Skip to main content

Goedendag, ivm mijn gezondheid (scoliose en CTS) heb ik een ligfiets, Ik kan niet zonder pijnklachten op een zitfiets fietsen, maar ben verder wel zo gezond dat ik geen NS begeleiders kaart of andere aanpassingen nodig heb. Is het aan te tonen, en zo ja hoe, dat ik deze fiets toch wel erg graag mee wil nemen in de trein. De kans dat ik een ligfiets kan huren aan mijn eindpunt is toch wel nihil. Fiets is 70 cm breed. Maar ik zou hem denk ik ook wel zelf de trein in kunnen tillen.

Hoi muis,

Dit zijn de voorwaarden voor het meenemen van een ligfiets als hulpmiddel:

Je zult dus wel íets moeten hebben om het aan te tonen.

In jouw geval heb je waarschijnlijk geen van de genoemde passen voor gehandicapten. In dat geval kunt je het beste de arts waar je onder behandeling bent voor je klachten vragen om een schriftelijke verklaring.

Ja die informatie had ik dus allemaal gevonden( maar toch bedankt) , maar ik kon niet precies vinden hoe ik dit nu aan kan pakken en waar ik moet wezen, want een conducteur hoef ik niet een gezondheidsverklaring te laten zien met precies hoe en wat. En wat ik ook niet wil is dat als ik in de trein zit dat ik er weer uit moet omdat mijn verklaring niet voldoet...

Volgens mij kan je gewoon van die (blauwe) stickers kopen met een ‘rolstoel’ (mindervaliden) symbool, en die op je fiets plakken. Als je echt een bewijs nodig hebt (o.a. voor begeleiderskaarten) dan gaat dat volgens mij via Argonaut.

Meen dat een (huis)arts dat soort dingen niet kan/mag uitschrijven, in de coronatijd waren dat soort bewijsjes (met stempel/handtekening arts) ook niet geldig. En zoals je al zegt kan een HC niet veel met een willekeurige ‘gezondheidsverklaring’.

Meen dat een (huis)arts dat soort dingen niet kan/mag uitschrijven, in de coronatijd waren dat soort bewijsjes (met stempel/handtekening arts) ook niet geldig. ’.

Je huisarts mag dat inderdaad niet omdat die niet geacht wordt onafhankelijk te zijn waardoor het risico op gesjoemel natuurlijk groot is. Maar een onafhankelijke arts mag dat wel.

Als je echt een bewijs nodig hebt (o.a. voor begeleiderskaarten) dan gaat dat volgens mij via Argonaut.

Die blauwe stikker kun je gewoon kopen, daar zal een HC ook niks aan hebben, ik heb Argonaut een berichtje gestuurd, eens zien wat de reactie is.

Meen dat een (huis)arts dat soort dingen niet kan/mag uitschrijven, in de coronatijd waren dat soort bewijsjes (met stempel/handtekening arts) ook niet geldig. En zoals je al zegt kan een HC niet veel met een willekeurige ‘gezondheidsverklaring’.

Let wel dat het in principe niet uitmaakt of zo'n document "geldig" is of niet - iemand de toegang tot de trein weigeren ondanks legitieme medische omstandigheden is en blijft discriminatie. Zowel het personeel op de trein als NS het gehele bedrijf kan hiervoor aangeklaagd worden. 

Dat laat ik graag aan de NS en instanties over (een zelf de trein in te tillen ligfiets als medisch hulpmiddel voor het ov).😅

Dat laat ik graag aan de NS en instanties over (een zelf de trein in te tillen ligfiets als medisch hulpmiddel voor het ov).😅

tja andere spieren en gewrichten nodig 🙂 bij het tillen trekt die aan mijn armen, bij het fietsen met zit fiets of met ligfiets met bovenstuur daarintegen...

Let wel dat het in principe niet uitmaakt of zo'n document "geldig" is of niet - iemand de toegang tot de trein weigeren ondanks legitieme medische omstandigheden is en blijft discriminatie. Zowel het personeel op de trein als NS het gehele bedrijf kan hiervoor aangeklaagd worden. 

Gelukkig nog niet meegemaakt, maar zoveel reizen we ook niet, dat we met de NS begeleiderskaart voor de oudste de trein uit werden gezet, Hij mag zijn ligfiets dus wel ’gewoon’ mee nemen. Maar goed we hebben het nog niet geprobeerd.

Reageer