Een fietskaartje betekent dat u een geldig kaartje heeft, maar u heeft niet het recht daarmee te reizen met de trein die u wilt. Er zijn weinig fietsplaatsen en die zijn snel bezet. U kunt vooraf nergens voor zorgen, zodanig dat u zeker mee kunt. U moet omrijden, want de bussen nemen geen fietsen mee.Ā
Reserveren kan niet. Hele vroege treinen bieden de beste mogelijkheden, maar zeker is dat niet. Een treinstel heeft meestal twee fietsplaatsen voor drie fietsen zonder bagage, ik zou even kijken waar die stoppen en het groepje van drie verdelen over de twee deuren. De beste truc is instappen op het beginstation als de trein daar langer stilstaat en meteen de plaatsen in te nemen als hij aankomt. Zelf doe ik dat in Leeuwarden, in Gouda kan dat nooit.Ā Drie vrije fietsplaatsen is een wonder. De bagage moet absoluut van de fiets, anders is er al helemaal geen ruimte, ook niet voor anderen. U kunt zelf ook die ander zijn.
Het is met ƩƩn fiets al een gok, met drie helemaal. Hou er rekening mee dat u het in de volgende trein weer mag proberen en het oordeel van de conducteur is bindend.
Ik kan het niet leuker maken dan de werkelijkheid zelf. Fietsen mogen mee met de ICDirect, dat is al een verbetering, snel, en u komt een eind weg. Stap bij aankomst van de ICDirectĀ meteen in. Ik zou heel vroeg naar Centraal rijden en daar opstappen op bovenstaande wijze.