beantwoord

klacht

  • 12 January 2024
  • 19 reacties
  • 430 Bekeken

Woensdag 10l januari.  Ben ik met de trein van 17:53 van Amsterdam cs naar krommenie gegaan(was de bedoeling dan) het was een kleine en mega volle trein je kon er eigenlijk niet eens staan. Waardoor en mensen net als me dochter en ik doorschuiven naar de 1klas. De dame van de trein was daar duidelijk niet van gediend en ging op een best neer buigende manier tegen ons zeggen dat wij daar niks te zoeken hadden( nogmaals geen kaartje gekeken welke klasse we hadden) . Waar op ik netjes zei mevr het is te druk in de 2klasse we kunnen er niet eens staan en ik heb een abroment.  Waarop de dame zeer neer buigend zegt je bent de koningin toch niet ik ben de baas en ik beslis wat hier gebeurt op best een dreigende toon. Jullie gaan nu naar de andere klasse (zonder controle welke kaartjes we hadden) en anders stop ik de trein . Waar ik nog probeer netjes te zeggen mevr we kunnen er niet eens staan of heem lopen het staat ecbt vol . Zelf u kon er niet door wand u ging ook al via de machinist deur om naar binnen te komen. En toen werdt ze helemaal boos en was ik ineens zeer onbeschoft volgens haar. Waar mensen ook op reageerde van maar het is druk we kunne toch nergens staan . Dat was dan maar ons probleem en niet die van haar. En toen ging ze door de telefoon naar voren bellen om aan te geven dat we zeer onbeschoft waren en er uit moesten op sloterdijk. Wij zijn er daar inderdaad uitgestapt . Waar we nog even te horen kregen ik ben de baas zie je wel. Mensen konden daar ook niet instappen vanwege te drukke trein terwijl allebei de 1ste klasse helemaal leeg waren 

icon

Beste antwoord door Tamzin 12 January 2024, 06:39

Bekijk origineel

19 reacties

U mag domweg niet in de eerste klas met een tweede klas kaartje, ook niet als het druk is. Als u de trein te druk vindt dient u op de volgende te wachten.

De conductrice heeft dus gewoon gelijk en had u overigens ook gewoon een boete kunnen geven.

Reputatie 7
Badge

Gezien het onderwerp van deze thread wilt u een klacht indienen over deze situatie. Dat moet bij NS helaas telefonisch, per post, via de chat op de website of op een van de sociale mediakanalen van NS. Het onthaat mij overigens nog wel wat u daarmee wilt bereiken.

Mocht het u gaan om het feit dat deze trein zo druk was en op dit traject meer materieel nodig is op het moment dat u reisde, dan is een melding van deze drukte via de reisplanner apo van NS of bij het Meldpunt volle treinen van reiizigersvereniging Rover wellicht effectiever.

Reputatie 5

Maar wat moet je nou doen als je niet eens kan staan in de tweede klas? Dat heb ik een keer meegemaakt, de trein was erg vol, enige trein ams-haarlem. Met SLT-4. Ik kon er in, maar daarna werd ik in de eerste klas geduwd en tot sloterdijk zat ik "opgesloten" in de eerste klas. Dat je dan een boete krijgt, vind ik eigenlijk niet heel eerlijk.

Reputatie 5

Bovendien: waarom kreeg TS geen correctie tarief, maar moesten ze uitstappen?

Maar wat moet je nou doen als je niet eens kan staan in de tweede klas? Dat heb ik een keer meegemaakt, de trein was erg vol, enige trein ams-haarlem. Met SLT-4. Ik kon er in, maar daarna werd ik in de eerste klas geduwd en tot sloterdijk zat ik "opgesloten" in de eerste klas. Dat je dan een boete krijgt, vind ik eigenlijk niet heel eerlijk.

De trein reed met een SLT6, terwijl de vorige trein slechts tien minuten eerder ging dus zo extreem zal de drukte niet geweest zijn.

Het probleem bij deze lijn is wel dat mensen in Amsterdam C veelal weigeren om wat verder door te lopen naar voren waardoor de treinen achter vaak vol zijn en verder naar voren halfleeg.

Reputatie 7
Badge +4

 Mensen konden daar ook niet instappen vanwege te drukke trein terwijl allebei de 1ste klasse helemaal leeg waren 

 

In een overvolle trein de eerste klas helemaal leeg? Dat is niet erg waarschijnlijk. Uw verhaal wordt er niet geloofwaardiger op.

Gezien het tamelijk veel voorkomende onbeschofte gedrag moet je het toch wel heel erg bont maken als je uit de trein wordt gezet. Doorgaans gebeurt dat alleen met zwartrijders die niet voor rede vatbaar zijn.

 

Als de trein erg vol is, is dat meteen duidelijk en met Flex kan dan een eersteklaskaartje binnen een kwartier nog gekocht worden. Dan mag u daar in theorie zitten al moet u wel rekening houden met niet-betalers die de plaats van de mensen die wel duur betalers innemen. Maar volgens u was er plaats genoeg, dus dan zou dat kunnen. Ik reis altijd eerste klas, maar ik maak een lege eerste klas in een zeer volle trein niet meer mee.

Een bosje bloemen laten bezorgen voor de conducteur omdat u niet beboet werd, lijkt me wel het minste wat u kunt doen. 

Bovendien: eindelijk een conducteur die optreedt. Hulde.

Maar als u een klacht wilt indienen, doe dat vooral.

Reputatie 7
Badge

Maar wat moet je nou doen als je niet eens kan staan in de tweede klas? Dat heb ik een keer meegemaakt, de trein was erg vol, enige trein ams-haarlem. Met SLT-4. Ik kon er in, maar daarna werd ik in de eerste klas geduwd en tot sloterdijk zat ik "opgesloten" in de eerste klas. Dat je dan een boete krijgt, vind ik eigenlijk niet heel eerlijk.

Formeel: niet mee gaan. Praktisch: als het zó druk is bereikt een conducteur jou ook niet...

Reputatie 7
Badge

Het probleem bij deze lijn is wel dat mensen in Amsterdam C veelal weigeren om wat verder door te lopen naar voren waardoor de treinen achter vaak vol zijn en verder naar voren halfleeg.

Nou, niet willen, dat perron is ook gewoon belachelijk lang en tegen de tijd dat je de achterkant van een trein aan de a-zijde die aan het einde staat bereikt hebt, heb je er ook wel al een marathon opzitten gevoelsmatig. En met het aanduiden van de vertrektijd in plaats van de 'boardingtijd' weet je maar nooit wanneer die conducteur operns fluit en je niet meer in mag stappen, dus gok je het als het maar een klein beetje krap is maar niet op om door te lopen en schiet je de eerste deur in. En als je wel door wilt lopen, moet je door weer en wind, want de perronkap sta je al niet meer onder bij die achterkant van een trein aan de a-zijde.

Ik ben zelf regelmatig een van die gekken die wel nog langs de trein naar een volgend treinstel rent als ik daar over moet stappen hoor, maar de omstandigheden op Amsterdam Centraal ontmoedigen dat m.i. dus ook wel heel sterk.

Maar wat moet je nou doen als je niet eens kan staan in de tweede klas? Dat heb ik een keer meegemaakt, de trein was erg vol, enige trein ams-haarlem. Met SLT-4. Ik kon er in, maar daarna werd ik in de eerste klas geduwd en tot sloterdijk zat ik "opgesloten" in de eerste klas. Dat je dan een boete krijgt, vind ik eigenlijk niet heel eerlijk.

Dan heb je het wel over een situatie waar de trein echt heel vol is. Meestal staan er alleen mensen op het balkon die de ingang blokkeren in plaats van door te lopen de coupé's in (waar dan regelmatig zelfs nog zitplaatsen zijn, al dan niet met een tas erop!). 

In de SLT bevindt de 1e klas zich aan de uiteinden van de trein. Dit lijkt heel erg op wat Tamzin schrijft: iedereen probeert zich door de eerste deur naar binnen te proppen. TS zal in het halletje gestaan hebben, de trein naderde de vertrektijd en degenen die komen aanhollen namen allemaal de eerste deur. 

En als TS dan nog was blijven staan in de lege 1e klas, was de discussie mogelijk een andere geweest.

Veel mensen vinden het tegenwoordig moeilijk, omgaan met drukte. Een paar jaar kwamen zulke situaties niet voor, en nu lijkt iedereen te zijn vergeten hoe het moest. Niet in het halletje blijven staan, maar doorlopen de coupé in en dat soort basisdingen.

U mag domweg niet in de eerste klas met een tweede klas kaartje, ook niet als het druk is. Als u de trein te druk vindt dient u op de volgende te wachten.

De conductrice heeft dus gewoon gelijk en had u overigens ook gewoon een boete kunnen geven.

Wie zei dat ik er geen 1 had ik heb een abroment wat ik aan gaf maar de dame luisterde niet en keek niet maar zij ging gelijk blazen. Dus niet gelijk oordelen. Dat ze een perst bui had dat kan . Weet niet wat er natuurlijk die dag allemaal gebeurt is .hebben allemaal wel is een dag er tussen .  dat je in dit beroep afgezeken word keur ik alles behalve goed. Maar je kan iemand wel normaal aan spreken plaats van gelijk te blazen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt telefonisch, via X, Facebook of chat een klacht indienen, maar niet via deze community.

Drukte is meestal subjectief. Sommige mensen vinden een trein al druk als ze niet bij elkaar kunnen zitten en verhuizen dan al snel naar de 1e klas is mijn ervaring.

Je zegt dat er niet gevraagd is naar vervoersbewijzen, maar je zegt zelf dat je gezegd hebt een abonnement te hebben. Een abbonement voor de 2e klas geeft geen recht om bij drukte in de 1e klas te mogen plaatsnemen. Een vervoersbewijs is alleen geldig voor de klasse waarvoor deze aangeschaft is. Ik weet niet wat er gezegd is, maar blijkbaar heeft de conducteur uit wat je gezegd hebt kunnen opmaken dat je geen vervoersbewijs had voor de 1e klas. Je komt er dan nog goed vanaf, want je had ook een boete kunnen krijgen.

Op een aantal, meestal grote stations, wordt aangegeven waar de trein komt te staan langs het perron. In de reisplanner kun je zien met welk materieel gereden wordt. Zo kun je van te voren al een beetje zien waar je zou kunnen staan.  De meeste mensen blijven echter bij elkaar staan en gaan zich niet over het perron verspreiden. Daarom kan het in een deel van de trein drukker zijn dan in de rest.

 

Ik heb een sterk vermoeden dat dit een eenzijdig-verhaal is van de situatie met verdraaing van de feiten.

“Waar op ik netjes zei mevr het is te druk in de 2klasse we kunnen er niet eens staan en ik heb een abroment. “
“ Waar ik nog probeer netjes te zeggen mevr we kunnen er niet eens staan of heem lopen het staat ecbt vol .”

Als je een eersteklasticket had, kon je deze makkelijk tonen ipv drama schoppen in de trein.  Mensen worden alleen uit de trein gezet (of trein stilgezet) als zij zich ernstig misdragen. Je moet blij zijn dat jullie geen boete kregen! Je hebt zelf de toon gezet en de conductrice het idee gegeven dat jij wilde gaan reizen in de eersteklas met een tweedeklasticket met bovenstaande twee uitspraken. 

Dit begrijp ik ook uit je bericht zelf: “het was een kleine en mega volle trein je kon er eigenlijk niet eens staan. Waardoor en mensen net als me dochter en ik doorschuiven naar de 1klas” Dus had je nou een eersteklas of tweedeklas ticket? Hier geef je ons het idee dat je met een tweedeklasticket zat. 

Daar heeft de conductrice dus ook terecht op gehandeld. Hulde aan de conductrice om eindelijk mensen aan te pakken die denken dat zij alles mogen als het hen uitkomt. Daar moeten er meer van zijn. Trouwens aan de reistijd en bestemming te zien lijkt het een Sprinter/SLT-6baks te zijn. Hier zijn de eersteklassen aan de uiteinden/punten van de trein. 

Anyway. je kan een klacht indienen op twitter of de NS website. 

Reputatie 4

Maar wat moet je nou doen als je niet eens kan staan in de tweede klas? Dat heb ik een keer meegemaakt, de trein was erg vol, enige trein ams-haarlem. Met SLT-4. Ik kon er in, maar daarna werd ik in de eerste klas geduwd en tot sloterdijk zat ik "opgesloten" in de eerste klas. Dat je dan een boete krijgt, vind ik eigenlijk niet heel eerlijk.

 

Dan komt die HC er ook niet door heen. Als ze mensen achter moeten laten wordt de 1e klas vaak vrij gegeven of wordt er wel omgeroepen om gewoon zo ver mogelijk door te lopen, de gangpaden in en een plekje te zoeken waar je deze kan vinden.

 

Ik zie wel vaak mensen ophopen terwijl er elders nog zat plek is in de trein. Of wanneer mensen enkel op de balkons staan en niet doorlopen tot in de gangpaden. Iets wat bij een tram, bus of een metro heel normaal is.

 

Ik zie wel vaak mensen ophopen terwijl er elders nog zat plek is in de trein. 

Dit speelt vooral op stations met a- en b-sporen zoals bijv. Amsterdam Centraal. Ik ken het verschijnsel ook in Den Bosch bij de sprinter naar Utrecht, Iederen gaat bij de achterste deur naar binnen en loopt vervolgens niet door naar voren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken het verschijnsel ook in Den Bosch bij de sprinter naar Utrecht, Iederen gaat bij de achterste deur naar binnen en loopt vervolgens niet door naar voren.

Mooi voorbeeld. Die trein neem ik ook regelmatig. Gelukkig weet ik dat-ie altijd helemaal aan het eind van het perron stopt, dus zit ik meestal heerlijk rustig.
Het vervelende is wel dat de trein wel gewoon op de borden bij de trappen staat aangegeven. Dus als je niet weet dat-ie helemaal aan het eind stopt, is het nog een flink end lopen.

Ik weet ook eigenlijk niet waarom hij niet doorrijdt tot vlak voor de wissels. Andere treinen in Den Bosch doen dat wel vaak.

Reputatie 7

Het is niet alleen maar instappen bij de eerste deur. Vaak blijven mensen ook aan een zijde, omdat ze weten dat die kant dichterbij de trap stopt, of vanwege het feit dat bij het zitten aan een bepaalde zijde de overstaptijd dan korter is. Zelf zie ik dat vaak in Roosendaal: de voorzijde van de IC uit Zwolle stopt bijna helemaal aan het eind van perron, de sprinter naar Vlissingen staat helemaal aan het andere uiteinde van het perron. Dit is een flinke afstand en de overstap is 4 minuten (vaak zelfs nog korter vanwege lichte vertraging). Daarom is stappen veel mensen in Breda zover mogelijk achterin de intercity richting Roosendaal. Waardoor die op drukke momenten vaak enorm vol staat - mensen op de trap zittend - én doorschuivend de 1e klas in denk ik. Als de trein vrij lang is, is de voorzijde echter vaak rustig. Je zou ook vlak voor Roosendaal door de trein terug kunnen lopen naar achteren, maar dat zie ik niet veel.

 

 

Reputatie 5

Maar wat moet je nou doen als je niet eens kan staan in de tweede klas? Dat heb ik een keer meegemaakt, de trein was erg vol, enige trein ams-haarlem. Met SLT-4. Ik kon er in, maar daarna werd ik in de eerste klas geduwd en tot sloterdijk zat ik "opgesloten" in de eerste klas. Dat je dan een boete krijgt, vind ik eigenlijk niet heel eerlijk.

De trein reed met een SLT6, terwijl de vorige trein slechts tien minuten eerder ging dus zo extreem zal de drukte niet geweest zijn.

Het probleem bij deze lijn is wel dat mensen in Amsterdam C veelal weigeren om wat verder door te lopen naar voren waardoor de treinen achter vaak vol zijn en verder naar voren halfleeg.

Nee, waarschijnlijk hebben wij het over verschillende treinen. En ja, die gebeurtenis was alweer meer dan een half jaar geleden gebeurt, maar het is wel gebeurt.

Reputatie 4

Het is niet alleen maar instappen bij de eerste deur. Vaak blijven mensen ook aan een zijde, omdat ze weten dat die kant dichterbij de trap stopt, of vanwege het feit dat bij het zitten aan een bepaalde zijde de overstaptijd dan korter is. Zelf zie ik dat vaak in Roosendaal: de voorzijde van de IC uit Zwolle stopt bijna helemaal aan het eind van perron, de sprinter naar Vlissingen staat helemaal aan het andere uiteinde van het perron. Dit is een flinke afstand en de overstap is 4 minuten (vaak zelfs nog korter vanwege lichte vertraging). Daarom is stappen veel mensen in Breda zover mogelijk achterin de intercity richting Roosendaal. Waardoor die op drukke momenten vaak enorm vol staat - mensen op de trap zittend - én doorschuivend de 1e klas in denk ik. Als de trein vrij lang is, is de voorzijde echter vaak rustig. Je zou ook vlak voor Roosendaal door de trein terug kunnen lopen naar achteren, maar dat zie ik niet veel.

 

 

 

Dat zal. Maar dan is het nog steeds een keuze om in die 1e klas plaats te nemen. Als je dit weet en je wilt zitten kan je voor de 1e klas betalen.

 

Het is ook echt niet zo dat al die mensen de/ een overstap moeten hebben. Het gebeurt ook op stoppertjes waar geen overstap is. Of bij treinen die letterlijk om de 10 minuten gaan.

 

Het is nu eenmaal kuddegedrag. 

Badge +3

Als jij wegens drukte uitwijkt naar de 1e klas en een HC ‘buitenom sleutelt’ (dus via de achterste machinistencabine) en vervolgens de trein in loopt ben je uiteraard ongeveer de eerste die ze tegenkomt.

Als je vervolgens klaagt over de drukte in de 2e klas laat het zich raden of je wel een 1e klas vervoerbewijs had, maar ze had het inderdaad moeten controleren want met NS Flex mag je binnen 15 minuten na het inchecken gewoon wisselen naar 1e klas en was er helemaal geen probleem geweest.

Mocht je dochter een Jongeren Dagkaart hebben dan gaat dat niet op, want daarmee mag je niet in de 1e klas. Beetje overbodig ook om voor Amsterdam CS naar Krommenie zo’n ticket te kopen want een enkeltje kost maar € 4,70

Ik denk dat je blij mag zijn dat je de keuze kreeg om terug te gaan naar de 2e klas of anders de trein uit, want als ze je kaart gecontroleerd had zou dat bij NS Flex gewoon een correctie van 20 euro opleveren.

Reageer