Skip to main content

Ik sta in een overvolle intercity waar meerdere mensen moeten staan. Naast mij zit een meneer die een extra stoel bezet houdt voor zijn bagage. Ik heb gevraagd om de bagage weg te halen zodat ik kan zitten. Krijg een ongepaste reactie, en meneer onderneemt geen actie. Waar kan ik terecht voor assistentie. 

Ik vraag dan (is nog maar 1 keer nodig geweest): zet u de bagage weg of zal ik het doen?


Hallo Cieremans en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je een reiziger treft die onze huisregels overtreed en geen rekening houdt met zijn medereizigers. Dit kan je kwijt bij de conducteur in de trein. Mijn collega zal deze reiziger dan hierop aanspreken zodat er gewoon iemand kan plaatsnemen. Hopelijk komt mijn collega snel voorbij.​​​​​​


Kan ik het overlast nummer hiervoor gebruiken? Er is geen conducteur te bekennen.


Er moet een conducteur in de trein zitten. Kijk even bij een tussenstation waar hij/zij het fluitje blaast. Het overlast nummer is hier niet voor bedoelt.


Feitelijk is het gewoon een vorm van geweld, al zullen onze hufterburgers daar wel weer anders over denken. Hoewel, ‘denken’, ik vraag me af of deze groep wel in staat is dit werkwoord daadwerkelijk te vervoegen in de eerste persoon enkelvoud.

En dat terwijl voor hen alleen deze eerste persoon telt.


*Kunnen er geen stickers in de trein komen die aangeven dat het volkomen ongepast is om met jouw bagage stoelen in een trein bezet houden, terwijl medereizigers moeten staan!
Dit komt enorm veel voor! Steeds maar weer vragen of a.u.b. de bagage verplaatst kan worden , zodat ook jij kunt zitten.

ik blijf het schandalig vinden , dit aso gedrag


Er staat al jaren aangegeven in de huisregels dat je bagage dient te plaatsen in de rekken, onder de stoel of tussen de rugleuningen. Deze huisregels hangen in iedere trein. Als er nog voor elk van die huisregels ook nog aparte stickers komen krijg je een overvloed aan stickers in de trein. Want ook de andere huisregels worden met regelmaat geschonden. 

 


Gewoon zitten op de bagage, wedden dat het zo weg is? En zo niet dan hoop ik dat er niks breekbaars in de bagage zit.

 

Zodra iemand aan mij vraagt of diegene naast mij mag zitten heb ik mijn tas al op de grond gezet voordat de vraag af is. En bij een trein die vol stroomt hoeft iemand het niet eens is te vragen want dan is die zitplek al lang vrij.

Maar goed sommige mensen hebben als enige vriend hun tas dus dan begrijp ik het wel dat het moeilijk is om je beste vriend op de grond of op schoot te zetten 🤪.


Situaties zoals in de opening post heb ik (ondanks dat ik door de jaren heen veel met treinen heb gereisd) nog nooit meegemaakt. Wel dat iemand wat moeite had om ruimte te maken omdat men bijvoorbeeld erg veel bagage omhanden had. Ik weet niet hoe ik zou reageren, maar ik moet wel zeggen dat ik bij asociaal gedrag de confrontatie tegenwoordig minder snel uit de weg ga. Maar het zou in dit geval heel erg afhangen van het precieze gedrag van de persoon: het is verstandig om enigszins proportioneel te reageren.


Reageer