beantwoord

Meer mogelijkheden voor fiets in de trein

  • 19 May 2023
  • 29 reacties
  • 739 Bekeken

Vandaag ging ik met een vriendin een weekendje fietsen aan de andere kant van Nederland. Dan biedt de trein een uitkomst om snel naar je startpunt te komen. Wij bleken niet de enigen te zijn die zo denken.

Gelukkig lukte het ons een plekje voor onze fiets te bemachtigen, maar we zagen op ieder station hoe andere reizigers dat geluk niet hadden. Ook zagen we geëergerde conducteurs die zeiden dat ze dit het vervelendste onderdeel van hun beroep vonden: steeds reizigers uit de coupé te moeten zetten omdat er al té veel fietsen staan, maar het moest, want anders werden doorgangen beperkt en voor de veiligheid is dat niet goed.

 

Mijn vraag aan de NS: dit probleem is bekend. Het doet zich vooral voor van mei tot oktober. Het concentreert zich in de weekenden. Is het mogelijk dat er meer mogelijkheden komen voor fiets in de trein? Met name in die periodes? Of dat er bijv een fietswagon komt, zoals in sommige andere landen? Of speciale treinen in de ochtend en vroege avond, voor reizigers met hun fiets?

 

ik ben benieuwd naar de antwoorden op deze vragen, ook namens die teleurgestelde reizigers die het niet lukte vandaag om met hun fiets in de trein naar hun bestemming te reizen.

icon

Beste antwoord door Tamzin 19 May 2023, 07:48

Bekijk origineel

29 reacties

Het gaat voornamelijk om enkele lange weekenden zoals met Hemelvaart en Pinksteren en een aantal weekenden in juli/augustus. Daar ga je dus niet de inrichting van treinen voor aanpassen, laat staan speciale fietsenwagons voor aanschaffen of extra treinen voor laten rijden. Denk ook even aan het feit dat NS op dit moment grote verliezen lijdt en veel gewone treinen in de spits moet schrappen wegens personeels/geldtekort.

Wie met alle geweld op deze dagen zijn fiets wil meenemen weet van te voren dat het kan voorkomen dat hij/zij soms een halfuur zal moeten wachten omdat zijn fiets niet met de gewenste trein mee kan. En zeker als je dan bijv. op Hemelvaart ook nog tussen 9 en 12 uur op pad gaat.

Je moet het vergelijken met het strand. Als je de paar dagen per jaar dat het 30 graden is met de auto naar Zandvoort wil weet je ook dat je vier uur in de file staat en dat de overheid daar geen extra wegen voor gaat aanleggen. 

Reputatie 7

Hoewel ik het op zich met @Tamzin eens ben, vindt ook de Europese Commissie blijkbaar dat het aantal fietsplaatsen in ieder geval op sommige plekken in Europa onvoldoende is en zijn hier in de nieuwe verordening m.b.t. reizigersrechten die binnenkort effectief wordt voor de lange termijn wat dingen voor geregeld. Op termijn moet bij aanschaf van nieuw treinmaterieel bijvoorbeeld worden onderzocht hoeveel behoefte er is aan vervoer van fietsen en moet het aantal fietsplaatsen in het bestelde materieel daar bij aansluiten.

Je kan ook een ov fiets huren. Ben zelf niet gek op fietsen in de trein erg mijn dood aan de fietsen. Geeft alleen maar vertraging op 

Op termijn moet bij aanschaf van nieuw treinmaterieel bijvoorbeeld worden onderzocht hoeveel behoefte er is aan vervoer van fietsen en moet het aantal fietsplaatsen in het bestelde materieel daar bij aansluiten.

Ook dat zal uitgaan van een zeker gemiddelde en niet afgestemd worden op een enorme piek op een een paar dagen per jaar rond feestdagen of het begin/eind van de vakanties. Het moet ook financieel betaalbaar blijven want de extra kosten zullen uiteindelijk wel worden doorberekend in de prijs van de fietskaartjes.

Als je kijkt bij NS zal er door het jaar gemiddeld per trein mischien behoefte zijn voor een of hooguit twee fietsen. 

Reputatie 7

Op termijn moet bij aanschaf van nieuw treinmaterieel bijvoorbeeld worden onderzocht hoeveel behoefte er is aan vervoer van fietsen en moet het aantal fietsplaatsen in het bestelde materieel daar bij aansluiten.

Ook dat zal uitgaan van een gemiddelde en niet afgestemd worden op een enorme piek op een een paar dagen per jaar rond feestdagen of het begin/eind van de vakanties. Het moet ook financieel betaalbaar blijven.

Als je kijkt bij NS zal er door het jaar gemiddeld per trein mischien behoefte zijn aan een of hooguit twee fietsen. 

Uiteraard, het zou goed kunnen dat dit in Nederland effectief weinig verandert.

Reputatie 7
Badge +3

Meer plaatsen voor fietsen betekent minder zitplaatsen voor reizigers. Een fietswagon aankoppelen kon vroeger, maar nu zal er een speciale trein besteld moeten worden met meer fietsplaatsen. Wie gaat dat betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Dat betekent het alleen als je de treinen niet langer maakt. 

Dat betekent het alleen als je de treinen niet langer maakt. 

Treinen langer maken betekent veelal weer extra conducteurs, VIRM en DDZ kunnen bijv. niet gekoppeld rijden zonder tweede conducteur. Moet je dus speciaal extra conducteurs gaan inzetten voor fietsen? 

Voor die paar hele drukke dagen moeten fietsers zich ook maar aanpassen. Als je er voor kiest op de allerleukste tijden je fiets mee te nemen moet je maar accepteren dat je soms een trein moet overslaan.

Reputatie 5

Vroeger huurde ik vaak een fiets met versnellingen bij een bemande fietsenstalling op het station, maar nadat NS het personeel heeft wegbezuinigd en vervangen door geautomatiseerde stallingen is die mogelijkheid er nog nauwelijks. En een lange afstand fietsen op een gammele OV-fiets zonder versnellingen is ook geen optie. Dan zit er weinig anders op om je eigen fiets mee te nemen in de trein.

Er zijn hier wel een paar dingen op zeggen,

1: Koplopers hebben bizar weinig fietsplekken

2: De ‘oude’ dubbeldekkers hebben klapstoeltjes mét fietsplekken er voor, dus dat zijn niet alleen maar fietsplekken, dus je offert dan maar een beperkt aantal zitplekken op (en wellicht helemaal geen) Dus dat lijkt me sowieso een betere oplossing

3: Sprinters (oude modellen?) hebben veel fietsplekken ook door de klapstoeltjes/fietsplek methode, dus het kan een optie zijn om als er op het intercity traject toch een koploper rijdt, dan maar te zien of je met een sprinter kan…

Wat betreft de toekomst: lijkt me de sprinter manier de beste: 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar, waarbij aan beide zijden fietsen kunnen worden gezet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de toekomst: lijkt me de sprinter manier de beste: 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar, waarbij aan beide zijden fietsen kunnen worden gezet.

Alleen de 6-delige SLT sprinters hebben nog een bak met 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar. De 4-delige SLT plus de nieuwere Flirt en SNG hebben dat niet. Die hebben per stel 1 plek waar maar 2 fietsen kunnen staan en dat is in ieder geval van de SLT en SNG nog met moeite. De fietsplek is vaak te kort waardoor je het stuur een kwart slag moet draaien om wel te passen, waardoor het weer lastig wordt om er 2 fietsen te plaatsen zonder dat de fietsen wat uitsteken in het gangpad.

 

Reputatie 3

Meer plaatsen voor fietsen betekent minder zitplaatsen voor reizigers. Een fietswagon aankoppelen kon vroeger, maar nu zal er een speciale trein besteld moeten worden met meer fietsplaatsen. Wie gaat dat betalen?

De NS had lange tijd fietswagons die achter elk treinstel gekoppeld kon worden. Normaalste zaak van de wereld. 

Reputatie 7
Badge

Nu niet meer. 

Wat betreft de toekomst: lijkt me de sprinter manier de beste: 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar, waarbij aan beide zijden fietsen kunnen worden gezet.

Alleen de 6-delige SLT sprinters hebben nog een bak met 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar. De 4-delige SLT plus de nieuwere Flirt en SNG hebben dat niet. Die hebben per stel 1 plek waar maar 2 fietsen kunnen staan en dat is in ieder geval van de SLT en SNG nog met moeite. De fietsplek is vaak te kort waardoor je het stuur een kwart slag moet draaien om wel te passen, waardoor het weer lastig wordt om er 2 fietsen te plaatsen zonder dat de fietsen wat uitsteken in het gangpad.

 

Precies een achteruitgang dus: Waarom NS? Terwijl er dus een ‘goede’ manier bestaat?

 

 

De NS had lange tijd fietswagons die achter elk treinstel gekoppeld kon worden. Normaalste zaak van de wereld. 

Dat was in een inmiddels ver verleden. Die fietsenwagons waren verbouwde Plan E rijtuigen uit 1954. Deze zijn in 2004 gesloopt.

Ze konden overigens niet gekoppeld worden aan treinstellen (je verwart ze waarschijnlijk met de Pec postrijtuigen die dat wel konden) maar alleen in getrokken treinen meerijden.

Getrokken treinen zijn echter (ook internationaal) een uitstervend fenomeen vooral omdat ze veel arbeidsintensief rangeerwerk vereisen. Treinstellen zijn efficiënter in het gebruik, zeker in landen met hoge loonkosten.

Reputatie 3

Een uitstervend fenomeen, dat is nogal overdreven, maar het klopt zeker dat er in steeds meer landen ook treinstellen rijden.

De Railjet is een uitstekend voorbeeld van een moderne getrokken trein die als treinstel rijdt, maar deze kan ook niet verlengd of ingekort worden wanneer nodig. Eigenlijk zijn getrokken treinen in de meeste landen (ook in Europa) nog de norm. Bij NS uiteraard niet, want arbeid is vies en moeilijk. Hoe dan ook zou het standaard meenemen van post en groepen fietsers een nuttige bron van inkomsten zijn voor een bedrijf dat vaak grotendeels rijdt voor niets betalende studenten. 

Reputatie 3

Overigens is er niks mis met getrokken treinen - er zijn slimme oplossingen om ze gemakkelijk aan of af te koppelen met de voordelen van een treinstel én de flexibele lengte van een rijtuigtrein. Het kleine broertje van de Railjet, de Interjet, is een set van 5 rijtuigen. Deze rijden in de spits vaak met 2 aan elkaar, of 1 set met een paar losse rijtuigen extra. Deze trein heeft alle belangrijke voorzieningen voor een intercity, inclusief fietsafdeling, familieafdeling en een cateringwagentje. NS zou hier een hoop van kunnen leren.

Reputatie 7
Badge +1

Dat was in een inmiddels ver verleden. Die fietsenwagons waren verbouwde Plan E rijtuigen uit 1954. Deze zijn in 2004 gesloopt.

Ze stammen uit een iets minder lang verleden, want de laatste fietsrijtuigen waren DDM-rijtuigen waarvan de onderverdieping tot fietsenstalling verbouwd was. Boven kon je gewoon zitten, waardoor relatief ten opzichte van de treinlengte minder zitplaatsen verloren gingen.

Die heb ik in m'n studententijd nog meegemaakt, dus die moeten nog wel ergens tot in 2005 ofzo ingezet zijn. Daarna is het ICR in trek-duw combinaties gaan rijden, maar daar zaten dan nog wel BDs-rijtuigen in (en in sommige ook nog een BD-rijtuig) met veel plek voor fietsen. Dus was de achteruitgang niet zo heel groot.

Een uitstervend fenomeen, dat is nogal overdreven, maar het klopt zeker dat er in steeds meer landen ook treinstellen rijden.

Het is in de meeste landen in Europa vooral uitfasering. In landen als India is nog wel bijna alles getrokken maar daar kost arbeid niet zo veel.

 

Eigenlijk zijn getrokken treinen in de meeste landen (ook in Europa) nog de norm.

Niet als je kijkt naar de aanschaf van nieuw materieel.

 

Bij NS uiteraard niet, want arbeid is vies en moeilijk.

Arbeid is in Nederland nu eenmaal peperduur. Wat wellicht in Roemenië nog kan kan hier niet meer.

 

Hoe dan ook zou het standaard meenemen van post en groepen fietsers een nuttige bron van inkomsten zijn voor een bedrijf dat vaak grotendeels rijdt voor niets betalende studenten. 

Fietsen meenemen kosten alleen maar geld omdat die fietsers allemaal tegelijk op een handjevol dagen per jaar hun fiets willen meenemen. De rest van het jaar wordt er dan slechts incidenteel een fiets vervoerd. Daarnaast zijn prijzen voor het vervoer van fietsen niet kostendekkend.

Er is er niks mis met getrokken treinen - er zijn slimme oplossingen om ze gemakkelijk aan of af te koppelen met de voordelen van een treinstel én de flexibele lengte van een rijtuigtrein. Het kleine broertje van de Railjet, de Interjet, is een set van 5 rijtuigen. Deze rijden in de spits vaak met 2 aan elkaar, of 1 set met een paar losse rijtuigen extra. Deze trein heeft alle belangrijke voorzieningen voor een intercity, inclusief fietsafdeling, familieafdeling en een cateringwagentje. NS zou hier een hoop van kunnen leren.

Alles is mogelijk met bakken staatssubsidie (zie Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk) maar ga niet beweren dat het kostendekkend is.

Dat was in een inmiddels ver verleden. Die fietsenwagons waren verbouwde Plan E rijtuigen uit 1954. Deze zijn in 2004 gesloopt.

Ze stammen uit een iets minder lang verleden, want de laatste fietsrijtuigen waren DDM-rijtuigen waarvan de onderverdieping tot fietsenstalling verbouwd was. Boven kon je gewoon zitten, waardoor relatief ten opzichte van de treinlengte minder zitplaatsen verloren gingen.

O ja, die zijn er ook nog geweest maar wel ongeveer in dezelfde tijd verdwenen. Overigens waren er maar een paar van die uitsluitend meereden naar Maastricht. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de toekomst: lijkt me de sprinter manier de beste: 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar, waarbij aan beide zijden fietsen kunnen worden gezet.

Alleen de 6-delige SLT sprinters hebben nog een bak met 2 rijen klapstoelen tegenover elkaar. De 4-delige SLT plus de nieuwere Flirt en SNG hebben dat niet. Die hebben per stel 1 plek waar maar 2 fietsen kunnen staan en dat is in ieder geval van de SLT en SNG nog met moeite. De fietsplek is vaak te kort waardoor je het stuur een kwart slag moet draaien om wel te passen, waardoor het weer lastig wordt om er 2 fietsen te plaatsen zonder dat de fietsen wat uitsteken in het gangpad.

 

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Reputatie 7
Badge +3

Meer plaatsen voor fietsen betekent minder zitplaatsen voor reizigers. Een fietswagon aankoppelen kon vroeger, maar nu zal er een speciale trein besteld moeten worden met meer fietsplaatsen. Wie gaat dat betalen?

De NS had lange tijd fietswagons die achter elk treinstel gekoppeld kon worden. Normaalste zaak van de wereld. 

Dat weet ik, daar was zelfs in de zomer meer dan genoeg plaats. Er zijn echter geen treinen meer waar ze achter kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Om de fiets toch te laten passen tussen de verhoging bij de stoelen en het glazen wandje bij de deuren moet je het voorwiel dwars zetten, waardoor dat wiel meer uitsteekt dan die fietstas doet. Dus ook al moet de bagage er af, het probleem van de te krappe fietsplek wordt er niet mee opgelost.

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Nee, maar het geklaag wordt wel minder overtuigend als fietsers zelf zich niet aan de regels te houden.

Reageer