beantwoord

Met 3 fietsen naar Maastricht


Reputatie 1

Wij willen op zaterdagochtend 23 juli met drie fietsen van Amsterdam naar Maastricht. Dat wordt omrijden via Rotterdam, want bussen bij Geldermalsen. Hoe zorgen we ervoor dat er genoeg plek is op het hele traject? Welke tijden is er de minste kans op fietsendrukte?

In dit soort situaties wil je eigenlijk écht reserveren (inclusief handhaving)...

icon

Beste antwoord door Thom 9 July 2022, 11:56

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een fietskaartje betekent dat u een geldig kaartje heeft, maar u heeft niet het recht daarmee te reizen met de trein die u wilt. Er zijn weinig fietsplaatsen en die zijn snel bezet. U kunt vooraf nergens voor zorgen, zodanig dat u zeker mee kunt. U moet omrijden, want de bussen nemen geen fietsen mee. 

Reserveren kan niet. Hele vroege treinen bieden de beste mogelijkheden, maar zeker is dat niet. Een treinstel heeft meestal twee fietsplaatsen voor drie fietsen zonder bagage, ik zou even kijken waar die stoppen en het groepje van drie verdelen over de twee deuren. De beste truc is instappen op het beginstation als de trein daar langer stilstaat en meteen de plaatsen in te nemen als hij aankomt. Zelf doe ik dat in Leeuwarden, in Gouda kan dat nooit.  Drie vrije fietsplaatsen is een wonder. De bagage moet absoluut van de fiets, anders is er al helemaal geen ruimte, ook niet voor anderen. U kunt zelf ook die ander zijn.

Het is met één fiets al een gok, met drie helemaal. Hou er rekening mee dat u het in de volgende trein weer mag proberen en het oordeel van de conducteur is bindend.

Ik kan het niet leuker maken dan de werkelijkheid zelf. Fietsen mogen mee met de ICDirect, dat is al een verbetering, snel, en u komt een eind weg. Stap bij aankomst van de ICDirect meteen in. Ik zou heel vroeg naar Centraal rijden en daar opstappen op bovenstaande wijze.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals @Thom Al geschreven heeft, geeft een fietskaartje geen recht om fietsen mee te nemen in de gewenste trein.

Sommige fietsplekken hebben klapstoeltjes en sticker fietsen priority. De fiets heeft daar voorrang op zittende reizigers. Deze reizigers moeten plaats maken al zullen mensen dat niet altijd willen doen. Staan ze niet op dan mag je de fiets niet elders op het balkon zetten en niet zoals ik net zag voor de deuren zetten.

Bagage moet er af. En bij een omreis die niet in de reisplanner vermeld staat zal er op bepaalde stations omgecheckt moeten worden. Hou rekening met een langere reistijd dan gepland.

Reputatie 7
Badge +1

Uit ervaring weet ik dat dit gewoon heel lastig gaat worden. Ik zie dat u vanaf Amsterdam Amstel wil reizen. Eventueel zou u dan ook via Nijmegen kunnen reizen naar Maastricht en dan overstappen op de sprinter naar Roermond en vervolgens op de sprinter naar Maastricht. (Amstel-Nijmegen wordt gereden met dubbeldekker materieel en hier zijn meer fietsplekken beschikbaar) 

Ik zag dat je in de planner ongeveer 09.30 uur had aangegeven. Ik denk dat de kans dat je dan nog met 3 fietsen kan instappen bijzonder klein is. Indien je echt met zijn drieën wil reizen zou ik dan adviseren om dan maar een keer echt vroeg op te staan en een trein te nemen die om 6 of 7 uur vertrekt. 

Zoals Thom al aangeeft 3 vrije fietsplaatsen in de zomer is een wonder en wonderen bestaan helaas niet. Bij vertrek om 6 uur 's-ochtends denk ik wel dat je een gerede kans maakt. Voordeel hiervan is ook dat i.t.t. NS Arriva wel vrij veel fietsplekken heeft in de treinen zodat als je eenmaal in Nijmegen bent. Waarschijnlijk wel kan doorreizen.

In het verleden was het inderdaad handig (zoals je had aangegeven) om vooral met NS-sprinters te reizen, maar daar zijn inmiddels op de fietsplekken veelal toiletten ingebouwd dus ook daar zijn niet veel fietsplekken meer over.   

Tja, zaterdagochtend in juli is natuurlijk niet het meest handig tijdstip voor een reis met fietsen. Wellicht kunt u op een andere en/of ander tijdstip reizen. 

Ik zou inderdaad voor het advies van @Henkpeetersen gaan. Nijmegen - Maastricht met Arriva lijkt mij gezien het aantal fietsplekken in de Arriva-treinen kansrijker dan via Rotterdam.

Kies dan voor een rechtstreekse IC van Amsterdam naar Nijmegen, zodat u niet over hoeft te stappen. Ik zou zelf voor Amsterdam Centraal kiezen, omdat u bij Amsterdam Amstel het risico loopt dat de fietsplekken al bezet zijn. Amsterdam Sloterdijk is misschien nog wel beter.

Reputatie 1

Zeer bedankt voor de snelle tips iedereen! Nee, het is niet optimaal, maar we zijn gelukkig wel wat flexibel. De datum ligt vast, uitloop in de middag is ok. Reisduur en toeslagen maken ons niet veel uit, heel vroeg vertrekken wel, maar dat is niet anders waarschijnlijk...

Ik zie twee opties:

  1. Fietsen naar Amsterdam Centraal, waar de IC Direct vertrekt naar Rotterdam of Breda. Dan de intercity naar Eindhoven, vervolgens de intercity naar Maastricht.
  2. Vanaf Amsterdam Amstel de Intercity naar Nijmegen. Daar de Arriva stoptrein naar Roermond en ten slotte die naar Maastricht.

Optie 1 heeft als voordeel dat we instappen bij het beginstation, maar de overstap in Rotterdam (beter dan pas in Breda?) is een risico, en Eindhoven opnieuw! Optie 2 is juist riskant op Amstel (instappen op CS helpt iets?) maar als dat eenmaal lukt zal Arriva meevallen.

Begrijp ik dit goed?

In en vlak na de ochtendspits is het druk, zou het rond het middaguur te doen zijn?

Laatste optie: toch via Utrecht reizen en het uitgevallen deel fietsen. Dat zullen maar weinig mensen doen, dus meer kans op fietsruimte...

Op Amsterdam Centraal kunt u natuurlijk nog beide mogelijkheden proberen. Als de IC naar Nijmegen geen ruimte biedt, is de IC Direct wellicht een optie. Ik heb alleen een duidelijke voorkeur voor optie 2. Eenmaal in Nijmegen is het probleem namelijk waarschijnlijk voorbij. De IC Rotterdam - Eindhoven en de IC Eindhoven - Maastricht zijn beide treinen die bekend staan vanwege het fietsenprobleem. U bent niet de enige die naar Zuid-Limburg wilt.

Verder de gewone tips:

  • Redelijk achteraan het perron gaan staan. U ziet dan de trein voorbij komen en kunt dan zien waar eventueel nog vrije plekken zijn.
  • Van te voren weten waar de trein stopt en hoe lang die is (via rijdendetreinen.nl).
  • Als er mensen met koffers op de fietsplekken zitten, of - wat vaker voorkomt - fietsers hun bagage er niet af halen, waardoor u er niet meer bij kunt: vragen of ze zich aan de regels willen houden. Als ze niet meewerken gewoon de fiets in het gangpad zetten en zodra de conducteur voorbij komt, hem/haar aanspreken. U krijgt hier echt geen boete voor.
Reputatie 7
Badge +3

Kijk ook van tevoren welk materieel er gepland is op bv Treinposities.nl  Een 4-delige VIRM dubbeldekker heeft 2 fietsbalkons met elk plek voor 3 fietsen, een 6 delige heeft 3 van zulke balkons. De planning is een dag of 3 van tevoren zichtbaar en op de dag zelf wordt die “definitief” wanneer bepaald wordt welk treinstel die rit gaat rijden. Ik zet dat definitief even tussen haakjes want zoiets kan nog veranderen wanneer bv een treinstel defect is of er iets anders mee is waardoor die niet ingezet kan worden. Vermijd treinen die gereden worden met ICM, die hebben per treinstel maar 1 fietsbalkon waar officieel 2 fietsen kunnen staan maar je met goed neerzetten er wel 3 kan plaatsen.

Probeer ook zo veel mogelijk een trein vanaf het beginstation te nemen en daar dan al op het perron te staan wanneer die trein daar aankomt zodat je wanneer de uitstappende reizigers eruit zijn direct de fietsplaatsen kan innemen. En inderdaad zo min mogelijk overstappen 

Bekijk ook of het optie is om jullie te verdelen als er niet genoeg plek is, bv 2 fietsen met de ene trein en de 3e een trein later. Misschien niet heel gezellig om niet samen te reizen maar als dat de enige manier om wel met 3 fietsen in Maastricht te komen moet het misschien maar. 

 

Vanwege de werkzaamheden tussen Utrecht en Geldermalsen wordt reizen via Rotterdam geadviseerd als omreisroute, dat kan betekenen dat het daar drukker wordt, wellicht ook meer fietsen, maar mogeljk worden treinen om die reden ook verlengd. 

 

Reputatie 1

Probeer ook zo veel mogelijk een trein vanaf het beginstation te nemen en daar dan al op het perron te staan wanneer die trein daar aankomt zodat je wanneer de uitstappende reizigers eruit zijn direct de fietsplaatsen kan innemen. En inderdaad zo min mogelijk overstappen

Instappen in Den Helder is geen optie 😀. Opsplitsen ook niet.

Het wordt sowieso 2x overstappen helaas…

Bedankt voor de tips!

Reputatie 7
Badge

Is een fiets huren op locatie geen beter idee?

Reputatie 7
Badge +3

Instappen in Den Helder is geen optie 😀.

Daarom ook dat “zoveel mogelijk”. Kies je bv voor reizen via Rotterdam is Amsterdam Centraal het beginstation van de IC Direct en van de IC naar Vlissingen. Bij reizen via Nijmegen is het inderdaad geen optie. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Is een fiets huren op locatie geen beter idee?

Vaak peperduur, voor en elektrische fiets vaak € 20,00 of meer per dag. @Momo Het advies om van een beginstation te beginnen is inderdaad een goed idee. Alleen richting Nijmegen kan dat inderdaad niet.

In Dubbeldekkers zijn nog redelijk veel fietsplekken. In ICM is dat gewoon dramatisch. Volgens mij in de intercity Direct ook niet veel. En dan moet je inderdaad van Rotterdam of Breda nog even naar Maastricht. 

Reputatie 7
Badge +3

Laatste optie: toch via Utrecht reizen en het uitgevallen deel fietsen. Dat zullen maar weinig mensen doen, dus meer kans op fietsruimte...

Houten - Geldermalsen is best een leuk stukje fietsen. Gezellig met het pontje bij Culemborg en vervolgens een stuk door de Betuwe. Probeer dan wel een ‘toeristische’ route te kiezen en niet de rechtstreekse N833. Bij mooi weer zeker wel aan te raden 🙂

Reputatie 1

Tsja, het zou één rechtstreekse Intercity zijn, maar nu blijken er wat werkzaamheden tussendoor te komen en is het een heel ander verhaal… 😔

Reputatie 7
Badge +3

Ja, werkzaamheden kunnen aardig wat roet in eten gooien als je eerder al een planning hebt gemaakt op basis van de normale dienstregeling. Zo wilde ik een aantal jaar geleden met fiets van De Vink naar Oldenzaal. Ik had een Kruidvat dagkaartje dus route maakte niet voor de prijs. Reisplanner liet me reizen met overstappen in Leiden en nog een keer overstappen of op Schiphol of in Zwolle, had ik niet echt zin in met fiets, ik wilde liever via Den Haag Centraal en dan IC naar Enschede (tot aan Hengelo), was een overstap minder en een trein van zijn beginststaion. Alleen waren er werkzaamheden waardoor die IC niet reed tussen Den Haag en Woerden. Hier was nog wel een mouw aan te passen door vanaf Leiden Centraal de IC naar Utrecht te nemen en dan niet doorreizen naar Utrecht maar over te stappen in Woerden, zodat ik allebei die treinen vanaf hun beginstation had. Allebei die treinen werden toen gereden met 1 ICM stel, dus weinig fietsplekken. De fietsplek van de IC vanuit Leiden was in Leiden al vol en op Lammenschans gooide iemand er nog een fiets in die overdwars op het balkon stond, wat de HC niet kon waarderen. Mijn probleem niet, ik had in Leiden mijn fiets als eerste de trein in. 

Reputatie 1

Instappen om 07:03 uur op Amstel (IC van Amsterdam Centraal naar Nijmegen) ging prima! Nu hopen dat de aansluitende Arriva-stoptreinen ook zo leeg zijn. En dat het gedoe met de beschadigde spoorbrug bij Sittard meevalt.

Nogmaals dank voor alle tips iedereen, onze vakantie is goed begonnen!

Reputatie 7
Badge +4

Mooi dat u uw feedback even geeft!

Reputatie 7
Badge +1

Inderdaad mooi van uw feedback. Bij vroeg vertrekken lukt het inderdaad meestal wel. Ik verwacht in ieder geval geen problemen met plekken in de Arrivatreinen.

Reputatie 1

Inderdaad meer dan genoeg ruimte bij Arriva, ondanks andere fietsers.

Behalve iets vertraging geen last van de brugschade.

Nu zijn we wel erg vroeg! 😀

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat alles goed gelukt is. En beter maar erg vroeg zijn dan niet meekunnen en daardoor juist heel laat zijn. 

Reageer