Het is lastig te ontkennen dat er een hoop fout gaat de afgelopen paar jaar, maar steek eens de grens over voor een beetje perspectief de NS is duur, zeker, maar verre van incompetent.
- Mededelingen kunnen soms inderdaad zacht staan, maar je kan altijd aan de conducteur vragen wat het volgende station of overstap is
Welke conducteur? Degene die zichzelf opsluit in de eerste klas of een cabine en alleen elk station zijn hoofd even om het hoekje steekt?
Punt 3: De auto lijkt vaak goedkoper dan de trein omdat men meestal alleen met de benzine van A naar B rekent, en dat vergelijkt met de prijs van een voltarief los treinvervoerbewijs. De werkelijkheid is vaak anders, maar ook al zou de auto 10x zo duur zijn als de trein, pakt nog steeds 90% de auto uit gemak, snelheid, gewoonte en omdat die toch al voor de deur staat.
Punt 4: Er is wel een groot verschil van traject tot traject. En in de Randstad is het treinpubliek naar mijn inschatting veel meer divers dan daarbuiten, waar bijvoorbeeld sommige stoptreinlijnen (Arriva, Blauwnet) het echt voornamelijk moeten hebben van de scholier/student (uit ervaring sprekend).Emmen - Zwolle, Arnhem -Tiel bijvoorbeeld. Buiten schooldagen/tijden en in de avond zijn die treinen dan ook vaak erg rustig.
1. Dat de mededelingen zo zachtjes uit de luidsprekers klinken dat niemand het verstaat
Ik verbaas me hier in de trein ook vaak om. De enige omroepen die vrijwel altijd luid en duidelijk te verstaan zijn, zijn de automatische in de sprinters.
Omroepen in intercity's komen vaak niet verder dan een hoop ruis, gepiep, gekraak of zijn zo zacht dat ze niet te horen zijn.
De rest van de punten herken ik als dagelijkse treinreiziger eigenlijk niet zo.
Dat de auto goedkoper is dan de trein
Toen ik uitrekende wat mijn auto kostte inclusief afschrijving, renteverlies, onderhoud, reparaties, belasting, verzekering en inderdaad ook toen nog wat geld voor brandstof, kwam ik boven de 600 euro uit. Het was een Opel Vectra stationcar, dus een middenklasser en geen echt dure auto. Dat geeft ik niet uit aan de trein. Met een eersteklas Dalvrij bejaardenabonnement ben ik 90 euro per maand kwijt en daar kan ik het meeste wel mee doen. Voor negen uur s‘ochtends is het voor mij nog nacht; de middagspits levert af en toe wel eens extra kosten op, soms neem ik een taxi. Voor 130 euro gemiddeld kan alleen iemand die niet kan rekenen goed autorijden. Het is niet helemaal gemiddeld zo ik leef maar toch, het is ook exemplarisch.
Ik vind een maandelijkse besparing van meer dan 450 euro best veel ,en erger me daar zeker niet aan. ;-)
Punt 4 en 5 ben ik wel met u eens. In Duitsland reis ik vaak met de ICE en als die gekoppeld worden gaat dat ook niet zonder slag of stoot. Dit zijn nog dure luxetreinen ook. In Keulen constateer ik ook wel eens dat ze nu toch wel echt goed vast zouden moeten zitten. ;-)