beantwoord

Kunnen wij als passagiers op ene of andere manier de maximale snelheid voor treinen beïnvloeden?

  • 15 October 2023
  • 8 reacties
  • 473 Bekeken

Reputatie 1

Ik vind oprecht dat alles sneller mag. Waarom per se 140 km/h en niet 300 km/h? Als iemand voor de trein gaat springen, dan doet die dat alsnog hoor. En ja, remmen met hoge snelheid is inderdaad wat risicovoller. Echter, het is overdreven streng. Dus ik zou de wet wel willen beïnvloeden. 

icon

Beste antwoord door Edwin 15 October 2023, 18:33

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, dat kan je niet.

 

[Toevoeging] Die 140 is niet vanwege suicides, maar ivm de maximum snelheid die het beveiligingssysteem toelaat. Zelfs al zou je 160 km/u willen gaan rijden, moet niet alleen de treinbeveiliging aangepast worden, maar ook de beveiliging van de overwegen. Die is nu ingesteld op de baanvaksnelheid. 300 km/u op het normale net is een utopie en gaat niet gebeuren.

 

Er moet nog veel meer aangepast worden voor hogere snelheden, maar heb nu even geen zin om heel uitgebreid te reageren.

Het is inderdaad te veel om op te noemen wat er nodig is voor hogere snelheid. Ruimere bochten, stevigere ondergrond, grotere afstand tussen de sporen, andere bovenleiding, andere beveiliging, afschermen van perrons (je wilt niet met meer dan 200km/u langs wachtende reizigers rijden), opheffen van overwegen (nu komen treinen vaak nog redelijk ongeschonden uit een aanrijding met een auto, maar bij hogere snelheden is dat niet meer zo zeker) en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een hoop. Dit komt al snel neer op het compleet opnieuw aanleggen van een spoorlijn dus.

Reputatie 4

Los van de infrastructuur zijn de treinen er zelf ook niet altijd op berekend. Het meeste materieel van NS zal de verhoging naar 160 km/h nog wel aankunnen, maar harder dan dat zal lastiger worden in de zin van motorvermogen en verdere geschiktheid. De slijtage door de zwaardere belasting van het materieel zal ook hoger worden, wat weer zal zorgen voor meer uitval, meer onderhoud en dus ook hogere prijzen van kaartjes.

Reputatie 6

Heerlijk hè, als je niet gehinderd wordt door inhoudelijke kennis 😅

De redenatie van TS is dat kennelijk NS of ProRail expres treinen minder hard laten rijden dan mogelijk omdat ze daar “zin” in hebben ofzo.

Tot niet zo lang geleden hadden we nog treinen die niet eens 130 konden (SGM). Ik denk de Mat’64 ook niet (maar weet ik niet zeker). Meeste ICR mogen volgens mij ook niet eens harder dan 140.

Reputatie 7
Badge +3

Mat ‘64 kon 140 km/u rijden en was daarom ideaal om als reservematerieel ingezet te worden als er geen IC-materieel beschikbaar was. Het was geen enkel probleem om de dienstregeling van een IC te rijden.
Het prototype van Plan T (treinstel 501) heeft nog een snelheidsrecord gevestigd van 176 km/u.

Voor zover ik me kan herinneren is de ICR altijd geschikt geweest om 160 km/u te rijden. Dat kreeg pas praktisch nut sinds het materieel noodgedwongen op de HSL werd ingezet.

Reputatie 6

Lang niet alle ICR rijtuigen hebben draaistellen die 160 km/u mogen. Het zou best kunnen dat dat oorspronkelijk wel zo was, maar nu dus niet. Of ze het fysiek niet kunnen (om wat voor reden dan ook) of dat ze het niet mogen (certificeringskwestie) zou ik niet weten.

Pas de laatste paar jaar zet de NS echt in op meer dan 130 km/u rijden. Is ook wel logisch, als je bedenkt dat maar weinig trajecten geschikt zijn voor meer dan 130 km/u. Schijnt iets te maken te hebben met die slappe grond van ons, lastig om dat stevig te maken met railbed en de portalen.

Dat zal dan ook een voorname reden zijn dat in Frankrijk in ieder geval de locomotieven en rijtuigen allemaal minstens 160 km/u kunnen, al heel lang, want daar kun je die snelheid ook echt halen.

Ben heel benieuwd hoe we dat in Nederland gaan aanpakken. We hebben net nog een permanente snelheidsbeperking gekregen op een nieuw stuk spoor omdat het allemaal teveel wiebelt en dat is dan al bij 130 km/u...

Alle ICR rijtuigen mogen, kunnen en rijden 160 km/u. Er is geen verschil in draaistellen of tussen rijtuigen.

Het enige NS materieel dat geen 160 km/u of sneller kan is DDZ. Die heeft een maximale snelheid van 140 km/u.

Reputatie 6

Dan moet ik eens gaan klagen bij mijn informatievoorziening 😉 (NVBS).

Reageer