Skip to main content

Utrecht Centraal, spoor 1 naar Hilversum zojuist om vijf voor zes. Ik kom het perron op en kan niet meer mee met de trein van 17:56 naar Almere. Trein is te vol. Een stuk of 50 passagiers blijven op het perron achter.

 

De drukte komt door een overval bij Bussum en iedereen rijdt dus om via Utrecht.

 

Helaas is de storing net voorbij en daardoor rijdt de trein van 18:12 naar Hoofddorp niet omdat de trein vanaf Hilversum door kan rijden naar er nog geen trein terug is.

 

Half uur wachten dus. In de app staat dat er 7 bakken SNG komen voor de trein van 18:26 naar Almere. Even later staan er op de CTA nog 3. Het viertje wordt afgekoppeld.

 

Gesprek met de machinist en conducteur en die begrijpen het probleem. De PLP is er ook maar is onverbiddelijk: van hogerhand is het besluit gekomen om het treinstel eraf te halen. Gesprek heeft geen zin. Hij baalt er ook van. Een vriendelijk gesprek over verantwoordelijkheden heeft geen zin. “Het komt van boven".

 

Gevolg laat zich raden: trein is vol en ook nu een stuk of 20 reizigers die niet mee kunnen. Ze kunnen de boom in want de volgende trein rijdt ook niet dus ook zij mogen een half uur wachten.

 

Wie verzint deze waanzin?

 

Met vriendelijke groet,

Dennis van Leuverden

Even voor de volledigheid: ik zie nu dat men het achtergebleven treinstel gebruikt voor de trein van 18:42 naar Hoofddorp. Die rijdt dan dus wel.

 

Een begrijpelijke keuze misschien, maar als je niets uitlegt begrijpen de passagiers het ook niet.

 

Mvg, Dennis


Wat een mogelijke verklaring kan zijn is dat het andere treinstel ergens anders harder nodig was, bv door de eerdere storing.  Het verloop van de planning van de rit van 18:26 laat nogal wat wisselingen zien, oorspronkelijk was het gepland met een SLT-4, dat werd een SNG-4, dat werd verlengd naar SNG-4 + SNG-3 en uiteindelijk dus slechts SNG-3. https://treinposities.nl/ritinfo/20230710/4964  Het stel wat er af gehaald werd (stelnummer 2731) is daarna ingezet voor de sprinter naar Hoofddorp van 18:42. Zonder dit stel was mogelijk nadat de sprinter Hoofddorp van 18:12 al uitgevallen ook die van 18:42 uitgevallen. 

Edit, daar was je zelf intussen ook achter terwijl ik met mijn bericht bezig was. 


Ze kunnen de boom in want de volgende trein rijdt ook niet dus ook zij mogen een half uur wachten.

Zie de reactie van @Momo, die volgende rijdt dus alsnog (met het afgekoppelde viertje).


De sprinter naar Hoofddorp laten uitvallen is normaliter niet zo'n groot probleem, mits de sprinter naar Almere dan even extra stopt op Hollandsche Rading. Er zullen weinig reizigers zijn die helemaal naar Hoofddorp willen reizen met specifiek die trein, naar Weesp kan je immers ook de sprinter naar Almere pakken en in Hilversum overstappen op de sprinter uit Amersfoort. Het kan ook best zijn dat er reizigers in die trein zaten die juist dat wilde proberen i.p.v. een kwartier te wachten.

Vandaag leek echter ook de aansluitende sprinter van Amersfoort naar Amsterdam niet te rijden vanwege logistieke problemen, waardoor er dus een uur lang niets dreigde te rijden van Hilversum naar Weesp. Alles wat tegen zat leek dus tegen te zitten deze keer, waardoor dit waarschijnlijk de minst slechte optie was.


Reageer