Skip to main content

Hey,

Na het lezen van verschillende posts and het zien van het nieuwe interieur van de ICNG moet ik zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben. Ik merk dat de deze nieuwe trein sterk achteruit gaat voor mensen die last hebben van social anxiety en andere mentale ziektes waarbij sociale interactie dit kan triggeren. Bij de overheid is al een tijd geleden de wens neergelegd om meer 4 zitters om te vormen naar 2 zitters in de trein om zo een 50/50 or zelfs 60/40 voorkeur te hebben voor 2 zitters. Echter in de nieuwe ICNG is dit helemaal niet meegenomen en gaan mensen zelfs er op achteruit. Wat is de mening van de mensen op dit forum en hebben mensen een idee hoe dit mogelijk tegengehouden kan worden? De trein is een belangrijk reismiddel voor iedereen en de trajecten waarop deze trein gaat rijden worden nu deels onbegaanbaar voor mensen met een mentale ziekte tijdens de spits of op andere drukke moment zoals de eerste en laatste trein. Zelfs reis ik dagelijks tussen roosendaal en arnhem en het is tegenwoordig nu al lastig om een 2zitter te krijgen waardoor ik vaak een conducteur moet opzoeken zodat ik toestemming heb om in de 1ste klas te gaan zitten met mijn 2de klas ticket omdat er dan alleen zitplekken op 4zitters vrij zijn tegenover andere mensen. 

Voorlopig komt de trein eerst te rijden als vervanger van de Traxx treinstellen dus nog niet op Roosendaal - Arnhem.

En verder vind ik het zeker voor een binnenlandse trein een luxe trein en er netjes uitzien, hopelijk houden de reizigers hem ook netjes.  Ik vind het een duidelijke vooruitgang t.o.v. het huidige IC materieel.

En gezien de financiele situatie en de terug gelopen reizigers is het zo en zo de vraag of het andere IC materieel niet langer zal gaan doorrijden, mits er voldoende onderdelen zijn om ze rijdend te houden.


Hey,

Na het lezen van verschillende posts and het zien van het nieuwe interieur van de ICNG moet ik zeggen dat ik zwaar teleurgesteld ben. Ik merk dat de deze nieuwe trein sterk achteruit gaat voor mensen die last hebben van social anxiety en andere mentale ziektes waarbij sociale interactie dit kan triggeren. Bij de overheid is al een tijd geleden de wens neergelegd om meer 4 zitters om te vormen naar 2 zitters in de trein om zo een 50/50 or zelfs 60/40 voorkeur te hebben voor 2 zitters. Echter in de nieuwe ICNG is dit helemaal niet meegenomen en gaan mensen zelfs er op achteruit. Wat is de mening van de mensen op dit forum en hebben mensen een idee hoe dit mogelijk tegengehouden kan worden? De trein is een belangrijk reismiddel voor iedereen en de trajecten waarop deze trein gaat rijden worden nu deels onbegaanbaar voor mensen met een mentale ziekte tijdens de spits of op andere drukke moment zoals de eerste en laatste trein. Zelfs reis ik dagelijks tussen roosendaal en arnhem en het is tegenwoordig nu al lastig om een 2zitter te krijgen waardoor ik vaak een conducteur moet opzoeken zodat ik toestemming heb om in de 1ste klas te gaan zitten met mijn 2de klas ticket omdat er dan alleen zitplekken op 4zitters vrij zijn tegenover andere mensen. 

Sorry. Deel jouw mening niet. Zit nu in ICNG. De stoelen zijn comfortabel met bekleding, hoofdsteunen. klaptafeltje, armleuningen, USB, stopcontacten, goede verlichting.In eerste klas zijn stoelen verstelbaar. En zijn er extra leeslampjes. 

Beenruimte is geweldig. Je moet minimaal 2 meter en super lange benen hebben als je in deze IC te krap zit. Voldoende ruimte voor bagage. En dan te bedenken dat in ICNG België nog meer nadruk op bagage wordt gelegd waardoor 7 zitplaatsen (410 zitplaatsen) minder zijn t.o.v. de achtdelige ICNG (417 zitplaatsen) die in Nederland rijden. 

De vloer is sfeervol. Evenals he interieur die transparant is. Absoluut de beste NS trein die er is. En een forse verbetering. 

Verder zijn vele stoelen niet face to face. 


Het interieur van de ICNG is in mijn mening een grote vooruitgang. Overal USB-poorten, stopcontacten, goede beenruimte en dit zelfs in de 2e klas. Wat ik wel moet zeggen is dat het helemaal niet duidelijk in deze trein is waar de stiltecoupe is (als die uberhaupt bestaat) Dat vind ik nog een groter probleem dan de opstelling van de stoelen. Je ziet niet eens stilte op de ramen staan dus iedereen gaat sowieso gewoon praten. Mensen met “mentale ziekten” moeten ook in stilte kunnen reizen want diezelfde mensen kunnen niet goed tegen geluid. (ik spreek uit ervaring). In ieder geval, nog een aanknopingspuntje voor NS dus.


Mensen met “mentale ziekten” moeten ook in stilte kunnen reizen want diezelfde mensen kunnen niet goed tegen geluid. (ik spreek uit ervaring). In ieder geval, nog een aanknopingspuntje voor NS dus.

Welkom bij de NS Community @Linda Van der Velden 

… moeten ook in stilte kunnen reizen want diezelfde mensen kunnen niet goed tegen geluid.

Als sowieso niemand het concept ‘stiltecoupé’ snapt (gezinnen met kids bijvoorbeeld, we willen boven zitten!)…

Dan telt jouw ‘ook’ totaal niet mee, want de gewenste stilte is er sowieso (bijna) nooit.

Als je niet tegen geluid kunt, regel ander vervoer want stilte in een trein(coupé) gaat nooit gebeuren.


@Robert B Ik vind wat jij zegt zeer schadelijk en zelfs kwalijk voor de sociale veiligheid. Ik heb al zat vaak mensen uit te de trein gegooid zien worden omdat ze te luid waren in de stilte coupe. Na een waarschuwing vlieg je er gewoon uit zoals het hoort. Dit moet veel meer gebeuren zodat de orde in de trein weer hersteld wordt. 

 

Ik vind de trein er zeker mooi uit zien maar helaas mis ik de tweezitters te veel en als je onder elke ICNG review gaat zie je dezelfde reacties. In dat opzicht heeft de NS de plank volledig misgeslagen. Zelf ben ik 2 meter precies met inderdaad lange benen en in de spits is op een vierzitter zitten onmogelijk voor mij vanwege mijn benen en de andere stoelen die gevuld zijn. Dit probleem heb ik gelukkig niet met tweezitters. Zelf raad ik iedereen aan om een klacht in te dienen bij de NS en overheid om de NS te forceren om de indeling van de treinen te veranderen voordat deze in gebruik genomen worden 🙂 Zowel de lange mensen, mensen die social anxiety hebben of een ander probleem waarbij in een vierzitter zitten onmogelijk maakt. Daarnaast raad ik mensen met een scootmobiel of een rolstoel aan om ook een klacht in te dienen omdat het op dit moment onmogelijk is om het toilet te gebruiken voor deze groep. De draai is niet te maken waardoor mensen niet de WC in kunnen en in principe alleen erin en eruit kunnen rijden. De sprinters zijn beter begaanbaar dan een gloednieuwe ICNG waar de NS zich zwaar voor moet schamen. 


@x6Pnda

Het begint er op te lijken dat u met alle geweld uw eigen zin wil doordrammen. De trein is een massavervoermiddel en dat betekent dat er geen rekening gehouden kan worden met ieders individuele wensen. En niet iedereen is nu eenmaal gecharmeerd van al die tweezitters.


Hoe vervelend ook voor je, maar de indeling van twee- en vierzitsbanken zal in ieder geval niet meer gaan veranderen. Ik denk zelf ook dat het wel mee zal vallen. Er zijn een behoorlijk aantal tweezitters, en anders kan altijd op zoek gaan naar de stiltecoupé’s. Die zijn per definitie vrijwel alleen maar tweezits.
Ik kan je in ieder geval wel geruststellen over de rolstoeltoegankelijkheid. Dat is uitgebreid getest met mensen in scootmobielen en rolstoelen.


Ik kan je in ieder geval wel geruststellen over de rolstoeltoegankelijkheid. Dat is uitgebreid getest met mensen in scootmobielen en rolstoelen.

Toch is de feedback van veel mensen in een scootmobiel dat de toegankelijkheid aanzienlijk achteruit gaat. Je kan wel met een (kleine) doelgroep testen maar dan blijkt toch dat er fouten zijn gemaakt. Een voorbeeld hiervan zijn de stoelen in de tweede klas in flirts. Zien er prachtig uit maar 90% van de mensen langer dan 1.90m krijgt na een uur in de sprinter zitten enorme rugpijn. (Vandaar de naam rugpijnsprinter) Wat bleek, tijdens het testen met de doelgroepen was iedereen korter dan 1.90m dus ze hadden nooit getest of de stoel goed zat voor langere passagiers. Deze fout hebben ze natuurlijk niet meer gemaakt bij de ICNG zoals duidelijk in de videos te zien tijdens het uitkiezen van de stoelen. 
 

Het begint er op te lijken dat u met alle geweld uw eigen zin wil doordrammen.

Zeker niet 🙂 Ik wil gewoon duidelijk maken dat het eens klaar mag zijn met de fouten aangezien we in een rondje lopen. Er ligt een klacht, die wordt genegeerd en uiteindelijk moeten na 2 of 3 jaar alle treinen aan de kant zodat dit opgelost kan worden. Zoals ik hierboven al aangaf, de stoelen van de flirt staan al op de lijst weet ik. Denk aan het toilet in de SLT of nu de rolstoeltoegankelijkheid of het aantal zitplekken voor mensen die alleen reizen, langer zijn of niet perse in een vierzitter willen zitten. Het feit dat er vanuit de NS nog steeds geen officieel bericht is om deze zorgen te bekijken zou een red flag moeten zijn. Elke video op youtube inclusief hun weekly updates staan paar reacties hierover. Ik kijk graag gewoon uit voor iedereen zodat de trein, een massavervoersmiddel, een fijn product is voor iedereen. Hebben connextion en arriva in dat opzicht veel beter gedaan ondanks alle vertragingen en uitval.  


Hoe vervelend ook voor je, maar de indeling van twee- en vierzitsbanken zal in ieder geval niet meer gaan veranderen. Ik denk zelf ook dat het wel mee zal vallen. Er zijn een behoorlijk aantal tweezitters, en anders kan altijd op zoek gaan naar de stiltecoupé’s. Die zijn per definitie vrijwel alleen maar tweezits.
Ik kan je in ieder geval wel geruststellen over de rolstoeltoegankelijkheid. Dat is uitgebreid getest met mensen in scootmobielen en rolstoelen.

De stiltecoupés in ICNG bevatten juist wel degelijk een relatief groot aantal vierzits, zeker in de tweede klasse. Maar dat ziet er niet uit als een bewuste fout, maar meer als een gevolg van de logische plek waar die stitecoupés zitten (tussen deur en bakovergang, waardoor ze in deze treinen eindelijk eens echt afgesloten kunnen zijn van de rest). Zou je daar alles als tweezit neerzetten dan krijg je een aantal plaatsen waar je tegen een muur aan zit te kijken en je voeten niet kwijt kunt, terwijl er nu juist een grote tafel bij de vierzit zit (handig voor wie in de trein wil werken).

Qua toegankelijkheid viel me wel een onhandig bagagerek op net achter de doorgang langs het toegankelijke toilet. Dat lijkt me krap om met een scootmobiel omheen te rijden.

 

Hebben connextion en arriva in dat opzicht veel beter gedaan ondanks alle vertragingen en uitval.  

Wat hebben Connexxion en Arriva beter gedaan dan? Ik ben niet uitzonderlijk lang ofzo, maar in zo'n WINK van Arriva is het echt wringen om een vierzit in te komen zo krap als die is. En als er een vervoerder is met treinen die veel vierzits hebben, dan is dat Connexxion.

Wat je negeert is dat er juist ook reizigers zijn die die vierzits praktisch vinden, ondanks dat ik juist ook alleen zitten prettig vindt. Zie bv. de recent gereviseerde VIRMs waar je gedwongen wordt rechts te gaan zitten als je in de rijrichting wilt reizen. Een vierzit biedt je daar juist meer keuze aan plekken omdat juist iedereen zo kan gaan zitten als ‘ie graag wil (alleen, samen, links in de rijrichting, rechts in de rijrichting. Of juist achteruit rijdend). Het ontwerp van ICNG bevalt me daardoor juist beter dan ander materieel.


@x6Pnda: Laat ik ‘m dan maar even heel plat slaan: de perfecte trein voor iedereen bestaat niet. Er moeten keuzes gemaakt worden die niet voor iedereen even goed uitvallen. Treinen worden niet aangepast alleen maar omdat een paar mensen dat graag zouden willen.

Dus nee, ICNG gaat niet aangepast worden aan de wens voor meer tweezitsbanken en ook de stoelen in de FLIRT gaan niet aangepast worden (geen idee waar dat vandaan komt). NS - of welke andere vervoerder dan ook - kan nu eenmaal niet iedereen 100% tevreden stellen. Treinen zijn machines voor de massa's, niet voor de individuele mensen.

Het stellen dat toegankelijkheid achteruit gaat in de ICNG is gewoon schreeuwen om het schreeuwen. Dat is nergens voor nodig en je zet alleen maar jezelf buitenspel met dat soort opmerkingen.
De ICNG is als eerste intercity volledig zelfstandig toegankelijk, heeft een zeer ruim rolstoeltoegankelijk toilet en toegankelijke rolstoelplaatsen in de coupé in plaats van op de balkons (zoals bij de meeste intercitytreinen). Het afdoen van gespecialiseerde organisaties voor toegankelijkheid als ‘kleine doelgroep’ die ‘fouten maakt’ valt ook onder dat schreeuwen.
Natuurlijk zijn ook deze rolstoelplekken niet 100% perfect. Net zoals de rest van de trein (of welke andere trein) dat ook niet is. Niet voor iedereen en dat zal het ook nooit worden, hoe graag we het ook zouden willen.

 

Edit: Ik had de reactie van Daniel nog niet gezien voor ik dit bericht plaatste (trage typer 😅).
Dat bagagerek is inderdaad krap, maar niet krapper dan de breedte tussen het toilet en de zijwand. Kan je dus tussen het toilet en de zijwand door, dan kom je ook langs het bagagerek.
Wellicht dat die nog iets verplaatst kan worden, maar veel zal dat dus niet uitmaken in de toegankelijkheid.
Maak je het toilet smaller (en de gang breder), dan is het toilet zelf weer minder toegankelijk voor mensen. De trein zelf kan niet breder door de maximale toegestane breedte op het spoor.
Daarin zal dus altijd een afweging gemaakt moeten worden, wat ik hierboven ook al typte. Dus nee, perfect zal het nooit worden.


Je zit ook met een tegenstrijdigheid tussen spits, dal en weekend. In de spits reizen forenzen vaak alleen. Die willen een tweezits: tafeltje, nooit meer dan één persoon vlak naast je, rust. Maar in het dal en weekend gaan veel meer dagjesmensen op pad. Die willen bij elkaar zitten, kletsen, eten, uit het raam kijken. Daar heb je vierzits voor nodig. ICM is nu het toppunt van veel tweezits. In het weekend komt dat niet altijd lekker uit met de vrijetijdsreiziger. Daarentegen was de oude VIRM, voor de verbouwing, het toppunt van vrijwel alleen maar vierzits. Persoonlijk hou ik erg van tweezits, zelfs in de vrije tijd en met een gezelschap, maar ik begrijp ook dat men in de ICNG iets meer vierzits wilde dan bij ICM.

 

Qua toegankelijkheid vind ik het erg netjes dat je als rolstoelgebruiker echt in de trein kan zitten en niet zoals bij veel andere treinen, op een stinkend balkon moet blijven. Details, zoals aanbrengen van braille, worden hopelijk nog opgepakt.


Ik vind de trein er zeker mooi uit zien maar helaas mis ik de tweezitters te veel en als je onder elke ICNG review gaat zie je dezelfde reacties. In dat opzicht heeft de NS de plank volledig misgeslagen. Zelf ben ik 2 meter precies met inderdaad lange benen en in de spits is op een vierzitter zitten onmogelijk voor mij vanwege mijn benen en de andere stoelen die gevuld zijn. Dit probleem heb ik gelukkig niet met tweezitters. Zelf raad ik iedereen aan om een klacht in te dienen bij de NS en overheid om de NS te forceren om de indeling van de treinen te veranderen voordat deze in gebruik genomen worden 🙂 Zowel de lange mensen, mensen die social anxiety hebben of een ander probleem waarbij in een vierzitter zitten onmogelijk maakt. Daarnaast raad ik mensen met een scootmobiel of een rolstoel aan om ook een klacht in te dienen omdat het op dit moment onmogelijk is om het toilet te gebruiken voor deze groep. De draai is niet te maken waardoor mensen niet de WC in kunnen en in principe alleen erin en eruit kunnen rijden. De sprinters zijn beter begaanbaar dan een gloednieuwe ICNG waar de NS zich zwaar voor moet schamen. 

NS heeft bij de indeling van de ICNG al overleg gehad met Locov. Waaronder ROVER participeert: 

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=dae236a3c49c8e2fb695bc325ae24835140a2dc8dcfaab93e192a8ed33940005JmltdHM9MTY1NzQ3ODMzMyZpZ3VpZD02OTI5OTMyMy1iNTliLTQ4NWYtYTYyMy1hYTFiY2ZkNTJmYTQmaW5zaWQ9NTM5MA&ptn=3&fclid=8c33801a-007f-11ed-867b-aa6f6780e1c4&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cucm92ZXIubmwvbmlldXdzLzgwMC1hZHZpZXMtb3Zlci1ucy10cmVpbmVuLW5pZXV3ZS1nZW5lcmF0aWUjOn46dGV4dD1BZHZpZXMlMjBvdmVyJTIwTlMtdHJlaW5lbiUyME5pZXV3ZSUyMEdlbmVyYXRpZSUyMDA1JTIwbm92ZW1iZXIlMjAyMDE0LGRlJTIwYWFuYmVzdGVkaW5nJTIwdm9vciUyMHZhbiUyMGRlJTIwSW50ZXJjaXR5JTIwTmlldXdlJTIwR2VuZXJhdGllLg&ntb=1

De gelijkvloerse instap, toiletten e.a. is input van Locov. Maar NS kan domweg niet iedereen naar de zin maken. Alleen auto's kunnen grotendeels aangepast worden. Zelfs daar zijn grenzen.

Al vanaf 2014 was Locov al betrokken bij de indeling van de ICNG namens reizigers. Later volgde een preview: 

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=509a1a80b0e07cd1936a6d7ffbdfc852c39c0b94d492d04ee2b2b47740fc4a54JmltdHM9MTY1NzQ3OTAzNSZpZ3VpZD1mNTdhMmRmZS01Mzk1LTQyOTgtOWI2Ny1lYzhmZmZlZGI3OGImaW5zaWQ9NTE1NA&ptn=3&fclid=2e97ada4-0081-11ed-b1ed-cc5dced4bb55&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cucm92ZXIubmwvbmlldXdzLzExNjAtcHJldmlldy1pbnRlcmNpdHktbmlldXdlLWdlbmVyYXRpZQ&ntb=1

 

 


Die losse @mention in bovenstaande reactie met mijn naam mag er wel uit eigenlijk (dank @Hanzeboog verder, maar daar ging het niet over, of toch wel?) 🤔

Dat @x6Pnda een eerdere reactie van mij schadelijk/kwalijk/sociaal onveilig vindt is prima, maar zoals het er nu staat lijk ik ineens ‘betrokken’ bij Rover of Locov? Wees gerust, dat is niet zo.

Hier (en op Twitter ook) ben ik totaal neutraal, ook al willen allerlei individuen/partijen mij maar al te graag betrekken in discussies met vervoerders?.

Het lijkt bijna politiek… Steun jij mij dan krijg je dit of dat of zus en zo… 😴


Die losse @mention in bovenstaande reactie met mijn naam mag er wel uit eigenlijk (dank @Hanzeboog verder, maar daar ging het niet over, of toch wel?) 🤔

Dat @x6Pnda een eerdere reactie van mij schadelijk/kwalijk/sociaal onveilig vindt is prima, maar zoals het er nu staat lijk ik ineens ‘betrokken’ bij Rover of Locov? Wees gerust, dat is niet zo.

Hier (en op Twitter ook) ben ik totaal neutraal, ook al willen allerlei individuen/partijen mij maar al te graag betrekken in discussies met vervoerders?.

Het zal wel, dus dank Rikus S.en Henri J. Ik doe daar wel aan mee, maar op eigen wijze.

Het lijkt bijna politiek… Steun jij mij dan krijg je dit of dat of zus en zo… 😴

Wilde met linkje van ROVER aangeven dat rekening was gehouden met reizigers met beperking. Zie toiletten. 

@x6Pnda geeft/raadt aan dat sommige reizigers een klacht moeten indienen bij NS, overheid. 

Wilde met linkje laten zien dat NS reizigers zoveel mogelijk tegemoet komen. Zie meer beenruimte, meer bagageruimte, schone ruime toiletten. 

Maar het is onmogelijk om iedereen naar de zin te maken. Wilde @x6Pnda mee aangeven dat NS met ICNG zoal tegemoet gekomen aan een aantal wensen. 


@x6Pnda Ik ben juist blij met 4 zits plaatsen, vooral als ik met meedere personen reis. Het valt me ook op dat deze plaatsen vaak als eerste bezet zijn, vaak door maar 1 persoon, ze zijn dus blijkbaar erg gewild. En zoveel 4 zits plaatsen of gezinsplaatsen zijn er niet, er zijn nog altijd meer 2 persoonsplaatsen.dan 4 persoonsplaatsen.

Ik vind je klacht dan ook ongegrond.

Wel zouden ze de airco wat minder hoog mogen zetten, of warmte coupés realiseren, vooral voor mensen met een longziekte zoals COPD is airco erg schadelijk. 


Naar mijn idee hebben de treinen minder zitplaatsen per vierkante meter. Zelf heb ik ook liever een tweezitter, maar dat is persoonlijke voorkeur. Aantal zitplaatsen per vierkante meter zo hoog mogelijk lijkt mij wel zinvol omdat we ook geacht worden zoveel mogelijk met de trein ipv de auto te reizen. Misschien maak ik een verkeerde inschatting van het aantal stoelen, hoor het graag.


Een klacht van iemand kan overigens nooit ongegrond of onwaar zijn, is altijd een persoonlijke mening, moet kunnen. 😀


Reageer