beantwoord

Koppelproblemen DDZ Dubbeldekker

  • 16 January 2024
  • 5 reacties
  • 282 Bekeken

Goedemiddag,

 

Het valt me de laatste tijd wel op, dat als een DDZ met een ander stel gekoppeld wordt, het vaak leidt tot problematiek.

Ik was een weekje terug op station Leeuwarden, om weer terug te gaan in de richting van Heerenveen. Eigenlijk dacht ik al dat er iets mis was, want opeens gingen de lampen en de schermen allemaal uit in de trein.

Vervolgens werd door de conducteur gezegd dat iedereen naar het voorste treinstel moest. Er was niet heel veel tijd over voordat de trein wegging. Dat kan vervelend zijn, maar niet het einde van de wereld natuurlijk.

Gisteren was er dus een soortgelijk probleem, maar dan vanaf Heerenveen. De trein (ook een DDZ) kwam aan op het perron. Alle deuren van het achterste treinstel werkte niet, dus vermoedelijk zal dit hetzelfde zijn als wat er op de vorige rit is gebeurd. Deze heb ik nog net kunnen halen door heel hard te rennen als een malle over het perron..

 

.Weet iemand of dit bij NS bekend is? Wat is de reden ervoor?

icon

Beste antwoord door Edwin 16 January 2024, 18:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Ja, dat is een bekend probleem. Koppelen van DDZ gaat anders dan de rest van ons materieel. Er zit een ander soort koppeling op (met een veel grotere kans op fouten vanwege een klein koppeloppervlak) én je moet m door de buffers drukken. 

 

 

Het valt me de laatste tijd wel op, dat als een DDZ met een ander stel gekoppeld wordt, het vaak leidt tot problematiek.

Problemen met het koppelen van DDZ zijn er al sinds dit materieel bestaat. In de praktijk rijdt in het leeuwendeel van de gevallen als los treinstel en wordt het probleem zo vermeden. 

Reputatie 7

Gisteren was er dus een soortgelijk probleem, maar dan vanaf Heerenveen. De trein (ook een DDZ) kwam aan op het perron. Alle deuren van het achterste treinstel werkte niet, dus vermoedelijk zal dit hetzelfde zijn als wat er op de vorige rit is gebeurd. Deze heb ik nog net kunnen halen door heel hard te rennen als een malle over het perron..

 

Klinkt alsof het achterste stel in opzending stond. Hoeft niet per se te maken te hebben met een probleem met de koppeling, maar kan ook komen doordat er te weinig conducteurs aan boord van deze trein waren. Het is dan aan de collega om te beslissen of hij of zij de gehele trein alleen meeneemt (beide stellen blijven toegankelijk) of één van de twee stellen afsluit voor reizigers. Zodra er dan een tweede conducteur is kan het tweede stel weer uit de opzending gehaald worden en is zodoende dus ook weer toegankelijk voor de reiziger.

Als er op Heerenveen TAS (Trein Aanwijs Schermen) aanwezig zijn dan heeft het daar waarschijnlijk ook opgestaan; 'instappen in voorste treinstel.’

 

Klinkt alsof het achterste stel in opzending stond. Hoeft niet per se te maken te hebben met een probleem met de koppeling, maar kan ook komen doordat er te weinig conducteurs aan boord van deze trein waren. Het is dan aan de collega om te beslissen of hij of zij de gehele trein alleen meeneemt (beide stellen blijven toegankelijk) of één van de twee stellen afsluit voor reizigers. 

Als er op Heerenveen TAS (Trein Aanwijs Schermen) aanwezig zijn dan heeft het daar waarschijnlijk ook opgestaan; 'instappen in voorste treinstel.’

Op de trein-aanwijs schermen stond in deze instantie in ieder geval op het perron niks aangegeven.

Daarnaast was het pantograaf van de achterste trein naar beneden gedaan.

Maar kan best zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb op het perron, ik kijk niet altijd naar die digitale borden daar zo.

Het zou in dat geval beter zijn als dat treinstel helemaal niet meerijdt en/of de trein gewoon bij bakbordje 6/4 stopt (dezelfde als met enkel stel)

 

Reputatie 7

Het zou in dat geval beter zijn als dat treinstel helemaal niet meerijdt en/of de trein gewoon bij bakbordje 6/4 stopt (dezelfde als met enkel stel)

 

Dat klinkt idd logischer, maar is het niet. Want het achterste treinstel zou in die gevallen veel van de overwegen bij stations of perrons blokkeren. Overwegen die te lang gesloten liggen schieten in storing en er moet dan voor elke trein die de betreffende overweg passeert een aanwijzing (tegenwoordig European Instruction) worden afgegeven door de treindienstleider. De overweg moet je dan op zeer trage snelheid passeren, wat weer extra vertragingen in de hand gaat werken.

Reageer