322132/nomad-digital-ltd-nomad-to-provide-leading-wifi-solution-for-new-ns-intercity

Blijkbaar straks de modernste versie. Zal het vervangen kunnen worden als het verouderd is? Zoals in de gemoderniseerde ICM (ICM-M) displays verschenen. 

Her artikel waar je naar linkt komt uit 2017. De nieuwste versie is inmiddels al uitgerold in alle treinen. Je ziet nu ook kaartjes met GPS-locaties, en (indien aanwezig) ook de snelheid en temperaturen.

Verder kan OBIS eenvoudig geüpdated worden, zowel de hardware als de software. Als dat in de ICMm kan, dan kan het ook zeker in ICNG.

Reputatie 4

And by switching to another language than what the topic starter used, the effectiveness and understanding of all the non-English answers is reduced. Perhaps be a bit more inclusive and respect the language in which the topic was started.

@Aar  Liever niet teveel updates voor OBIS want dan begint de ellende altijd met de systemen en duurth et weer lange tijd voordat het weer werkt zoals bedoeld.

Reageer