Skip to main content

Hé, ik had een vraag over de noodrem. Stel je voor dat je als ouder zijnde je kind vergeet op het perron of in de trein, of je ziet een kind dat helemaal in de stress schiet omdat hij/zij zijn/haar stop mist. Mag je dan aan de noodrem trekken? En zo nee, wat dan wel? Ik zag net een schoolkind zo hard in de stress schieten omdat ze haar stop miste, waardoor ik dus wel echt de neiging kreeg om het te doen. En mijn moeder heeft mij ook al eens achtergelaten omdat ik de aansluiting miste.

 

Groetjes,

 

Lars

Op basis van onderstaande reactie, trek ik de mijne in.


In het geval waarin je je kind bent vergeten op het perron of in de trein heb ik er geen probleem mee als je daar de noodrem voor gebruikt. Denk de meeste van mijn collega's ook niet. Er is geen harde regel die bepaalt wat wel of geen noodsituatie is. 

Als je je stop hebt gemist door onoplettendheid o.i.d. heb ik er wat meer moeite mee als daar de noodrem voor wordt gebruikt. 


Heb ooit eens meegemaakt dat iemand aan de noodrem trok nadat de trein Den Dolder oversloeg. Het betrof een sprinter Utrecht Centraal-Baarn die voor de spoorwegovergang plotseling stilstond en daarna weer ging rijden maar wel zonder stop in Den Dolder. Iemand riep toen “wat krijgen we nou” en trok aan de noodrem even voorbij den Dolder. In Soest Zuid mocht hij een boete in ontvangst nemen van de conducteur.


Mijn oom heeft dat een keer geflikt toen zijn vader niet op tijd de trein in kon komen, omdat die iets te drinken aan het halen was, het werd hem niet echt in dank afgenomen en ze mochten samen wachten op de volgende trein 😁.

Dus dan komt de vraag, mag een (groot) kind het als de ouder nog op het perron staat 😅 .

 

Dan had je ook nog een vrouw die aan de noodrem bij een station trok omdat ze dacht dat de trein werkte zoals een bus en je dus op een knop moest drukken. (in dit geval aan de noodrem moest trekken).

Tja, de trein stopte... 


In het geval waarin je je kind bent vergeten op het perron of in de trein heb ik er geen probleem mee als je daar de noodrem voor gebruikt. Denk de meeste van mijn collega's ook niet. Er is geen harde regel die bepaalt wat wel of geen noodsituatie is. 

Als je je stop hebt gemist door onoplettendheid o.i.d. heb ik er wat meer moeite mee als daar de noodrem voor wordt gebruikt. 

Is "misbruik wordt bestraft" dan een loos dreigement? Bestraffen zonder definitie van war mag, lijkt me niet mogelijk.


Is "misbruik wordt bestraft" dan een loos dreigement? Bestraffen zonder definitie van war mag, lijkt me niet mogelijk.

Zo maar voor de lol aan de noodrem trekken mag niet, lijkt mij.

Er moet wel een acceptabele reden zijn om aan de noodrem te trekken, maar ik denk niet dat daar heel streng naar gekeken wordt. Als jij denkt dat er goede reden is om aan de noodrem te trekken dan moet je aan de noodrem trekken 🤷‍♂️.

Het is heus wel duidelijk wanneer iemand misbruik maakt van de noodrem.


Dit topic is 10 jaar geleden ook al eens voorbij gekomen. In het verleden hadden wij een pagina hieraan gewijd waarin stond:  "Alleen als er direct gevaar dreigt, mag u aan de noodrem trekken." 

 

In het topic waar ik naar link geeft Loes een paar voorbeelden wanneer je aan de noodrem mag trekken.


Maar ja, bij een snelrem wordt dus blijkbaar al het treinverkeer op 5 km afstand ook in de ankers gelegd, maar dat is toch beter dan bijvoorbeeld je kind kwijtraken. Nog iets: ik was een keer op Amsterdam Sloterdijk en we twijfelden of we de sprinter of de IC namen, dus we stapten in de IC, maar een van die vrienden ging op het laatste moment uit die trein en toen waren we hem kwijt. En het ding is dat sommige conducteurs je recht in de ogen aankijken en de deur dichtgooien. Ik begrijp dat het zo moet, maar die 30 seconden om een aansluiting te halen... En bij een storing is het natuurlijk niet NS' fout, maar ProRail mag er wel meer aan doen. Net zoals te veel werkzaamheden. Mijn station is er 3 keer per maand in het weekend uitgehaald en in het weekend ga ik dus treinen spotten. Ik vind de manier waarop ProRail het doet overbodig. In België zijn er veel minder storingen en werkzaamheden en het spoor is daar prima.


Bedankt voor de tips allen


Is "misbruik wordt bestraft" dan een loos dreigement? Bestraffen zonder definitie van war mag, lijkt me niet mogelijk.

Loos zou ik het niet noemen, trek je er voor de lol aan of iets onzinnigs krijg je er zeker een boete voor. Net zoals toen in dat fragment van de tvshow Try before you die waar achteraf meen ik een vrij stevige sanctie voor is opgelegd aan BNN. 


Maar ja, bij een snelrem wordt dus blijkbaar al het treinverkeer op 5 km afstand ook in de ankers gelegd, maar dat is toch beter dan bijvoorbeeld je kind kwijtraken. 

Nee hoor, bij een gewone snelremming / noodremming is zoiets nog niet aan de orde. Pas bij een alarmoproep wordt treinverkeer binnen een straal van ongeveer 15 kilometer op de hoogte gesteld dat er iets mis is. Alle treinen die de oproep ontvangen zullen dan gaan 'rijden op zicht', wat zoiets betekent als stoppen voor iedere vorm van gevaar en rijden met een maximumsnelheid van 40 km/u.

Bij een alarmoproep kan je bijvoorbeeld denken aan een suïcidaal persoon langs het spoor of een overweg die niet goed meer functioneert. 


Heb ooit eens meegemaakt dat iemand aan de noodrem trok nadat de trein Den Dolder oversloeg. Het betrof een sprinter Utrecht Centraal-Baarn die voor de spoorwegovergang plotseling stilstond en daarna weer ging rijden maar wel zonder stop in Den Dolder. Iemand riep toen “wat krijgen we nou” en trok aan de noodrem even voorbij den Dolder. In Soest Zuid mocht hij een boete in ontvangst nemen van de conducteur.

Dat wil ik nog wel een keer laten voorkomen bij de rechter.

Ik denk niet dat die boete stand houdt.


Ooit eens aan de noodrem getrokken toen op een overvol perron en in de overvolle trein de HC niet doorhad (kon zien) dat er een gezin met kinderwagen nog bezig was in te stappen toen hij floot en de deuren sloot. Met als gevolg een nogal geschrokken HC, een gezin dat overstuur was en een beschadigde kinderwagen. 


Heb ooit eens meegemaakt dat iemand aan de noodrem trok nadat de trein Den Dolder oversloeg. Het betrof een sprinter Utrecht Centraal-Baarn die voor de spoorwegovergang plotseling stilstond en daarna weer ging rijden maar wel zonder stop in Den Dolder. Iemand riep toen “wat krijgen we nou” en trok aan de noodrem even voorbij den Dolder. In Soest Zuid mocht hij een boete in ontvangst nemen van de conducteur.

Dat je een boete krijgt is schandalig. NS zou eerder een het traject moeten vergoeden en eventuele aansluitende kosten (overstap gemist etc). Grapjassen zijn het bij NS


Heb ooit eens meegemaakt dat iemand aan de noodrem trok nadat de trein Den Dolder oversloeg. Het betrof een sprinter Utrecht Centraal-Baarn die voor de spoorwegovergang plotseling stilstond en daarna weer ging rijden maar wel zonder stop in Den Dolder. Iemand riep toen “wat krijgen we nou” en trok aan de noodrem even voorbij den Dolder. In Soest Zuid mocht hij een boete in ontvangst nemen van de conducteur.

Dat je een boete krijgt is schandalig. NS zou eerder een het traject moeten vergoeden en eventuele aansluitende kosten (overstap gemist etc). Grapjassen zijn het bij NS

Wat is de meerwaarde om NA het station aan de noodrem te trekken? De reiziger kan daar toch niet meer uitstappen. Boete is dan ook terecht. In een dergelijk geval gewoon uitstappen bij het volgende station, terugreizen en GTBV claimen. 


In het geval waarin je je kind bent vergeten op het perron of in de trein heb ik er geen probleem mee als je daar de noodrem voor gebruikt. Denk de meeste van mijn collega's ook niet. Er is geen harde regel die bepaalt wat wel of geen noodsituatie is.

Ik weet niet of ik dit nu zo'n verstandige reactie kan vinden. We kennen de Nederlander: die zal een aangegeven bovengrens razendsnel als ondergrens willen gaan benaderen. Speciaal als het gaat om het gebruik van de noodrem zou ik niet teveel ruimte gaan geven: anders rijdt er straks geen trein meer op tijd.


Reageer