beantwoord

Medisch mondkapje verplicht?

  • 15 January 2022
  • 32 reacties
  • 1155 Bekeken

Reputatie 2

Is het nu verplicht om een medisch mondkapje te dragen? Is een mondkapje van stof niet goed genoeg meer?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 January 2022, 18:30

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7

Ik draag zelf om de redenen die jij citeert in het OV een FFP2.

Chirurgische mondmaskers draag ik bij de ‘ruimer opgezette’ activiteiten: musea, dierentuinen, winkels. En als de een of andere halve zool - zoals onze gouverneur - je verplicht zo’n ding buiten te dragen.

Maar in dat geval maak ik geen verschil tussen Type I en Type II.

Badge +3

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen staat het volgende:

Overal waar het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden, wordt geadviseerd een mondkapje te dragen. Dit geldt bijvoorbeeld op drukke openbare plaatsen buiten, zoals winkelstraten. Maar ook op de werkvloer. Het advies is vanaf nu om een wegwerpmondkapje te dragen. Stoffen en zelfgemaakte mondkapjes worden afgeraden.

Dat voorkomt in ieder geval de discussie over wat ‘medisch’ is of niet.

Badge +3

Na de ‘persco’ is er weer het nodige aangepast. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/mondkapje-verplicht

Er wordt in eerste instantie niet meer gesproken over welke soort mondkapje dan ook.

De overheid wil met deze maatregel de verspreiding van het coronavirus tegengaan. De omikronvariant is zeer besmettelijk. Als u een medisch mondkapje draagt, beschermt u zichzelf tegen besmetting en beschermt u de mensen om u heen. Als zij een mondkapje dragen, beschermen ze u.

Doorklikken naar ‘medisch’ geeft wel de volgende info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/welke-mondkapjes-geschikt

U krijgt het advies om geen stoffen of eigen gemaakte mondkapjes meer te dragen. U kunt beter wegwerpmondkapjes gebruiken, zoals verkrijgbaar in supermarkten en drogisterijen. Hierbij krijgen medische mondkapjes van minimaal type II de voorkeur. Zorg dat het mondkapje uw neus, mond en kin bedekt.  

Helder, en dit ook:

Heeft u een kwetsbare gezondheid? Dan geldt voor u het advies om een medisch mondkapje van minimaal type II-R te dragen. Iedereen krijgt het advies een wegwerpmondmasker te dragen dat minimaal type II is. Type II en type II-R houden de druppels tegen die vrijkomen naar anderen als u ademt, praat of zingt. Ook houden type II en type IIR druppels tot een bepaalde grootte tegen die u zelf inademt. Daardoor bent u ook als drager beter beschermd tegen het virus.

Off-topic: in een infographic (Rutte noemt het een ‘dia’ maar ja, die heeft het ook soms nog over 'discotheken’ terwijl iedereen weet dat dat het bar/dancing moet zijn :rofl:) stond de sauna overigens als ‘groen’ dus geen ctb (coronatoegangsbewijs) nodig, terwijl dat voor binnen(sport)locaties zoals een zwembad wel zo is natuurlijk. Dat wordt nog ‘even’ aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dus nog steeds alleen een advies om medische/wegwerpmondkapjes en geen stoffen mondkapjes meer te gebruiken. Prima, blijf ik gewoon mijn stoffen kapjes gebruiken in winkels en andere openbare plekken, de trein gebruik ik nog steeds niet, geen noodzaak om nu ergens met de trein heen te gaan. Als hopelijk deze zomer de verplichting van mondkapjes in het OV verdwijnt ga ik misschien weer eens met de trein, bv weer eens elders in het land fietsen als ook de verplichte fietsreservering niet terug komt. 

Reputatie 7
Badge

Ik heb aan het begin van de pandemie drie stoffen mondkapjes gekocht en ik ga ze zeker niet weg doen. De regering wil dat we massaal mondkapjes gaan kopen zodat er aan verdiend kan worden. Daar wil ik niet aan meedoen.

Ik denk dat u mondkapjes type FFP2 bedoelt (die in Duitsland in de trein verplicht zijn)

Alleen in sommige regio’s.

Inderdaad, vrijwel nergens meer. Ik heb een (groot) deel van de afgelopen tijd in Duitsland doorgebracht en niet één plek tegengekomen waar deze nog gedragen moeten worden. (Vrijwel) overal geldt een medische mondkapjesplicht en dan volstaat zo'n ding wat in Nederland meestal blauw-wit is.

Duitsland is met regelgeving wel strenger met 2G/3G/2G+. De praktijk is een ander verhaal. Ik ben sinds de invoering van 3G in het OV niet gecontroleerd en ik ken ook niemand die hier op gecontroleerd is. De pakkans is zo klein dat het waarschijnlijker is dat je door een vrachtwagen o.i.d. doodgereden wordt... Zelfs bij 2G+ ben ik nog nergens gecontroleerd, ook vandaag niet.

Het helpt ook niet dat de deelstaten daar continu ruzie met elkaar en de federale regering hebben over wie wat te zeggen heeft. Veel wordt niet omgezet, gedeeltelijk omgezet met overal weer andere uitzonderingen en wat dan weer wel omgezet wordt, wordt dan vaak niet gehandhaafd.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat u mondkapjes type FFP2 bedoelt (die in Duitsland in de trein verplicht zijn)

Alleen in sommige regio’s.

Inderdaad, vrijwel nergens meer. Ik heb een (groot) deel van de afgelopen tijd in Duitsland doorgebracht en niet één plek tegengekomen waar deze nog gedragen moeten worden. (Vrijwel) overal geldt een medische mondkapjesplicht en dan volstaat zo'n ding wat in Nederland meestal blauw-wit is.

Op een bepaald moment was het alleen nog in Berlijn maar het worden er momenteel weer meer. Een overzicht vinden is moeilijk maar op DSO proberen een paar mensen dat enigszins bij te houden: status op 25 januari.

Duitsland is met regelgeving wel strenger met 2G/3G/2G+. De praktijk is een ander verhaal. Ik ben sinds de invoering van 3G in het OV niet gecontroleerd en ik ken ook niemand die hier op gecontroleerd is.

Ik ben sinds de G3-verplichting in het Duitse OV op 4 dagen in Duitsland geweest en daarbij is 2 keer mijn COVID-certificaat gecontroleerd. In enkele fora heb ik over meer controles gelezen dus dat gebeurt vaker.

Reageer