Vandaag ging ik met een vriendin een weekendje fietsen aan de andere kant van Nederland. Dan biedt de trein een uitkomst om snel naar je startpunt te komen. Wij bleken niet de enigen te zijn die zo denken.
Gelukkig lukte het ons een plekje voor onze fiets te bemachtigen, maar we zagen op ieder station hoe andere reizigers dat geluk niet hadden. Ook zagen we geëergerde conducteurs die zeiden dat ze dit het vervelendste onderdeel van hun beroep vonden: steeds reizigers uit de coupé te moeten zetten omdat er al té veel fietsen staan, maar het moest, want anders werden doorgangen beperkt en voor de veiligheid is dat niet goed.
Mijn vraag aan de NS: dit probleem is bekend. Het doet zich vooral voor van mei tot oktober. Het concentreert zich in de weekenden. Is het mogelijk dat er meer mogelijkheden komen voor fiets in de trein? Met name in die periodes? Of dat er bijv een fietswagon komt, zoals in sommige andere landen? Of speciale treinen in de ochtend en vroege avond, voor reizigers met hun fiets?
ik ben benieuwd naar de antwoorden op deze vragen, ook namens die teleurgestelde reizigers die het niet lukte vandaag om met hun fiets in de trein naar hun bestemming te reizen.