kleine ergernissen

  • 23 February 2023
  • 7 reacties
  • 204 Bekeken

Reputatie 2

1. Dat de mededelingen zo zachtjes uit de luidsprekers klinken dat niemand het verstaat

2. Dat mijn panty opengehaald wordt omdat de blauwe hardstoffen zitplaatsen gescheurd  en gebarsten zijn. Doorlopen om een betere stoel te zoeken heeft geen zin want het is overal zo. Zelf heb ik in de hal een oude treinbank staan zo eentje met een netje en de ruggen tegen elkaar, een groene. Veel ouder en nog perfecte mooie zitvlakken. Wat ging er mis? 

3. Dat de auto goedkoper is dan de trein

4. Dat het lijkt alsof er alleen nog maar arbeidsmigranten en studenten  met de trein reizen, de rest lijkt het op te geven 

5. Dat je voelt dat er onvrede is bij het NS personeel. Gevolg van mismanagement. Ik heb heimwee naar vroegere tijden voor wat betreft treinvervoer. 

6. Dat de trein soms smooth arriveert en dan weer met grote horten en stoten. Als je staat val je dan bijna om, en als je in een overvolle trein  tussen een klomp  mensen ingeklemd staat zonder je vast te kunnen houden is dat naar.


7 reacties

Reputatie 7
Badge

Zo, dat is er uit.

  1. Mededelingen kunnen soms inderdaad zacht staan, maar je kan altijd aan de conducteur vragen wat het volgende station of overstap is of gewoon kijken op de schermen die in de coupe’s hangen
  2. Zelf heb ik het eigenlijk niet meegemaakt, maar misschien kan dit een probleem zijn met de oudere stoelen in bijvoorbeeld de VIRM (dubbleldekker). Maar deze worden allemaal langzamerhand gemoderniseerd met leren stoelen.
  3. Auto is niet goedkoper dan een trein, het ligt eraan hoe je reist. Wanneer je elke dag voor de volle pond de trein pakt, kan dit een duur grapje zijn. Maar wanneer je bijvoorbeeld een traject vrij abonnement koopt, ben je veel goedkoper uit. 
  4. Dit is je mening. De treinen zijn inderdaad grotendeels studenten. Maar ik zal nou niet een hele groep over 1 kant gooien. 
  5. Onvrede heb je op dit moment overal, en het blijven mensen met gewoon een baan. En waar heb je heimwee aan? Want vroeger konden de mensen ook gewoon chagrijnig zijn hoor!
  6. Dat heet ervaring van de machinist ;) Zelf vind ik het lompe remmen best meevallen, maar wanneer het niet zo soepel gaat, is dat wel vervelend inderdaad. Maar laten we eerlijk zijn 9/10 keer zit de trein niet stampvol en is er meestal wel een plek waar je je kan vasthouden of zitten. 
Reputatie 3

Het is lastig te ontkennen dat er een hoop fout gaat de afgelopen paar jaar, maar steek eens de grens over voor een beetje perspectief 😉 de NS is duur, zeker, maar verre van incompetent. 

Reputatie 7
Badge
  1. Mededelingen kunnen soms inderdaad zacht staan, maar je kan altijd aan de conducteur vragen wat het volgende station of overstap is

Welke conducteur? Degene die zichzelf opsluit in de eerste klas of een cabine en alleen elk station zijn hoofd even om het hoekje steekt?

Reputatie 7

Punt 3: De auto lijkt vaak goedkoper dan de trein omdat men meestal alleen met de benzine van A naar B rekent, en dat vergelijkt met de prijs van een voltarief los treinvervoerbewijs. De werkelijkheid is vaak anders, maar ook al zou de auto 10x zo duur zijn als de trein, pakt nog steeds 90% de auto uit gemak, snelheid, gewoonte en omdat die toch al voor de deur staat.

Punt 4: Er is wel een groot verschil van traject tot traject. En in de Randstad is het treinpubliek naar mijn inschatting veel meer divers dan daarbuiten, waar bijvoorbeeld sommige stoptreinlijnen (Arriva, Blauwnet) het echt voornamelijk moeten hebben van de scholier/student (uit ervaring sprekend).Emmen - Zwolle, Arnhem -Tiel bijvoorbeeld. Buiten schooldagen/tijden en in de avond zijn die treinen dan ook vaak erg rustig.

Reputatie 7
Badge +1

1. Dat de mededelingen zo zachtjes uit de luidsprekers klinken dat niemand het verstaat

Ik verbaas me hier in de trein ook vaak om. De enige omroepen die vrijwel altijd luid en duidelijk te verstaan zijn, zijn de automatische in de sprinters.

Omroepen in intercity's komen vaak niet verder dan een hoop ruis, gepiep, gekraak of zijn zo zacht dat ze niet te horen zijn.

De rest van de punten herken ik als dagelijkse treinreiziger eigenlijk niet zo.

Reputatie 7
Badge +4

 

 Dat de auto goedkoper is dan de trein

Toen ik uitrekende wat mijn auto kostte inclusief afschrijving, renteverlies, onderhoud, reparaties, belasting, verzekering  en inderdaad ook toen nog wat geld voor brandstof, kwam ik boven de 600 euro uit. Het was een Opel Vectra stationcar, dus een middenklasser en geen echt dure auto. Dat geeft ik niet uit aan de trein. Met een eersteklas Dalvrij bejaardenabonnement ben ik 90 euro per maand kwijt en daar kan ik het meeste wel mee doen. Voor negen uur s‘ochtends is het voor mij nog nacht; de middagspits levert af en toe wel eens extra kosten op, soms neem ik een taxi. Voor 130 euro gemiddeld kan alleen iemand die niet kan rekenen goed autorijden. Het is niet helemaal gemiddeld zo ik leef maar toch, het is ook exemplarisch.

Ik vind een maandelijkse  besparing van meer dan 450 euro best veel ,en  erger me daar  zeker niet  aan. ;-)

 

Punt 4 en 5 ben ik wel met u eens. In Duitsland reis ik vaak met de ICE en als die gekoppeld worden gaat dat ook niet zonder slag of stoot. Dit zijn nog dure luxetreinen ook. In Keulen constateer ik ook wel eens dat ze nu toch wel echt goed vast zouden moeten zitten. ;-)

Reageer