Ingrijpende versobering 1e klas

  • 26 December 2021
  • 27 reacties
  • 1358 Bekeken

Beste NS,

In het oudere NS materieel van zowel de intercity treinen als stoptreinen was het zitcomfort en andere interieur onderdelen in de 1e klas vele malen comfortabeler. Zacht geveerde en goed verstelbare chique rood velours bredere stoelen en banken. Zelfs vouw-gordijntjes tussen de ramen in het 1e klas IC materieel. Ook in de stoptreinen Mat'64 en de "Hondekop", (waarvan midden jaren negentig al afscheid is genomen), waren de 1e klas fauteuils bekleed met oogstrelend rood ribvelours. Ze zijn enkel nog in het spoorwegmuseum te bewonderen. Deze treinen reden nog in het begin van de 21 eeuw (tot ongeveer 10 jaar geleden). Alles heeft plaatsgemaakt voor (te) modern en te strak oncomfortabel, vaak niet verstelbaar, leder. Er is zelfs nauwelijks nog een fatsoenlijke afscheiding tussen de 1e en 2e klas. In de stoptreinen van bijvoorbeeld Arriva, is eersteklas reizen helemaal weggegooid geld. Nog geen deur, die je zitplaats afscheidt van het balkon in de trein. Je hebt letterlijk het gevoel, dat je in de 2e klas zit. Je zit meer op een met velours beklede plank dan in een zacht geveerde, comfortabele stoel of bank, zoals in het hierboven genoemde materieel. Het prijsverschil tussen 1 en 2, dat vroeger rond de 50 % bedroeg, is in de loop der jaren ook nog eens flink verhoogd. Het (veel) te grote prijsverschil staat, wat mij betreft, in geen enkele verhouding meer tot het extra reiscomfort, dat je in een 1e klas compartiment zou mogen verwachten. Dit is voor mij dan ook de reden om alleen nog met de trein op pad te gaan, indien ik, goedkoop, via Marktplaats, aan een 1e klas E-ticket kan komen voor gemiddeld 30 euro. Dit bedrag is meer dan een derde van het normale tarief. (normaal meer dan 90 euro !!!). Werkelijk absurd. Vliegen is nog goedkoper ! Ondanks allerlei technische snufjes aan boord, zoals airco, wifi en in de meeste gevallen optijd vertrekkende (stillere) treinen, die ook nog eens vaker rijden (minder wachttijd), is het treinmaterieel wat mij betreft er flink op achteruitgegaan. Ik zou bijna zeggen: "waardeloos". Ik reis alleen nog met de trein, als het echt niet anders kan. Het normale, gangbare tarief, ook met een daluren kaartje, zal ik niet en nooit betalen. Mvg, Frank 


27 reacties

Reputatie 7
Badge

Het comfort in de eerste klas is de laatste jaren gigantisch achteruit gegaan. Om maar van de controle niet te zwijgen. 

Reputatie 7

Het reiscomfort in de 1e klasse is al enige tijd bijna volledig gelijk aan het reiscomfort in de 2de klasse. In sprinters is de stoel precies hetzelfde alleen een andere kleur en in de intercity's is er wel een klein comfort verschil.

 

Het argument om thans nog 1e klas te reizen is vooral de grotere kans op een zitplaats en de kans om redelijk ongestoord te kunnen reizen. Voor dat laatste is zoals Vareo al stelt controle noodzakelijk. Die ontbreekt nu helaas veelal. 

Reputatie 5

Volledig mee eens.

Met name met meer controle en stoelen.

Reputatie 7

Ik ben vier jaar geleden van een 2e klas abonnement naar de 1e klas overgestapt. Beslist niet vanwege fraaie of luxe stoelen😉 maar vanwege bijna altijd kunnen zitten én vooral ook om rustiger te kunnen reizen. De 2e klas puilde uit, ik reisde soms noodgedwongen zittend op de trap van een dubbeldekker. Bovendien was het herrie en rumoer troef in de 2e klas. Stilte hoeft heus niet, maar van enig sociaal gedrag was steeds vaker geen sprake meer wat dagelijkse irritatie opleverde. Helaas is 1e klasreizen óók verworden tot regelmatige ergernis aangezien Jan en alleman tegenwoordig in de 1e klas gaat zitten, vaak bewust vanwege telefoonopladen of omdat de 2e klas naar hun persoonlijke mening te "vol" is (lees: ik wil niet naast een vreemde zitten) en ze "toch zeker niet een halfuur gaan staan" of simpelweg geen zin hebben om nog verder door de trein te lopen (ook al gehoord van iemand!) Er wordt veel grijsgereden en controle is vrijwel altijd afwezig. Het risico op boete is uiterst laag, als je al wordt gesnapt word je bijna altijd weggestuurd naar de 2e klas, en daar wordt op ingecalculeerd.  

De 1e klas zoals "vroeger" bestaat niet meer.

Reputatie 6

Als je het prijsverschil vergelijkt met de ruimte die het kost en de gemiddelde bezettingsgraad, is de eerste klas een service die gesubsidieerd wordt door tweedeklas reizigers. Snel afschaffen :) 

Reputatie 7

Als je het prijsverschil vergelijkt met de ruimte die het kost en de gemiddelde bezettingsgraad, is de eerste klas een service die gesubsidieerd wordt door tweedeklas reizigers. Snel afschaffen :) 

Afschaffen gaat niet gebeuren heeft NS al meerdere malen aangegeven.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk ben ik voor herinvoering van de eerste klas. Er is niks mis mee dat er in de trein ook plaats is voor een lees- en werkpubliek.

De eerste klas levert nogal wat inkomsten op, afschaffing betekent een prijsverhoging van de tweedeklas kaartjes. Daar zit ook niemand op te wachten.

Reputatie 6

Persoonlijk ben ik voor herinvoering van de eerste klas. Er is niks mis mee dat er in de trein ook plaats is voor een lees- en werkpubliek.

De eerste klas levert nogal wat inkomsten op, afschaffing betekent een prijsverhoging van de tweedeklas kaartjes. Daar zit ook niemand op te wachten.

Met wat ik van wiskunde begrijp lijkt het niet logisch dat de eerste klas geld oplevert. Zie mijn eerdere post hierboven. 

 

Badge +3

Ik heb er ooit een rekenvoorbeeldje op losgelaten (zal straks eens zoeken), voor intercitymaterieel met de meeste (ik meen 25%) 1e klas zitplaatsen en een meerprijs van 65%, en dan de 1e klas nog niet half gevuld bij 2e klas 'stampvol’ (dus alle zitplaatsen bezet en nog wat staanplaatsen, dus zeg 120% bezetting).

Als je dan de 1e klas zou afschaffen (en dus die reizigers verliest!) kan je wat meer 2e klas reizigers laten zitten, en zouden er misschien wel 20% meer mensen met de trein willen, die dat nu niet doen omdat ze ‘elke keer’ moeten staan. Dat was pre-corona uiteraard.

Per saldo levert dat niets op (aan inkomsten) behalve wat 2e klas reizigers die kunnen zitten. De 1e klas reizigers ben je dan grotendeels kwijt, want die nemen de auto. En als ze blijven, tellen ze alleen maar mee voor het aantal 2e klas reizigers dat nu die zitplaatsen 1e klas zou willen innemen omdat het (veel te) druk is.

Bij een trein waar het aantal 2e klas zitplaatsen voldoende is (niemand hoeft te staan), levert elke reiziger die 1e klas wil reizen alleen maar extra geld op.

Natuurlijk is 25% 1e klas zitplaatsen nogal overkill, als die maar voor een kwart gevuld zijn en er (altijd) mensen in de 2e klas moeten staan.

Het grote nadeel van zo’n berekening is dat het vol zit met aannames, dit toch niet altijd correct zijn. Uitgaan van 65% meerprijs voor 1e klas, gaat ervanuit dat alle reizigers in de spitsrijden (1e klas toeslag in daluren is lager) en al helemaal dat dit geen reizigers zijn die gebruik maken van dalvrij 1e klas of weekendvrij 1e klas. Waarbij de meerprijs vele malen lager is. Uiteindelijk denk ik dat het puur per ruimte (m2) in de trein minder opbrengt dan de tweede klas. 

De vraag is of een bedrijf als NS nog een 1e klas moeten aanbieden, zonder dat ze daar de extra service voor willen verlenen.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk ben ik voor herinvoering van de eerste klas. Er is niks mis mee dat er in de trein ook plaats is voor een lees- en werkpubliek.

De eerste klas levert nogal wat inkomsten op, afschaffing betekent een prijsverhoging van de tweedeklas kaartjes. Daar zit ook niemand op te wachten.

Met wat ik van wiskunde begrijp lijkt het niet logisch dat de eerste klas geld oplevert. Zie mijn eerdere post hierboven. 

 

Dat is bepaald geen uiting van begrip of logica, en al helemaal geen wiskunde. Het  is hier al vaak voorgerekend. En er is niet eens wiskunde voor nodig. Kunnen rekenen met percentages reizigers en opbrengst is voldoende. Een kind uit groep acht kan het, in ieder geval een 12 jarig kind uit de vroegere zesde klas. Alleen het begrip percentage steekt nog marginaal boven de hoofdbewerkingen uit. 

Maar wat u zegt klinkt gewichtig. Het heeft alleen met de alom bekende feiten niet zoveel te maken. Mogelijk zit u op een ander type forum dan u denkt. Verder snap ik wel dat u graag wilt zitten. NS zet echter gewoon te weinig materieel in en de infrastructuur beperkt ook. Het studenten -ov legt ook nogal wat druk op de beschikbaarheid van zitplaatsen.

De laatste cijfers waren dat de ongeveer dertien procent eerste klas betalers goed waren voor een vijfde van de inkomsten. Veelal opgebracht in de spits met dure trajectkaarten. NS kende toen minder studententarief en minder goedkope aanbiedingen. De trend was voor corona dat veel mensen uit pure ellende maar een eersteklastraject vrij namen. De eerste klas levert veel meer op dan wat mensen denken die alleen maar onbezette zitplaatsen zien. Begrijpelijk als je wilt zitten.

NS heeft gefaald in het aanpassen van het materieel toen er veel meer aanbod kwam. Dat probleem wordt niet veroorzaakt door de reizigers die in de eerste klas veel betalen voor een plaats. Kom maar op met het geld van het studenten-ov en dat die ook nog plaats moeten hebben in maar weinig meer treinen dat is een tweede. En zie daar, mensen kunnen niet zitten, gek he.

De tweedeklasreiziger zou pijnlijk verrast worden door de prijsverhoging van kaartjes als de grote  inkomsten van de eerste klas wegvallen. Eerste klasreizigers leveren met relatief weinig mensen een grote bijdrage aan de exploitatie en  betalen mee aan het lagere tarief in de tweede klas, en ik zeg lagere, want het tarief voor de tweede klas is al behoorlijk hoog, behalve voor de zeer vele reizigers met een studenten-ov, die uiteraard ook graag willen zitten. Andersom dus bepaald niet. NS kan die inkomsten niet missen en de tweedeklasreiziger zeker niet.

 

De eerste klas wordt niet afgeschaft, dat is wensdenken. NS peinst er niet over, dat is hier vaak genoeg aangegeven. Ze zullen wel gek zijn ook.

Er lopen op dit forum grote aantallen topics over en allemaal met dezelfde inhoud en argumenten - of wat er voor door moet gaan.  Een irritante herhaling van zetten, alles is er al over gezegd.

Om over na te denken: Een eerste klas TrajectVrij Gouda- Den Haag, een reis van 18 minuten, kost € 273,40 per maand.  De goedkope studenten of scholierenprijzen moeten toch ergens opgebracht worden. Daarmee is een zitplaats in de spits bepaald niet gegarandeerd overigens, en hoe zou dat nou komen.

Reputatie 7

De 1e klas is al lang opgegeven en sterft thans een langzame dood.

Eerlijk gezegd past een 1e klas ook niet bij een publieke functie. Dit zeker niet bij schaarste aan ruimte zoals bijvoorbeeld tijdens de spits, corona etc

Reputatie 7

De 1e klas is al lang opgegeven en sterft thans een langzame dood.

Eerlijk gezegd past een 1e klas ook niet bij een publieke functie. Dit zeker niet bij schaarste aan ruimte zoals bijvoorbeeld tijdens de spits, corona etc

Zoals gezegd, de 1e klas blijft - door NS meerdere keren al aangegeven. Verder discussiëren over het nut ervan heeft weinig zin en is in vele topics hier terug te lezen.

Reputatie 6

Mijn opmerkingen waren gebaseerd op waarde in oppervlakte in de treinen. Het is inderdaad wel zo dat een deel van de tweedeklas zitplaatsen voor bodemprijzen verkocht worden door studentenreisproducten e.d. Toch ben ik nog niet overtuigd. Voor het kopen van een kaartje bij de kaartautomaat, betaal je eersteklas minder per oppervlakte dan tweedeklas. Insgelijks, is mijn gok zonder onderzoek te doen, voor abonnementen.

Het getal van 13% van de reizigers die eersteklas reizen vind ik wel een interessante. Ik kan natuurlijk niet beweren dat dat niet klopt, maar het komt niet overeen met mijn ervaringen. Stel dat het waar is, en dat die 13% dan 25% van de inkomsten opbrengen. Is dat dan omdat de eersteklas zoveel opbrengt of omdat een deel van de tweedeklas stoelen zo goedkoop worden weggedaan, terwijl ze veel meer kunnen opleveren? Anders gezegd: als je studenten een eersteklas reisproduct zou geven, zou dan de essentie van de opbrengsten ineens omslaan? 

 

P.S. Interessant gesprek! 

Reputatie 7

De 1e klas is al lang opgegeven en sterft thans een langzame dood.

Eerlijk gezegd past een 1e klas ook niet bij een publieke functie. Dit zeker niet bij schaarste aan ruimte zoals bijvoorbeeld tijdens de spits, corona etc

Zoals gezegd, de 1e klas blijft - door NS meerdere keren al aangegeven. Verder discussiëren over het nut ervan heeft weinig zin en is in vele topics hier terug te lezen.

Als Jan en alleman in de 1e klas kunnen gaan zitten, is de 1e klas feitelijk al opgeheven. Dat is overigens geen slechte zaak.

Reputatie 7

Als Jan en alleman in de 1e klas kunnen gaan zitten, is de 1e klas feitelijk al opgeheven. Dat is overigens geen slechte zaak.

Een bedroevende zaak zou het zijn om alles tot één eenheidsworst te maken. Er is een groep mensen bereid voor wat meer ruimte en rust te betalen, met name op wat langere afstand.  Met opheffen schiet je niks op, er lopen alleen maar meer mensen weg uit het ov en stappen de auto in. Het punt van handhaving is iets anders, maar dat is wel genoeg bediscussieerd.

 

Reputatie 7

Als Jan en alleman in de 1e klas kunnen gaan zitten, is de 1e klas feitelijk al opgeheven. Dat is overigens geen slechte zaak.

Een bedroevende zaak zou het zijn om alles tot één eenheidsworst te maken. Er is een groep mensen bereid voor wat meer ruimte en rust te betalen, met name op wat langere afstand.  Met opheffen schiet je niks op, er lopen alleen maar meer mensen weg uit het ov en stappen de auto in. Het punt van handhaving is iets anders, maar dat is wel genoeg bediscussieerd.

 

Vervoer is helemaal geen eenheidsworst. Als  je meer rust, ruimte, comfort, snelheid etc. wil hebben, zijn er mogelijkheden te over.

In bepaalde situaties is de eenheidsworst echter de beste worst om al te veel droefheid.te voorkomen. Dat geldt met name als de extra ruimte voor de 1 ten koste van de ruimte voor de ander gaat. Dat hoort niet thuis in het OV.

Reputatie 7

In bepaalde situaties is de eenheidsworst echter de beste worst om al te veel droefheid.te voorkomen. Dat geldt met name als de extra ruimte voor de 1 ten koste van de ruimte voor de ander gaat. Dat hoort niet thuis in het OV.

Ik deel die mening niet, maar verschil van mening mag er zijn 😉

Reputatie 7

Ik deel die mening niet, 

 

 

Dat is maar zeer de vraag.:thinking:

 

Als Jan en alleman in de 1e klas kunnen gaan zitten, is de 1e klas feitelijk al opgeheven. Dat is overigens geen slechte zaak.

Een bedroevende zaak zou het zijn om alles tot één eenheidsworst te maken. Er is een groep mensen bereid voor wat meer ruimte en rust te betalen, met name op wat langere afstand.  Met opheffen schiet je niks op, er lopen alleen maar meer mensen weg uit het ov en stappen de auto in. Het punt van handhaving is iets anders, maar dat is wel genoeg bediscussieerd.

Op de regionale lijnen in het noorden is de eerste klas ook afgeschaft zonder reizigersverlies.

Omdat veel mensen nu autovergoeding krijgen op basis van eerste klas treintarieven zou die lager worden bij het afschaffen van de eerste klas en juist meer reizigers in de trein kunnen betekenen. 

Reputatie 7

Op de regionale lijnen in het noorden is de eerste klas ook afgeschaft zonder reizigersverlies.

Die lijntjes zijn klein en de reizigers zijn vooral scholieren. 1e klas voegt daar nul komma nul toe en er is daar denk ik ook weinig tot geen vraag naar. Blauwnet Zutphen - Oldenzaal heeft ook alleen maar 2e klas.

Op de langere afstand, in intercity’s dus, is een wat rustigere en reisomgeving voor een groep klanten graag gewenst en NS biedt dat. De verhouding 1e en 2e klas is vaak wel wat uit balans en de 1e klas zit in intercity's op een totaal verkeerde plek. Een rijtuig half 2e en half 1e, wie bedenkt dat.

Reputatie 7
Badge +1

Op de regionale lijnen in het noorden is de eerste klas ook afgeschaft zonder reizigersverlies.

Die lijntjes zijn klein en de reizigers zijn vooral scholieren. 1e klas voegt daar nul komma nul toe en er is daar denk ik ook weinig tot geen vraag naar.

Precies. De bezetting van de eerste klas op regionale treinen was en is altijd al laag. Het opheffen daar van de eerste klas treft dus erg weinig mensen. In de IC's is dat anders.

Reputatie 7

Omdat veel mensen nu autovergoeding krijgen op basis van eerste klas treintarieven zou die lager worden bij het afschaffen van de eerste klas en juist meer reizigers in de trein kunnen betekenen. 

Ik denk dat dat meeste mensen toch zullen blijven hangen aan hun heilige koe. Kwestie van gewoonte, snelheid en gemak.

Op de regionale lijnen in het noorden is de eerste klas ook afgeschaft zonder reizigersverlies.

Die lijntjes zijn klein en de reizigers zijn vooral scholieren. 1e klas voegt daar nul komma nul toe en er is daar denk ik ook weinig tot geen vraag naar. Blauwnet Zutphen - Oldenzaal heeft ook alleen maar 2e klas.

Dat geldt voor het sprintervervoer bij NS net zo goed.

Reputatie 7

Een rijtuig half 2e en half 1e, wie bedenkt dat.

 

Wie het heeft bedacht weet ik niet, maar het is natuurlijk wel slim bedacht. Zeer eenvoudig om te bouwen en daarmee op de toekomst voorbereid.

Waarom werkt men eigenlijk niet met digitale cijfers waardoor de capaciteit naar behoefte zou kunnen worden aangepast.

Reageer