Skip to main content

Die VIRM die we in Nederland kennen, waar ik nog zelfs mee opgegroeid ben, kom ik in het buitenland werkelijk nergens tegen.

Mijn kennis hierover is ontzettend beperkt, maar ik zal aangeven wat ik meen te weten.

Het materieel zelf is niet geproduceerd in Nederland, maar door Bombardier Transportation, Berlijn (D) (voormalig Talbot/Duewag, Aachen (D)). Voor zover ik weet is ons spoor echter vrij uniek, door een combinatie van breedte van het spoor, hoogte van de perrons en spanning in de bovenleidingen. Het is goed mogelijk dat het materieel wat wij bestellen dan ook erg gespecialiseerd is om op ons spoor te kunnen rijden. De fabrikant zal ongetwijfeld meerdere treinen hebben gemaakt die in andere landen rijden, maar het is best mogelijk dat dit specifieke type materieel uniek is in Nederland.

Op de RailWiki website kun je veel gedetailleerd informatie vinden over het InterRegio Materieel, wellicht is dat interessant.

Overigens zullen er ongetwijfeld gebruikers zijn hier die meer verstand van hebben dan ik, misschien kunnen zij er iets meer over aangeven (of mij corrigeren😅)


Die link is dood op mijn iPad.


Denk dat deze beter werkt:

https://www.railwiki.nl/index.php/IRM_(InterRegio_Materieel)


Oeps, daar ging inderdaad iets mis met de link. Hij staat nu goed.


Toen NS nog een bedrijf was dat door ingenieurs werd geleid was er een sterke neiging om eigen materieel te ontwerpen en vervolgens een fabrikant te zoeken die dat kon en wilde bouwen. Met de tegenwoordige aanbestedingseisen kan dat niet meer. Dat aanbesteden heeft bepaald niet altijd goed uitgepakt.

De VIRM is qua ontwerp een typisch Nederlands product. Maar gebouwd in Duitsland met veel Nederlandse componenten.


Toen NS nog een bedrijf was dat door ingenieurs werd geleid was er een sterke neiging om eigen materieel te ontwerpen en vervolgens een fabrikant te zoeken die dat kon en wilde bouwen. 

Dat was ook nodig omdat fabrikanten toen nog geen modulaire standaard ontwerpen leverden. Iedere spoorwegmaatschappij maakte toen nog zijn eigen ontwerpen, een belachelijk duur systeem dat zeker voor de wat kleinere landen (kleine series) financieel niet meer houdbaar was.


Ik kwam een poos terug een interessant filmpje tegen, waarin je ziet hoe bepaalde delen (zoals de vorm van de kop en wagons) van de VIRM zijn ontworpen. Ook leuk om te zien hoe er over bepaalde objecten of vormen is nagedacht (tot het kledinghaakje aan toe zelfs). Je ziet ook een aantal beelden van de bouw van de destijds nog splinternieuwe treinen:

https://www.youtube.com/watch?v=32uNTyMcnlg

Zeker de moeite waard om eens te kijken. 😊


@Tamzin Zo belachelijk duur was dat materieel nu ook weer niet. Zeker niet wanneer het 30 tot 40 jaar meegaat.
Het grootste nadeel is dat je wel heel lang vastzit aan achterhaalde ontwerpen. De VIRM is met geen mogelijkheid geschikt te maken voor het zelfstandig reizen door mensen met een beperking. Maar we zitten wel tot rond 2040 opgescheept met de gerenoveerde treinstellen.


@Tamzin Zo belachelijk duur was dat materieel nu ook weer niet. 

Nee, niet als je de prijs van dertig geleden neemt. Al het personeel van NS dat destijds er aan meewerkte werd daarbij ook niet meegeteld, dat werd toen nog gewoon bij het jaarlijkse verlies van NS opgeteld.


Toen NS nog een bedrijf was dat door ingenieurs werd geleid was er een sterke neiging om eigen materieel te ontwerpen en vervolgens een fabrikant te zoeken die dat kon en wilde bouwen. Met de tegenwoordige aanbestedingseisen kan dat niet meer. Dat aanbesteden heeft bepaald niet altijd goed uitgepakt.

De VIRM is qua ontwerp een typisch Nederlands product. Maar gebouwd in Duitsland met veel Nederlandse componenten.

Toen werd elk jassenhaakje, prullenbakje, tochtstripje en alle moertjes en boutjes precies zo ingedeeld, als dat de Nederlandse Spoorwegen dat het best wist 👍 de beste kwaliteit met af ten toe een flater. Tegenwoordig moet iedereen in Europa een IKEA-trein bestellen en maar hopen dat hij in de woonkamer past.


Reageer