beantwoord

Iconen stilte coupé

  • 7 October 2022
  • 4 reacties
  • 255 Bekeken

Goedemiddag, een aantal keren per week reis ik van Amsterdam naar Den Haag, regelmatig in de stilte coupé. Eigenlijk komt het zelden voor dat er niet gepraat wordt en op de vriendelijke opmerking “pardon, wist u dat u in een stilte coupé zit” wordt regelmatig boos of respectloos gereageerd. Ik zie dat dit al meerdere keren is aangegeven op dit forum. 

Daarom is mijn vraag: wanneer gaat er IN de coupé betere stickering komen met zowel symbolen als huisregels (niet bellen, praten). De stickers op de buitenkant zijn handig voor de mensen die op zoek zijn naar de stiltecoupé maar communiceren vaak niet naar mensen die dat liever niet willen. 
 

Groeten, 

Maureen

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 October 2022, 17:37

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

NS heeft in het verleden wel een proef gehouden met iconen op de hoofdsteunen van de stoelen, maar uit het onderzoek kwam dat slechts acht procent niet weet dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Veel mensen negeren de regels dus bewust en dat valt niet op te lossen met extra iconen.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn er wel bijgekomen (of althans ik zag ze heden voor het eerst)-aan de buitenkant, die een smartfone met doorgehaald kruis (dus verboden) tonen. Wat ongewtijfeld weer vele snuggeren zal uitnodigen dat enkel dat niet zou mogen.

Heb her en der in buitenlanden toch wel veel duidelijker aanduidingen gezien.

Verder menen veel mensen dat de stilte enkel geldt als de trein rijdt. En dat kinderen overal altijd een uitzondering op zijn.

Kwam er bij die test uit dat 8% na iconen + huisregels dat nog steeds niet wist? Of voor de test? Want het is ook niet zo dat de hele coupé kletst, vandaag 4 mensen op ik gok 25-30.
 

In sommige intercity’s, zoals die van Ams naar DH, is het redelijk onduidelijk aangegeven (alleen lichte banen onderaan het raam dus half verstopt achter een stoel). Ik kan me ook voorstellen dat mensen balen wanneer ze net zitten en weer op moeten staan. 

Badge +3

Ik citeer uit het artikel:

In de trein met de proefopstelling was het slechts voor 2 à 3 procent van de treinreizigers niet duidelijk dat ze in een stiltecoupé zaten. Zonder symbolen op de stoelen is circa 8 procent van de treinreizigers zich er niet van bewust dat ze in een stiltecoupé zitten.

 

NS vond dit verschil te klein om de iconen op de hoofdsteunen in alle treinen aan te brengen.

Reageer