incheck controle conducteur | NS Community

incheck controle conducteur

  • 6 January 2023
  • 5 reacties
  • 341 Bekeken

Op 26 december was ik niet zeker van mijn check-in 10.44 u. op station Zwolle. Had ik nou bij NS of Blauwnet ingecheckt ? Om dit te laten controleren doe ik wat geadviseerd wordt door NS, en loop op station Lelystad naar de uit gestapte conductrice. Die reageert enigszins gestrest, en heeft hier geen tijd voor. Om op mijn verdere reis geen problemen te krijgen, besluit ik maar om bij de poortjes in -en uit te checken. Al deze handelingen worden op mijn maandfactuur beschreven als correctie-tarief, met als klap op de vuurpijl een boete voor de Blauwnet incheck van € 20. Deze probeer ik via de meldingsprocedure: Uitcheckgemist terug te ontvangen. Ook in de NS-app worden deze handelingen als vergeten check-in/check-out beschreven. Jammer genoeg kun je dit niet real-time zelf in de app controleren, die uitleg zie je pas een paar dagen later. Een volgende reis, na een abonnements-upgrade vroeg ik in de trein een langs lopende conducteur of hij mij kon vertellen wat er als flex-reisproduct op mijn ov-chipkaart te zien was. Van hem kreeg ik geen duidelijkheid en mijn vraag is of hij sowieso inzage heeft in mijn reisgegevens, bv. of ik 1e klas mag zitten, wat het geval is. Zijn info was dat ik 2e klas zou reizen. 


5 reacties

Goedemiddag pieterpz en welkom bij de NS Community.

Heb je ook een vraag bij deze situatie? Zoals het nu geschreven is is het namelijk puur een beschrijving van wat er destijds is gebeurd.

Reputatie 7
Badge +1

Op een NS-automaat kun je bij mijn weten controleren waar je bent ingecheckt.

Correct @rvdborgt 

De enige echte live/actuele weergave is inderdaad met een apparaat dat fysiek de kaart uitleest. In praktische zin: een kaartautomaat of controle-apparaat. Apps e.d. die contact hebben met een digitale backoffice zullen, in de huidige opzet, altijd achterlopen, terwijl lang niet altijd duidelijk is dat deze achterloopt. Sterker nog, het kan zijn dat de handelingen bij NS al wel zichtbaar zijn, maar handelingen die eerder bij Blauwnet zijn gedaan niet. Of andersom. Of gedeeltelijk. Of...

Hartelijk dank voor de uitleg. Ik heb niet stil gestaan bij het gebruik van een kaartautomaat. Dat zal ik de volgende keer proberen.

Badge +3

Via een Mijn OV-chip account kan je vrijwel live je transacties inzien, in ieder geval voor trein en metro (en tegenwoordig de meeste bussen en trams ook wel).

https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie.htm

Om dat bij een kaartautomaat te doen zal je op stations met poortjes eerst uit moeten checken, met alle gevolgen van dien. Bij paaltjes op het perron even kijken wat een in/uitheck oplevert is dan handiger, maar die moeten er dan wel zijn.

Reageer