beantwoord

Kan die wifi niet een tikje sneller?

  • 17 October 2021
  • 64 reacties
  • 2462 Bekeken


Toon eerste bericht

64 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Neen je betaalt voor vervoer. Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? Internet is een extraatje.

Als het in de prijs inbegrepen zou zijn, waar kan ik dan restitutie aanvragen voor al die reizen waar geen internet was?

Uiteindelijk betaald de reiziger echt wel voor het internet in de trein. De kosten daarvan zullen toch ergens vandaan moeten komen. NS moet zelf immers ook gewoon betalen voor die verbinding.

Het is een beetje hetzelfde als “gratis” verzending bij veel webshops. Natuurlijk is de verzending niet gratis, die prijs wordt gewoon doorgerekend in de prijs van producten.

Feit is echter wel dat je bij NS niet specifiek voor internet betaald, als in dat het onderdeel is van de rit waarvoor je betaald.

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.

Neen je betaalt voor vervoer. Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? Internet is een extraatje.

Als het in de prijs inbegrepen zou zijn, waar kan ik dan restitutie aanvragen voor al die reizen waar geen internet was?

Dat is hetzelfde argument als zeggen dat je nooit de ns reisplanner gebruikt, dus waarom zou je geen restitutie krijgen voor de kosten die normaal richting RD&D gaan van het ns platform? Of zeggen dat je nooit via Utrecht Centraal reist, dus waarom zou het geld uit je ticket voor onderhoud of personeel op Utrecht Centraal gebruikt worden.

 

Dat terzijds is de installatie voor de verbinding er toch al, en wordt die nu ook al gebruikt. Vaak is de grootste kostenpost de initiele installatie (als ze die fatsoenlijk hebben laten doen). De internetsnelheid iets opkrikken is op de schaal van NS een zakcentje.

Reputatie 7
Badge +3

Juist vanwege deze discussie lijkt het me beter dat NS stopt met internet in de trein. Heb je ook geen gezeur meer over traagheid van de verbindingen en dat er in sommige materieeltypes helemaal geen internet is. 

Juist vanwege deze discussie lijkt het me beter dat NS stopt met internet in de trein. Heb je ook geen gezeur meer over traagheid van de verbindingen en dat er in sommige materieeltypes helemaal geen internet is. 

Gedeeltelijk eens, ik had laatst een lege telefoon en toen een uur zitten stoeien met de verbinding, vandaar dat ik op deze post terecht kwam. Geen internet voorkomt dat je er toch weer een uur mee gaat klooien in de hoop dat het werkt.

Tegelijkertijd zou je toch wel denken dat de NS op de schaal waarop het werkt best de connecties en mogelijkheid heeft voor iets beter internet, al zou het via een maandelijks abbonement gaan via een 3e partij van een paar euro p.p.

Reputatie 7
Badge +3

Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.

Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.

In diezelfde beargumentatie kan ik ook zeggen dat de rest zelf naar de wc kan voor de reis, ik heb nog nooit gebruik gemaakt van de wc dus waarom zou ik daar aan meebetalen 😉

Reputatie 7
Badge +3

@martinkel Een toilet is helaas voor nogal wat mensen een eerste levensbehoefte om te kunnen reizen. Zie bijvoorbeeld: https://www.mlds.nl/?s=openbare+toiletten

In jouw redenering hoeven de stations en treinen ook niet toegankelijk te zijn voor mensen met een lichamelijke beperking omdat jij kunt traplopen.

Dat is allemaal van een geheel andere orde dan mobiel internet. Dat laatste kan iedereen zelf organiseren zonder NS daarbij nodig te hebben.

Reputatie 2

Wifi in Nederlandse treinen is zo slecht dat ik er nooit meer gebruik van maak. Ik vind dat ook niet zo erg, aangezien je tegenwoordig voor 10 euro makkelijk 4/5 GB of meer per maand krijgt en het wordt per GB (fors) goedkoper als je grotere bundels aanschaft en zeker bij sommige (sim only) abonnementen. Je hebt zelfs al databundels vanaf 5 euro en vanaf 1 cent per MB heb je al internet vanuit je beltegoed. Essentieel internetgebruik in de trein is daarmee wat mij betreft voor vrijwel iedereen betaalbaar.

Ik zie liever dat NS en andere vervoerders, bij Arriva is het niet veel beter, helemaal ophouden met Wifi in de trein, want een deel van de abonnementskosten, de prijs van je treinkaartje en de subsidies wordt wel degelijk besteed aan aanleg, abonnementskosten en onderhoud van Wifi. Ik zou zeggen doe het goed of gewoon niet.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan die anderhalf miljoen euro boete die NS heeft gekregen besteed worden aan het uitbouwen van alle wifi in de treinen en het stoppen van moderniseringstrajecten. 😀 Dat neemt voor zeker anderhalf miljoen euro ergernissen weg.

Reputatie 7
Badge +3

De WiFi zou sneller kunnen zijn als niet iedereen filmpjes of muziek streamt. Er zijn momenten dat ik heb prima internet heb, tot dat er mensen met oordopjes/koptelefoons in mijn coupé komen te zitten.

Reputatie 7

Anno 2023 kan iedereen zelf een databundel regelen. Wat mij betreft besteedt NS de uitgespaarde kosten aan extra reinigen van de toiletten in de treinen. Dat is iets waar we NS wel bij nodig hebben.

Denk niet dat de gratis wifi snel verdwijnt. Overal is in deze tijd "gratis" wifi beschikbaar, hoewel iedereen natuurlijk ook zelf een databundel kan aanschaffen en bijna iedereen dat ook wel heeft. In hotels, restaurants, winkelcentra, op Schiphol, noem maar op. NS zal het vast niet afschaffen. De ICNG die straks gaat rijden heeft ook gratis wifi.

Reputatie 2

De WiFi zou sneller kunnen zijn als niet iedereen filmpjes of muziek streamt. 

In andere landen hebben ze hier een heel goede oplossing voor, namelijk zoals bijvoorbeeld in Duitsland bij de RRX en ook andere maatschappijen waar je maximaal 200 MB per dag kunt downloaden voordat je snelheid wordt afgeknepen. 

Zo werken eigenlijk alle providers in Nederland ook. De piekbelasters aanpakken en/of afsluiten zodat de rest het internet normaal kan gebruiken. Ik denk trouwens persoonlijk dat dit ook in Nederlandse treinen geen verschil zal maken, omdat de totale bandbreedte wat mij betreft te beperkt is.

Het OV in Nederland zou ook goedkoper zijn als mensen met buitenlandse debit en credit cards niet in grote getalen niet zouden betalen voor hun reis (de laatste maanden heel veel grenswerkers en de schade loopt in de tonnen tot miljoenen). Het houdt helaas niet op tot je de groep aanpakt die misbruik maakt van de voorzieningen, maar volgens typisch Nederlands gebruik pakken we liever de hele groep aan.

Badge +3

Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid (wat in een drukke trein nog best tegen kan vallen, want het blijft gedeelde bandbreedte) en na een aantal MB houdt het op.

Reputatie 2

Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid en na een aantal MB houdt het op.

Er is geen reden om een grote populatie normale gebruikers te beperken ten behoeve van een zeer klein percentage datavreters.

Reputatie 7
Badge +3

Wifi in rijdende treinen is natuurlijk wel iets anders dan wifi op vaste locaties. Als het goedkoop wordt uitgevoerd dan krijg je brakke ellende zoals nu. Wil je het goed doen met fatsoenlijke bandbreedte dan kost het veel geld. En dat terwijl je het doet voor mensen die bijna allemaal zelf een databundel hebben en eigenlijk niets hebben aan brak of geknepen internet in de trein. 

Ik zie meer in gratis en snel internet op stations. Daar heb je tenminste wat aan als je moet wachten.

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

 

Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? 

Dat is een klassieke discussie. Ik herinner me in de jaren 70/80 al dat reizigers in Brabant klaagden dat er daar alleen maar stokoud Mat46 werd ingezet terwijl ze daar hetzelfde voor moesten betalen als mensen in de Randstad voor toen nog vrij modern Plan V. Later dezelfde discussie over treinen met en zonder airco.

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon een snelle iPhone of aanverwant nemen met een voldoende groot data-abonnement. Wifi in de trein met het gebruik van streamen door jongeren is gewoon niet op te brengen, en dat hoeft ook niet voor rekening van de normale betalers te komen.

Wie niet wil betalen, moet ook niet zeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Arriva doet dat volgens mij ook, je krijgt ‘ongeknepen’ snelheid en na een aantal MB houdt het op.

Er is geen reden om een grote populatie normale gebruikers te beperken ten behoeve van een zeer klein percentage datavreters.

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Reputatie 7

De enige plaats waar voor mij WiFi tot de service behoort is een hotel waar je langer verblijft en op werkplekken voor al het andere is het een toegift waaraan je geen eisen kunt stellen. Ik zelf gebruik altijd mijn bundel in trein restaurants of winkelcentra en hoef ook niet om te schakelen van netwerk wat ook niet altijd vloeiend gaat. Mijn bundel is voldoende groot voor normaal gebruik en makkelijk bij te stellen per maand naar boven en weer terug zonder aanpassing van abonnement als dat nodig is.

Ik heb ook altijd een powerbank bij mij op reis en ook daar niet afhankeijk

 

 

 

 

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Bankzaken bekijken op een niet/slecht beveiligde WiFi?

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

Mensen die mailtjes lezen, hun bankzaken bekijken, de reisplanner gebruiken, met hun sociale media bezig zijn etc. 

Daar heb ik de wifi in de trein niet voor nodig. Maar afgezien daarvan, voor heel veel mensen is het streamen van video of audio normaal gebruik.

Badge +3

Daar heb ik de wifi in de trein niet voor nodig. Maar afgezien daarvan, voor heel veel mensen is het streamen van video of audio normaal gebruik.

De vervolgvraag is waar je die wifi in de trein dan wél voor nodig zou hebben 😂

Antwoord zal dan wel zijn ‘om mijn databundel te ontzien’, dus inderdaad om te streamen e.d. en zolang dat om muziek gaat is dat prima te doen met de 512 kbps die je (hopelijk) krijgt. Een 480p video lukt ook nog wel.

 

 

Hoe definieer je ‘normale’ gebruikers?

 

Bankzaken bekijken op een niet/slecht beveiligde WiFi?

Doe ik al jaren, nog nooit een probleem gehad. Ik maak me meer zorgen over alle persoonlijke gegevens die onze fijne inlichtingendiensten linea recta naar de VS sturen, dat is pas onveilig 

 

 

 

 

Maar afgezien daarvan, voor heel veel mensen is het streamen van video of audio normaal gebruik.

Daar moeten ze dan maar zelf een abonnement voor afsluiten. Voor heel veel mensen in de trein is koffie ook normaal maar dat betekent nog niet dat NS dan maar gratis koffie moet gaan schenken.

Reageer