Ik heb een NS flex abonnement en werd in de trein gecontroleerd door een conducteur; de controle duurde iets langer dan normaal, maar alles was prima -- dacht ik, want de conducteur zei letterlijk: “ja, in orde”. Bij aankomst op mijn bestemming kwam ik er achter dat ik bij vertrek vergeten was in te checken, omdat ik toen ik wilde uitchecken bleek in te checken. Stom van mij natuurlijk, maar had de conducteur mij er niet op moeten wijzen dat ik niet ingecheckt was? Dan had ik toch onderweg alsnog kunnen inchecken?
Bij thuiskomst (na trouwens heel wat vertraging) blijk ik wel een email ontvangen te hebben: “Op 9 februari 2023 is met kaart **** **** **** van een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.” Is dit “correctietarief” nu een boete? Dan vind ik het echt heel vreemd dat de conducteur mij niet aangesproken heeft op het feit dat ik niet ingecheckt was. Dit overkomt mij ook nooit; ik reis veel op dit traject en check altijd netjes in en uit. Kan ik bezwaar maken tegen dit correctietarief?
Het komt op mij niet echt eerlijk over dat ik wel met regelmaat zwartrijders in de trein zie die er met een waarschuwing van de conducteur van af komen (als er tenminste gecontroleerd wordt), terwijl in mijn geval de conducteur me niet eens wijst op wat een eerlijke vergissing was -- en dan ineens zo'n buitenproportioneel hoge boete...
Beste antwoord door Erryt NS
Bekijk origineel