Mag ik meerdere fietsen mee nemen in de trein? | NS Community
beantwoord

Mag ik meerdere fietsen mee nemen in de trein?


Ik heb een tweede fiets die ik moet mee nemen in de trein om hem op zijn bestemming te krijgen.

Is het mogelijk twee fietsdagkaarten op een ov-chipkaart te zetten?
Is het toegestaan een tweetal fietsen mee te nemen in de trein?
icon

Beste antwoord door Anonymous 25 July 2014, 14:32

Bekijk origineel

12 reacties

Twee fietskaarten op één OV-chipkaart lijkt me niet mogelijk. Dan zou in de ene op mijn OV-chipkaart zetten en de andere kopen als wegwerpchipkaart, voor de zekerheid.
Reputatie 2
Ik heb gisteren en afgelopen mandag 2 fietsen meegenomen en ook 2 fietskaarten op mijn ov chip gezet.
Ben wel 5 keer gecontroleerd en geen conducteur heeft gezegt dat er iets niet goed was. Het is volgens mij dus mogelijk
Ik ben het nog niet tegengekomen, twee dagkaarten fiets op dezelfde OV-chipkaart. Durf dus niet te zeggen of het wel of niet kan en of wij het goed kunnen zien. Als mijn collega's inderdaad scherp hebben gecontroleerd bij Gerrit, dan zou het inderdaad moeten kunnen. De optie van Pe_pe lijkt me persoonlijk nog de meest veilige, er wordt namelijk geen toeslag berekent voor een dagkaart fiets op een wegwerp OV-chipkaart.
Welkom op het NS Serviceforum Bob Kruithof! Dat zijn goede vragen die je stelt. Je mag maximaal één fiets meenemen in de trein, met in acht neming van alle voorwaarden die gelden omtrent het vervoeren van fietsen. Voor meer informatie over deze voorwaarden kun je kijken op onze website.
In dit topic staan alle spelregels bij elkaar.
Voor naslag van dit topic:

Volgens de beantwoording van Laura NS en Marjan NS in dit topic is het slechts toegestaan om één fiets per persoon mee te nemen.
Je hebt gelijk Pe_pe. Ik heb dit nogmaals uitgezocht en je mag maar maximaal één fiets meenemen in de trein. Ik zal dit in mijn antwoord aanpassen.
Waar in de voorwaarden is dat precies terug te vinden?
Een aanvullende vraag:

Is het wel toegestaan om meer dan één hond mee te nemen per reiziger, of een hond en een fiets?
Het staat niet heel duidelijk gedefinieerd in de voorwaarden maar er wordt in de voorwaarden over 'uw fiets' gesproken en niet 'uw fietsen', dus strikt genomen mag je 1 fiets mee. Er is sowieso zeer beperkte capaciteit in de trein om fietsen te vervoeren. De conducteur bepaalt uiteindelijk of de fiets mee kan of niet, dus het is altijd handig dit even met hem/haar af te stemmen. Je mag naast een fiets ook een hond meenemen wanneer je de hond op schoot neemt of een Dagkaart Hond koopt.
Ik heb even in mijn railpocket zitten neuzen, bij de fietsdagkaart staat bij ons inderdaad maximaal 1 per reiziger erbij en bij honden staat er niets over een maximum aantal. Er wordt gesproken over honden of huisdieren, dus lijkt het me dat daar geen beperking aan zit mits de eigenaar ze goed onder controle kan houden, maar dat lijkt mij erg logisch.
Ik lees in de AVR-NS:

Kleine huisdieren mag u kosteloos meenemen, mits deze in een mand of kooi worden vervoerd. U heeft voor uw kleine huisdieren geen recht op een aparte zitplaats.

Als u uw hond niet in een mand of kooi vervoert, dient u voor uw hond een apart daarvoor bestemd Vervoerbewijs bij u te hebben. U dient uw hond in de trein en in het station altijd aangelijnd te houden.

Als ik dat net zo letterlijk moet opvatten als de tekst over 'uw fiets', zou er dus ook maar één hond mee mogen, die aangelijnd moet zijn op 'het station', terwijl men doorgaans minstens 2 stations bezoekt tijdens een treinreis. Van kleine huisdieren mogen er meerdere mee, maar alleen als ze samen in één mand of kooi zitten. En dan ga ik er voor het gemak vanuit dat de conducteur het ondanks het woordje 'uw' door de vingers zal zien als ik een fiets meeneem in de trein die niet mijn eigendom is.

Op de webpagina over de dagkaart fiets staat dan bijvoorbeeld weer:
(Opvouwbare) tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen mag u ook meenemen met een Dagkaart fiets.

Letterlijk gelezen zou ik dus meerdere tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen mogen meenemen met één Dagkaart fiets.

Kortom: Als het meenemen van niet meer dan één fiets per reiziger een bedoelde regel is, hoort dat duidelijk op de webpagina over de dagkaart fiets en in de AVR-NS te staan, en moet dat niet alleen maar blijken als men de regels abnormaal letterlijk neemt.

Reageer