Ik sta in een overvolle intercity waar meerdere mensen moeten staan. Naast mij zit een meneer die een extra stoel bezet houdt voor zijn bagage. Ik heb gevraagd om de bagage weg te halen zodat ik kan zitten. Krijg een ongepaste reactie, en meneer onderneemt geen actie. Waar kan ik terecht voor assistentie.
Ik vraag dan (is nog maar 1 keer nodig geweest): zet u de bagage weg of zal ik het doen?
Hallo Cieremans en welkom bij de NS Community,
Spijtig dat je een reiziger treft die onze huisregels overtreed en geen rekening houdt met zijn medereizigers. Dit kan je kwijt bij de conducteur in de trein. Mijn collega zal deze reiziger dan hierop aanspreken zodat er gewoon iemand kan plaatsnemen. Hopelijk komt mijn collega snel voorbij.
Kan ik het overlast nummer hiervoor gebruiken? Er is geen conducteur te bekennen.
Er moet een conducteur in de trein zitten. Kijk even bij een tussenstation waar hij/zij het fluitje blaast. Het overlast nummer is hier niet voor bedoelt.
Feitelijk is het gewoon een vorm van geweld, al zullen onze hufterburgers daar wel weer anders over denken. Hoewel, ‘denken’, ik vraag me af of deze groep wel in staat is dit werkwoord daadwerkelijk te vervoegen in de eerste persoon enkelvoud.
En dat terwijl voor hen alleen deze eerste persoon telt.
*Kunnen er geen stickers in de trein komen die aangeven dat het volkomen ongepast is om met jouw bagage stoelen in een trein bezet houden, terwijl medereizigers moeten staan!
Dit komt enorm veel voor! Steeds maar weer vragen of a.u.b. de bagage verplaatst kan worden , zodat ook jij kunt zitten.
ik blijf het schandalig vinden , dit aso gedrag
Er staat al jaren aangegeven in de huisregels dat je bagage dient te plaatsen in de rekken, onder de stoel of tussen de rugleuningen. Deze huisregels hangen in iedere trein. Als er nog voor elk van die huisregels ook nog aparte stickers komen krijg je een overvloed aan stickers in de trein. Want ook de andere huisregels worden met regelmaat geschonden.
Gewoon zitten op de bagage, wedden dat het zo weg is? En zo niet dan hoop ik dat er niks breekbaars in de bagage zit.
Zodra iemand aan mij vraagt of diegene naast mij mag zitten heb ik mijn tas al op de grond gezet voordat de vraag af is. En bij een trein die vol stroomt hoeft iemand het niet eens is te vragen want dan is die zitplek al lang vrij.
Maar goed sommige mensen hebben als enige vriend hun tas dus dan begrijp ik het wel dat het moeilijk is om je beste vriend op de grond of op schoot te zetten 🤪.
Situaties zoals in de opening post heb ik (ondanks dat ik door de jaren heen veel met treinen heb gereisd) nog nooit meegemaakt. Wel dat iemand wat moeite had om ruimte te maken omdat men bijvoorbeeld erg veel bagage omhanden had. Ik weet niet hoe ik zou reageren, maar ik moet wel zeggen dat ik bij asociaal gedrag de confrontatie tegenwoordig minder snel uit de weg ga. Maar het zou in dit geval heel erg afhangen van het precieze gedrag van de persoon: het is verstandig om enigszins proportioneel te reageren.
Er staat al jaren aangegeven in de huisregels dat je bagage dient te plaatsen in de rekken, onder de stoel of tussen de rugleuningen. Deze huisregels hangen in iedere trein.
Niemand leest ze, niemand kan ze aanwijzen in de trein, niemand gaat op zoek naar huisregels en volgens mij weten velen weten niet eens van het bestaan ervan.
Huisregels heb ik nergens zien staan. Ik had ook een keer veel bagage mee waardoor ik het op een stoel heb gezet omdat ik niet bij de rekken kom. Koffer is te zwaar of te groot om op te tillen en in de rekken te plaatsen. Onder de stoelen past het ook niet. Hier is niet mee rekening gehouden. Natuurlijk maak ik plaats als iemand moet staan maar als er voldoende zitplaatsen zijn moet het wel kunnen. Je kan niet aan iedereen vragen of ze kunnen helpen om de koffer op te tillen. Ik moest van de conducteur mijn koffers weghalen terwijl er genoeg zitplaatsen waren. Bij de volgende halte moest ik uitstappen. Ze had totaal geen begrip. Iedereen had een zitplaats maar nee hoor ze moest nodig laten zien wie de baas is. Ik ben de discussie niet aangegaan maar dit was echt kinderachtig.
Welkom bij de NS Community
Je (hand)bagage (en zeker een koffer) hoort in principe geen zitplaats te blokkeren of in te nemen, net zomin als je voeten of huisdieren of kinderen onder de 4 jaar.
Maar volgens de voorwaarden (art 5.5):
Welke voorwaarden gelden voor uw Handbagage?
Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken.
Dat laatste is dus gebeurd, maar als er voldoende plek is zou het geen probleem moeten zijn (uitgezonderd je voeten en huisdieren natuurlijk). Denk dan aan een laptop-tas met wat papieren documenten erin of zo.
Wat de nooduitgangen zijn weet ik ook niet, dat is volgens mij elke deur
Ik moest van de conducteur mijn koffers weghalen terwijl er genoeg zitplaatsen waren. Bij de volgende halte moest ik uitstappen.
Terecht lijkt me, de regels gelden ook voor u.
Vlinder65 schreef:
Ik moest van de conducteur mijn koffers weghalen terwijl er genoeg zitplaatsen waren.
Het gegeven dat er voldoende zitplaatsen waren, doet niet terzake. Uw koffers stonden niet correct, dat had al niet moeten gebeuren en als de conducteur dat aangeeft, dan heeft u ruimte voor uw medemens vrij te maken. Het is van de zotte dat u klaarblijkelijk daaronder uit wilt komen met regels die u zelf bedenkt. Vormen van regelgeving of wetten zijn geen discussie.voor mensen die weigeren ze na te leven. Waarom moeten uw medereizigers gedwongen worden deze onzin aan te horen? Het voelt daarbij ook nog snel als agressie. Het niet opvolgen van regelgeving met zelf bedachte voorwaarden, en dan de ‘discussie’ is al snel een vorm van geweld of de dreiging ervan.
Bij de volgende halte moest ik uitstappen.
Dus terwijl u nog verder reist, hoeft u dat niet te doen omdat het maar een kort stukje is? Ik neem dan maar aan dat u gewoon uitstapte, en dat niet moest van de conducteur.
Ik heb al een hoop mensen gezien met een hoop aantal koffers (of te grote koffers) die gewoon op de balkon gaan zitten, daar zal vrijwel niemand er last van hebben.
Maar ja, je hebt ook mensen die het gewoon in het midden van het gangpad zetten, want "er is geen ruimte"...
Koffer is te zwaar of te groot om op te tillen en in de rekken te plaatsen. (...) Je kan niet aan iedereen vragen of ze kunnen helpen om de koffer op te tillen.
U moet uw handbagage zelf kunnen tillen.
Huisregels heb ik nergens zien staan. Ik had ook een keer veel bagage mee waardoor ik het op een stoel heb gezet omdat ik niet bij de rekken kom. Koffer is te zwaar of te groot om op te tillen en in de rekken te plaatsen. Onder de stoelen past het ook niet. Hier is niet mee rekening gehouden. Natuurlijk maak ik plaats als iemand moet staan maar als er voldoende zitplaatsen zijn moet het wel kunnen. Je kan niet aan iedereen vragen of ze kunnen helpen om de koffer op te tillen. Ik moest van de conducteur mijn koffers weghalen terwijl er genoeg zitplaatsen waren. Bij de volgende halte moest ik uitstappen. Ze had totaal geen begrip. Iedereen had een zitplaats maar nee hoor ze moest nodig laten zien wie de baas is. Ik ben de discussie niet aangegaan maar dit was echt kinderachtig.
Ik vind het altijd bijzonder dat Vlinder65 een account aanmaakt om dit bericht dan te plaatsen in een topic van meer dan een jaar geleden. Zou toch wel willen weten waarom. En van die huisregels, dat kan ook met logisch nadenken worden opgelost. Zitplaatsen is niet voor bagage bedoeld.
Iedereen geeft hier weer lekker een jengeltje op zijn moraalorgel, maar Robert heeft toch al wel de bijbehorende NS-regel geciteerd. Nogmaals:
en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
Dus die koffer stond daar prima.
*verwijderd door moderator.
Iedereen geeft hier weer lekker een jengeltje op zijn moraalorgel, maar Robert heeft toch al wel de bijbehorende NS-regel geciteerd. Nogmaals:
en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
Dus die koffer stond daar prima.
*Verwijderd door moderator.
Dus treinpersoneel mag jou niet meer aanspreken op huisregels is wat je eigenlijk wilt zeggen?
In precies hetzelfde stuk dat je citeert zie je ook het volgende:
Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken.
Fijne dag verder :)
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.