Idee oplossing personeelstekort

  • 29 October 2022
  • 6 reacties
  • 255 Bekeken

Laten we eens omdenken om het probleem van minder treinen vanwege het personeelstekort op te lossen. In plaats van dat de conducteur een gastheer of vrouw van de trein is maken we de conducteur gastheer of vrouw van het station. Ieder station krijgt een conducteur toegewezen die op het station het vertrekproces per trein kan regelen. 
 

Voor de reiziger is er zo op elk station iemand voor vragen, een praatje, etc.  Voor de reiziger hoeven er niet zoveel minder treinen te rijden. Wel zullen de interne afspraken bekeken moeten worden hoe we die kunnen oplossen. Ik heb het dan over veiligheid, etc. 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De regelgeving staat dat niet toe. NS is niet ingericht op eenmansbediening, zoals andere vervoerders dat wel zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het aantal servicebalie's is al verminderd. De mensen die daar werkten hadden al meer een gastheer/vrouw-functie gekregen door teruglopende kaartverkoop aan de balie. Denk niet dat NS deze balies weer terug gaat brengen. Daarbij zal bij het helemaal ontbreken van conducteurs op de trein het zwart reizen verder toenemen. 

De regelgeving staat dat niet toe. NS is niet ingericht op eenmansbediening, zoals andere vervoerders dat wel zijn.

Dan wordt het tijd dat NS zich gaat aanpassen aan 2022. Het personeelstekort zal door de vergrijzing en het vele parttime werken in de toekomst eerder groter dan kleiner worden en personeel zal daardoor nog duurder worden.

Las trouwens vandaag op nu.nl een anoniem interview met twee conducteurs. Die vertelden dat ze nu minder uren gingen werken om te voorkomen dat door de grote loonsverhoging in de nieuwe CAO hun toeslagen voor zorg, huur, etc. omlaag zouden gaan. Dat schiet dus lekker op.

Overigens rijdt NS onder de schuilnaam Abellio wel met eenmansbediening tussen Alphen en Gouda. En was dat trouwens ook van plan in Limburg op de huidige Arriva-lijnen aldaar. Het is allemaal vooral een kwestie van niet willen. 

De reacties zijn nog niet echt denken vanuit oplossingen. Aangezien we veel minder stations hebben dan conducteurs zouden die ook in clubjes kaartcontrole op het station kunnen doen. Verhoging van zwart rijden zie ik dus absoluut niet als valide argument. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ik constateer alleen wat er op het moment vanwege de regelgeving niet mogelijk is. Regelgeving kan worden aangepast. Maar daar lossen we volgende week of maand de problemen niet mee op.

@Tamzin Ik constateer alleen wat er op het moment vanwege de regelgeving niet mogelijk is. Regelgeving kan worden aangepast. Maar daar lossen we volgende week of maand de problemen niet mee op.

Het personeelstekort zal om de redenen die ik hierboven al genoemd heb niet snel opgelost worden. Uiteindelijk zal NS daardoor links- of rechtsom gedwongen worden om het werk minder arbeidsintensief te organiseren. Het zal er uiteindelijk ook wel van komen maar eten met lange tanden duurt vaak wat lang 

Reageer