beantwoord

Kwijtschelden boete

  • 15 July 2017
  • 16 reacties
  • 31778 Bekeken

Hallo,

Ik had een vraag over een boete die ik gekregen had.
Normaal neem ik voor mijn werk altijd de auto maar die was bij de garage, dus ik nam de OV chipkaart van mijn zus.
Met alle eerlijkheid wisten we beiden niet dat dit niet was toegestaan, anders zouden we er niet aan beginnen want een kaartje kost toch maar (voor mijn reis) 7,50.
Maar ik werd dus gecontroleerd en er op geattendeerd dat dit niet mag, ik schrok er zelf eem beetje van, want heb nooit echt een boete gekregen.
Dus de conducteur legde netjes uit dat dit niet de bedoeling was.
Nogmaals ik wist dit niet, want anders had ik wel een hoesje ofso om de chipkaart gedaan.
Maar de conducteur vertelde wel dat bij de eerste keer de boete kan worden kwijtgescholden.
Dus ik krijg net de acceptgiro thuis en vroeg me af of dit kwijtgescholden kan worden aangezien ik niet net opzet wilde zwartrijden.

Groetjes.
icon

Beste antwoord door Tochjo 15 July 2017, 17:43

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3
Inderdaad wil de klantenservice uit coulance de eerste boete vaak kwijtschelden. Dit is geen recht; als de conducteur bijvoorbeeld heeft genoteerd dat iemand zich onbehoorlijk heeft gedragen en dat de boete niet moet worden kwijtgescholden, dan zal de klantenservice daarin meegaan. Ik begrijp echter dat dit in uw geval niet speelt en dat de conducteur u juist heeft ingelicht over de mogelijkheid tot kwijtschelding.

U kunt het beste direct contact opnemen met de klantenservice met uw verzoek. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Het reizen op andermans OV-kaart geldt als identiteitsfraude, net als het gebruiken van andermans paspoort. De kans dat U daarvoor uit coulance uw boete kwijtgescholden krijgt is klein want de coulance alleen bedoeld voor vergissingen.

Overigens als de kaart in beslag is genomen wordt die automatisch vernietigd en moet uw zus een nieuwe aanvragen.

De truc met een hoesje kent uiteraard iedere conducteur. Dat is voor hen juist een signaal dat er even extra goed gekeken moet worden.
Reputatie 7
Badge
Waarom had je niet gewoon een kaartje gekocht uit de automaat?
Reputatie 3

De truc met een hoesje kent uiteraard iedere conducteur. Dat is voor hen juist een signaal dat er even extra goed gekeken moet worden.


Ow, als tijdens een controle iemand een kaart met hoesje eromheen geeft dan gaan er bij mij geen alarmbellen af hoor! Wat overigens niet wil zeggen dat ik ze niet check. ;)

Eigenlijk zijn er heel erg veel reizigers die dit doen terwijl ze gewoon een geldige kaart hebben. Vaak drukken ze ook hun portemonnee tegen je railpocket aan omdat mensen hun kaart niet uit de beurs willen halen.
Sowieso vraag ik altijd of ik de voorzijde van een persoonlijke OV mag zien. Ik denk dat ik de afgelopen paar maanden er ook maar een paar heb ingenomen, dus relatief gezien komt het ook niet extreem vaak voor dat mensen op andermans persoonlijke OV reizen.
Hoi kirolos en welkom op ons Serviceforum!
Volgens mij zijn je vragen inmiddels beantwoord door de andere forumleden, dank daarvoor! Het advies van Tochjo om contact op te nemen met onze Klantenservice is terecht. Ik wil je daarom, mocht je dit nog niet gedaan hebben, zeker adviseren om dit te doen. Dan kun je even samen met mijn collega naar de mogelijkheden kijken. Succes!
Reputatie 3
Waarom had je niet gewoon een kaartje gekocht uit de automaat?

Waarom stel jij deze vraag?
Het lijkt me in dit verband een logische vraag.
Reputatie 3
Het lijkt me in dit verband een logische vraag.

Het antwoord staat al in het stuk waar ts mee begint.
Reputatie 7
Badge +3
o
Nogmaals ik wist dit niet, want anders had ik wel een hoesje ofso om de chipkaart gedaan.

dus als je wel wist dat je niet op een persoonlijke chipkaart van een ander mag reizen, had je hem toch meegenomen, maar dan met een hoesje er om heen om de foto te bedekken?
Stond er een abonnement op de kaart van je zus?
Reputatie 7
Badge


Waarom stel jij deze vraag?


Omdat het vrij onlogisch is om te denken dat je zomaar even met andermans kaart mag reizen.
En zeker voor een incidenteel ritje met de trein koop je toch gewoon een eenmalige chipkaart? Dat is toch veel logischer?

Ik wil graag mijn boete kwijtschelden. Want heb een boete gekregen terwijl dat nergens voor nodig was. 

Badge +3

Het is begrijpelijk dat u dat wil, maar het is de klantenservice die het uiteindelijke oordeel velt. U moet uw situatie aan hen voorleggen en zij bepalen vervolgens of de boete inderdaad wordt kwijtgescholden.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil graag mijn boete kwijtschelden. Want heb een boete gekregen terwijl dat nergens voor nodig was. 

Je kunt zelf geen boete kwijtschelden. En boetes worden niet zomaar gegeven, dus je zult deze echt wel gekregen omdat het nodig was.

Een 1e boete kan soms kwijtgescholden worden. Neem daarvoor contact met de klantenservice.

Ik wil graag mijn boete kwijtschelden. Want heb een boete gekregen terwijl dat nergens voor nodig was. 

En waarom heb je dan een boete gekregen?


hallo

ik heb een vraag over mijn boete die ik vandaag heb gekregen 

ik heb voor dat ik het perron op ging met mijn pinpas ingecheckt ik zat in de trein en de conducteur vroeg mijn kaartje ik gaf mnr mijn pinpas hij scande de pinpas en er stond dat ik niet was ingecheckt terwijl ik van niks wist en ik vroeg 3 keer wat er aan de hand was maar mnr gaf er geen antwoord op na 3 minuten kreeg ik een boete in me handen en mnr liep weg

nu nogsteeds niet wetend of ik wel echt heb zwart gereden maar als dat zo was heb ik het niet met opzet gedaan 

en daarom vraag ik of mijn boete kan kwijt gescholden kan worden ?

met vriendelijke groet.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Kevan,

Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.
Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je klantgegevens of boetes kwijtschelden.

Reageer