Skip to main content

Hallo,

Ik zit de laatste tijd na mijn werk regelmatig in een trein waarin het ijskoud is. Ik hoor een luchtsroom om mij heen, dus de airconditioning staat denk ik gewoon aan, terwijl het eind oktober is en echt niet zo warm meer na zonsondergang. Kunt u er op letten dat airco wordt uitgezet als het afkoelt? 
Bedankt!

PS momenteel zit ik in de trein van 17:58 u van Nijmegen Centraal naar Schiphol.

Goedenavond SuzanneAmsterdam en welkom bij de NS Community.

Onze treinen hebben niet per se een airco, maar zijn uitgerust met een klimaatsysteem. Dit blaast warme of koude lucht gebaseerd op de temperatuur binnen en buiten de trein, maar ook gebaseerd op de luchtvochtigheid. Als het erg vochtig is kan het daardoor voorkomen dat er koude lucht geblazen wordt terwijl het niet superwarm is.

Als jij het klimaat onaangenaam vindt in de coupé waar je in zit, kun je het beste in een andere coupé plaatsnemen. Het klimaat wordt namelijk per individuele coupé geregeld.


Ik zit op dit moment in een trein van maastricht naar utrecht die ijskoud is. Ik ben door de hele trein gelopen en elk coupe is even koud. Ik vind het barslecht dat de ns niet zorgt voor fatsoenlijke verwarming in februari. Ik zit drie uur in de kou ik moet vanwege werkzaamheden omrijden via utrecht naar Rotterdam. Niet normaal dat dit nog kan in 2023. Zo jaag je de mensen de auto in.


Het kan zijn dat deze trein net in dienst is gekomen en dus koud van een rangeerterrein af is gekomen, daar worden treinen niet verwarmd maar worden ze zo weggezet dat ze zo min mogelijk energie gebruiken en dan worden ze niet verwarmd.

Of de verwarming in de hele trein zou niet werken maar dat komt nagenoeg nooit voor, in dit geval gaat het waarschijnlijk om een VIRM en deze heeft per bak 2 klimaat installaties, 1 voor boven en 1 voor beneden.  Dus in een Virm-4 gaat het om 8 installaties en in een Virm-6 om 12 installaties, de kans dat die allemaal niet werken lijkt mij heel erg klein.

Om die reden vermoed ik dat de trein net in dienst is gekomen en dus nog warm moet worden.


Hij kwam niet van het rangeerterrein, hij kwam uit Enkhuizen… Ik ben ingestapt in station Maastricht in de avond op het spoor waar hij aankomt dus waarschijnlijk is hij de hele dag in bedrijf geweest. Toen ik in Utrecht aankwam was het nog steeds koud.


Het is hier ijskoud, zit al bijna twee uur te bibberen, m’n ballen vriezen eraf brrrr 🥶 trein van Groningen naar Amsterdam. Volgende keer weer met de auto lekker warm.


Spijtig dat het zo koud is. Hoe laat vertrok de trein uit Groningen?

 

Als je het klimaat onaangenaam vindt in de coupé waar je in zit, kun je het beste in een andere coupé plaatsnemen. Het klimaat wordt namelijk per individuele coupé geregeld.


Trein van 17:49. Ben de hele trein doorgelopen. Overal koud. Dampwolkjes bij het gapen


Dan was het wel heel erg koud. Bedankt voor het signaal, ik zet het door!


Thuis gaat de verwarming ook wel een kapot toch. Je kan ook een trein later nemen. Meestal een kwartier later. Grote kans dat de kachel het daarin wel doet.


Ik reis 2x per week op traject Heerlen - Utrecht en het is inmiddels januari en ik voel (en hoor) altijd bij mijn voeten/benen koude lucht vanuit de ventilatie. Je zou toch denken dat ze in de winter lekker de verwarming aanzetten, maar nee hoor. ‘T is nog kouder in de trein dan buiten. 3 uur bibberen.


Welkom op onze NS Community, myatsev. Wat naar zeg! Hoe laat vertrekt de trein en op welke dagen?


Trein van Amsterdam 22:08 naar Groningen. Treinstel 7522. Heel koud. Ben de hele trein al doorgelopen. Belachelijk. 


Dit blijft een actueel probleem. Ik verbaas mij er iedere keer over dat uitleg van hoe een systeem werkt voorgaat aan het valideren van wat mensen daadwerkelijk ervaren. 

Als je het toch over systemen hebt wees transparant. Het systeem blaast koude lucht of warme lucht. Niets daartussen in omdat die intelligentie er niet in zit. Lees sensoren.

Wijs je klanten erop dat iedereen warmte en kou anders ervaart en dat je niet iedereen kunt bedienen. Kleedt je dan iets dikker en degene die het warm heeft doe je jas uit. Kijk daar heb je dan wat aan want dan is het wat het is maar pas als je transparant bent. Dat mis ik.


In de trein van Arnhem naar Roosendaal 15:53 (. Treinstel 8648) en het is gewoon koud in de trein. 

Vorige keer ook al 

Wie bepaald de temperatuur?

 


De meeste treinen zijn tegenwoordig uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen. Het kan dus helpen om in een andere coupe plaats te nemen.


In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen.

Weer wat geleerd @Melissa NS! 🤣

Als het (daarom?) zo werkt, waarom verschilt de temperatuur per coupé dan soms zo enorm veel (dat is een gegeven/feit) ❓

Ik denk niet dat er toevallig in een bepaalde coupé ineens allemaal ‘kletsnatte’ reizigers zitten of staan (dus koude lucht inblazen om de boel te ontvochtigen...) 😅

En bij de huidige buitentemperaturen (pakweg 15-20 graden en aangenaam vochtig buiten, zo’n 65% RH) hoeft er eigenlijk bijzonder weinig gekoeld/ontvochtigd te worden.

Als het dus ‘ijskoud’ is in een bepaalde coupé (of een hele trein zelfs) dan klopt er iets niet. En ‘vorige keer ook al’ is een signaal.

Gaat overigens om deze trein https://treinposities.nl/ritinfo/20240518/3657 De HC (conducteur) zou dat ook moeten opvallen (of horen van reizigers)… als die de moeite neemt om door de trein te lopen.


In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen.

Weer wat geleerd @Melissa NS! 🤣

Als het (daarom?) zo werkt, waarom verschilt de temperatuur per coupé dan soms zo enorm veel (dat is een gegeven/feit) ❓

Ik denk niet dat er toevallig in een bepaalde coupé ineens allemaal ‘kletsnatte’ reizigers zitten of staan (dus koude lucht inblazen om de boel te ontvochtigen...) 😅

En bij de huidige buitentemperaturen (pakweg 15-20 graden en aangenaam vochtig buiten, zo’n 65% RH) hoeft er eigenlijk bijzonder weinig gekoeld/ontvochtigd te worden.

Als het dus ‘ijskoud’ is in een bepaalde coupé (of een hele trein zelfs) dan klopt er iets niet. En ‘vorige keer ook al’ is een signaal.

Gaat overigens om deze trein https://treinposities.nl/ritinfo/20240518/3657 De HC (conducteur) zou dat ook moeten opvallen (of horen van reizigers)… als die de moeite neemt om door de trein te lopen.

 

Het hangt volgens mij ook van het treintype af. In de dubbeldekkers (vooral de VIRM's met een nieuw interieur) staat de airco vaak heel koud. En in de ICNG blaast de airco vaak heel erg hard langs de raamzijde, waardoor het ook (te) koud aanvoelt.


......In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve......

De temperatuursensoren zit niet aan de buitenkant van de trein, maar meten de binnentemperatuur,  en reageren daarop.

Natuurlijk zijn er vooraf ingestelde waarden, dat is bij je CV/Airco thuis ook, enig verschil, in een (hedendaagse) trein zijn het vooraf ingestelde waarden, en dat is maar goed ook.......

De enige delen alwaar de temperatuur wel handmatig kan worden aangepast zijn de machinisten cabines, omdat de temperatuur daar vaak zeer afwijkend kan zijn door de kleine afgesloten ruimte, vele ramen en tocht.


Goedenavond,

19 september schrijf ik dit bericht na een periode van ergernis over de temperatuur in de trein. Afgelopen weken heb ik veel gereisd en vrijwel iedere trein op elk moment van de dag was onaangenaam koud. Opvallend is ook het verschil als je vanuit het buitenlandse trein met normale temperatuur in een Nederlandse trein overstapt.

Vanavond na weer in zo’n onaangenaam koude overstap besloot ik om even te kijken of ik hiervan de rede kan vinden. Ik lees onverwachts op verschillende plekken dezelfde ervaringen. Er is duidelijk iets mis met de temperatuur in de trein en dit blijkt al lange tijd structureel veel te koud. Ik lees vanuit de kant van de NS allemaal technische uitleg. Het klinkt vooral ook afstandelijk. En ik zie ook geen adequate actie terwijl het probleem al lang bekend is. Ik heb zelf aan die uitleg geen behoefte en kan er ook geen begrip voor opbrengen. Het belangrijkste is dat de NS op het gebied van temperatuur zo snel mogelijk tegemoet komt aan de behoeft: een passende temperatuur voor reizigers in iedere coupé.


Het ligt er aan per treinstel en per coupé, het lijkt me sterk dat elke trein en elke coupé waar je in zit koud is.

Persoonlijk heb ik er nog geen last van gehad, wel dat het te warm was in een coupé.

 

Een passende temperatuur voor reizigers in iedere coupé is natuurlijk onmogelijk want elke reiziger heeft een andere voorkeur, persoonlijk zit ik bijvoorbeeld zelf liever in een koele coupé. Maar wat dat betreft maakt het me niet zo veel uit, zo lang ik maar kan zitten.

Zoek een andere coupé en of zit in het midden van de coupé, de deuren die elke keer open zwaaien kunnen een hoop tocht meebrengen.

 

Persoonlijk vind ik het:

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/aanstelleritis

Maar hé, misschien ben ik te snel tevreden 😅.


Ik vind de uitleg van NS over hoe het allemaal werkt echt superdom. De klacht is simpel: het is te vaak onaangenaam koud in de trein. De oplossing is ook simpel: thermostaat op minimaal 18 graden.

Die onzin over vochtregulering en buitentemperatuur daar heeft de klant helemaal niets aan. Er klopt ook niets van: zolang het binnen warmer is dan buiten heb je geen last van vocht. En als de airco aan staat, bij warm weer, ook niet! Ging 20 jaar geleden toch ook perfect? Waarom zou dat ineens een probleem zijn? NS: Stop met slap lullen, luister gewoon naar de klachten en doe er wat mee. 


Ik vind de uitleg van NS over hoe het allemaal werkt echt superdom. De klacht is simpel: het is te vaak onaangenaam koud in de trein. De oplossing is ook simpel: thermostaat op minimaal 18 graden

Dat kan niet, De temperatuur wordt niet handmatig geregeld. Was het maar zo simpel.


Ik vind de uitleg van NS over hoe het allemaal werkt echt superdom. De klacht is simpel: het is te vaak onaangenaam koud in de trein. De oplossing is ook simpel: thermostaat op minimaal 18 graden

Dat kan niet, De temperatuur wordt niet handmatig geregeld.

Wat een onzin. Natuurlijk wordt de temperatuur geregeld. Ik snap ook wel dat niet iemand met z’n handje aan een thermostaatje zit te draaien, maar een klimaatsysteem heeft een thermostaat. Wat dacht je dan, dat de temperatuur afhangt van de stand van de sterren ofzo HAHA


Dat kan niet, De temperatuur wordt niet handmatig geregeld.

Wat een onzin. Natuurlijk wordt de temperatuur geregeld. Ik snap ook wel dat niet iemand met z’n handje aan een thermostaatje zit te draaien, maar een klimaatsysteem heeft een thermostaat. Wat dacht je dan, dat de temperatuur afhangt van de stand van de sterren ofzo HAHA

Heb je het topic überhaupt wel gelezen? Aan de sterren zal het niet liggen, aan de buitentemperatuur en luchtvochtigheid wel.

 

Iets met een "vooraf ingestelde curve"...

De meeste treinen zijn tegenwoordig uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Per rijtuig kan de temperatuur daarom verschillen. Het kan dus helpen om in een andere coupe plaats te nemen.

 


Heb je het topic überhaupt wel gelezen? Aan de sterren zal het niet liggen, aan de buitentemperatuur en luchtvochtigheid wel.

 

En dat is dus gelul. Een VERWARMING kan wel degelijk VERWARMEN als die goed staat ingesteld op HET VERVOEREN VAN PERSONEN. Wie fors betaalt mag je verwachten dat een trein in de winter TEN MINSTE een graad of 15 is. Als je dit niet begrijpt dan begrijp je niets van bedrijvigheid, klantgerichtheid, gebruikerservaring, vraag & aanbod, etc. Kun je blijven lullen over techniek maar je jaagt iedereen de auto in met technische blabla.

Het is fijn voor jou dat je nog nooit in een ijskoude trein hebt gezeten. Andere mensen wel – JA IN ALLE WAGONS – en delen hier hun verhaal en jij komt verkondigen dat dat niet waar is, omdat het niet rijmt met jouw werkelijkheid ofzo? Wat kom je hier überhaupt doen?


Reageer