knoppen wc-deur intercity | NS Community
beantwoord

knoppen wc-deur intercity


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
vernieuwde intercity type VIRM, probleem met het sluiten van de deur van de wc.
Kan ik ergens lezen hoe dat in zijn werk gaat? Welke knoppen je moet gebruiken?
Heb instructiefilpje gezocht maar niet de informatie kunnen vinden.
icon

Beste antwoord door Loes 26 July 2018, 14:43

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hang die knopjes aan de intelligente trein-omgeving en je kunt ze remote uitlezen. Kunnen we daarna proberen om over wifi in de trein remote de knopjes te bedienen 😎
Leuk Henk.

Doet me een beetje denken aan de tijd dat ik nog thuis wonend bij pa en ma pas een eigen TV had en er achter kwam dat de grote TV beneden ook reageerde op mijn afstandsbediening (ok zelfde merk). Heel leuk wanneer je dan op de trap staat en door het bovenlichtje van de huiskamerdeur wat gaat spelen. "Oh Niek, kijk nou, de TV doet raar, hij schiet opeens op een andere zender en het geluid doet het niet meer".😂
Hang die knopjes aan de intelligente trein-omgeving en je kunt ze remote uitlezen. Kunnen we daarna proberen om over wifi in de trein remote de knopjes te bedienen 😎


Maar dan ook filmen en op dumpert o.i.d. plaatsen, zoals mijn jongste zou zeggen dat is hilarisch 😃 😃

Even off-topic, op werk zijn ze ook erg van de vooruitgang, duurzaamheid en hygiene (en het mag wat kosten) en hebben we bij de toiletten van die Dyson Airblade Wash + Dry kranen. We zijn het er met het hele gebouw over eens, het zijn ondingen.

Haha bekende klachten, op standplaats Zwolle was er ook opeens zo'n onding geplaatst en de handdoek rollen weggehaald maar toen ik een week later er weer was hingen de handdoekrollen er weer, helaas zat de kraan er nog wel en moet je nog steeds oppassen dat je geen natte broek hebt na het handen wassen omdat je je handen iets teveel opzij hebt gehouden en dat ding begint te blazen.
Maar dan ook filmen en op dumpert o.i.d. plaatsen, zoals mijn jongste zou zeggen dat is hilarisch 😃 :D

No worries, sinds de laatste stickerronde ben ik vrij makkelijk te herkennen. Je mag een live demo aanschouwen wat mij betreft, je hebt me zo gevonden waarschijnlijk 😃
Badge +3
Zwijg over Wi-Fi @Henk_NL (de editor wil je nu zelfs niet meer mentionen!)

Contactloze kranen (handen wassen) en bijbehorende drogers (Dyson of Viking of ander merk) zijn een drama, helemaal mee eens.

Dat laatste heeft weinig met NS te maken maar bij deze. Zorg voor voldoende papier!
Ja bij Pathé waren het ook contactloze kranen en drogers geworden, geen idee hoe het werkte de eerste keer haha.

Het heeft weinig zin als je daarna de deur toch moet aanraken (en reken er maar niet op dat iedereen zijn handjes goed wast😀) Los van het feit dat ik mijn handen niet kan wassen met een straaltje van 2 seconden en dus elke keer moet wachten op een nieuwe straal..

Maar off topic ja
Vooruitgang lijkt mij altijd goed en modernisering als doel op zich niet. De vraag is waarom iets dat goed functioneert (ken geen kritiek) vervangen wordt door iets nieuws. Wat heeft men willen verbeteren ?
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me nog mee dat de nieuwe toiletten in de treinen niet dergelijk Dyson kranen hebben. Of gebruiken die te veel stroom om te drogen?
Breng ze nou niet op ideeën 😨
Breng ze nou niet op ideeën 😨
🤔😬

Hoewel ik de off topic conversaties vrij vermakelijk vind (ik heb ook een gruwelijke hekel aan die automatische Dyson kraan/blazer combi's; geef mij maar een handdoekrol of eventueel zo'n standaard Dyson Airblade droger) is het uiteindelijk niet de bedoeling, dus weer even terug naar de knoppen bij de WC-deuren. :)

De vraag is waarom iets dat goed functioneert (ken geen kritiek) vervangen wordt door iets nieuws.
Om eerlijk te zijn vind ik dit een vraag die eigenlijk bij meerdere moderniseringen relevant is. Ik loop zelf nog steeds rond met een antieke iPhone 4, die voor mij nog prima functioneert. Het vervangen door iets nieuws komt meestal op hetzelfde neer: Gewoon 'meer'.

Wat daarbij exact de gedachte achter was bij het nieuwe systeem om WC's te openen in treinen durf ik echter niet te zeggen, maar zoals Loes al aangaf is dit tegenwoordig de standaard, ook bij andere vervoerders.

Het is echter duidelijk dat het voor velen nog onduidelijk is hoe het precies werkt. Ik begrijp dat er al is beloofd dat er betere informatie opgehangen zou worden om aan te geven hoe het werkt, maar dat dit vrij lang op zich laat wachten. In hoeverre het invloed gaat hebben op deze termijn weet ik niet, maar ik heb hier in ieder geval een melding over gemaakt. Hopelijk komen deze informatiestickers er spoedig te hangen.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien een foto die conducteur Bram vorige maand op Twitter zette van zo'n Dyson kraan op standplaats Zwolle, was daar wel iets opgehangen qua (ok sumierre) informatiebordje of sticker.
Lijkt me handig dit ook bij de toiletten in de treinen te doen, zeker handig voor incidentele reizigers.
@Stijn NS afgemeten aan de kwaliteit van de lyrics, blijkt gewoon meer ook hier niet veel om het lijf te hebben ☺.
Het ging mij voornamelijk om de titel van het nummer, haha. 😛
Aha, dit maakt de vergelijking treffend: veelbelovende titel en een uitwerking die er niet toe doet danwel de plank misslaat ☺
Ondertussen realiseer ik mij wel dat de nieuwe toiletten voor de mindervalide reiziger natuurlijk beter toegankelijk zijn, maar of dat noodzakelijkerwijs gepaard moet gaan met al die knoppen ipv een mechanisch systeem vraag ik mij nog altijd af.
Badge +3
Nou ja, de reden van die knoppen zal wel zijn dat de deur automatisch (elektromechanisch) bediend wordt, dus waarom naast een knop openen (aan de buitenkant) en openen + sluiten (aan de binnenkant) niet gewoon nog ook een knop om hem op slot te doen 😛 Uiteraard zou dat samen in één keer moeten kunnen met de knop om de deur te sluiten.

Zo'n klink als in een ICM op de coupé-schuifdeuren zou ook prima voldoen.. tikje er tegen en hij gaat open (of dicht) maar dat is op luchtdruk geloof ik. En dan een gewone draaiknop voor het slot.
Reputatie 7
Badge
Ik vind die nieuwe WC in de nieuwe VIRM toch wel een beetje onduidelijk hoor.
Ik heb 1 keer gehad dat ik die deur dicht deed (met veel moeite want ik wist niet met welke knop ik die deur dicht moest schuifen) en daarna deed ik hem op slot.
Maar ik was de hele tijd nerveus dat iemand anders die deur weer open zou schuiven en dat ik die deur niet goed op slot had gedaan. De deur is namelijk erg onduidelijk in gebruik. Ik was echt bang dat iemand die deur zou openen terwijl ik daar op de wc zat. 😥
Nu gebruik ik die nieuwe wc toch maar liever niet meer.
Nou ja, de reden van die knoppen zal wel zijn dat de deur automatisch (elektromechanisch) bediend wordt, dus waarom naast een knop openen (aan de buitenkant) en openen + sluiten (aan de binnenkant) niet gewoon nog ook een knop om hem op slot te doen 😛 Uiteraard zou dat samen in één keer moeten kunnen met de knop om de deur te sluiten.

Zo'n klink als in een ICM op de coupé-schuifdeuren zou ook prima voldoen.. tikje er tegen en hij gaat open (of dicht) maar dat is op luchtdruk geloof ik. En dan een gewone draaiknop voor het slot.

Probleem met 1 knop voor dichtdoen en sluiten is dat we weer de 'leuke' personen krijgen die juist buiten het toilet op die knop gaan drukken en voor het sluiten tussen de deur uit zijn. Gevolg deur op slot, toilet lijkt in gebruik maar is dat niet.

Ik vermoed dat dat de reden is achter de aparte knop voor het op slot doen.
Badge +3
Daar heb je een punt inderdaad @JBa Ik had daar nog niet over nagedacht maar zou een scenario voor 'grappenmakers' zijn.

Net als de blauwe en gele knoppen (openen/sluiten) in bijv. VIRM, waardoor je mensen die willen instappen behoorlijk kunt 'pesten' (deuren dicht doen, en moeten ze weer naast de deur buiten op de knop drukken voor open). Bij sprinters is dat overigens standaard tegenwoodig (airco en zo, deuren sluiten als er niemand instapt verder).

Je vertelde me eerder over rijden met uitgeschakelde noodrem i.c.m. voetbalsupporters (en hoe dat allemaal opgelost wordt, mag wat kosten maar de club zal daar dus wel voor betalen natuulijk)

Dus een 'simpel geintje' met een WC wordt in dit geval wel afgevangen door die derde knop (vergrendelen en op rood zetten dus).

Op termijn zal iedereen dat wel snappen, net als in/uitchecken met een ov-chipkaart, het wordt nog steeds elke 10 minuten of zo omgeroepen in de bussen hier "Reist u met een ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken"...

Nou ja, dat dus. Zodra iedereen weet dat die knoppen onder de wastafel zitten (rolstoel-toegankelijk e.d.) dan komen die stickers met instructie ook wel, denk ik 😛

https://www.nu.nl/293879/video/ns-geeft-rondleiding-door-nieuwe-intercity-op-rotterdam-centraal.html

Het toilet is ook eeneh plaatje. Daar wil je best wel lang op zitten denk ik. 🙄

Probleem opgelost. ;) 

Reageer