Voordat de treinen werden voorzien van OBIS (o.a. de huidige reisinformatieschermen) werd hier de eindbestemming getoond, zoals dat ook op de buitenkant getoond wordt.
Sinds de huidige reisinformatieschermen in de treinen zitten worden de lichtkranten niet meer gebruikt. Bij de nieuwere series en gemoderniseerde VIRM's zijn ze dan ook verdwenen.
Volgens mij heb ik die lang geleden wel in werking gezien om eindstation aan te geven. Ik denk dat ze op een gegeven moment wel inzagen dat het niet goed leesbaar is en dat die mooie kleurenschermen die ze nu hebben veel beter te lezen zijn.
*EDIT* dat was precies tegelijk met @JurgenH
Deze foto is van één van de oudste VIRM's. Vroeger, toen er nog geen schermen met reisinformatie waren, werden deze “lichtkranten” gebruikt om de reisinformatie door te geven. Zo'n soort display zat ook in de SGMm, ook zo'n oude trein.
Edit: 3 reacties tegelijk, kies maar welke het beste is
En die ‘kast’ eronder is het liftje voor de railcatering.
Ik heb eerder het idee dat de laagspanning stroomvoorziening voor de lichtkrant gebruikt wordt voor het beeldscherm, en dat de LED-lichtkranten dus geen spanning meer hebben.
Ze toonden inderdaad de bestemming die in de cabine ingevoerd werden. Ook konden ze de tekst "Deze trein rijdt na {station} door als stoptrein naar [station]” tonen.
Nu staan de lichtkranten dus uit, zijn er schermen, en werken de overgebleven bestemmingsborden aan de zijkant van de trein via het OBIS-reisinformatiesysteem. Ik geloof dat NS personeel deze bestemmingsdisplay's nog wel kan overrulen als OBIS niet werkt. De schermen in de trein tonen dan niks of een vaste afbeelding van een trein in een mooi landschap.
Maar corrigeer me als ik het fout heb.
Personeel kan inderdaad bij de VIRM ook de eindbestemming wijzigen, maar dat kan in andere treinen ook als het automatische systeem verkeerd of niet werkt.