Skip to main content
Antwoord

Inzet van SNG op intercity 3600

  • November 18, 2021
  • 13 reacties
  • 672 Bekeken

Ik reis vaak voor de lol met de trein, maar dit heb ik nog nooit gezien. Een SNG die rijd als intercity naar Roosendaal.. Hoe kan het dat dit voorkomt??

Beste antwoord door Tochjo

Vanwege een tekort aan rijvaardig intercitymaterieel (intercity's van het type DDZ worden niet ingezet) rijdt NS sommige intercity's met sprintermaterieel. Dat is zo op Zwolle-Roosendaal, maar ook op een paar andere trajecten, zoals Utrecht-Rotterdam.

13 reacties

  • Reisleider****
  • November 18, 2021

Komt tegenwoordig wel vaker voor, laatst ook van Roosendaal naar Zwolle meegemaakt. Dit wordt veroorzaakt door de uitval van de dubbeldekkers. Als.vervangend materiaal rijdt er nu soms SNG.


Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • November 18, 2021

Vanwege een tekort aan rijvaardig intercitymaterieel (intercity's van het type DDZ worden niet ingezet) rijdt NS sommige intercity's met sprintermaterieel. Dat is zo op Zwolle-Roosendaal, maar ook op een paar andere trajecten, zoals Utrecht-Rotterdam.


  • Reisadviseur*
  • November 18, 2021

Vorige week was dit ook van Arnhem nasr Zutphen. Een sprinter nasr Zwolle met in de ondetste regel "Spinter rijdt als intercity". Vanaf Zutphen naar Zwolle was het weer een gewone sprinter met een stop op elk tussengelgen station.


  • Reisleider*
  • November 18, 2021

Wees blij, er zijn genoeg mensen die klagen over “overvolle treinen”, dan stukken beter een SNG met voldoende ruimte, lijkt me.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • November 18, 2021

Beter een SNG inzetten als IC dan een IC met IC stellen maar veel te kort of, nog erger, geen trein. 

Maar naar verluidt zullen er vanaf december weer een aantal DDZ stellen gaan rijden waardoor mogelijk de SNG's niet meer, of minder, als IC moeten gaan rijden. Dat geeft dan ook de mogelijkheid dat er langere sprinters gaan rijden.

Dit laatste was vandaag te lezen bij ProRail: vanaf december gaan er langere sprinters wat voor ProRail reden is om een aantal stations te verlengen zodat deze langere sprinters ook passen.

https://www.prorail.nl/nieuws/tienminutendienst-laatste-werkzaamheden


  • Reisadviseur**
  • November 24, 2021

Vanmiddag is bekendgemaakt dat (in ieder geval een gedeelte van ) de DDZ per 6 december 2021 langzaamaan zullen terugkeren, en wel als eerste op het traject tussen Roosendaal en Zwolle (3600). Hierbij zal dan dus ook de inzet van het sprintermaterieel op de 3600 geleidelijk gaan afnemen.

bronnen:
https://www.treinreiziger.nl/dubbeldekkers-ddz-keren-terug-op-het-spoor/
https://nieuws.ns.nl/ddz-treinen-vanaf-6-december-weer-terug-op-het-spoor/


  • Reisleider*
  • November 26, 2021

En zitten die DDZ dan ook zóveel beter dan SNG?


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • November 26, 2021

Dat zou in theorie wel de bedoeling moeten zijn, maar zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn. 


  • Auteur
  • Intercity
  • November 26, 2021

En zitten die DDZ dan ook zóveel beter dan SNG?

ja dat zit zeker beter dan SNG, ook veel minder druk ik vind het een prima spitstrein


  • Reisadviseur**
  • November 27, 2021

Ieder zo zijn mening. Ik vind de stoelen van de SNG voor een kwartiertje à 20 minuten prima maar als intercity van bijna 3 uur zou ik liever de DDZ hebben, ongeacht het ontbreken van stopcontacten en USB-portals.


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • November 27, 2021

DDZ is inderdaad wel iets prettiger op de langere afstanden. De trein is er ook op gebouwd. 

Met SNG vind ik ook niet zo'n probleem. Ik vind het wel wat onhandig dat er geen klaptafeltjes zijn. Dat is op de langere sprinterdiensten hier in het noorden al niet echt ideaal. Daar zit je al gauw 30 minuten of langer in de trein.


  • Auteur
  • Intercity
  • November 27, 2021

DDZ is inderdaad wel iets prettiger op de langere afstanden. De trein is er ook op gebouwd. 

Met SNG vind ik ook niet zo'n probleem. Ik vind het wel wat onhandig dat er geen klaptafeltjes zijn. Dat is op de langere sprinterdiensten hier in het noorden al niet echt ideaal. Daar zit je al gauw 30 minuten of langer in de trein.

Helaas is het noorden dan juist ook waar de DDZ helemaal niet gaat terugkeren volgens deze website.

(ritten 1800,500,600,700) 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2022


  • November 27, 2021

Zoals in een ander topic al aangekaart kan dat zomaar aangepast worden zodra er meer DDZ materieel in dienst komt, zeker vanwege de onderhoudslocatie Onnen zie ik ze juist wel weer terug komen op de lijnen naar het Noorden toe zodra de andere stellen ook weer in dienst genomen worden.