Ingrijpende versobering 1e klas

  • 26 December 2021
  • 27 reacties
  • 1370 Bekeken

Beste NS,

In het oudere NS materieel van zowel de intercity treinen als stoptreinen was het zitcomfort en andere interieur onderdelen in de 1e klas vele malen comfortabeler. Zacht geveerde en goed verstelbare chique rood velours bredere stoelen en banken. Zelfs vouw-gordijntjes tussen de ramen in het 1e klas IC materieel. Ook in de stoptreinen Mat'64 en de "Hondekop", (waarvan midden jaren negentig al afscheid is genomen), waren de 1e klas fauteuils bekleed met oogstrelend rood ribvelours. Ze zijn enkel nog in het spoorwegmuseum te bewonderen. Deze treinen reden nog in het begin van de 21 eeuw (tot ongeveer 10 jaar geleden). Alles heeft plaatsgemaakt voor (te) modern en te strak oncomfortabel, vaak niet verstelbaar, leder. Er is zelfs nauwelijks nog een fatsoenlijke afscheiding tussen de 1e en 2e klas. In de stoptreinen van bijvoorbeeld Arriva, is eersteklas reizen helemaal weggegooid geld. Nog geen deur, die je zitplaats afscheidt van het balkon in de trein. Je hebt letterlijk het gevoel, dat je in de 2e klas zit. Je zit meer op een met velours beklede plank dan in een zacht geveerde, comfortabele stoel of bank, zoals in het hierboven genoemde materieel. Het prijsverschil tussen 1 en 2, dat vroeger rond de 50 % bedroeg, is in de loop der jaren ook nog eens flink verhoogd. Het (veel) te grote prijsverschil staat, wat mij betreft, in geen enkele verhouding meer tot het extra reiscomfort, dat je in een 1e klas compartiment zou mogen verwachten. Dit is voor mij dan ook de reden om alleen nog met de trein op pad te gaan, indien ik, goedkoop, via Marktplaats, aan een 1e klas E-ticket kan komen voor gemiddeld 30 euro. Dit bedrag is meer dan een derde van het normale tarief. (normaal meer dan 90 euro !!!). Werkelijk absurd. Vliegen is nog goedkoper ! Ondanks allerlei technische snufjes aan boord, zoals airco, wifi en in de meeste gevallen optijd vertrekkende (stillere) treinen, die ook nog eens vaker rijden (minder wachttijd), is het treinmaterieel wat mij betreft er flink op achteruitgegaan. Ik zou bijna zeggen: "waardeloos". Ik reis alleen nog met de trein, als het echt niet anders kan. Het normale, gangbare tarief, ook met een daluren kaartje, zal ik niet en nooit betalen. Mvg, Frank 


27 reacties

Reputatie 7

Een rijtuig half 2e en half 1e, wie bedenkt dat.

Wie het heeft bedacht weet ik niet, maar het is natuurlijk wel slim bedacht. Zeer eenvoudig om te bouwen en daarmee op de toekomst voorbereid.

NS is op de toekomst voorbereid inderdaad. De ICNG heeft aparte 1e klas rijtuigen. Zoals het hoort😁 Laat maar komen! Maar ook de ICM is goed materieel.

Reputatie 7

Een rijtuig half 2e en half 1e, wie bedenkt dat.

Wie het heeft bedacht weet ik niet, maar het is natuurlijk wel slim bedacht. Zeer eenvoudig om te bouwen en daarmee op de toekomst voorbereid.

NS is op de toekomst voorbereid inderdaad. De ICNG heeft aparte 1e klas rijtuigen. Zoals het hoort😁 Laat maar komen! Maar ook de ICM is goed materieel.

 

Als liefhebber van het comfortabele reizen kan ik niet wachten !

Reageer