Skip to main content
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
Op deze pagina staat daarover:



Om het gebruik van onze treinen goed in kaart te kunnen brengen heeft NS Reizigers informatie nodig die niet uit de kaartverkoop beschikbaar is. Dit is de reden dat wij bij het onderzoek 'Meten in de Trein' reizigers tellen en hun naar het gebruikte vervoerbewijs vragen. Steekproefsgewijs wordt in treinen vastgelegd met welke vervoerbewijzen (kaartsoort, 1e of 2e klas, wel of geen reductie) wordt gereisd. Zo verkrijgt NS Reizigers inzicht in de bezetting van de treinen en het soort vervoerbewijs waarmee onze klanten op een bepaald moment reizen.



Het voordeel voor u is dat de metingen NS helpen de dienstregeling af te stemmen op uw behoefte en het aanbod van verschillende kaartsoorten af te stemmen op uw reisgedrag. Een actueel voorbeeld is het ontwikkelen van een abonnement voor deeltijdwerkers.



'Meten in de Trein' is een continuonderzoek dat in alle treinen wordt gehouden. Hiervoor worden overal in Nederland dagelijks onderzoekers ingezet. Het kan voorkomen dat u reeds eerder voor dit onderzoek bent benaderd tijdens deze of een andere reis. De onderzoekers moeten volgens een vast rooster werken. Dit rooster schrijft precies voor tussen welke stations in vooraf bepaalde delen (rijtuigen) van de trein alle reizigers moeten worden benaderd. Om betrouwbare gegevens te kunnen leveren mogen de onderzoekers niet van hun opdracht afwijken.



Conducteurs en onderzoekers proberen zo veel als mogelijk hun werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Het kan echter voorkomen dat in een korte tijd toch twee keer naar uw vervoerbewijs wordt gevraagd. Voor deze situatie vragen wij uw begrip.



Voor alle duidelijkheid:

  • Gegevens over uw persoon worden niet geregistreerd.
  • Dit onderzoek is géén controle op het bezit van een geldig vervoerbewijs.
  • Alleen een conducteur heeft controlebevoegdheid.

Allereerst, dank voor uw reactie.



Onderzoek is begrijpelijk maar ik vind wel dat deze mensen kenbaar moeten maken wie ze zijn en wat ze doen. Tevens kan de reiziger dan bepalen of ze hun kaart willen geven.



Voor de reiziger schept dit alleen verwarring, ook dat iedereen, inclusief ikzelf, zomaar onze ov pas afgeven.



Dus begrip voor het onderzoek naar geen begrip voor de wijze waarop.



Mvg



Edwin
Hoi Edwin FR, welkom op het NS Serviceforum! Het is wel de bedoeling dat de onderzoekers kenbaar maken wie ze zijn. Dat het geen officiële kaartcontrole betreft maar een onderzoek. Je bent dan ook niet verplicht je vervoerbewijs af te geven.
Hallo Annewil,



Vandaar mijn reactie, dat deden ze niet. Misschien iets voor jullie om dat bedrijf te melden. Ze zagen er ook vrij onverzorgd uit. Ze staken hun hand uit een zeiden goedemiddag. (met het scan apparaat in de hand)



Door mijn onwetendheid en kudde gedrag gaf ik ook mijn kaart waar ik nu spijt van heb.

Nu ik dit weet zal ik dus ook niet meer meewerken op deze manier.



Vast meer meewegen hebben dit gedacht zonder te handelen via deze weg of anders.
Meewegen moet mensen zijn hierboven
Ah oke, dat hoort natuurlijk niet zo. Ik ga je feedback doorgeven Edwin!
Dank je wel Annewil.
Omdat het een nutteloos onderzoek is dat ook zonder Ipsos opgelost kan worden, meld ik tegenwoordig netjes dat ik zwartrijder ben. 😛 Mocht er een conducteur komen, dan blijk ik toch ingecheckt. 😉
Ik roep het altijd om als ik collega's van Ipsos in mijn trein heb. Zelf loop ik als ik kan mee met deze mensen, niet om "zwartrijders" als Sleurhutje 😉 toch te controleren, want als die "zwartrijder" juist reageert op de onderzoeker heb ik geen enkele reden controle te doen. Ik loop specifiek mee voor vragen en doe mijn ding die ik altijd doe.
Ik vraag me eigenlijk af wat het nu ervan is dat Ipsos in de trein onderzoek doet.



De NS heeft toegang tot de in- en uitcheckmomenten van alle reizigers met een OV-chipkaart. Ervan uitgaande dat het gros van de reizigers de optimale route gebruikt, kan je deze gegevens dus als een betrouwbare bron voor onderzoeken gebruiken. Je kan er hiermee dus achter komen wanneer op welk traject gereisd wordt, met welke typen vervoersbewijzen dit gebeurt, in welke klasse de reiziger zit en zelfs hoe vol de trein is. Het enige wat je hiermee niet afvangt zijn de mensen die zwartreizen, maar volgens mij is dit aandeel tegenwoordig zo klein, dat het gemakkelijk zou kunnen worden meegenomen in de foutmarge.



Wat onderzoekt Ipsos precies in de treinen? Het lijkt me dat ze door het scannen van een vervoersbewijs niet meer kunnen onderzoeken dan hoeveel mensen in welke klasse reizen. Het levert volgens mij dus ook geen enkele aanvulling op, op de gegevens die de NS al heeft.
Wat Ipsos wel kan en de incheckgegevens niet is het exact meten van de drukte in een bepaald stuk van de trein. Ze hebben exact vaststaan wanneer ze een stuk van een trein meten. Daar moeten ze zich aan houden en dan meet men meteen het soort vervoersbewijs.
Is het meten van de drukte niet eigenlijk ook een taak van de conducteur? Het lijkt mij dat een belangrijke taak van de conducteur, buiten de controle, is om ervoor te zorgen dat reizigers comfortabel en tijdig op plaats van bestemming komen. Een conducteur zou naar mijn mening ook een melding moeten kunnen maken van de drukte in de trein, of zie ik hier iets helemaal verkeerd?



Plus, worden de medewerkers van Ipsos niet eigenlijk al compleet buiten spel gezet door de druktemelding in de app?
Een conducteur doet tellingen doorgeven van elke trein waar deze de taak Chef vd trein heeft. Deze rapporten worden verzameld. Probleem is als de trein 75% gevuld is, dit dus wordt doorgegeven, maar niet hoe de bezetting in de trein is. Denk aan het kuddegedrag, zo dicht mogelijk bij de uitgang, waardoor bv het voorste gedeelte van de trein uitpuilt en achterin plaats zat is. Roepen wij dat om, wordt daar bijna nooit gehoor aan gegeven door reizigers. Komt het volgende, de druktemeter. Als je voorin de trein staat, zal daar meer meldingen van reizigers komen die moeten staan. Ik weet nl niet hoeveel reizigers de moeite te nemen om door te geven dat ze kunnen zitten. Hier komt het voordeel van vaste stukken meten.
Wat Ipsos wel kan en de incheckgegevens niet is het exact meten van de drukte in een bepaald stuk van de trein. Ze hebben exact vaststaan wanneer ze een stuk van een trein meten. Daar moeten ze zich aan houden en dan meet men meteen het soort vervoersbewijs.

Kijk, dit is een antwoord dat in de twee andere topics nog niet is gegeven. De drukte per coupé is een interessant meetgegeven. Vraag is wat hiermee gedaan wordt. Ik heb gelezen dat er een proef gedaan wordt/is met drukteindicatoren op de perrons. Het zou handig zijn als dergelijke informatie ook op de borden op perrons verschijnen. Zo ook de lengte van de trein in delen, zoals ook in de app wordt gedaan. Het gebeurt vaak genoeg dat de eerste en laatste delen van de trein overvol zijn omdat de trein korter is dan men verwachtte.
Wat Ipsos wel kan en de incheckgegevens niet is het exact meten van de drukte in een bepaald stuk van de trein. Ze hebben exact vaststaan wanneer ze een stuk van een trein meten. Daar moeten ze zich aan houden en dan meet men meteen het soort vervoersbewijs.

Dan begrijp ik nu wel waarom ik ze een keer halverwege de coupé ineens zag ophouden met meten terwijl de trein nog onderweg was tussen twee stations.



Ik vraag me dan ook meteen af of ze dan ook handmatig kunnen invoeren dat ze niet kunnen meten, daar de trein te vol is om erdoor heen te kunnen lopen?
Sorry voor mijn late reactie ravitsec. Ja, die optie hebben ze ook. Is het te druk in de trein om te meten, geven ze dat idd aan.

Soms krijgen wij ander materieel mee dan gepland. Stel dat ik een VIRM6 had moeten hebben, planning, maar door verstoring heb ik 2x een VIRM4, dus 8 bakken bij me, ook dan houden ze zich exact aan de bakken die ze moeten meten en wanneer.



@sleurhutje



Ik hoop dat de lengte van de trein idd getoond kan worden. Laatst baalde ik wel. Ik zou volgens planning een ICM4 mee moeten krijgen. Actueel kreeg ik ICM3+3+4 mee. Probleem, dan zou ik een extra collega bij moeten hebben. Buiten mij om werd geregeld dat de laatste, de ICM4 in opzending werd gezet, niet voor reizigers om die extra collega niet te hoeven regelen. Ik had hem ook niet nodig. Alle apps gaven netjes mijn treinlengte aan, ICM3+3+4, maar niet dat die laatste niet voor reizigers was. Veel reizigers stonden dus verkeerd. Ondanks dat heb ik die avond iedereen kunnen meenemen en je raadt het al, de drukte was onvoldoende gespreid, maar iedereen kon gelukkig in de juiste klasse zitten.
Zou inderdaad netjes zijn als die mensen van Ipsos zich duidelijk kenbaar maken als marktonderzoekers en ook melden dat je niet verplicht bent om mee te werken.

Ik heb vandaag een klacht moeten indienen bij de NS omdat zo'n Ipsos onderzoeker alleen maar om de ov kaart vroeg aan mijn dochter en zij dacht dat het een controleur was (uniform en scanapparaat).

Anders had ze haar kaart nooit gegeven omdat ik haar geleerd heb om uit te kijken voor oplichters en nooit prive zaken te geven als je niet 100% zeker bent waarvoor het is.

Nu deed ze het dus ongewild wel met als zeeeeeer vervelend gevolg dat ze niet haar eigen kaart terug kreeg naar die van iemand anders.

Nou dan begint de ellende pas echt.

Kasrt blokkeren, nieuwe aanvragen, kosten vervanging terug vragen, schriftelijk bewijs vragen aan loket zodat ze hopenlijk verder kon reizen met de bus.

Gelukkig accepteerde NS klantenservice de fout maar gaf een hele hoop rompslomp en een zeer gestreste dochter die bang was om te stranden en niet naar huis te kunnen.

Dan leer ik mijn kinderen uit te kijken, doen ze net of ze officiële medewerkers zijn.

Echt belachelijk, ik hoop dat Ipsos daar iets van te horen krijgt en ze hun excuses aanbieden aan mijn dochter voor alle stress.
Wat naar voor je dochter. Gelukkig zullen de gemaakte kosten vergoed worden. Zoals hierboven als is aangegeven moeten ze wel duidelijk herkenbaar zijn. Je kan ze herkennen aan hun rode jas met een button.
Ze moeten niet alleen herkenbaar zijn maar zich ook kenbaar maken en melden dat medewerking niet verplicht is.

Voor jongeren is een uniform een uniform, rood of blauw, het straalt gezag uit.

Het moet duidelijk gemaakt worden dat ze geen coducteur of controleur zijn.

Daarnaast kennen jongeren de wet vask niet.

Het is niet verplicht om mee te werken dus er moet om medewerking GEVRAAGD worden.
Tot zover zijn mijn ervaringen met medewerkers van IPSOS positief. Hun komst wordt heel dikwijls aangekondigd door de conducteur en daarbij wordt aangegeven dat het wenselijk is om mee te werken met het reizigersonderzoek. Maar het kan zijn dat als je niet regelmatig reist, je ervan schrikt...
Wij worden via ons dienstkaartje ingelicht dat we een medewerker van Ipsos mee krijgen en meestal melden deze medewerkers zich bij ons. Zelf roep ik het altijd om, overigens alleen op het station waar men opstapt. Ik denk niet dat men zit te wachten in een sprinter dat ik ze na elke stop opnieuw aankondig.



In hun eigen aankondiging kan ik inderdaad wel zeggen, dat het niet duidelijk is of men moet of mag meewerken, men kondigt zich meestal als volgt aan:



Goedemiddag, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs zien of scannen?



Of



Goedemiddag, reizigersonderzoek, uw vervoersbewijs alstublieft.



De eerste geeft duidelijk aan dat het geen verplichting is ten opzichte van de tweede, maar men geeft altijd aan dat ze van het reizigersonderzoek zijn, althans, zo ben ik het gewend en moet men zich ook van Ipsos en NS aankondigen.
Helaas doen niet alle medewerkers het zo.

Bij mijn dochter was het alleen goedemiddag uw vervoersbewijs aub.

Niets over dat het om een onderzoek ging.

Ik ben het eens dat de eerste optie een stuk beter is als de tweede maar dan nog is het (zeker voor jongeren) niet duidelijk dat ze er niet aan hoeven mee te werken.

Het is wettelijk verplicht bij een dergelijke vraag om dat duidelijk te maken.

(Daarnaast was het wel zo handig geweest als ze zorgvuldig omgaan met zoiets belangrijks en haar eigen kaart hadden teruggegeven ipv die van een andere persoon).
Ik sta er perplex van dat deze onderzoeker de verkeerde kaart heeft gegeven. Er zijn dus twee reizigers door gedupeerd. Zoiets kan naar mijn mening alleen gebeuren als je twee OV kaarten tegelijkertijd in handen hebt. Misschien zijn de onderzoekers correcter als ik in de buurt ben. Ik ben voor zover ik kan altijd in hun buurt voor vragen van reizigers en als niet alle medewerkers van Ipsos duidelijk aangeven dat het om een onderzoek gaat, is dat inderdaad niet de correcte werkwijze.
Dat vond ik idd ook heel vervelend.

Er was niemand van de NS zelf bij en toen ze ontdekte dat ze de verkeerde kaart had gekregen is ze de hele trein doorgelopen op zoek naar de conducteur en deze gewoon niet gevonden.

Op eindstation aangekomen dan eindelijk een conducteur op het perron gevonden die haar vertelde dat hij daar niet over ging maar dat het een onderzoeksburo is (eerste keer dus dat ze dat hoorde) en dat ze maar naar het loket moest gaan.

Ook niet fijn voor zo'n meid als die in paniek op zoek gaat naar iemand die haar kan helpen.

Waar was dan de conducteur op die trein denk ik dan.

Die had misschien de naam op die verkeerde kaart kunnen omroepen.

Nu was ze bang dat ze zou stranden op dat station zonder geld en zonder kaart om met de bus verder te kunnen.
Persoonlijk vind ik de verklaring die hierboven wordt afgegeven over de drukte nog onvoldoende om te verklaren waarom de Ipsos medewerkers nodig zijn. Als men wilt weten hoe druk het is in een gedeelte van de trein kan er ook gewoon worden geteld en hoeft het vervoersbewijs niet te worden gescand! Ik bedank de ipsos medewerkers daarom altijd vriendelijk dat ik niet geïnteresseerd ben om deel te nemen aan het onderzoek.

Reageer