beantwoord

Intercity treinen ipv sprinters? Hoe lang nog?

  • 1 August 2023
  • 6 reacties
  • 280 Bekeken

Hoe lang duurt het nog totdat er weer intercity’s rijden ipv sprinters tussen Rotterdam en Utrecht in de ochtend. Ik ben gewend om te werken in de trein maar de sprinters maken dit onmogelijk. Het is nu al meer dan een jaar zo en ik vraag mij af hoe lang het nog duurt. Voor het bedrag die we betalen aan de NS voor mijn kaart vind ik dat dit een slechte service is. De sprinter is niet gemaakt om even met de laptop in de trein te werken. Ik begin me nu echt hieraan te storen en ik hoop dat er snel weer meer intercity’s gaan rijden.

icon

Beste antwoord door Edwin 1 August 2023, 10:02

Bekijk origineel

6 reacties

Het zou met de bakkennorm voor conducteurs te maken kunnen hebben. Een van de voordelen van sprintermaterieel is dat je treinen van 10 rijtuigen kunt laten rijden met slechts een enkele conducteur. Bij intercity materieel geldt een wat strakkere norm, twee treinstellen ICM4 vereisen bijv. twee conducteurs.

Het kan ook te maken hebben met beschikbaarheid van (rijvaardig) intercitymateterieel, hoewel er door de grote inkrimpingen na corona op zich materieel genoeg zou moeten zijn.

Ik wist overigens niet dat er nog steeds regulier sprinters in IC-diensten reden.

Reputatie 7
Badge

Ten eerste: de trein die een kwartier later vertrekt bestaat wel uit IC materieel.

 

Ten tweede: heeft niets met bakkennorm te maken, dus dat stokpaardje gaat jammer genoeg niet op. We hebben een tekort aan materieel én personeel om dat materieel te onderhouden. Dat heeft tot gevolg dat er nogal wat treinen bij de onderhoudsbedrijven staan te wachten op onderhoud/herstel.

Sprintermaterieel hebben we wat meer op voorraad, dus dat wordt ingezet. Beter dat als helemaal niets dacht ik.

Reputatie 6
Badge

Een sprinter van 10 bakken is 170 meter. Een intercity van 7 bakken is 180 meter. Beide mogen met 1 conducteur rijden. In 10 bakken SLT staan 524 stoelen, in 7 bakken ICM 526. Kortom, dat is om het even. Echter, 6 bakken dubbeldeks VIRM (ook 1 conducteur) heeft de meeste stoelen van alle treinen die nog met 1 conducteur kunnen rijden (612). Kortom, als het om de conducteursnorm zou gaan, kan NS het beste VIRM (of DDZ, 606 stoelen) inzetten. @Tamzin spuit dus zoals gebruikelijk ongefundeerde onzin alsof het gedrukt staat. Het gaat puur om hoeveel materieel er beschikbaar is door de capaciteit in de werkplaatsen.

De sprinter is niet gemaakt om even met de laptop in de trein te werken. Ik begin me nu echt hieraan te storen en ik hoop dat er snel weer meer intercity’s gaan rijden.

Je kunt het ook van de andere kant bekijken; dankzij de sprinter gebruik je de laptop eindelijk eens zoals die bedoeld is: op schoot😁

Reputatie 2

In Nederland is er geen prijsvershil tussen stoptreinen en intercitys. Je betaald voor je reis met de sprinter niet minder. Verder rijden er van Rotterdam naar Utrecht ook intercitys. Kwartiertje later of eerder gaat de ic.

Als het goed is gaan er vanaf september weer intercitydubbeldekkers rijden hier.

Reageer