Skip to main content

Vandaag ging ik met een vriendin een weekendje fietsen aan de andere kant van Nederland. Dan biedt de trein een uitkomst om snel naar je startpunt te komen. Wij bleken niet de enigen te zijn die zo denken.

Gelukkig lukte het ons een plekje voor onze fiets te bemachtigen, maar we zagen op ieder station hoe andere reizigers dat geluk niet hadden. Ook zagen we geëergerde conducteurs die zeiden dat ze dit het vervelendste onderdeel van hun beroep vonden: steeds reizigers uit de coupé te moeten zetten omdat er al té veel fietsen staan, maar het moest, want anders werden doorgangen beperkt en voor de veiligheid is dat niet goed.

 

Mijn vraag aan de NS: dit probleem is bekend. Het doet zich vooral voor van mei tot oktober. Het concentreert zich in de weekenden. Is het mogelijk dat er meer mogelijkheden komen voor fiets in de trein? Met name in die periodes? Of dat er bijv een fietswagon komt, zoals in sommige andere landen? Of speciale treinen in de ochtend en vroege avond, voor reizigers met hun fiets?

 

ik ben benieuwd naar de antwoorden op deze vragen, ook namens die teleurgestelde reizigers die het niet lukte vandaag om met hun fiets in de trein naar hun bestemming te reizen.

Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Om de fiets toch te laten passen tussen de verhoging bij de stoelen en het glazen wandje bij de deuren moet je het voorwiel dwars zetten, waardoor dat wiel meer uitsteekt dan die fietstas doet. Dus ook al moet de bagage er af, het probleem van de te krappe fietsplek wordt er niet mee opgelost.

Dat die bagage op die fiets is blijven zitten is geen incident. Als bagage eraf gehaald wordt, schept dat over het algemeen meer ruimte. Nog niet zolang geleden een fiets meegenomen in de trein. Ruime plek, konden genoeg fietsen naast, maar de volgende met fiets prefereerde het om de fiets met bagage voor de deuren te zetten. Niemand kon daar uitstappen. Zonder bagage had de fiets weggezet kunnen worden, nu niet. Fietsen met bagage kunnen ook makkelijker omvallen.


Hier kan omdat bagage op de fiets is blijven zitten (moet eraf!) maar 1 fiets staan.

Jij blijft maar altijd doorzeuren over bagage. Ja bagage moet er af gehaald worden alsof dat alles oplost. Met het verwijderen van de fietstas van deze fiets wordt de fietsplek niet opeens op magische wijze zo groot dat de fiets er normaal past en er dan ook makkelijk 2 fietsen passen.

Om de fiets toch te laten passen tussen de verhoging bij de stoelen en het glazen wandje bij de deuren moet je het voorwiel dwars zetten, waardoor dat wiel meer uitsteekt dan die fietstas doet. Dus ook al moet de bagage er af, het probleem van de te krappe fietsplek wordt er niet mee opgelost.

Zelf ook wel eens een fiets meegenomen in zo'n SNG, maar dat is dus gewoon een crime. Fietsplek is absoluut niet voldoende om een fiets te parkeren. Het stuur zal dus altijd gedraaid moeten worden. Dat NS zo'n trein besteld, betekent echt welk dat de fietsplekken totaal niet serieus genomen worden en dat in een fietsnatie als Nederland. 


Dat die bagage op die fiets is blijven zitten is geen incident. Als bagage eraf gehaald wordt, schept dat over het algemeen meer ruimte. Nog niet zolang geleden een fiets meegenomen in de trein. Ruime plek, konden genoeg fietsen naast, maar de volgende met fiets prefereerde het om de fiets met bagage voor de deuren te zetten. Niemand kon daar uitstappen. Zonder bagage had de fiets weggezet kunnen worden, nu niet. Fietsen met bagage kunnen ook makkelijker omvallen.

Ik ontken ook niet dat de bagage van de fiets afgehaald moet worden, maar het probleem wat in dit topic (en vele andere topics) aangekaart wordt is dat er gewoon onvoldoende fietsplekken zijn, ook voor fietsen zonder enige bagage. De nieuwe sprinters zijn wat betreft de oudere sprinters een verslechtering. En dat geldt ook voor de nieuwe inrichting van de SLT, wat dan vooral invloed heeft op de 4-delige SLT's. Met de bagage er netjes af krijg je daar met moeite 2 fietsen op de fietsplek en dan nog steekt het wat uit. De fietsplek van een VIRM is langer en daar kan een fiets wel languit staan, hoeft het voorwiel niet dwars neergezet te worden en dan kunnen er 3 fietsen staan. De ruimte in de oude SGM sprinters was ruimer en voordat er een toilet ingebouwd werd in de SLT was er daar ook meer ruimte voor fietsen.


In het buitenland zie je heel andere denkrichtingen. Zoals bij DB waar je vanaf 1 juni voor €41 per maand een Bromptom vouwfiets kunt huren. 
https://www.deutschebahnconnect.com/faltrad

Een vouwfiets mee in de trein is zo ongeveer het beste alternatief voor woon-werkverkeer met de auto. 


Reageer