beantwoord

Kan die wifi niet een tikje sneller?

  • 17 October 2021
  • 64 reacties
  • 2454 Bekeken

wifi in de trein is supertraag vandaar dat het bij veel personen de indruk geeft ‘dat het niet werkt’

meerdere malen gemeten met speedtest: 0,5 mbps download en 0,4 upload is echt te weinig om bijvoorbeeld basisvoorzieningen zoals mail (zonder bijlagen)  en apps als whatsapp en signal te kunnen gebruiken. Kan dat niet wat sneller? Je kunt iedere connectie begrenzen tot een bepaald maximum. En geef dat aub ook aan bij de informatie over wifi in de trein en bij het maken (inloggen) van de connectie. Nu maak je veel reizigers blij met een dode mus c.q. valse beloften.
Voor werken in de trein of filmpjes bekijken kun je een 4G mobiel netwerk aanschaffen, zeg dat er ook bij.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 17 October 2021, 15:38

Bekijk origineel

64 reacties

@Robert B Misschien dat de NS-App een dataverbinding nodig heeft? https://www.werkenbijns.nl/onze-verhalen/de-ns-app

Of is betrouwbaarheid van de App in de trein onwenselijk?

Badge +3

Doe ik al jaren, nog nooit een probleem gehad. Ik maak me meer zorgen over alle persoonlijke gegevens die onze fijne inlichtingendiensten linea recta naar de VS sturen, dat is pas onveilig 

Voor bankzaken heb je sowieso two-factor authenticatie tegenwoordig, dus een vingerafdruk, token/calculator of QR code scannen in de app om op je laptop te kunnen bankieren.

De verbinding is sowieso SSL beveiligd dus er worden geen ‘plain text’ wachtwoorden e.d. verzonden, maar voor je gemoedsrust kan je een VPN (ip anonymizer) gebruiken, het WireGuard protocol werkt prima in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Misschien dat de NS-App een dataverbinding nodig heeft? https://www.werkenbijns.nl/onze-verhalen/de-ns-app

Of is betrouwbaarheid van de App in de trein onwenselijk?

Dat is de reden waarom ik uiteindelijk internet op mijn mobiel heb genomen. Het niet aanwezig zijn van WiFi op veel stations, ontbreken van WiFi in Sprinters en de slechte kwaliteit van WiFi in treinen waar deze zou moeten zijn.

Bij verstoringen was ik altijd afhankelijk van anderen. Juist omdat NS wilt dat iedereen plant in de app zou NS minimaal moeten zorgen voor WiFi op alle stations.

Badge +3

Het enige handige van wifi in de trein is dat je meteen te zien krijgt in welke trein je zit.

Of als je helemaal geen databundel hebt en toch (beperkt) wat wilt internetten.

Het enige handige van wifi in de trein is dat je meteen te zien krijgt in welke trein je zit.

Of als je helemaal geen databundel hebt en toch (beperkt) wat wilt internetten.

Het lijkt mij wel handig als tenminste de NS app werkt. Beetje redundantie, een back-up systeem om op terug te vallen. 

Misschien kunnen ze bij de NS later Netflix e.d. in de trein introduceren. 😉

Badge +3

Misschien kunnen ze bij de NS later Netflix e.d. in de trein introduceren. 😉

Neuh, laat ze maar gewoon treintjes rijden. Een Netflix abonnement regel je maar via je eigen provider.

Zie je het al voor je “ik wil per se die ene Netflix serie zien dus ik ga maar een dagje in een trein zitten”

Reputatie 7
Badge +1

Zie je het al voor je “ik wil per se die ene Netflix serie zien dus ik ga maar een dagje in een trein zitten”

Zit er nog geen Google TV op de schermen in de trein? 😜

En dan per ongeluk je Netflix serie naar een trein verderop streamen.

De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.🤔

Reputatie 7

De Zwitserse Spoorwegen hebben een speciale manier gevonden om internet aan boord van de lange-afstandstreinen aan te bieden: Freesurf. Alsof die deze discussie precies al mee gelezen hebben.

Je ziet in de planner welke treinen Freesurf aanbieden. Maar Freesurf is iets heel speciaals: het werkt ‘gewoon’ via je Zwitserse telefoon. De Zwitser installeert de Freesurf-app en surft gewoon op 3G of 4G naar gelang dat beschikbaar is - kan bij de volgende berg wel eens tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zo lang de Zwitser in een CFF-trein zit en de Freesurf-app gebruikt, gaan die data niet van zijn forfait of tegoed af. CFF betaalt (blijkbaar) de rekening.

Et voilà: “gratis” internet. Daar waar het beschikbaar is op 3G of 4G en ook zonder verdere limitaties.

 

Toen dacht ik: dat ga ik ook proberen. Maar dat feest ging natuurlijk niet door. Ikke buitenlander, dus ik heb een buitenlandse SIM. En die doen niet mee met dat feestje.

Kortom: gouden tip voor de NS. 

Reputatie 7
Badge +3

De beschikbaarheid van de NS app in de trein lijkt mij wel het minimum. En daarvoor heb je wifi nodig.🤔

Wel een lokaal wifi-netwerk. Geen internet. 😀

Reputatie 7

Dat gebeurt mij ook altijd als ik naar Afrika reis. Viersterrenhotel. “Oui, monsieur, nous avons Wifi”. Maar dan moet je wel doorvragen: die Wifi is inderdaad niet met het internet verbonden.

 

Reputatie 7
Badge +3

In dit verband is misschien interessant dat er in Groot-Brittannië een vergelijkbare discussie is. Rond 2016 is daar een grote slag gemaakt om internet in de treinen te installeren. Dat spul is nu zo’n beetje allemaal aan vervanging toe. De regering heeft nu gezegd dat om te bezuinigen de apparatuur maar beter verwijderd kan worden. 

In Groot-Brittannië wordt het argument aangevoerd dat om te concurreren met andere vervoersmiddelen reiziger verwachten dat er in internet in de treinen moet worden aangeboden. Wat daar ook meespeelt is dat op veel trajecten het mobiel internet slecht is. Zeker als er tunnels zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Maar WiFi in de trein doet het in tunnels en onder de overkapping van stations ook niet is mijn ervaring.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de gebruikte apparatuur. Die zal hoogstwaarschijnlijk verouderd zijn. Mijn iPhone met Vodafone 5G doet het tegenwoordig ook in tunnels en onder overkappingen. 

Reageer