beantwoord

Is het rookverbod in treinen opgeheven?

  • 7 December 2021
  • 17 reacties
  • 2008 Bekeken

Nou is het alweer een tijd geleden dat ik gestopt ben met roken, mede omdat het op steeds minder plekken kon en je op zeker moment wat gezonder wilt leven. Eerst kon het ook nog op het perron, nu ook alweer niet meer.

Maar de afgelopen weken is het tijdens mijn treinreizen al vijf keer voorgekomen (op verschillende trajecten en tijden, ook overdag) dat iemand in de 2e klas, maar soms ook in 1e klas een peuk opstak en tijdens de treinreis ging roken. Conducteurs waren (zoals altijd) nergens te bekennen en de medereizigers hoorde je er verder ook niet over.

In de jaren daarvoor ben ik dat eigenlijk nooit tegengekomen. Ik reis meerdere dagen per week met de trein.

Frappant. Maar misschien is het rookverbod in de trein opgeheven daar al langere tijd stiltecoupés en 1e klas eigenlijk toch al geen betekenis meer hebben. Huidige NS-beleid is gewoon lekker laten gaan en wegkijken. Maar roken kan dus weer?

icon

Beste antwoord door Anonymous 8 December 2021, 10:42

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Roken mag helemaal nergens. Helaas hangen er nauwelijks of geen bordjes en wordt er nauwelijks tot niet gehandhaafd.

Blijkbaar moet de boodschap dat in het OV niet gerookt mag worden keer op keer herhaald worden voor die zielige verslaafden. Liefst met een behoorlijk boetebedrag erbij vermeld.

Het aantal rokers neemt natuurlijk wel af maar juist de laatsten zullen de ernstigste verslaafden zijn die zich van anderen niets aantrekken.

Het is buitengewoon naïef van ProRail en NS om te denken dat wanneer je op papier hebt geregeld dat er nergens meer gerookt mag worden het ook daadwerkelijk niet meer gebeurt. De boodschap zal herhaald moeten blijven worden.

Reputatie 7

In de trein heb ik het ook een keer zien gebeuren, maar op de perrons zie ik het dagelijks. Iemand vroeg mij zelfs laatst of ik een aansteker had, hem erop gewezen dat roken niet toegestaan is op het perron en station. Hij haalde zijn schouders op - “dat bepaal ik zelf wel, ik sta daar verderop en er is niemand die last van me heeft”. Hij ging de aansteker bij een andere reiziger vragen en ja hoor, zijn sigaret werd aangestoken.

Dit is simpelweg te wijten aan gebrek aan handhaving en controle, een verschijnsel dat de laatste jaren almaar meer toeneemt. Logisch dat er dan gaandeweg steeds vaker van wordt geprofiteerd, iedereen weet toch dat dat zo werkt. Het risico op een boete is vrij nihil. Over dat grote gebrek aan handhaving staat dit forum al vol met talloze topics - zonder concreet resultaat in de praktijk trouwens. 

In dit soort ongewenste situaties kunt u een WhatsApp of sms-bericht sturen naar nummer 06 13 18 13 18, dit komt dan aan bij de veiligheidscentrale van de NS welke direct actie kunnen ondernemen richting V&S of de Hc op de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een van mijn laatste treinreizen in september of oktober meldde ik via Twitter meerdere peuken in 1e klas. Reactie: roken mag niet in de trein, ze zullen wel onder iemands schoen zijn meegenomen. Let wel meerdere peuken zowel in 1e klas als in hal.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Die reactie toont de naïveteit bij NS. We hebben het roken verboden dus het gebeurt niet meer. 

Reputatie 6

Handhaving kost geld. Het is de vraag of we liever zien dat de regels af en toe getreden worden of dat we liever meer betalen voor ons treinkaartje. Ik vind het een lastige afweging, je gaat toch een beetje uit van enig verstand en inzicht van de reiziger en voor het overgrote deel van de reizigers gaat dat ook gewoon goed. Het zijn die paar minkukels die het verpesten. Moeten we daarvoor dan meer gaan betalen voor het OV? Of we moeten invoeren dat de “vervuiler betaalt” m.a.w. als je wordt opgepakt voor het overtreden van regels, moet je alle kosten betalen die voor de handhaving ervan gemaakt zijn. Ben bang dat dat dan best een flink bedrag is, dat dat buiten proportie is en weinig bijval zal krijgen.

Reputatie 7

Handhaving kost geld. Het is de vraag of we liever zien dat de regels af en toe getreden worden of dat we liever meer betalen voor ons treinkaartje. Ik vind het een lastige afweging, je gaat toch een beetje uit van enig verstand en inzicht van de reiziger en voor het overgrote deel van de reizigers gaat dat ook gewoon goed. Het zijn die paar minkukels die het verpesten. Moeten we daarvoor dan meer gaan betalen voor het OV? Of we moeten invoeren dat de “vervuiler betaalt” m.a.w. als je wordt opgepakt voor het overtreden van regels, moet je alle kosten betalen die voor de handhaving ervan gemaakt zijn. Ben bang dat dat dan best een flink bedrag is, dat dat buiten proportie is en weinig bijval zal krijgen.

Er zit op elke trein volgens mij iemand die kan handhaven, maar die vooralsnog met enkele positieve uitzonderingen (Loes o.a.) weigeren om de handschoen op te pakken. Dus nee hier is geen extra personeel voor nodig maar eerder meer inzet vanuit NS zelf om het personeel meer te activeren. 

Reputatie 6

Dat op zich ook wel, maar mijn ervaring is toch wel dat 1 Hc op een trein, vooral als die wat langer is, of zoals vaak, uit meerdere stellen bestaat, gewoon te weinig is.

Daarom ging het op de Zoetermeer Stadslijn ook gewoon niet, de eerste generatie SGM had geen doorloop tussen de bakken, daar kun je nooit op handhaven, dus dat hebben ze ook al heel opgegeven.

Ik ben niet jaloers op Hc’s hoor. De meeste mensen gedragen zich gewoon netjes, maar juist die gasten die je moet aanspreken op hun gedrag, dat zijn juist ook de types waarvan een scheldkannonade kunt verwachten en als je pech hebt kun je nog een dreun krijgen ook.

Reputatie 7

Dat op zich ook wel, maar mijn ervaring is toch wel dat 1 Hc op een trein, vooral als die wat langer is, of zoals vaak, uit meerdere stellen bestaat, gewoon te weinig is.

Daarom ging het op de Zoetermeer Stadslijn ook gewoon niet, de eerste generatie SGM had geen doorloop tussen de bakken, daar kun je nooit op handhaven, dus dat hebben ze ook al heel opgegeven.

Ik ben niet jaloers op Hc’s hoor. De meeste mensen gedragen zich gewoon netjes, maar juist die gasten die je moet aanspreken op hun gedrag, dat zijn juist ook de types waarvan een scheldkannonade kunt verwachten en als je pech hebt kun je nog een dreun krijgen ook.

 

Ik reis al zo'n 30 jaar frequent met de trein omdat ik geen rijbewijs heb. Vooral de laatste 10 jaar zie ik steeds minder vaak een conducteur langskomen. (vroeger 8 op de 10 reizen, tegenwoordig 1 op de 15 reizen?) Wat betreft die types met scheldkannonades, de laatste jaren is het aantal reizigers wat grijs of zwart reist volgens mij behoorlijk toegenomen. Als er dan wel een keer gecontroleerd wordt, loopt een conducteur meer kans op scheldkannonades e.d. Blijf het toch een soort van self fulfilling prophecy vinden. Als je niet aan handhaving doet gaat men gewoon calculeren en dus bijvoorbeeld ook roken in de trein. Over de symboolpolitiek van het weghalen van de rookpalen kunnen we het beter helemaal niet over hebben.

Reputatie 6

Dat is ook waar, als je de teugels laat vieren, wordt die ruimte ook gepakt.

We hadden vroeger op de Zoetermeer Stadslijn ook een conducteur, dat was een boom van een vent, kale kop. Heeft nog eens iemand bij een overweg in de middle-of-nowhere uit de trein gezet. Daar keek je wel tegenop. Misschien moeten ze eens gaan werven bij de sportschool :laughing:

Reputatie 5

Dat is ook waar, als je de teugels laat vieren, wordt die ruimte ook gepakt.

We hadden vroeger op de Zoetermeer Stadslijn ook een conducteur, dat was een boom van een vent, kale kop. Heeft nog eens iemand bij een overweg in de middle-of-nowhere uit de trein gezet. Daar keek je wel tegenop. Misschien moeten ze eens gaan werven bij de sportschool :laughing:

Voor corona en heel af en toe ook nog daarna zag je nog wel eens medewerkers veiligheid en sevice in de trein. Maar die zie ik nu alleen nog maar in groepjes op de perrons waar ze dan soms de poortjes in de gaten houden maar nog veel vaker maar wat staan te kletsen. Deze medewerkers zijn toch in dienst bij NS  dus waarom worden zij niet ingezet voor controle in de treinen?

Reputatie 5

Onschrijving medewerker Veilgheid en Service:

Bij NS werk je samen met duizenden collega’s. Van het station tot in de trein, als medewerker Veiligheid & Service ben jij waar mensen je nodig hebben. Dat maakt deze baan extra bijzonder. Je helpt conducteurs en machinisten bij lastige situaties in treinen, en je staat paraat wanneer er op het station of perron iets gebeurt.

Zoals bij alle bedrijven is de zogenaamde efficiency het belangrijkste geworden waarbij veel andere zaken ondersneeuwen en bij de NS is het helaas niet anders.  En qua Hc's is de NS naar mijn gevoel nog niet klaar maar gaan ze daar ook nog een ronde op bezuinigen de komende jaren.

Het zou gewoon goed zijn als elke trein 2 Hc's mee heeft zodat deze er niet alleen voor staan als de gemoederen wat oplopen, wat momenteel overigens geheel onverwachts al gebeurt helaas.

En V&S is opgedeeld in een team wat op bepaalde stations moet zijn en teams die de treinen en op andere locaties kijken/controleren.  Nu kan ik me op dit moment voorstellen dat ook daar Corona huis houdt en dat er de nodige V&S collega's niet aan het werk zijn.

Helaas ziet de RvB niet wat de situatie in de treinen is en dat het veiligheidsgevoel op de treinen steeds minder wordt, totdat de reizigers de NS straks een veel slechtere beoordeling gaan geven of de klachten enorm uit de hand lopen bij de OV instanties die opkomen voor de reizigers belangen.

 

Verder is iedereen nu natuurlijk voorzichtiger qua contacten vanwege corona, iedereen heeft wel een kwetsbaar persoon in zijn/haar omgeving.  Dat geldt ook voor het treinpersoneel.

 

Reputatie 7

Volgens mij heeft de Raad van Bestuur bij jullie echt enorme oogkleppen op. Mevrouw Bouma als hoofd klantenservice is wat mij betreft totaal ongeloofwaardig. Er staan op dit forum echt wel wat topics die dringend om aandacht vragen vanuit de directie maar de directie is blijkbaar ziende blind en horende doof. Mevrouw Bouma zit blijkbaar op een kantoor leuke dingen te bedenken, juist op deze community zou ze de ervaringen van de klanten moeten zien en daarop acteren. Ze hoeft ze echt niet allemaal zelf te lezen, maar zoals gezegd sommige topics schreeuwen al jaren om actie maar er wordt helemaal niets mee gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Zo te zien zijn er nog wel conducteurs die wél optreden tegen roken in de trein.

https://www.dumpert.nl/toppers?selectedId=100081335_ecbbe7be

Het agressieve mannetje heeft zo te zien een sigaret in zijn mond. Waarschijnlijk heeft de HC aangegeven dat dat niet mag, waarna rookmannetje de HC aanvalt. HC mept (lekker hard) terug en krijgt hulp van (ik meen) de machinist. Er zal ook nog wel iets aan vooraf zijn gegaan, tijd op scherm in de trein is 20:24 en trein stond al stil op Sassenheim om 20:14. 

Trein later opgeheven wegens inzet van hulpdiensten.  https://treinposities.nl/ritinfo/20240103/4677

Ik keur geweld niet goed, maar dit soort HC's mogen ze clonen. 

Reputatie 7
Badge

Zojuist op Amsterdam Sloterdijk toevallig juist ook weer een symptoom van gebrdk aan actie rond het rookverbod. Ik hoorde een toerist (althans, ik schat dat ze dat was) tegen haar reisgenoot die een sigaret op wilde steken zeggen dat ze niet wist of roken in het station wel mocht... omdat ze zich herinnerde dat dat in Londen niet zo was. Misschien is de simpele stap voor handhaving dus echt nog gewoon beter aangeven.

@Momo Twee conducteurs op een trein lijkt me wenselijk. Helaas zullen er ook reizigers zijn die na deze beelden toch maar liever de auto pakken als dat mogelijk is. 🤔

Reageer