Maak staan in de trein comfortabeler.

  • 25 May 2023
  • 11 reacties
  • 531 Bekeken

Ik vind het elke dag bijzonder hoe de trein in de spits Breda-Rotterdam enorm vol zit maar toch meestal perfect op tijd vertrekt, thanks! Staan vind ik niet erg, het hoort nou eenmaal bij ons overbevolkte landje :). Tevens zit toch iedereen de hele dag op kantoor dus ff staan kan geen kwaad. 
 

Vanuit realistisch perspectief zal het nooit haalbaar zal zijn om iedereen te laten zitten.Geen enkele tover dienstregeling zal resulteren in een zitplek voor iedere reiziger om dezelfde reden als files op de snelweg: hoe meer rijbanen je aanlegt, hoe meer mensen met de auto zullen reizen en dus toenemende files. Zelfde geldt voor zitplekken in de trein. Dit heet “induced demand”.

 

Ik vind dat de NS hun treinen beter moet inrichten voor het staan. In andere woorden: minder zitplekken en meer dingen om je aan vast te houden!

 

Neem als goed voorbeeld de Amsterdamse metro, stoelen enkel aan de zijkant en veel ruimte voor staand publiek. Momenteel kan ik mij namelijk nergens in de Intercity Direct prettig aan vasthouden, wat niet fijn is in zo’n snelle trein met dat gewiebel en het leunen op andere reizigers. Een interessant idee zou zijn, doe niet 4 stoelen naast elkaar maar 2.

 

Dit klinkt misschien redelijk radicaal, maar als we met z’n allen willen verduurzamen dmv met de trein naar ons werk ipv de auto zullen we hier en daar wat luxe moeten inleveren. Zitten is zo’n luxe. Dus we kunnen het net zo goed wat comfortabeler en veiliger maken!


11 reacties

Badge +3

Binnen afzienbare tijd worden de treinen die nu als Intercity direct rijden, allemaal vervangen door nieuw materieel van het type ICNG (InterCity Nieuwe Generatie). Zoals op foto’s op deze pagina te zien is, zijn de stoelen in deze trein voorzien van handgrepen waar staande reizigers zich aan vast kunnen houden.

Frappant dat u dus vraagt om minder zitplekken en meer staanplaatsen, dit terwijl de meeste mensen in de trein toch prefereren om te zitten in plaats van te staan.

 

Daarnaast is een trein natuurlijk bedoeld om transport over een langer traject in tegenstelling tot een Metro.

Frappant dat u dus vraagt om minder zitplekken en meer staanplaatsen, dit terwijl de meeste mensen in de trein toch prefereren om te zitten in plaats van te staan.

Ik denk dat iedereen laten zitten zeker op wat drukkere tijden en trajecten in de toekomst ook financieel geen optie meer is. NS zal in de toekomst evenveel of meer reizigers moeten vervoeren met minder materieel wil de trein nog enigszins betaalbaar blijven, de te hoge tarieven zijn door de inflatie in rap tempo het grootste probleem bij het OV geworden..

 

Daarnaast is een trein natuurlijk bedoeld om transport over een langer traject in tegenstelling tot een Metro.

Alle Japanse treinen uitgezonderd de twee procent Limited Express en Shinkansen treinen hebben standaard een metro inrichting dus zo raar is het idee niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Ik zie dat een behoorlijk aantal mensen niet meer naast anderen willen zitten. Die blijven liever staan. Ook lopen ze niet meer door en blijven ze hangen bij de uitgangen. 

Allemaal gedragsveranderingen sinds corona. Het lijkt wel of mensen het treinreizen verleerd zijn.

Mijn waarneming is gebaseerd op reizen in de spits tussen Hilversum en Utrecht vv. Comfortabeler staan lijkt me zeker geen overbodige luxe. Zeker niet wanneer NS volhardt in het inzetten van (te) korte treinen.

Reputatie 7
Badge +2

@Jeroen  Ook lopen ze niet meer door en blijven ze hangen bij de uitgangen. 

Dat is niet nieuw hoor, gebeurde voor corona ook al geregeld. Soms kom je mensen tegen die pontificaal voor de deur tussen balkon en coupé blijven staan en als je er dan langs wilt "het is vol" als reactie geven. Waarbij je meestal nog kunt kiezen uit meerdere zitplaatsen.

Maar de roep om comfortabeler staan herken ik wel. Spitsdrukte is voor mij wel lang geleden (ben al sinds december 2017 geen treinforens meer), maar eigenlijk zijn die handgrepen aan stoelen net niks als je moet staan. Je kunt je dan maar aan één kant vasthouden en staat niet stabiel, dus eigenlijk zijn die vooral handig als je door een rijdende trein moet lopen.

Ik zou veel liever meer gelegenheid ergens tegenaan te leunen zien. Dan sta je stabieler en heb je net wat meer stacomfort. Maar in minder zitplaatsen zoals TS suggereert zie ik dan toch minder meerwaarde, daar heb je op die niet-piekmomenten (wanneer de trein nu zitvol is, maar nog zonder staanplaatsen) immers ook last van.

Frappant dat u dus vraagt om minder zitplekken en meer staanplaatsen, dit terwijl de meeste mensen in de trein toch prefereren om te zitten in plaats van te staan.

 

Daarnaast is een trein natuurlijk bedoeld om transport over een langer traject in tegenstelling tot een Metro.



Zitplaatsen zijn natuurlijk altijd goed. Maar een trein vervoert ook mensen op kortere afstanden. Ik heb op trajecten zoals Zaandam - Amsterdam Sloterdijk of Leiden Centraal - Den Haag Centraal vaak genoeg gezien dat er mensen moesten staan. En dat is ook logisch, omdat dat vaak de drukste stukken van een deeltraject zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Iedereen hoort een zitplaats te hebben, staan mag hooguit op trajecten waar de het maximale aantal treinen met de hoogst toegestane lengte niet verhoogd kan worden. Dat dit geld kost is wel helder, en Japan is niet de norm.

 

NS moet voor deze hoge prijs een beter product leveren of toegeven dat deze vorm van exploiteren niet lukt. Er is niks mis met een politieke gedachte dat vervoer op het ook een voorziening is in dit dichtbevolkte land en, omdat het bedrijfsleven het niet kan, de overheid moet ingrijpen. Dat is ook een passende optie in een gemengde economie. De overheid mag best bijdragen in meer duurzaam. vervoer. Dat is hard nodig.

De handgrepen die Tochjo terecht noemde behoren een noodgreep te zijn

Iedereen hoort een zitplaats te hebben, staan mag hooguit op trajecten waar de het maximale aantal treinen met de hoogst toegestane lengte niet verhoogd kan worden. Dat dit geld kost is wel helder, en Japan is niet de norm..

Iedereen een zitplaats is leuk wensdenken maar in de nabije toekomst niet meer betaalbaar. De tarieven zijn nu al voor steeds meer reizigers niet meer op te hoesten en met loonsverhogingen van 10-15% per jaar kun je zelf ook wel uitrekenen waar dit eindigt. Linksom of rechtsom zullen de kosten omlaag moeten (bij personeel en materieel) want aan een OV dat alleen de happy few nog kan betalen heb je weinig  

 

NS moet voor deze hoge prijs een beter product leveren of toegeven dat deze vorm van exploiteren niet lukt. Er is niks mis met een politieke gedachte dat vervoer op het ook een voorziening is in dit dichtbevolkte land en, omdat het bedrijfsleven het niet kan, de overheid moet ingrijpen. 

Je draait het probleem om. Het bedrijfsleven kan het wel degelijk beter en goedkoper dan semi-staatsbedrijf NS maar het bedrijfsleven wordt door de politiek buiten gesloten uit angst voor vakbonden en personeel. En dus gaan we richting een situatie waar de wal het schip gaat keren.. 

Badge +3

De handgrepen die Tochjo terecht noemde behoren een noodgreep te zijn

Wat is het verschil met een bus, dus er zijn X zitplaatsen en Y staanplaatsen en dan is het ‘vol’?

Oh ja, in een bus stond er (vroeger) nog bij ‘voor de streep geen staanplaatsen’ en ‘niet spreken met de bestuurder’ 🤣

Totdat het ‘vol’ is wel prettig natuurlijk als de staande reizigers zich ergens aan kunnen vasthouden...

Reputatie 7
Badge +4

Dat is niet wat ik schrijf, Robert. 

Iedereen hoort een zitplaats te hebben, staan mag hooguit op trajecten waar de het maximale aantal treinen met de hoogst toegestane lengte niet verhoogd kan worden. Dat dit geld kost is wel helder, en Japan is niet de norm..

Iedereen een zitplaats is leuk wensdenken maar in de nabije toekomst niet meer betaalbaar. De tarieven zijn nu al voor steeds meer reizigers niet meer op te hoesten en met loonsverhogingen van 10-15% per jaar kun je zelf ook wel uitrekenen waar dit eindigt. Linksom of rechtsom zullen de kosten omlaag moeten (bij personeel en materieel) want aan een OV dat alleen de happy few nog kan betalen heb je weinig  

 

Zeg Tamzin, is er dan alweer een nieuwe CAO afgesloten dat het nu elk jaar 10-15% verhoging is ?

 

Je draait het probleem om. Het bedrijfsleven kan het wel degelijk beter en goedkoper dan semi-staatsbedrijf NS maar het bedrijfsleven wordt door de politiek buiten gesloten uit angst voor vakbonden en personeel. En dus gaan we richting een situatie waar de wal het schip gaat keren.. 

Welk bedrijf zou dat dan moeten gaan doen, ook bij DB gaat het niet zo best.

En reken dan eens even mee, de nieuwe vervoerder zal eerst de knip moeten trekken om nieuwe treinen te kopen om de concessie over te kunnen nemen. En we weten allemaal hoelang het duurt voordat treinen worden toegelaten op het HRN in Nederland, eerder mogen ze niet rijden voor reiziger vervoer.

Vervolgens moet deze nieuwe vervoerder alles binnen 10 jaar terugverdienen aangezien de concessie maar voor 10 jaar geldig is en ze daarna mogelijk met veel treinen zitten die specifiek voor gebruik in NL zijn gebouwd.  Wat denk je dat een kaartje gaat kosten?

Daarnaast zullen ze dan ook nog voldoende personeel moeten krijgen, voor minder loon zullen een hoop huidige medewerkers van de NS kiezen voor een functie elders en komen we weer in de situatie dat er te weinig mensen zijn om de trein te rijden.

En er staat me bij dat er in dit soort gevallen zelfs een clausule is dat het huidige personeel een x aantal jaar tegen dezelfde condities overgenomen moet worden.

 

Hoe wordt het dan goedkoper ?

Reageer