Kosten

  • 29 April 2023
  • 55 reacties
  • 1151 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Waarom is het ov in Nederland zo duur vergeleken met andere landen? Tegenwoordig kan je niet meer wonen of komen waar je wilt.

Hoezo worden ov kosten tot op zekere hoogte niet gebonden aan inkomen?


55 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

In andere landen wordt het ov vaak gesubsidieerd door de overheid. In Nederland is dat niet zo, althans voor de NS. Stads- en streekvervoer wordt wel gesubsidieerd door de Provincies.

Voor mensen met een laag inkomen zijn er vaak wel regelingen om goedkoop of zelfs gratis met het ov te kunnen reizen, maar dat beperkt zich meestal tot je woonplaats of regio.

Reputatie 7

Andere landen maken andere keuzes en ook zijn de lonen bijvoorbeeld elders veel lager waardoor tickets al met al veel goedkoper kunnen zijn dan bij ons. Ook hebben sommige landen nu "klimaattickets" voor treinvervoer, zoals Duitsland en Oostenrijk nu, flink gesubsidieerd natuurlijk, om meer mensen naar de trein te lokken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het OV hoeft helemaal niet duur te zijn, het is vaak een kwestie van even uitzoeken. Ja, als je dagelijks in de spits wil reizen, dan is het inderdaad duur. Maar juist die reizen worden vaak betaald door werkgever of overheid. Als je buiten de spits reist zijn er tal van mogelijkheden om voor een heel redelijke prijs met het OV te gaan.

Bedankt voor jullie reacties.

In landen waar de lonen lager liggen zijn de kosten van levensonderhoud ook lager.

Met korting zoals bv groepsreizen tijdens daluren vind ik de prijs alsnog buiten proportie. Zo kost een retourtje Zwolle - Arnhem alsnog 34 euro pp als je met 2 personen reist.

Het dal voordelen abonnement ziet er wel goed uit. 40% korting scheelt heel wat. Het is inderdaad even zoeken.

In Duitsland kost vrij reizen slechts 49eu/maand tegenover 250eu hier. Daar heb ik wel mijn bedenkingen bij. Ik ben ook nog nooit in een land geweest waar het OV duurder was dan in Nederland.

Misschien een leuk idee voor NS (en vooral de reiziger) om op basis van je reishistorie een abonnement aan te raden.

 

Ik ben ook nog nooit in een land geweest waar het OV duurder was dan in Nederland.

Zwitserland is een land waar het OV nog duurder is maar daar zijn de lonen ook stukken hoger dan in Nederland. Engeland is duurder dan hier als je een last minute treinkaartje koopt maar weer goedkoper als je je ticket verder van te voren koopt. Ik weet niet hoe het in Scandinavië zit (ik ben er al zeker 30 jaar niet meer geweest) maar het zou me niet verbazen als het daar ook schreeuwend duur is In Noord-Amerika en Azië is het OV overal een stuk goedkoper dan in Nederland.

Wat mij in Nederland altijd verbaast is dat vooral bus, tram en metro zo buitensporig duur zijn aangezien daar liefst 65-70% subsidie op zit.

In zijn algemeenheid spelen de loonkosten een cruciale rol omdat het OV (vooral in Europa) erg arbeidsintensief is georganiseerd met vaak weinig automatisering.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben ook nog nooit in een land geweest waar het OV duurder was dan in Nederland.

Zwitserland is van de landen waar het OV nog duurder is dan in Nederland naar daar zijn de lonen ook stukken hoger dan in Nederland. Engeland is duurder dan hier als je een last minute kaartje koopt maar weer goedkoper als je je ticket verder van te voren koopt. Ik weet niet hoe het in Scandinavië zit (ik ben er al zeker 30 jaar niet meer geweest) maar het zou me niet verbazen als het daar ook schreeuwend duurt is In Noord-Amerika en Azië is het OV overal een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ik kom nog wel eens in Stockholm en het OV is daar best wel te betalen De Arlanda Express (Airport naar Stockholm is dan wel redelijk aan de prijs (18 euro p.p. enkele reis), maar dan reis je ook in een soort van Thalys. 72 uur OV-pas voor Stockholm kost 30 euro. Noorwegen is wel schreeuwend duur. 

Badge +3

Misschien een leuk idee voor NS (en vooral de reiziger) om op basis van je reishistorie een abonnement aan te raden.

Dat bestaat al.

Reputatie 7

Zwitserland is een land waar het OV nog duurder is maar daar zijn de lonen ook stukken hoger dan in Nederland. Engeland is duurder dan hier als je een last minute treinkaartje koopt maar weer goedkoper als je je ticket verder van te voren koopt. Ik weet niet hoe het in Scandinavië zit (ik ben er al zeker 30 jaar niet meer geweest) maar het zou me niet verbazen als het daar ook schreeuwend duur is In Noord-Amerika en Azië is het OV overal een stuk goedkoper dan in Nederland.

Wat mij in Nederland altijd verbaast is dat vooral bus, tram en metro zo buitensporig duur zijn aangezien daar liefst 65-70% subsidie op zit.

In zijn algemeenheid spelen de loonkosten een cruciale rol omdat het OV (vooral in Europa) erg arbeidsintensief is georganiseerd met vaak weinig automatisering.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Zwitserland is in het algemeen duur, maar als je een Generalabonnement hebt (vast jaarlijks of maandelijks tarief en vervolgens het het hele jaar onbeperkt alle treinen, bussen, trams, veel kabelbanen en boten onbeperkt kunt gebruiken (zonder (spits- of HSL-toeslagen) is dat omgerekend voordelig én heel makkelijk.

Een GA kost vol tarief 2e klas voor een volwassene 3860 CHF per jaar. Dat is 3878 euro. Gedeeld door 12 maanden = 321 euro per maand. Voor senioren, jongeren, kinderen zijn deze tarieven lager.

Een GA is er ook in gezinsversie en duoversie: hierbij krijgt je partner een goedkoper GA ( eigenlijk wat NS dus afgeschaft heeft: Bijabonnementen!)

Altijd Vrij bij NS kost 363,80 euro per maand en dan heb je alleen maar treinvervoer! Vergelijk dat maar eens dus, is veel duurder.

Het is dus maar net wat je wil en hoeveel en vaak je reist.

Noorwegen: als je vroeg boekt voor treinen heb je wel de minipris en kan je honderden kilometers reizen voor omgerekend zo'n 30 euro. Verder zijn er ook regionale kaarten en deze zijn betaalbaar.

Busvervoer in Noorwegen is prijzig, vaak even duur als losse treinkaartjes voor dezelfde aantal km, maar er zit wel een maximumprijs aan. 2e en verdere personen in je groep krijgen vaak korting. Heb meerdere keren met lange-afstandsbussen daar gereisd, deze zijn supercomfortabel en betrouwbaar, je kan met je creditcard in de bus afrekenen en zoals gezegd, hoe groter de afstand hoe relatief goedkoper het wordt. Natuurlijk kan je Noorwegen verder niet vergelijken met het drukke ministaatje dat Nederland heet.

 

Het is maar net hoe je het bekijkt. Zwitserland is in het algemeen duur, maar als je een Generalabonnement hebt (vast jaarlijks of maandelijks tarief en vervolgens het het hele jaar onbeperkt alle treinen, bussen, trams, veel kabelbanen en boten onbeperkt kunt gebruiken (zonder (spits- of HSL-toeslagen) is dat omgerekend voordelig én heel makkelijk.

 

Dat is waar maar het aantal mensen dat zoveel met de trein reist dat een algemeen abonnement lonend is is procentueel klein. De meeste mensen reizen maar een paar keer per week, maand of jaar met de trein en zijn aangewezen op enkeltjes of soms op een trajectkaart.  lo

Dit is vergelijkbaar met dat je zegt dat NS een spotgoedkoop WeekendVrij abonnement heeft. Klopt, maar als ik doordeweeks in de spits naar het ziekenhuis moet heb ik daar weinig aan.

De reële vraag is voor de meeste mensen: "wat kost een enkeltje zonder beperkingen". In Azië zien je meestal alleen maar enkeltjes eventueel hooguit aangevuld met trajectkaarten die meestal nauwelijks korting t.o.v. enkeltjes geven. Simpel, duidelijk en het houdt de gewone kaartjes betaalbaar.eel mensen reizen natuurlijk maar af en toe met de rein.

Reputatie 7

Dat is waar maar het aantal mensen dat zoveel met de trein reist dat een algemeen abonnement lonend is is procentueel klein. De meeste mensen reizen maar een paar keer per week, maand of jaar met de trein en zijn aangewezen op enkeltjes of soms op een trajectkaart.  lo

Ik wist dat het veel mensen waren, maar heb het even nagezocht: 1 op 17 Zwitsers had in 2019 (voor corona) een GA-abonnement en kan onbeperkt het land door met alle ov. Dit betrof bijna 500.000 mensen. Een prestatie voor een land met maar 8,7 miljoen inwoners. In de coronaperiode is het flink gezakt en nu is het weer opgekrabbeld naar ca, 430.000 abonnementen (eind 2022). Blijkbaar wordt er heel veel gereisd (en niet een paar keer week, maand of jaar) en is het (nog) lonend voor die mensen. 

Wat maakt dat het in Zwitserland zo succesvol is en een soortgelijk abonnement bij ons niet?

Nederlanders hebben dan blijkbaar een heel ander reisgedrag.

In Nederland heb je wel OV Vrij, maar is alleen voor zakelijke klanten op NS Businesscard (omdat het abonnement in reguliere verkoop bijna niet verkocht werd denk ik?) en kost 389 euro. 

Neemt natuurlijk niet weg dat losse kaartjes zonder beperkingen, met name op korte afstand behoorlijk duur zijn (in beide landen, waarbij Zwitserland de kroon spant).

 lo

Ik wist dat het veel mensen waren, maar heb het even nagezocht: 1 op 17 Zwitsers had in 2019 (voor corona) een GA-abonnement en kan onbeperkt het land door met alle ov. Dit betrof bijna 500.000 mensen.

Het is maar hoe je het bekijkt. 1 op 17 is niet meer dan 6% en betekent ook dat 16 van de 17 Zwitsers niet zo'n abonnement hebben. Daarnaast zullen er veel scholieren en studenten bij zijn die hier een SOV hebben.

 

Wat maakt dat het in Zwitserland zo succesvol is en een soortgelijk abonnement bij ons niet?

Een van de verschillen is dat het in Zwitserland ook geldt voor bus en tram en hier niet. Voor bus en tram moet hier alles weer apart. Dat maakt zoiets een stuk minder aantrekkelijk.

 

Neemt natuurlijk niet weg dat losse kaartjes zonder beperkingen, met name op korte afstand behoorlijk duur zijn (in beide landen, waarbij Zwitserland de kroon spant).

Ik denk dat de meeste Nederlanders geen trek hebben om zich te gaan verdiepen in de jungle van abonnementen met oeverloze restricties, voorwaarden en procedures.

Je kunt nu sinds kort wel simpel betalen met je bankpas maar dan betaal je altijd en overal de hoofdprijs en dat nodigt ook niet echt uit. 

Reputatie 7
Badge

Waarom is het ov in Nederland zo duur vergeleken met andere landen? Tegenwoordig kan je niet meer wonen of komen waar je wilt.

Hoezo worden ov kosten tot op zekere hoogte niet gebonden aan inkomen?

Ik ben het helemaal met je eens. En zoals het er nu uitziet wordt het alleen maar duurder en duurder en duurder. Zonder eind. Tot een punt dat reizen met de trein niet meer te betalen valt. En wat dan he?  😔

 

Ik ben het helemaal met je eens. En zoals het er nu uitziet wordt het alleen maar duurder en duurder en duurder. Zonder eind. Tot een punt dat reizen met de trein niet meer te betalen valt. En wat dan he?  😔

Dan moet NS ook maar eens op de kosten letten. 15% loonsverhoging per jaar kan natuurlijk niet, zeker als er ook nog onnodig veel personeel rondloopt.

Reputatie 7
Badge

Dan moet NS ook maar eens op de kosten letten. 15% loonsverhoging per jaar kan natuurlijk niet, zeker als er ook nog onnodig veel personeel rondloopt.

 

Mee eens. Het personeel dat op de trein zit is peperduur helaas.

Zo was het vroeger niet. In de jaren 90 bijvoorbeeld. Toen was ook gewoon iedereen blij. Zowel de reizigers als het treinpersoneel. En alles werkte efficient en goed. En die reiziger hoefte geen foruin te betalen om met de trein te mogen reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Reputatie 7

Ik wist dat het veel mensen waren, maar heb het even nagezocht: 1 op 17 Zwitsers had in 2019 (voor corona) een GA-abonnement en kan onbeperkt het land door met alle ov. Dit betrof bijna 500.000 mensen.

Het is maar hoe je het bekijkt. 1 op 17 is niet meer dan 6% en betekent ook dat 16 van de 17 Zwitsers niet zo'n abonnement hebben. Daarnaast zullen er veel scholieren en studenten bij zijn die hier een SOV hebben.

 

De Zwitserse variant van de Nederlandse OV-studentenkaart is de GA voor Jongeren. Deze kost hen 2e klas 2650 CHF per jaar, niet bepaald “gratis” of zogezegd voor een appel en een ei. Er is ook een 1e klas variant van. Dit wordt natuurlijk inderdaad meegeteld in die half miljoen bezitters.

Ja, voor bus en tram moet in Nederland weer alles apart, niet één abonnement, behalve dan de bijna gratis SOV. Een regulier abonnement was er wel, OV Vrij, maar dat kocht niemand (veel te duur). 

Maar ook al is ov duur voor niet frequente reizigers, ook de auto wordt steeds duurder (alleen krijg je hier geen geld terug als je te laat bent met de auto😉). De combi van autorijden en incidenteel gebruik van ov is natuurlijk ook meestal duurder dan de keuze voor óf autobezit óf alleen met ov reizen.  

 

 

 

Reputatie 7
Badge

In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Dat zal best. Maar de trein tarieven waren de helft van wat ze nu zijn en dat is eigenlijk wat mij nog het meest interesseert (en tegenwoordig irriteert). Nu is de trein duur, personeel op de trein heeft een fors salaris maar er wordt nog steeds net zoveel gestaakt als vroeger. Men is niet snel tevreden meer. Dus.....extra vervelend dit.

Reputatie 7

In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Dat zal best. Maar de trein tarieven waren de helft van wat ze nu zijn en dat is eigenlijk wat mij nog het meest interesseert (en tegenwoordig irriteert). Nu is de trein duur, personeel op de trein heeft een fors salaris maar er wordt nog steeds net zoveel gestaakt als vroeger. Men is niet snel tevreden meer. Dus.....extra vervelend dit.

Logisch dat de tarieven 30 jaar geleden zo ongeveer de helft waren van nu. Benzine koste 20 jaar geleden ook maar de helft van nu (globaal). 30 jaar geleden nog iets minder. Ook de accijnzen zijn enorm gestegen - zelfs zo goed als verdubbeld, in tegenstelling tot het gemiddelde loon. Ook dat van treinpersoneel niet.

 

Reputatie 7
Badge

Logisch dat de tarieven 30 jaar geleden zo ongeveer de helft waren van nu. Benzine koste 20 jaar geleden ook maar de helft van nu (globaal). 30 jaar geleden nog iets minder. Ook de accijnzen zijn enorm gestegen - zelfs zo goed als verdubbeld, in tegenstelling tot het gemiddelde loon. Ook dat van treinpersoneel niet.

 

 

Het is hier geen benzine topic, en treinen rijden niet eens op benzine dus volstrekt irrelevant. We komen niet verder als we steeds maar andere problemen erbij gaan halen.

Ik heb het nu over de kosten van de trein. Daar gaat deze topic ook over. Niet over de prijs van de benzine. Steeds maar naar een vinger wijzen naar andere zaken die hier niks mee te maken hebben brengen ons geen steek verder. 

 

 

In de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er meerdaagse CAO-stakingen geweest. Daarnaast stakingen vanwege de onveiligheid op de treinen. Zo tevreden was het personeel niet.

Dat zal best. Maar de trein tarieven waren de helft van wat ze nu zijn en dat is eigenlijk wat mij nog het meest interesseert (en tegenwoordig irriteert). Nu is de trein duur, personeel op de trein heeft een fors salaris maar er wordt nog steeds net zoveel gestaakt als vroeger. Men is niet snel tevreden meer. Dus.....extra vervelend dit.

Grappig dat het weer een probleem is dat treinpersoneel afgelopen jaar gestaakt heeft voor hun eigen salaris. Zo vaak staakt het treinpersoneel niet voor hun salaris, de staking die hiervoor gehouden is door het treinpersoneel was om voor alle werkende de pensioenleeftijd lager te houden dan dat de regering wilde.

En dan zijn er nog een aantal stakingen geweest vanwege geweld richting treinpersoneel of saneringsplannen vanuit de directie.

En om nu te zeggen dat NS treinpersoneel een enorm loon heeft, dat het een fatsoenlijk loon is komt voornamelijk door de toeslagen voor het zeer onregelmatige werkrooster. Het standaard loon is nu niet echt hoog noemen en alleen voor dat standaard loon zouden mensen veel minder kiezen voor een baan bij de NS.

Reputatie 7
Badge

 

En om nu te zeggen dat NS treinpersoneel een enorm loon heeft, dat het een fatsoenlijk loon is komt voornamelijk door de toeslagen voor het zeer onregelmatige werkrooster. Het standaard loon is nu niet echt hoog noemen en alleen voor dat standaard loon zouden mensen veel minder kiezen voor een baan bij de NS.

 

Ik weet dit omdat mijn ex (die bij het GVB werkt) ook een behoorlijk salaris had. 

Dat van jullie is nog hoger. Het gaat mij verder niks aan verder dus ik zal erover ophouden.

Maar ik blijf erbij dat ik het niet juist vind dat de treintarieven maar blijven stijgen iedere jaar en de reizigers maar meer en meer moeten betalen.. Dat is mijn mening en die mag ik hebben. 

Welterusten ik ben moe. 

Het basissalaris is niet om over naar huis te schrijven om het zo te zeggen. Voor dat basissalaris zouden maar weinig mensen bij de NS komen werken omdat je elders veel beter betaalde banen kunt krijgen.

Zonder toeslagen is het salaris helemaal niet interessant en jij kunt het van een Ex die bij het GVB heeft gewerkt hebben maar ik weet het uit eigen ervaring.

En als je een beetje kennis hebt van hoe inflatie werkt snap je ook dat ALLES door de jaren heen duurder wordt. Zo zit de wereld nu eenmaal al heel lang in elkaar, langer dan jij leeft.

Reputatie 7
Badge

Alle prijzen stijgen dus ook die van het OV. Er is wel degelijk een samenhang. Die mensen die roepen dat de lonen in het OV zo geweldig zijn moeten er dan zelf gaan werken. Ze vragen nog steeds om personeel.

Het basissalaris is niet om over naar huis te schrijven om het zo te zeggen. Voor dat basissalaris zouden maar weinig mensen bij de NS komen werken omdat je elders veel beter betaalde banen kunt krijgen.

Ik weet niet wat voor illusies jij hebt over het salaris dat iemand met een MBO3 opleiding elders verdient maar er zijn er maar weinigen die met het basissalaris van een conducteur of machinist beginnen. Wel zijn er in het bedrijfsleven vaak meer mogelijkheden om door te groeien door een grotere verscheidenheid aan soorten banen. 

Even los daarvan is er bij NS langzamerhand inmiddels wel een fors probleem met de totale salarispost, zeker nu de inkomsten sterk zijn gedaald door het weglopen van (vooral de beter betalende) reizigers. 

NS zoekt de oplossing vooralsnog in minder treinen en hogere tarieven maar ik vrees dat dat niet op de oplossing is. Het lijkt er op dat men bij NS op dit moment niet goed beseft dat het bedrijf geld verdient door zoveel mogelijk treinen te laten rijden en zoveel mogelijk reizigers te vervoeren.

Reputatie 7
Badge

Het basissalaris is niet om over naar huis te schrijven om het zo te zeggen. Voor dat basissalaris zouden maar weinig mensen bij de NS komen werken omdat je elders veel beter betaalde banen kunt krijgen.

banen zoals? Piloot? Chirurg? Presidenstie  van VS? 

Jeetje natuurlijk zijn er banen die meer verdienen. Maar dat zijn beroepen die voor bijna niemand weggelegd zijn. Jullie mogen wat dat betreft niet klagen vind ik ivm mbo3 opleiding sorry. De reizigers mogen nu even klagen.

Zonder toeslagen is het salaris helemaal niet interessant en jij kunt het van een Ex die bij het GVB heeft gewerkt hebben maar ik weet het uit eigen ervaring.

Ja, mijn ex helaas. 

langer dan jij leeft.

Je weet helemaal niet eens hoe oud ik ben.🤷‍♂️

Reageer