Leven met de Covid en de Griep | NS Community

Leven met de Covid en de Griep


We moeten gaan leven met het feit dat covid er is en covid zal blijven en vermoedelijk in de griep- maanden op een of andere manier weer in een piek zal opduiken. Om uitbraken te voorkomen moet eenieder en ook de NS zijn doen en laten daar op gaan aanpassen. Even een relevant zijpad. Het heeft me al jaren verbaasd dat de NS toeliet dat in de griep-maanden de trein een bron van griep-besmetting was. Iedereen accepteerde dat, geen enkele maatregel, en elk jaar zat ik weer opgepakt tussen hoestende en proestende mensen. Het eerste wat we van covid geleerd moeten hebben is: BLIJF THUIS ALS JE VERSCHIJNSELEN HEBT. Dat moet dus gelden voor alles wat griep of griep-achtig is. De moraal op dit punt zou moeten zijn: als je zit te hoesten in de trein ben je een aso. De NS moet dat in de treinen omroepen. zo geven we covid een plaats in ons toekomstige leven. De NS kan mondkapjes adviseren en zelfs uitdelen. Dat zou de NS allemaal in hun omroepberichten moeten opnemen en op de beeldschermen in trein en op station moeten weergeven. De NS kan nog meer doen. ALS DE R IN DE MAAND IS, zet de NS de ventilatie op de hoogste stand, plaatst ze ontsmettingsvloeistof pompjes, en maakt ze alle stangen en grepen voortdurend schoon. de treinkaartjes mogen wat mij betreft dan duurder worden.    


20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

elk jaar zat ik weer opgepakt tussen hoestende en proestende mensen.

En hoevaak bent u daardoor in het ziekenhuis beland?

Ik begrijp de voorzichtigheid, hoor, maar het is gewoon onrealistisch om allerlei maatregelen te nemen voor zo'n inmiddels relatief onschuldig virus. Bescherm uzelf als u dat nodig acht. Vermijd drukke treinen, draag een zelfbeschermend mondkapje. Maar iedereen die een keer hoest een aso noemen? Kaartjes duurder maken om stangen en grepen constant te reinigen? Nee.

Reputatie 7
Badge +1

We moeten gaan leven met het feit dat covid er is en covid zal blijven en vermoedelijk in de griep- maanden op een of andere manier weer in een piek zal opduiken. Om uitbraken te voorkomen moet eenieder en ook de NS zijn doen en laten daar op gaan aanpassen. Even een relevant zijpad. Het heeft me al jaren verbaasd dat de NS toeliet dat in de griep-maanden de trein een bron van griep-besmetting was. Iedereen accepteerde dat, geen enkele maatregel, en elk jaar zat ik weer opgepakt tussen hoestende en proestende mensen. Het eerste wat we van covid geleerd moeten hebben is: BLIJF THUIS ALS JE VERSCHIJNSELEN HEBT. Dat moet dus gelden voor alles wat griep of griep-achtig is. De moraal op dit punt zou moeten zijn: als je zit te hoesten in de trein ben je een aso. De NS moet dat in de treinen omroepen. zo geven we covid een plaats in ons toekomstige leven. De NS kan mondkapjes adviseren en zelfs uitdelen. Dat zou de NS allemaal in hun omroepberichten moeten opnemen en op de beeldschermen in trein en op station moeten weergeven. De NS kan nog meer doen. ALS DE R IN DE MAAND IS, zet de NS de ventilatie op de hoogste stand, plaatst ze ontsmettingsvloeistof pompjes, en maakt ze alle stangen en grepen voortdurend schoon. de treinkaartjes mogen wat mij betreft dan duurder worden.    

De NS moet helemaal niets. U moet er mee leren leven en wil blijkbaar de verantwoording afschuiven op een andere partij. Gaat niet gebeuren.

de treinkaartjes mogen wat mij betreft dan duurder worden.    

Wat mij betreft niet, de treinkaartjes in Nederland zijn al extreem duur.

Als u het niet vertrouwt moet u zelf maatregelen nemen:

1. U draagt in het OV een FFP2 kapje 

2. U draagt in het OV plastic handschoenen net als die de tandarts gebruikt.

3. U neemt zelf zakdoekjes en ontsmettingsmiddel mee.

Badge +3

Wat mij betreft niet, de treinkaartjes in Nederland zijn al extreem duur.

Valt op zich wel mee, als je het vergelijkt met bus/tram/metro:

Basistarief OV-chipkaart * € 1,01
Kilometertarief OV-chipkaart 

€ 0,181

Dit overigens voor Brabant, GVB kost per 2022 € 0,179 per km.

De streekvervoerders (Arriva, Blauwnet, Qbuzz) hanteren die tarieven ook voor treinen, en waar ook NS rijdt (bijv. Limburg) ben je met NS vaak goedkoper uit.

Maastricht - Roermond met NS: €9,70
Met Arriva: € 10,57

Wel duur: als je met sprinters van Roermond naar Weert wilt… dan moet je via Nijmegen en Tilburg en betaal je € 28,64 😅

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Roermond&vertrektype=treinstation&aankomst=Weert&aankomsttype=treinstation&alleenSprinters=true

Wat mij betreft niet, de treinkaartjes in Nederland zijn al extreem duur.

Valt op zich wel mee, als je het vergelijkt met bus/tram/metro:

Basistarief OV-chipkaart * € 1,01
Kilometertarief OV-chipkaart 

€ 0,181

 

De bus trekt vrijwel uitsluitend scholieren en studenten. Er is dus bijna niemand die het bovenstaande OV-chipkaart tarief betaalt. 

Je kunt wel proberen te beweren dat de trein in Nederland heel goedkoop is maar er is nauwelijks een land in de wereld te vinden waar de trein nog duurder is, zeker voor het korteafstandsvervoer 

 

Badge +3

De bus trekt vrijwel uitsluitend scholieren en studenten. Er is dus bijna niemand die het bovenstaande OV-chipkaart tarief betaalt. 

Je kunt wel proberen te beweren dat de trein in Nederland heel goedkoop is maar er is nauwelijks een land in de wereld te vinden waar de trein nog duurder is, zeker voor het korteafstandsvervoer.

Las dat de trein (of btm vervoer) van London Stansted/Gatwick/Luton naar het centrum ook de hoofdprijs kost? Al een tijd niet in London geweest dus geen herinnering of dat inderdaad zo is.

De bus trekt vrijwel uitsluitend scholieren en studenten. Er is dus bijna niemand die het bovenstaande OV-chipkaart tarief betaalt. 

Je kunt wel proberen te beweren dat de trein in Nederland heel goedkoop is maar er is nauwelijks een land in de wereld te vinden waar de trein nog duurder is, zeker voor het korteafstandsvervoer.

Las dat de trein (of btm vervoer) van London Stansted/Gatwick/Luton naar het centrum ook de hoofdprijs kost? Al een tijd niet in London geweest dus geen idee meer of dat inderdaad zo is.

De UK en Zwitserland zijn inderdaad nog duurder. Daarbij zijn in Zwitserland wel ook de lonen anderhalf tot tweemaal zo hoog als hier.

Reputatie 7
Badge

Alleen kan je in het UK best wel goedkope kaartjes krijgen als je vroeg boekt.

Reputatie 7
Badge +3

elk jaar zat ik weer opgepakt tussen hoestende en proestende mensen.

En hoevaak bent u daardoor in het ziekenhuis beland?

Dit dus. 

Mensen die echt griep hadden/hebben blijven over het algemeen zelf al thuis omdat ze zich zo rot voelen dat ze thuis onder de wol kruipen en niet in staat zijn te gaan werken. Mensen die voor Corona alleen wat hoestten, proestten en snotterden zullen slechts verkouden zijn geweest en dat was voor Corona geen enkele reden om thuis te blijven. Je werkgever zag je al aankomen: “ik hoest en snotter een beetje dus ik meld me ziek”. Een gewone verkoudheid is meestal alleen wat ongemak en niet iets waardoor je in het ziekenhuis of de IC belandt. Ik ben slechts één keer van een verkoudheid zo ziek geweest dat ik me een paar dagen ziek heb gemeld.

Wat je nu met Corona wel moet doen is bij verkoudheidsverschijnselen testen of laten testen om te weten of het wel of niet Corona is en bij wel Corona moet je dan thuis blijven en bij geen Corona hoef je niet thuis te blijven tenzij je je je zo voelt voelt dat je zelf liever thuis blijft. En mocht er weer een nieuwe Corona golf komen met misschien weer een nieuwe gevaarlijker variant zal alles weer veranderen en zullen er ook weer bepaalde maatregelen volgen.

En de mensen die in de wintermaanden chrinisch verkouden zijn die discrimineren we want die mogen straks niet met het OV reizen, terwijl we het maar over een onschuldige VERKOUDHEID hebben ?

Als je zo panisch bent gebruik dan zelf beschermingsmiddelen of zoek ander vervoer maar ga geen andere mensen uitsluiten.

Ik begin steeds meer te voelen voor een strenge virusdrammerslockdown. Mensen die bij voortduring opruiende angstberichten plaatsen over de omikronhoest dienen dan verplicht thuis te blijven. Toch de straat op? Dan eenzame opsluiting in een quarantainefaciliteit. 

Ik denk dat het dan snel gedaan is met het virusdrammen. 

Reputatie 6

Het zou mooi zijn als we inderdaad de sociale insteek hebben dat we geen andere mensen met wat dan ook zouden willen besmetten. Maar het was al duidelijk, en nu helemaal, dat dat de meeste mensen totaal niet interesseert. Dat of NS of de reizigers iets in die richting zullen gaan doen is dus absoluut een utopie.

Reputatie 7
Badge +3

elk jaar zat ik weer opgepakt tussen hoestende en proestende mensen.

En hoevaak bent u daardoor in het ziekenhuis beland?

Ik begrijp de voorzichtigheid, hoor, maar het is gewoon onrealistisch om allerlei maatregelen te nemen voor zo'n inmiddels relatief onschuldig virus. Bescherm uzelf als u dat nodig acht. Vermijd drukke treinen, draag een zelfbeschermend mondkapje. Maar iedereen die een keer hoest een aso noemen? Kaartjes duurder maken om stangen en grepen constant te reinigen? Nee.

Onschuldig virus? Zeg dat tegen werkgevers waarvan personeel ziek thuis zit. Zeg dat tegen die ca. 200 mensen die nog elke dag in het ziekenhuis belanden. Zeg dat tegen mensen die met long-covid te kampen hebben. Zeg dat tegen de mensen die al 2 jaar niet meer mee kunnen doen in de maatschappij, omdat covid bij hen ernstiger kan verlopen. Zeg dat tegen overbelast zorg personeel….

 

Reputatie 7
Badge +3

En de mensen die in de wintermaanden chrinisch verkouden zijn die discrimineren we want die mogen straks niet met het OV reizen, terwijl we het maar over een onschuldige VERKOUDHEID hebben ?

Als je zo panisch bent gebruik dan zelf beschermingsmiddelen of zoek ander vervoer maar ga geen andere mensen uitsluiten.

Geen mensen uitsluiten...dat doet NS al 2 jaar, door niet te handhaven op Coronamaatregelen, waardoor reizen voor ouderen en kwetsbaren niet veilig is. Net als het 's avonds niet veilig reizen is voor met name alleen reizende vrouwen door gebrek aan controle.

Een deel van regelmatige reizigers heeft de afgelopen 2 jaar al ander vervoer gezocht.

Reputatie 7
Badge

als je zit te hoesten in de trein ben je een aso

Ik vind dit een gevaarlijk statement. Er zijn vele redenen om te hoesten, ook als je niet ziek bent, bijvoorbeeld door iets irriterends in de lucht. Het hoesten tegen proberen te houden lijkt me dan niet gezond en helaas heb ik de afgelopen jaren wel van diverse mensen (zonder ziekteverschijnselen) gehoord dat ze hebben geprobeerd een (incidentele) hoest tegen te houden als gevolg van dit soort sociale druk. M.i. moeten we daar zo snel mogelijk van af.

Het is zometeen weer hooikoortsseizoen. En ik kan alle virusdrammers al bij voorbaat melden dat ik dan snotterend en niezend in de trein zal gaan zitten. 

Bevalt het je niet als virusdrammer? BLIJF THUIS!

Reputatie 7

Leren leven met virussen houdt nu in dat je jezelf zoveel mogelijk beschermt. Risico’s blijven er altijd in het leven.

Iedereen heeft het over hoesten en proesten in volle treinen voor corona, maar er werd net zo goed gehoest en geproest in volle horeca, op festivals en in drukke winkels. Ja je werd soms wat verkouden of grieperig, niet te voorkomen, maar je afweer kreeg er ook weer een boost van. Supersteriel leven is ook niet goed. Als je erg kwetsbaar was, vermeed je deze plekken al (mag ik aannemen). Ik krijg er een nare smaak van dat er steeds maar op het "grote gevaar" van ov-reizen zonder mond-en neusbescherming wordt gehamerd. Je kan ook overdrijven.

Reputatie 6

Het is zometeen weer hooikoortsseizoen. En ik kan alle virusdrammers al bij voorbaat melden dat ik dan snotterend en niezend in de trein zal gaan zitten. 

Bevalt het je niet als virusdrammer? BLIJF THUIS!

Ik ben in jouw optiek een “virusdrammer” maar ook ik heb behoorlijk last van allergiën dus ik begrijp heel goed als mensen lopen te snotteren en te hoesten. Maar zorg dan tenminste, net als bij mensen die geen allergiën hebben, dat snot en spuug bij jezelf blijven en niet rondvliegen.

Reputatie 6

Leren leven met virussen houdt nu in dat je jezelf zoveel mogelijk beschermt. Risico’s blijven er altijd in het leven.

Iedereen heeft het over hoesten en proesten in volle treinen voor corona, maar er werd net zo goed gehoest en geproest in volle horeca, op festivals en in drukke winkels. Ja je werd soms wat verkouden of grieperig, niet te voorkomen, maar je afweer kreeg er ook weer een boost van. Supersteriel leven is ook niet goed. Als je erg kwetsbaar was, vermeed je deze plekken al (mag ik aannemen). Ik krijg er een nare smaak van dat er steeds maar op het "grote gevaar" van ov-reizen zonder mond-en neusbescherming wordt gehamerd. Je kan ook overdrijven.

Het idee dat je "sterk” wordt van (virus-)infecties is al lang achterhaald (maar blijft een hardnekkige fabel). Het probleem is dat het virus zelf vaak niet eens zoveel schade aanricht, maar het afweersysteem doet dat wel. Dat is niet een net getraind volkje soldaten wat vaak gedacht wordt, het afweersysteem is grof geschut. En dat geeft schade. Die schade wordt meestal wel weer gerepareerd, maar kan incidenteel langdurige consequenties hebben. Als je geluk hebt is dat “post-viraal syndroom” waarbij je gewoon lange tijd futloos bent, als je pech hebt orgaanfalen.

Waar je je afweersysteem mee moet “trainen” is allerlei lichaamsvreemde stoffen en allerlei goedaardige bacteriën, dat dempt overdreven reacties (zoals allergiën). Maar dat is dus een ander verhaal.

Geen mensen uitsluiten...dat doet NS al 2 jaar, door niet te handhaven op Coronamaatregelen, waardoor reizen voor ouderen en kwetsbaren niet veilig is. Net als het 's avonds niet veilig reizen is voor met name alleen reizende vrouwen door gebrek aan controle.

Een deel van regelmatige reizigers heeft de afgelopen 2 jaar al ander vervoer gezocht.

Ouderen en kwetsbaren kunnen ook zichzelf beschermen zoals jou al meerdere keren op deze community is aangegeven. Zo en zo kan een Hc niet continu in jouw coupe aanwezig zijn om continu toezicht te houden.

Als alleen reizende vrouw loop je een bepaald risico ja, maar dat doe je zowel overdag als ‘s avonds en je kunt daar zelf ook voor een deel maatregelen voor nemen.  Je kunt kijken waar meer mensen in de trein zitten en daar plaatsnemen, je kunt in de buurt van de machinist gaan zitten zodat je als er iets gebeurt de machinist snel kunt waarschuwen door te roepen. 

Verder heeft de NS ook een alarm systeem opgetuigd via een whatsapp nummer waar zeer adequaat op gereageerd wordt als er sprake is van serieuse dreiging en het niet gaat om iemand die geen mondkapje op heeft.

Maar risico voor alleen reizende vrouwen is er in principe overal op alle tijdstippen aangezien ook op dat gebied er een stuk respect bij de bevolking ontbreekt, net als dat je zag bij het gebruik van mondkapjes.

Reageer