beantwoord

Mag je enkel met de Sprinter reizen qua tijdsduur

  • 14 December 2023
  • 8 reacties
  • 218 Bekeken

Een rare vraag, op sommige trajecten heb ik vaak last van klachten als ik in de Intercity reis daarom neem ik vaak de Sprinter.. Dit is vaak een hele omweg en de reis duurt langer. Vaak als een station langer dan 10 minuten uiteen ligt krijg ik wel eens klachten.

Vorige keer had ik in Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal (via Leiden Centraal) dat was door de weeks maar de Sprinter tussen Leiden en Amsterdam had een fikse vertraging waardoor je recht op geld terug kan krijgen (Langer dan 30 minuten vertraging) het valt onder de regels van de NS dat je geld terug krijgt, maar de NS gaat uit van dat je met de Intercity over Schiphol terug reist die geen vertraging had dus de claim loop ik mis. 

De NS biedt de optie enkel met Sprinters rijden maar bij een vertraging verwijzen ze je Ja dan had je de Intercity moeten nemen :S dit is zo dubbel. Mijn vraag is dan ook mag je wel je hele traject afleggen met enkel de Sprinter ? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 December 2023, 18:28

Bekijk origineel

8 reacties

Je mag zonder extra kosten alle verbindingen nemen die de reisplanner aangeeft (zonder in de planner allerlei opties aan te zetten die tot gekunstelde omwegen leiden). Je mag bijvoorbeeld niet zonder bijbetaling van Amersfoort naar Apeldoorn half Nederland doorkruisen omdat je alleen sprinters wil gebruiken.

Voor geld-terug geldt natuurlijk dat je je niet kunt gaan beroepen op allerlei restricties die je jezelf oplegt.

Daarnaast zijn er verbindingen waar uitsluitend intercity's rijden zoals Weert-Roermond, Alkmaar-Den Helder, Zwolle-Zutphen, Amersfoort-Apeldoorn, etc. zodat je sowieso niet altijd met een sprinter kunt.

Reputatie 7
Badge +3

Je mag de verbindingen nemen die de reisplanner aangeeft (zonder allerlei opties aan te zetten die tot gekunstelde omwegen leiden).

Waar staat dat een advies met opties niet geldig zou zijn?

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

GTbV wordt berekend op de vertraging tussen in- en uitcheck dus als er een snellere optie was dan via Leiden zul je dat niet zomaar krijgen, maar als je bezwaar maakt tegen de afwijzing door te zeggen dat je afhankelijk bent van sprinters en de Reisplanner je via Leiden stuurde kan dat natuurlijk.

Misschien ‘begrijpt’ het GTbV systeem zelfs dat je een sprinter had, want er wordt naar de geplande vertrektijd gevraagd.

De reguliere sprinter-optie voor Rotterdam - Amsterdam Centraal is de sprinter naar Uitgeest/Alkmaar (via Woerden en Breukelen).

 

De reguliere sprinter-optie voor Rotterdam - Amsterdam Centraal is de sprinter naar Uitgeest/Alkmaar (via Woerden en Breukelen).

Hoi Robert. Normaal gesproken moet hij ook de Sprinter aangeven maar op die datum reedt de Sprinter naar Uitgeest / Alkmaar niet (er was wat aan de hand) en moest ik wel met de Sprinter naar Den Haag en vervolgens naar Leiden en in Leiden was de Sprinter naar Amsterdam met meer dan 30 minuten vertraging daar zit het hem dus in, dan ziet het Systeem staan "Intercity” terwijl zelfs de Intercity er na ook een vertraging van 30 minuten had opgelopen (ik geloof wegens een wissel storing) maar ik moest wachten op de Sprinter naar Amsterdam en die had meer dan 30 minuten vertraging, het is dan heel complex hoe je dat dan neer zet de reistijd was geloof ik meer dan 2,5 uur

Badge +3

Gewoon claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html en op een eventuele afwijzing reageren met uitleg (ik kon niet via Woerden/Breukelen).

Als een intercity je ook 30+ minuten zou opleveren komt het sowieso goed.

Gewoon claimen via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html en op een eventuele afwijzing reageren met uitleg (ik kon niet via Woerden/Breukelen).

Als de intercity je ook 30+ minuten zou opleveren komt het sowieso goed.

Dank je Robert, Ik ga het gewoon proberen :-) wordt vervolgd, Fijn weekend alvast !!!

 

Reputatie 7
Badge +3

Je mag de verbindingen nemen die de reisplanner aangeeft (zonder allerlei opties aan te zetten die tot gekunstelde omwegen leiden).

Waar staat dat een advies met opties niet geldig zou zijn?

 

Als met opties via stations bedoeld wordt, dan moet er wel tussendoor uit/ingecheckt worden als er van de normale reisroute in de planner wordt afgeweken door alleen maar met Sprinters te willen reizen.

Zo geeft TS aan van Rotterdam centraal naar Amsterdam centraal via Leiden of zelfs via Den Haag te reizen. TS zou dan in Leiden of Den Haag moeten omchecken, als de rechtstreekse sprinter gewoon rijdt.

Reputatie 7
Badge +3

Als met opties via stations bedoeld wordt, dan moet er wel tussendoor uit/ingecheckt worden als er van de normale reisroute in de planner wordt afgeweken door alleen maar met Sprinters te willen reizen.

Zo geeft TS aan van Rotterdam centraal naar Amsterdam centraal via Leiden of zelfs via Den Haag te reizen. TS zou dan in Leiden of Den Haag moeten omchecken, als de rechtstreekse sprinter gewoon rijdt.

Met opties is niet alleen met via stations, maar denk ook aan het vinkje bij de reisopties dat je alleen met sprinters wil reizen of extra overstaptijd. 

Van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal via Leiden is gewoon een geldige route waarbij je niet hoeft om te checken. Er rijdt op dat traject een rechtstreeks IC en als je op een route met de IC mag, mag je ook met de sprinter. Dat reisadvies met alleen sprinters via Leiden of Den Haag komt alleen niet uit de reisplanner als je geen via station aangeeft omdat die reis veel langer duurt dan met de rechtstreekse sprinter, dat wil je zelf als reiziger denk ik ook niet. Maar dat reisadvies kan wel uit de reisplanner komen als de rechtstreeks sprinter niet riijdt, wat deze keer blijkbaar het geval was. 

Reageer