beantwoord

Machinist worden maar niet op zondag werken

  • 12 January 2023
  • 74 reacties
  • 3551 Bekeken


Toon eerste bericht

74 reacties

Badge +3

Een geloofsovertuiging maakt inderdaad niet uit, maar als je elke dag op een bepaalde tijd wilt bidden op een kleedje zal dat niet in je voordeel werken bij een sollicitatie (net als ‘zondagen niet beschikbaar’).

Weet niet hoe het bij de NS is, maar in veel beroepsgroepen werd je vroeger al meteen afgewezen met (zichtbare) piercings of tatoeages.

Geen reprensetatief voorkomen/uiterlijk… Tegenwoordig trekt men dan al gauw de ‘discriminatiekaart’ tegen werkgevers/instellingen, alsof je niet gekwalificeerd/geschikt zou zijn?

Ieder zijn ding, maar voor wie staat te springen om personeel zal het toch weinig uitmaken als (een enkel) iemand bijgelovig is en op bijv. vrijdag de 13e niet wenst te werken?

Dan neem je gewoon een dag verlof op, al heb je er daarvan geen 50 per jaar 🤣

@Robert B

Waar het om draait is dat je niet wil dat iemand werken op minder aantrekkelijke tijden of dagen gaat uitsluiten omdat dan het einde zoek omdat iedereen dat dan gaat doen. Als NS personeel niet hoeft te werken op zondag als ze zeggen reformatorisch te zijn kun je natuurlijk voorspellen wat er gebeurt. Dan rijden er binnenkort geen treinen meer op zondag omdat alle rijdend personeel dan plotseling beweert op zondag bij de dominee te zitten.

Het verhaal van vrijdag de 13de is iets heel anders omdat dat een rare tic is waar geen navolgers voor zullen zijn.

Badge +3

Een eigen harde eis bij sollicitatie (niet beschikbaar op zondag) is prima toch?

Als dat een automatische afwijzing betekent… dan zoek een andere job!

Een eigen harde eis bij sollicitatie (niet beschikbaar op zondag) is prima toch?

Als dat een automatische afwijzing betekent… dan zoek een andere job!

Klopt en dat gebeurt dus ook.

Reputatie 2

Bedankt voor jullie reacties, duidelijk!

Reputatie 7
Badge

Kennelijk wil je het treinverkeer in het weekend vrijwel stilleggen, dit getuigt echt van enorme naieviteit. Heb je zelf ooit in een productie- of andere continu bedrijf gewerkt? Weekend- en nachtdiensten vereisen onderlinge solidariteit van het personeel waarbij iedereen zijn deel bijdraagt 

Daarnaast vind ik dit soort cherry picking ook weinig sociaal ten opzichte van anderen. Het is wel erg makkelijk om te zeggen ik weiger op zondag te werken uit overtuiging en dus moeten anderen het werk dan maar opknappen. Wees dan grote jongen en solliciteer niet, maar verwacht dan ook op zondag geen hulp van de zorg, de brandweer of de politie.

Dat ik alles in het weekend stil zou willen leggen, zei ik zeer zeker niet. Feit is wel dat NS dan minder treinen rijdt en dus minder personeel nodig heeft. Dat kun je uiteraard gebruiken om iedereen eens in de zoveel tijd een dag in het weekend minder te laten werken, maar je zou ook mensen kunnen accepteren die niet in het weekend werken, en misschien daarnaast wel een groep die juist alleen in het weekend werken. Weekendkrachten kennen natuurlijk veel branches.

In Nederland wordt steeds meer parttime gewerkt. Het uitgangspunt dat je een continurooster dan alleen met altijd beschikbare fulltimers kunt blijven vullen, vind ik pas echt naïef. Mijn baas - in een kantoorsetting - zou het liefst ook alleen mensen aannemen die iedere maandag tot en met vrijdag van 9 tot 5 werken, maar ja, dan krijgt hij zijn bezetting ook al niet vol. De een werkt op maandag niet, de ander op woensdag etc. En weer een ander werkt wel vijf dagen, en krijgt daar uiteraard ook meer voor betaald. Lastig? Ja. Onoverkomenlijk? Dat denk ik niet, in tegenstelling tot te weinig personeel om het bedrijf draaiend te houden.

Het weekend is al lang niet meer het enige moment dat niet alle mensen willen werken. Denk aan de opa die op woensdagmiddag op zijn kleinkind past, of degene die toch altijd zo slaapt en een nachtdienst geen enkel probleem vindt, als hij dan 's middags, als hij uit bent komt, nog eens wat leuks kan doen. Rustig boodschappen kunnen doen op een tijdstip dat veel mensen werken vinden veel mensen bijvoorbeeld ook heerlijk.

Toevallig ken ik iemand die schoolroosters maakt. Nee, een school draait niet volcontinu, maar is wel tussen bepaalde tijden vrijwel altijd even druk. En in het onderwijs werkt inmiddels vrijwel niemand meer full time. Maakt dat het rooster moeilijker? Ja, absoluut. Maakt het het onmogelijk? Nee, dat niet. En hoor je die mensen die op woensdag meer les moeten geven omdat anderen dan vrij zijn klagen? Al lang niet meer. Ze zijn het gewend, en ze krijgen er voor betaald. En vaak zijn ze zelf op een ander moment vrij, dat hun misschien nog wel beter uitkomt ook.

Echt een gemiste kans dit. En natuurlijk, als je het aan het huidige personeel vraagt dat nu niets anders gewend is, dan zullen die altijd zeggen dat het niet kan en oneerlijk is omdat het voor hen ook altijd moest zoals het nu gaat. Alle verandering is moeilijk, maar niet alle verandering is slecht.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93allemaal leuk en aardig, maar als iedereen eisen kan stellen aan de dagen dat er niet gewerkt wordt, krijg je een rooster niet rond. Het zijn dan de fulltimers die moeilijk een dag vrij kunnen nemen omdat partimers hun vaste dagen al hebben ingevuld. Dinsdag en donderdag zijn niet voor niets de drukste dagen in OV en op de weg. Maandag en vrijdag vrij voor het lange weekend en woensdag voor de kinderen of omdat het zo lekker de werkweek breekt. Mensen nooit op zondag of feestdagen laten werken houdt in dat collega’s vaker op die dagen de klos zijn. In sommige beroepen is het nu eenmaal zo dat je 24/7 beschikbaar moet zijn. Nu kan dat laatste ver gaan als je dat met contract van 16 uur moet zijn, zoals ik dat in mijn vorige baan had. Zo werkte ik met mijn partime-contract 3 van de 4 weekenden, omdat collega’s niet in het weekend wilden werken, ipv af en toe een weekend.

@Olav93

Sorry, maar ik neem dit niet serieus. Machinisten op een lijn stellen met onderwijspersoneel (dat nog nooit buiten kantooruren heeft gewerkt en 13 weken vakantie heeft) of met scholieren die in het weekend een paar uurtjes bij de supermarkt snabbelen voor wat extra zakgeld kan ik niet serieus nemen.

Je verhaaltjes over de parttime maatschappij waar iedereen een handjevol uren werkt op tijden die hij/zij zelf handig vinden doen het misschien goed bij linksige D66-studenten maar daar kun je geen bedrijf mee overeind houden.

Overigens rijden er in het weekend wat minder treinen maar nog altijd wel 70% van doordeweeks. Dat dek je echt niet af met vrijwilligers.

Reputatie 7
Badge

@Olav93allemaal leuk en aardig, maar als iedereen eisen kan stellen aan de dagen dat er niet gewerkt wordt, krijg je een rooster niet rond.

Bijvoorbeeld in het onderwijs lukt dat dus al wel.

Mensen nooit op zondag of feestdagen laten werken houdt in dat collega’s vaker op die dagen de klos zijn.

Dat anderen dan wel op die momenten moeten werken, maar omdat nu meteen 'de klos zijn' te noemen. Zoek eens naar de mensen die misschien wel liever op woensdag vrij zijn dan op zondag, die zijn er echt wel.

@Olav93

Sorry, maar ik neem dit niet serieus. Machinisten op een lijn stellen met onderwijspersoneel (dat nog nooit buiten kantooruren heeft gewerkt en 13 weken vakantie heeft) of met scholieren die in het weekend een paar uurtjes bij de supermarkt snabbelen voor wat extra zakgeld kan ik niet serieus nemen.

En waarom zou NS die scholieren niet kunnen gebruiken? Misschien niet als machinist maar wel om kantoorpersoneel (dat nu ook op de trein wordt ingezet) te vervangen en een deel van het werk in het weekend te doen dat zij anders doordeweeks moeten doen, wanneer ze ook de trein kunnen worden ingezet. Of om te helpen met die oh zo ingewikkelde roosters voor parttimers.

De huidige arbeidsmarkt vraagt echt om meer creativiteit dan 'als je niet wilt werken wanneer wij willen, dan werk je maar niet voor ons'. 'Voor jou tien anderen' is er immers ook al lang niet meer bij.

Je verhaaltjes over de parttime maatschappij waar iedereen een handjevol uren werkt op tijden die hij/zij zelf handig vinden doen het misschien goed bij linksige D66-studenten maar daar kun je geen bedrijf mee overeind houden.

Ik had het niet over een paar uurtjes. Er zit een hoop tussen fulltime (in wisseldiensten) werken en een paar uurtjes werken.

Overigens werk ik ook fulltime en wordt ik echt ook niet altijd blij van parttimers, maar het is wel de realiteit van dit moment. Emancipatie heeft er natuurlijk niet toe geleid dat in een traditioneel gezin nu beide ouders fulltime werken, maar dat ze vaker beide parttime werken. Zelfs met méér werknemers in totaal zijn er dus nog minder fulltimers.

Overigens rijden er in het weekend wat minder treinen maar nog altijd wel 70% van doordeweeks. Dat dek je echt niet af met vrijwilligers.

Niemand had het over vrijwilligers. Als NS weekendkrachten als vrijwilligers ziet, begrijp ik wel meteen dat ze die niet kunnen krijgen.

Olav93, parttimers zijn er bij de NS genoeg en die hebben gewoon vaste roosters maar werken ook de weekenden.  Daarnaast heb je een groep die in een reserve rooster zit en wel weten welke dag ze zouden moeten werken maar niet welke dienst ze krijgen, dat zijn zeg maar degene die de opvang doen van dagen die andere vrij nemen en het laatste restje diensten oppakt welke niet vast ingeroosterd zijn.

Wat betreft minder treinen die rijden in het weekend dus minder mensen nodig, daar is maar een klein deel van waar.  Zoals ik eerder aangaf draaien volgens mij de meeste standplaatsen 2 weekenden werken en dan ben je er 1 vrij, de standplaats waar ik zat kon met wat kunst en vliegwerk en instemming van het volledige personeel omtrent iets schuiven met de tijd in een CAO bepaling om en om werken op een klein groepje vrijwilligers na die 2 om 1 draaiden.

Het is dus niet zo dat de helft van het personeel niet nodig is in het weekend, er is iets minder dan 2/3 van het treinpersoneel nodig in het weekend dus dat is nog een fiks aantal.  Wil je dan gaan werken met mensen die het weekend niet willen werken dan moet je ook een groep hebben die alle weekenden draait. Echter kom je dan in de knoop met een bepaling in de CAO die een max aantal weekenden stelt en de fikse vergoeding die tegen een 3e weekend achtereen werken staat in de CAO. Dit is in de CAO opgenomen ter bescherming van de werknemers en ter voorkoming dat iedereen verplicht maar in alle weekenden ingezet kan worden.

Deze bepaling schrappen zal wederom een flinke uitstroom betekenen bij de NS, zeker ouders met kinderen zullen dan vertrekken.

En weekendkrachten, tja daar is machinist nu niet echt een vak voor aangezien je eerst een flinke opleiding door moet lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet zijn er dan ook weer bepalingen die het onmogelijk maken dat een machinist of conducteur iedere zondag werkt. Ik kan me voorstellen dat er vrijwilligers zijn te vinden die best iedere zondag zouden willen werken.
Maar ik snap best dat het ingewikkeld in elkaar steekt. Op zaterdagen en zeker op zon- en feestdagen zijn er behoorlijke toeslagen. Iedereen moet natuurlijk naar rato de mogelijkheid hebben om de toeslagen te verdienen.

Maar het blijft een beetje betutteling van mensen die best iedere zondag zouden willen werken.

Voor zover ik weet zijn er dan ook weer bepalingen die het onmogelijk maken dat een machinist of conducteur iedere zondag werkt. 

Die regels gelden alleen voor vaste medewerkers maar bijv. niet voor zzp'ers of mensen op tijdelijke contractjes. Er zijn genoeg studenten die iedere zaterdag of zondag bij de supermarkt werken.

De machinist als zzp'er kan ik me nog wel voorstellen maar de student-machinist op zaterdag en zondag niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 ik heb geen schoolgaande kinderen meer en toen ik die nog wel had, waren de meeste leerkrachten partimers. Ik begrijp dat in het onderwijs nu ook een beschikbaarheid van 24/7 inclusief de weekenden geldt?

Onderwijs kun je niet vergelijken met sectoren waar 7 dagen in de week in verschillende diensten gewerkt wordt.

Reputatie 2

Bedankt voor jullie reacties, duidelijk!

Zou ze gewoon even bellen @Gouda CS: 088 – 671 16 98. Ook al klopt het wat alle naysayers hier beweren, even een babbeltje maken met een recruiter van een bedrijf waar je graag wil werken kan helemaal geen kwaad.

Bedankt voor jullie reacties, duidelijk!

Zou ze gewoon even bellen @Gouda CS: 088 – 671 16 98. Ook al klopt het wat alle naysayers hier beweren, even een babbeltje maken met een recruiter van een bedrijf waar je graag wil werken kan helemaal geen kwaad.

😂🤣🤡

Reputatie 7
Badge

Daarnaast heb je een groep die in een reserve rooster zit en wel weten welke dag ze zouden moeten werken maar niet welke dienst ze krijgen, dat zijn zeg maar degene die de opvang doen van dagen die andere vrij nemen en het laatste restje diensten oppakt welke niet vast ingeroosterd zijn.

Maar dit mag dan ook weer specifiek zondagen (en zaterdagen?) of voor machinisten niet? Anders geef je hier toch zelf een prima optie voor iemand om machinist te kunnen zijn zonder op zondagen te werken?

Wil je dan gaan werken met mensen die het weekend niet willen werken dan moet je ook een groep hebben die alle weekenden draait. Echter kom je dan in de knoop met een bepaling in de CAO die een max aantal weekenden stelt en de fikse vergoeding die tegen een 3e weekend achtereen werken staat in de CAO. Dit is in de CAO opgenomen ter bescherming van de werknemers en ter voorkoming dat iedereen verplicht maar in alle weekenden ingezet kan worden.

Deze bepaling schrappen zal wederom een flinke uitstroom betekenen bij de NS, zeker ouders met kinderen zullen dan vertrekken.

Ik snap volkomen dat je een bepaling als dit niet wilt schrappen voor het grote deel van het personeel dat volledig wisselende diensten draait, maar schieten we onszelf nou niet een beetje in de voet door dit ook niet mogelijk te maken voor mensen die het zelf willen? Zou een uitzondering voor mensen die dit zelf overeenkomen hier niet passend zijn?

Overigens hadden we het hier niet over iemand die niet in het weekend wil werken, maar over iemand die niet op zondagen wil werken (of eigenlijk: de overtuiging heeft dat hij dat niet mag). Zou er andersom geen groep zijn die liever op zondagen dan op zaterdagen (als de kinderen moeten sporten om maar wat te noemen) werkt? Dan kunnen die samen alsnog beide weekenddagen een dienst vullen, toch?

 

@Olav93

Je kunt ideologisch blijven volhouden maar zeker in een volcontinu bedrijf kun je nu eenmaal niet hebben dat iedereen alleen komt werken als hem/haar dat goed uitkomt. Cherry picking werkt niet.

Ik was pas geleden op een feestje. Daar was een mevrouw die op ma, di en do wilde werken maar alleen van 10-15 uur en niet in de schoolvakanties. Ze klaagde dat ze nergens een baan kon vinden vooral vanwege die laatste eis. Ze was er nog verbaasd over ook.

Daarnaast heb je een groep die in een reserve rooster zit en wel weten welke dag ze zouden moeten werken maar niet welke dienst ze krijgen, dat zijn zeg maar degene die de opvang doen van dagen die andere vrij nemen en het laatste restje diensten oppakt welke niet vast ingeroosterd zijn.

Maar dit mag dan ook weer specifiek zondagen (en zaterdagen?) of voor machinisten niet? Anders geef je hier toch zelf een prima optie voor iemand om machinist te kunnen zijn zonder op zondagen te werken?

Wil je dan gaan werken met mensen die het weekend niet willen werken dan moet je ook een groep hebben die alle weekenden draait. Echter kom je dan in de knoop met een bepaling in de CAO die een max aantal weekenden stelt en de fikse vergoeding die tegen een 3e weekend achtereen werken staat in de CAO. Dit is in de CAO opgenomen ter bescherming van de werknemers en ter voorkoming dat iedereen verplicht maar in alle weekenden ingezet kan worden.

Deze bepaling schrappen zal wederom een flinke uitstroom betekenen bij de NS, zeker ouders met kinderen zullen dan vertrekken.

Ik snap volkomen dat je een bepaling als dit niet wilt schrappen voor het grote deel van het personeel dat volledig wisselende diensten draait, maar schieten we onszelf nou niet een beetje in de voet door dit ook niet mogelijk te maken voor mensen die het zelf willen? Zou een uitzondering voor mensen die dit zelf overeenkomen hier niet passend zijn?

Overigens hadden we het hier niet over iemand die niet in het weekend wil werken, maar over iemand die niet op zondagen wil werken (of eigenlijk: de overtuiging heeft dat hij dat niet mag). Zou er andersom geen groep zijn die liever op zondagen dan op zaterdagen (als de kinderen moeten sporten om maar wat te noemen) werkt? Dan kunnen die samen alsnog beide weekenddagen een dienst vullen, toch?

 

Nope, iedereen werkt op alle dagen van de week ook de reserves staan gewoon net zoveel weekenden ingepland als de rest.

Planmatig is het niet te doen om rekening te gaan houden met allerlei voorkeuren, het is zelfs zo dat de NS zelfs af wil van voorkeurroosters waarbij mensen alleen ‘s morgens werken of alleen ‘s avonds en ‘s nachts die er nu nog wel zijn op veel standplaatsen. Bij mijn oude standplaats is zelfs geprobeerd het ouderen rooster (beperkingen qua werktijden) op te heffen terwijl dat gewoon rechten uit de CAO zijn.

Het past gewoon niet in een 24/7 bedrijf met vol continu roosters om uitzonderingen te gaan maken voor enkele personen, sta je het voor 1 persoon toe dan moet je dat ook voor anderen doen. Er zijn er echt meer dan genoeg met een geloof die bij de NS werken en ook de zondagen gewoon werken, het geloof laat die ruimte echt wel anders zouden die ook niet bij de NS werken.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93

Je kunt ideologisch blijven volhouden maar zeker in een volcontinu bedrijf kun je nu eenmaal niet hebben dat iedereen alleen komt werken als hem/haar dat goed uitkomt. Cherry picking werkt niet.

Ik was pas geleden op een feestje. Daar was een mevrouw die op ma, di en do wilde werken maar alleen van 10-15 uur en niet in de schoolvakanties. Ze klaagde dat ze nergens een baan kon vinden vooral vanwege die laatste eis. Ze was er nog verbaasd over ook.

Ik herken dat. Ik werkte ergens 4 uur per dag, toen er sollicitatiegesprekken waren voor 16 uur per week verspreid over 4 dagen. De beoogde kandidaat werd het niet, want die wilde 2 dagen van 8 uur werken. Dit zou wel een baan voor die mevrouw die alleen van 10-15 uur wilde werken zijn geweest.. Werktijden van die functie waren van 10 tot 14.30 uur, van maandag tot met donderdag.

Reputatie 1

Nederlanders zijn gewoon verwend. Iedereen wilt parttime werken, niet in weekenden, niet in de avond, niet in de nacht, niet op de vroege ochtend, niet op feestdagen en het liefste ook nog heel veel vrij in de schoolvakanties om er voor de kinderen te kunnen zijn.

Tijd voor een cultuuromslag in Nederland, want als alle parttimers gewoon 40 uur gaan werken is dat personeelstekort hier in Nederland snel voor een groot deel opgelost.

 

“Gemiddeld is de parttime werkweek 21 uur. Als al deze deeltijders vier uur meer zouden gaan werken, zouden zij bijna het hele personeelstekort tot 2027 oplossen.” (Bron: Telegraaf)

Reputatie 7

Ach ja, de Telegraaf. De roeptoeter van ‘wakker’ Nederland…

Ik werk ook parttime maar dat wil nog niet zeggen dat ik op de ‘vrije’ dag onderuitgezakt op de bank hang of allerlei internetfora bezoek om vooral te reageren om het reageren. Integendeel, die dag werk ik even hard als andere dagen, alleen wordt dat door de roeptoeters van rechts Nederland niet als ‘werk’ gezien, terwijl ze wél willen dat we voor onze naasten ‘mantelzorgen’, ‘zorg’ die voorheen door professionals werd verleend maar daar nu geen ‘capaciteit’ (lees: geld) meer voor hebben. 

En daarnaast: ook al zou ik vier uur per week langer willen werken: mijn werkgever geeft ‘om budgettaire redenen’ de voorkeur aan parttimers.

En de mijne is niet de enige. 

Reputatie 5

Dit topic maakt duidelijk waar het personeelstekort mede door veroorzaakt wordt:Het star vasthouden aan een regeling.

Ik roep NS op om hier eens met de vakbonden te praten,want het moet toch mogelijk zijn om iemand die graag meer Zondagen wil werken dat ook te kunnen laten doen zo dat het overige personeel minder op Zondag hoeft.

Mijn buurman zijn werkweek is van Vrijdag t/m Maandag om maar eens een voorbeeld te geven en dat doet hij met veel plezier en al heel lang.

Reputatie 1

Dit topic maakt duidelijk waar het personeelstekort mede door veroorzaakt wordt:Het star vasthouden aan een regeling.

Ik roep NS op om hier eens met de vakbonden te praten,want het moet toch mogelijk zijn om iemand die graag meer Zondagen wil werken dat ook te kunnen laten doen zo dat het overige personeel minder op Zondag hoeft.

Mijn buurman zijn werkweek is van Vrijdag t/m Maandag om maar eens een voorbeeld te geven en dat doet hij met veel plezier en al heel lang.

Gezien het feit dat er ook een zwaar personeelstekort is bij de afdeling planning van de NS lijkt me dit (op dit moment) praktisch onmogelijk.. helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic maakt duidelijk waar het personeelstekort mede door veroorzaakt wordt:Het star vasthouden aan een regeling.

Ik roep NS op om hier eens met de vakbonden te praten,want het moet toch mogelijk zijn om iemand die graag meer Zondagen wil werken dat ook te kunnen laten doen zo dat het overige personeel minder op Zondag hoeft.

Mijn buurman zijn werkweek is van Vrijdag t/m Maandag om maar eens een voorbeeld te geven en dat doet hij met veel plezier en al heel lang.

Jouw buurman werkt ook alle zaterdagen, zondagen en feestdagen? Ik vond het niet fijn om 3 van de 4 weekenden te moeten werken, omdat mijn collega's zo graag in het weekend vrij wilden zijn.

Dit topic maakt duidelijk waar het personeelstekort mede door veroorzaakt wordt:Het star vasthouden aan een regeling.

Ik roep NS op om hier eens met de vakbonden te praten,want het moet toch mogelijk zijn om iemand die graag meer Zondagen wil werken dat ook te kunnen laten doen zo dat het overige personeel minder op Zondag hoeft.

Mijn buurman zijn werkweek is van Vrijdag t/m Maandag om maar eens een voorbeeld te geven en dat doet hij met veel plezier en al heel lang.

Precies ja. De NS heeft machinisten nodig maar als je er twee vindt die contra willen werken, dus de een b.v. vr t/m ma en de ander di t/m do, dan kan dat niet vanwege de regels.

Nou ja, het lost zich uiteindelijk vanzelf wel op. Blijkbaar is de nood bij de NS nog niet hoog genoeg. Nieuwe kandidaten moeten zich natuurlijk wel realiseren dat je voor de NS minder waard bent als je niet alle dagen inzetbaar bent.

Reageer