beantwoord

Inchecken door conducteur in trein mogelijk?

  • 31 January 2022
  • 7 reacties
  • 1757 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Laatst was ik vergeten in de checken omdat er geen poortjes waren maar losse paaltjes. De conducteur kwam langs en die zei toen dat ik geluk had omdat ik een abonnement heb waar hij mij in de trein in zou kunnen checken (NS Flex Dal Voordeel) zodat ik niet het volgende station eruit zou moeten om in te checken. Nu zie ik in Mijn NS gewoon een boete van 50 euro staan (reizen zonder check-in) + 12 eu omdat ik dacht uit te checken bij het eindstation maar daar heb ik blijkbaar alleen ingecheckt. Nu vraag ik mij af of dat überhaupt wel bestaat, dat de conducteur je in kan checken in de trein. 

icon

Beste antwoord door Thom 31 January 2022, 22:38

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein. Het is ook erg vreemd dat de conducteur dit zou hebben gezegd, het is echt regelrechte onzin. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Als u nog nooit een boete heeft gehad en zich fatsoenlijk naar de conducteur heeft gedragen, dan kunt u Klantenservice bellen, dat kan 24 uur per dag. De chat is vaak sneller. Wie weet wordt de boete van vijftig euro teruggedraaid, maar ik ben niet in de positie u dat toe te zeggen.

U moet er zelf voor zorgen een geldige incheck te hebben voordat u in de trein stapt. Zonder geldige incheck heeft u gewoon geen geldig kaartje en reist u zwart.  De boete is zonder meer terecht.

Dank Thom voor je reactie! Ik neem contact op met de klantenservice.

Badge +3

De conducteur had in zoverre gelijk dat die een afwijking kan/moet registreren (geen incheck) en dat het Flex systeem dan later wel uitzoekt wat de eventuele kosten daarvoor zijn.

Als je op je bestemming (zonder poortjes) wilde uitchecken dan wordt dat inderdaad een incheck met onbekende bestemming, en dat kost bij 40% korting inderdaad €12.

Klantenservice kan je voor beide zaken (die €50 en €12) wel helpen.

Voor de rest staat ook ergens in de voorwaarden dat bij ‘stranden’ van een trein (evacuatie) het personeel je uit zal checken en je gratis verder mag met het vervangende (bus)vervoer?

Als dat zo is dan zou het zomaar kunnen dat het ook mogelijk is om iemand onderweg in te checken, of hebben de mensen van een evacuatieteam een mobiele CiCo bij zich (die een conducteur dus niet heeft)? Hopelijk ingesteld op het dichtstbijzijnde station :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in dit verband wel eens een heel aardige conducteur gezien die een heel praktische oplossing had. 

Iemand was vergeten in te checken in Naarden-Bussum en werd op weg naar Utrecht gecontroleerd. Blijkbaar kon de conducteur zien dat dit een regelmatige reiziger was. Hij hield de OV-chipkaart even bij zich en zei dat hij bij de stop op Hilversum Sportpark zou inchecken. Zo gezegd zo gedaan en na vertrek op Hilversum Sportpark werd de kaart teruggeven. 

Er werd toen wel duidelijk dat de conducteur een vergeten incheck niet zelf kan corrigeren zonder incheckpaaltje.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

“Mobiel” inchecken is in het hele systeem maar heel beperkt mogelijk geweest, en voor zover mij bekend is die apparatuur helemaal niet meer in productie actief. En zo wel, dan zijn het minimale aantallen (grensbussen, buurtbus). Het is technisch niet zo spannend, maar veel te weinig gebruikers voor om het te onderhouden. 

Badge +3

“Mobiel” inchecken is in het hele systeem maar heel beperkt mogelijk geweest, en voor zover mij bekend is die apparatuur helemaal niet meer in productie actief. En zo wel, dan zijn het minimale aantallen (grensbussen, buurtbus). Het is technisch niet zo spannend, maar veel te weinig gebruikers voor om het te onderhouden. 

Thanks, en misschien hooguit vergelijkbaar met ov-fiets huur beëindigen als jouzelf dat niet gelukt is (sleutel in dropbox).

Het is eerder toegepast in allerlei tijdelijke (buurt)busjes en wat grensvervoer. Gewoon een Nautiz X5, zelfde model als NS en co hadden als controleapparaat.

Reageer