beantwoord

Kan die wifi niet een tikje sneller?

  • 17 October 2021
  • 64 reacties
  • 2443 Bekeken

wifi in de trein is supertraag vandaar dat het bij veel personen de indruk geeft ‘dat het niet werkt’

meerdere malen gemeten met speedtest: 0,5 mbps download en 0,4 upload is echt te weinig om bijvoorbeeld basisvoorzieningen zoals mail (zonder bijlagen)  en apps als whatsapp en signal te kunnen gebruiken. Kan dat niet wat sneller? Je kunt iedere connectie begrenzen tot een bepaald maximum. En geef dat aub ook aan bij de informatie over wifi in de trein en bij het maken (inloggen) van de connectie. Nu maak je veel reizigers blij met een dode mus c.q. valse beloften.
Voor werken in de trein of filmpjes bekijken kun je een 4G mobiel netwerk aanschaffen, zeg dat er ook bij.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 17 October 2021, 15:38

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 6

Hey Henderik49. Welkom bij de NS Community! 

We hebben al een aantal maal de snelheid van de wifi verhoogd, helaas is het gebruik ook flink toegenomen waardoor je dit weer niet merkt als reiziger. Voor de Wi-Fi is de trein aangewezen op de dekking van het 3/4G netwerk. Net zoals internet op je telefoon, komt het binnen in de trein en die zorgt ervoor dat het een Wi-Fi signaal wordt voor de reizigers. De reizigers zullen dit signaal moeten delen, hierdoor krijgt iedereen een langzame verbinding, zodat de verbinding er niet uit klapt. Je geeft het zelf ook al aan, maar voor heviger gebruik zoals een video bekijken is het handiger om je eigen data te gebruiken indien mogelijk.

Badge +3

Wifi in de trein is een gratis extraatje en geen dienst die men verplicht is te leveren. Veel treinen hebben het niet eens. Het doel is om te kunnen e-mailen, appen, muziek streamen en (beperkt) social media. Een YouTube filmpje op 480p kijken lukt ook nog wel.

Per coupé zijn er twee access points met elk twee 4G verbindingen (plus een UMTS backup). Reizigers krijgen 512 kbps bandbreedte.

Bij Arriva is het ‘fair use’, dus uncapped en afhankelijk van de drukte dus. Maar die hebben volgens mij wel een datalimiet (?)

Maar het zou fijn als de NS dit ook duidelijk meld in de informatie m.b.t. diensten in de trein, de NS maakt reclame met ‘Wifi in de trein’.  Zelfs met de referentie dat je dus kan werken in de trein, als de klant het daarna wil gebruiken komen er allerlei beperkingen om de hoek kijken. 

Zou netjes zijn om op de informatiepagina over WIFI in de trein te melden dat de maximale bandbreedte 512Kbps is en dat er alleen dekking is waar er 3G of 4G dekking is van provider X.

Wel jammer dat de NS nog niet op 5G zit, daarmee haal je makkelijk snelheden waarmee je dit wel als serieuze dienst kan aanbieden.

Badge +3

De dekking van 5G is buiten bebouwde gebieden (en snelwegen) verre van volledig.

Zie bijv. www.antennekaart.nl dus in de trein is 4G (LTE) of 3.5G (HSDPA) de meest logische/stabiele optie.

Als je zelf 5G hebt zul je ook zien dat je in de trein vaak geen hoge snelheden haalt, en je telefoon terugvalt op 4G of minder.

Dank voor het duidelijke antwoord, Daniel. Blijft over om dit ook bij de informatie en het inloggen te vermelden: WiFi in de trein maakt onderweg gebruik van 3/4g en is - zeker bij een groot aantal gebruikers - alleen geschikt is om even je whatsapp of signal en email zonder bijlagen te kunnen checken. Wil je meer dan kun je, ook in het belang van medereizigers, beter van het mobiele netwerk gebruik maken. Succes…

Badge +3

Beperkte/beknopte info (sommige van onze treinen hebben gratis Wifi) is toch voldoende?

Om daar alle beperkingen op te gaan sommen is alleen maar negatief. Bovendien is het geen ‘dienst’ (waar je voor betaalt) maar een extraatje.

Vertragingen van treinen meldt men ook al lang niet meer, dat is dan ‘de trein komt/vertrekt over X minuten’. Er komt een trein (of webpagina op je apparaat) maar het duurt soms ff wat langer… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +1

Vergeleken met enkele andere nabije buitenlanden waar ik recent doorheen heb gereisd-en nu nog ben-is het in NL inderdaad nogal traag en beperkt. Maar in veel van die buitenlanden zijn er tal van andere extra eisen die het pretje weer drukken. Zoals bvb een MAX aan de tijd-30 of 60 min. Of verplicht je @mailopgeven voor verzenden SMS code om mee in te loggen. Of gewoon alle buitenlandse (voor hun dan) Nrs niet accepteren.

Enige land dat daar vrij van is en ook nog ruimschoots aanbiedt is OeBB in Oostenrijk. Maar ja-daar hebben ze nu ook ter ere van hun nationale feestdag een algemeen Net ABo voor alle OV voor 3 eur/dag-wel minstens 1 jaar afnemen-jawel, dat is dus minder als 100/mnd.

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. ... Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. 

Bedoelt u dan dat de wifi van de NS of van de NMBS ondermaats was? 😉

Reputatie 7
Badge +4

NMBS kent geen wifi.

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Er hangt een prijskaartje voor NS aan en wie betaalt dat?. Als u een verbinding naar uw wens wilt, is een 4G of 5G-abonnement de beste oplossing, die betaalt u zelf. Gratis bestaat niet in de economie.

 Wifi van NS is een afgeknepen basisvoorziening en de kosten om daar een verbinding van te maken zoals u die wilt, moeten opgebracht worden door uw medepassagiers. Die moeten dan het streamen en andere intensieve gebruik maar betalen voor de anderen die ‘gratis’ internetten. Daar is NS snel van genezen. Het lijkt me een te duur idee, het zal op uw eigen kosten moeten. België heeft geen wifi in de trein. In mijn opvatting pakken die het beter aan. Wifi in de trein is ook niet echt veilig.

Een e-mailtje of een website is prima, maar wie wil streamen of anderszins intensief internetten, betaalt dat zelf maar. 

Ik ben het eens met Hendrik49 dat het internet ondermaats is. Ik snap dat 4G nu de limiet is. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Antwerpen en Luik gereisd voor werk en een groot deel van de tijd moet ik duimen draaien omdat de verbinding niet werkt. Als de NS weer marktaandeel wil terugveroveren op de auto zou het wellicht een eigen technologie kunnen ontwikkelen om een snel signaal door te geven naast of via de hoogspanning bijvoorbeeld. Als groot bedrijf lijkt het me toch mogelijk om zoiets te gaan ontwikkelen want 5G gaat het probleem wss ook niet snel oplossen. 

Je kan toch wel offline werken, voor die tijd zorgen dat de benodigde documenten op de eigen device staan. 

Ik snap dit echt niet, mensen lijken wel verslaafd aan het internet te zijn.  Als ik vlieg heb ik tijdens 12 uur ook geen internet (en wat er eventueel wel is kun je amper internet noemen) maar zet dan wat ik nodig heb aan bestanden op mijn laptop en eenmaal aangekomen op de bestemming upload ik de gewijzigde bestanden weer naar de cloud.  En wat ik neit kan doen vanwege gebrek aan internet dat doen we op de bestemming wel weer.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS gewoon stoppen met het aanbieden van gratis traag internet. Het wekt verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt.

Als mensen willen internetten in de trein kunnen ze dat fijn via hun eigen data-abonnement doen.

NS zou dan kunnen investeren in fatsoenlijke WiFi op stations. Die kan worden gebruikt om het wachten te verzachten in geval van verstoringen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS gewoon stoppen met het aanbieden van gratis traag internet. Het wekt verwachtingen die niet kunnen worden waargemaakt.

Als mensen willen internetten in de trein kunnen ze dat fijn via hun eigen data-abonnement doen.

NS zou dan kunnen investeren in fatsoenlijke WiFi op stations. Die kan worden gebruikt om het wachten te verzachten in geval van verstoringen.

Goed internet op stations vind ik belangrijker dan in de trein, zolang bij verstoringen/vertragingen er info in de trein wordt gegeven over wat de verstoring/vertraging voor de reis betekent. 

De WiFi heb ik voor ik zelf data voor mijn telefoon aanschafte het meest gemist bij verstoring/vertraging omdat ik dan geen reisplanner kon raadplegen.

Wat mij betreft heeft NS 2 keuzes: of werkende WiFi aanbieden (met beperking aan data, want waarom moet NS de mogelijkheid voor muziek/film streamen aanbieden) of geen WiFi maar actuele info op de schermen en via omroep.

Reputatie 7

Er zijn veel mensen die (snel) internet in de trein verwachten. Het wordt inmiddels, met name door jongeren die ermee zijn opgegroeid natuurlijk, als basisvoorziening gezien en als je het niet "gratis" aanbiedt loop je schijnbaar wel erg achter. Kijk naar hotels, ook allemaal "gratis" wifi, met soms voor snelle wifi een kleine toeslag benodigd. Puur een verslaving en veelal onzinnige tijdvulling en amusement. Wat deden al die mensen voordat er internet was toch de hele tijd in de trein? Die moeten zich vast rot hebben verveeld 🤣

Maar als je als bedrijf dan toch wifi aanbiedt, laat het dan wel tenminste werken... het werkt meer niet dan wel, wat natuurlijk een lachertje is.

Reputatie 7
Badge

Wat die mensen deden vroeger toen er nog geen wifi was? De krant lezen! En de wifi werkt prima zolang mensen het gebruiken waarvoor het bestemd is. 

Reputatie 7

Wat die mensen deden vroeger toen er nog geen wifi was? De krant lezen! En de wifi werkt prima zolang mensen het gebruiken waarvoor het bestemd is. 

En die kranten waren niet gratis 😉

Op meer dan de helft van mijn treinritten in intercity’s is wifi trouwens niet beschikbaar. Valt geen peil op te trekken.

Geen probleem voor mij, ik kijk toch liever naar buiten of lees een echt boek.

Reputatie 7
Badge +3

Op het hoogtepunt in 2008 waren er maar liefst 4 gratis kranten in Nederland: Metro, Spits, De Pers en DAG. Volgens mij is die markt zo'n beetje ingestort toen er snelle dataverbindingen via 4G kwamen.

Voor wat betreft de betaalde kranten is de situatie dat veel mensen een digitaal abonnement hebben en de krant op hun telefoon, tablet of computer lezen.

Zit momenteel in de intercity naar Dhaag Internet ong 700 kb/sec. Houdt idd niet over

Mischien beter eigen data gebruiken en voor laptop /tablet  een hotspot aanmaken met phone

 

Maar voor surfen/mailen is het voldoende lijkt me

Het werkt in ieder geval. In het verleden meestal niet

Reputatie 7
Badge +3

Voor sneller internet onderweg kan je beter je eigen databundel gebruiken. Is ook nog een keer veiliger.

Er zijn veel mensen die (snel) internet in de trein verwachten. Het wordt inmiddels, met name door jongeren die ermee zijn opgegroeid natuurlijk, als basisvoorziening gezien en als je het niet "gratis" aanbiedt loop je schijnbaar wel erg achter. Kijk naar hotels, ook allemaal "gratis" wifi, met soms voor snelle wifi een kleine toeslag benodigd. Puur een verslaving en veelal onzinnige tijdvulling en amusement. Wat deden al die mensen voordat er internet was toch de hele tijd in de trein? Die moeten zich vast rot hebben verveeld 🤣

Maar als je als bedrijf dan toch wifi aanbiedt, laat het dan wel tenminste werken... het werkt meer niet dan wel, wat natuurlijk een lachertje is.

“Gratis” zegt de beste man, terwijl een enkeltje voor 20 minuten in de trein 10 euro kost. Inmiddels kost een redelijk fatsoenlijke verbinding vrijwel niks, wat dus ook de reden is dat zo veel bedrijven (o.a. de hotels die je opnoemt) het gratis aan kunnen bieden boven op de service waar je al voor betaald. De rest van je comment is gewoon boomer-spraak 😉.

Reputatie 7
Badge +3

@martinkel je betaalt voor vervoer, niet voor internet.

Reputatie 7

Ik betaal voor het vervoer. Om te internetten in trein gebruik ik gewoon mijn eigen internet bundel en dat is nog veiliger ook. 

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt er via verschillende invalshoeken naar kijken. Wil NS het reizen per trein aantrekkelijk(er) maken dan is het een idee om fatsoenlijke wifi aan te bieden. Tegelijkertijd mag die dienstverlening ook weer niet te veel kosten, juist omdat het een extraatje is.

Er is veel voor te zeggen om anno 2023 in Nederland geen wifi in de trein meer aan te bieden. De meeste mensen hebben de beschikking over een databundel die veel beter werkt dan de krakkemikkige verbindingen van NS. 

Op het traject waar ik het meeste reis rijden nu weer meestal SLT's. Die hebben geen internet. Toch zit iedereen op het internet via de eigen databundel. Ik heb niet het idee dat er ook maar iemand is daar een probleem mee heeft. Er is eigenlijk geen behoefte meer aan internet van NS. 

Reputatie 7
Badge +3

@martinkelje betaalt voor vervoer, niet voor internet.

Je betaalt voor de gehele service. Daar zitten allerlei factoren in, niet alleen vervoer. Een hotel met “gratis” internet houdt daar wat betreft de bottom line ook gewoon rekening mee dat daar enige kosten aan zitten. Maar in veel gevallen zijn die kosten relatief laag voor het gemak en de ervaring van klanten.

Neen je betaalt voor vervoer. Want waarom zou ik voor hetzelfde traject dezelfde prijs moeten betalen als ik deze alleen met Sprinters afleg, waar (nog) geen internetvoorzieningen zijn? Internet is een extraatje.

Als het in de prijs inbegrepen zou zijn, waar kan ik dan restitutie aanvragen voor al die reizen waar geen internet was?

Reageer