Skip to main content

Ik sta in een overvolle intercity waar meerdere mensen moeten staan. Naast mij zit een meneer die een extra stoel bezet houdt voor zijn bagage. Ik heb gevraagd om de bagage weg te halen zodat ik kan zitten. Krijg een ongepaste reactie, en meneer onderneemt geen actie. Waar kan ik terecht voor assistentie. 

Zo trekt NS zakenreizigers aan. Slim.


NS is ook al jaren aan het verzaken om ruimtelijke bagagerekken te hebben. De meeste nieuwe treininterieurs geven meer belang aan design dan aan functionaliteit. 

... en daardoor staan koffes weleens op een onhandige plek. 


Zo trekt NS zakenreizigers aan. Slim.

Comfort en ruimte in de 1e klas is cruciaal om twee groepen reizigers aan te trekken: zakenlui en toeristen. Beide groepen hebben geld te besteden en hebben keuzes, ze kunnen namelijk ook een auto van de zaak krijgen, of een auto huren, of een vlucht nemen. En elke bedrijfswagen of vlucht minder is gunstig voor de samenleving en voor het klimaat.

En, voor NS valt er geld aan te verdienen. Daarom zijn deze coupés er onder andere. En ze zouden nog heel lang mogen blijven, maar dat wil NS blijkbaar niet.


Zo trekt NS zakenreizigers aan. Slim.

Comfort en ruimte in de 1e klas is cruciaal om twee groepen reizigers aan te trekken: zakenlui en toeristen. Beide groepen hebben geld te besteden en hebben keuzes, ze kunnen namelijk ook een auto van de zaak krijgen, of een auto huren, of een vlucht nemen. 

Toeristen klagen al steen en been over de hoge prijzen in de 2e klas. De meesten zijn niet alleen en dan kun je qua financiën voor wat grotere afstanden beter een (huur)auto nemen.

Of zakelijk verkeer zo interessant is valt ook nog maar te bezien aangezien dat vooral spitsvervoer is en daar heeft NS een broertje dood aan.

In praktijk wordt de eerste klas voornamelijk (legaal) gebruikt door mensen die de kosten bij hun baas kunnen declareren en door reizigers met abonnementen als DalVrij of WeekendVrij.


Zo trekt NS zakenreizigers aan. Slim.

En, voor NS valt er geld aan te verdienen. Daarom zijn deze coupés er onder andere. En ze zouden nog heel lang mogen blijven, maar dat wil NS blijkbaar niet.

Op de foto staan 6 stoelen. Stoelen zijn bedoeld om op te zitten, niet als tafel en om laptops op te zetten. Als het een werkcoupé moet zijn, en NS graag zakelijke reizigers aantrekt, zou NS er 3 stoelen uit moeten halen en een handig bureautje installeren lijkt me, en het compartiment zo meer inrichten als echte werkplek.

Dit is toch niks om zo te gaan "werken"... 

Het roept dan de vraag op waarom er in de 1e klas geen normale coupés zijn (geweest) met handige werktafels ipv die kleine klapdingen. Het zou waarschijnlijk wel teveel ten koste zijn gegaan van zitplaatsen.

Nu gaar het sowieso niet meer gebeuren want er reist bijna geen mens meer 4 of 5x per week zakelijk in de spits. Vroeger zag je nog wel vrij veel zakenmensen in de spits, ik zie ze zelden meer. 


Zo trekt NS zakenreizigers aan. Slim.

En, voor NS valt er geld aan te verdienen. Daarom zijn deze coupés er onder andere. En ze zouden nog heel lang mogen blijven, maar dat wil NS blijkbaar niet.

Op de foto staan 6 stoelen. Stoelen zijn bedoeld om op te zitten, niet om kantoor te houden en laptops op te zetten. Als het een werkcoupé moet zijn, zou NS er 3 stoelen uit moeten halen en een tafel installeren lijkt me.

Op een tafel kan je niet zitten, op een stoel kan je zitten en dingen zetten. (Op een tafel kan je zitten maar het zit niet lekker)


Op een tafel kan je niet zitten, op een stoel kan je zitten en dingen zetten. (Op een tafel kan je zitten maar het zit niet lekker)

Op een stoel kan je dingen zetten, maar daar is een stoel niet voor bedoeld en als er iemand wil zitten, haal je je spullen weg.

Wie zo wil werken in de trein, met laptops balancerend op stoelleuningen, ga je gang, maar lijkt enorm onhandig. NS kan daar veel beter op anticiperen. In het buitenland zag ik echte werkcoupés, niet dit zoals bij NS 🤣

Het gaat er ook om dat je door zo te werken als op de foto, je jouzelf het hokje toe-eigent. Op de nog lege stoelen gaat echt niemand meer zitten.


 

 

Nu gaar het sowieso niet meer gebeuren want er reist bijna geen mens meer 4 of 5x per week zakelijk in de spits. Vroeger zag je nog wel vrij veel zakenmensen in de spits, ik zie ze zelden meer. 

De dagelijkse kantoorforens is een uitstervend ras. De mensen die nog dagelijks fysiek naar hun werk gaan zijn juist degenen die geen kantoorwerk doen maar werken in fabrieken, in het onderwijs, in de zorg, de detailhandel, de horeca, etc. En dat is in het algemeen niet de categorie forensen die op kosten van de baas lange afstanden eerste klas met de trein reist. De vraag blijft daarmee wat NS met de eerste klas aan moet want alleen voor een incidentele zakenreiziger en voor Weekendvrij/DalVrij ga je die natuurlijk niet handhaven.


Dit wordt ook lichtelijk door NS veroorzaakt door geen of te kleine/weinig tafels in de treinstellen te zetten.

Ik zou zelf nooit op die manier kunnen werken als op de foto, maar als er geen andere optie is, tja 🤷‍♂️. Zelf zet ik mijn laptop op mijn schoot, al vindt mijn rug dat niet prettig. De tafeltjes staan te ver weg van de stoelen en zijn te laag, waardoor ik helemaal ingezakt ga zitten 🙃.

 

 


Dit wordt ook lichtelijk door NS veroorzaakt door geen of te kleine/weinig tafels in de treinstellen te zetten.

Het is natuurlijk niet zo dat thuiswerken onder kantoorwerkers door NS wordt veroorzaakt. De dagelijkse kantoorforens is gewoon een verdwijnende markt. Het is hetzelfde met zaken als posterijen.


Die foto is natuurlijk in scène gezet, was in de coronatijd meen ik.


De conducteur mag de reiziger op de huisregels aanspreken, maar er zelf geen nieuwe bij bedenken. Het is expliciet toegestaan om een koffer op een zitplaats neer te zetten.

Dat is onjuist. Naast dat je bagage van een zitplaats moet verwijderen als een medereiziger aanspraak maakt op die zitplaats, kan NS (bijvoorbeeld bij monde van een conducteur) je zoals hierboven aangehaald "de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS bijvoorbeeld in de persoon van een conducteur] van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt if zal veroorzaken." Er is dus wél een huisregel op grond waarvan een conducteur je de trein uit kan zetten als hij vindt dat je handbagage hinder veroorzaakt.

 

Die regel is bedoeld om in te grijpen als passagiers wat uithalen dat absoluut niet kan, terwijl het niet expliciet in de huisregels wordt verboden. Bijvoorbeeld een reiziger die een koeievlaai in een lekkende schoenendoos vervoert: "Past binnen de toegestane afmetingen."

Die regel is niet bedoeld om lekker je eigen regels te bedenken, omdat de kop van de reiziger je niet aanstaat.


Reageer